• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
I och med att det står SEIKO på den och det enligt reglerna inte är OK att sälja AM/fake med märkets märkning på så är den inte OK. Löjligt på en länk för 300kr kan tyckas, men så är det.
Fast frågan var ju om den verkligen var aftermarket?
Du taggades nog för att reda ut om det är en Seiko-länk eller inte.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Ah. Du bör kolla upp det, står det Seiko på den, fast den inte är tillverkad av Seiko så är det ju en (förbjuden) kopia.
@yonsson Är det en fair länk?
Ändlänkarna tror jag saknar referensmärkning (t.ex. 44G2JZ som är avsedd för SKX011/13/osv) samt att samtliga länkbitar är vikta, Seikos original har delvis solida länkbitar med ihåliga mittbitar. Som referens för en länk på 20 mm: https://www.ebay.com/itm/SEIKO-GENU...908784&hash=item2cce866b74:g:UekAAOSwGhFZg5i4

Spännet/låsningen är inte original. Så jag antar att om den ska säljas här så får låsningen bytas mot något annat.
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ändlänkarna tror jag saknar ref märkning (44G1ZZ, eller möjligen 44G1JZ) samt att samtliga länkbitar är vikta, originalet har delvis solida länkbitar med ihåliga mittbitar. Som referens: https://www.ebay.com/itm/SEIKO-NEW-...571289&hash=item2ccee15624:g:O5IAAOSwRJxZg6Kf

Spännet/låsningen är inte original. Så jag antar att om den ska säljas här så får låsningen bytas mot något annat.

EDIT: Såg att annonsen här var tillbakadragen men priset var väl lite väl tilltaget då man kan få ett original för nästan samma peng inkl frakt: https://www.ebay.com/itm/Authentic-...-44G1JZ-7S26-0020-SKX007-SKX009-/172199782103
Det är ju dock ingen länk avsedd för skx007/009 som @Hans Beck säljer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Då får vederbörande bjuda det de tycker är rimligt. Jag satte priset utefter listpriset, att den inte är köpt på nätet utan hos Seiko och utefter skicket, som är som nytt.
En ny klocka är också i nyskick liksom. Hela eBay är fullt av nya inom EU för 3500-4000kr. Varför skulle någon köpa en begagnad för 1500kr till?
 

Revolve01

Omega
En ny klocka är också i nyskick liksom. Hela eBay är fullt av nya inom EU för 3500-4000kr. Varför skulle någon köpa en begagnad för 1500kr till?

Fullt är att ta i. Snabbt sök på ebay efter seiko sarb065 så dyker 3 st upp inom EU. Resten är utanför

upload_2018-2-9_13-48-18.png
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Nu har jag på sista tiden fått så många märkliga PM så nu måste jag skriva av mig lite och delge några. Vad är det som händer med moralen och hyffset på vårt kära forum.
Har jag fel är jag inte sämre att jag tar till mig av visdomen och ändrar mig. Låter forumet bedöma.

Fall 1:
Jag som säljare (köp/sälj klockor)tar mig tid och skriver en saklig annons med beskrivningar av allt man kan vilja veta om objekt, skick, ålder etc. Tar även tydliga bilder och tar mig tid att verkligen sätta mig in i vad en köpare kan tänkas vilja se och veta.
och så får man PM som endast (ingen mer info) säger;
"tja, vill du byta",
"hej, vill du byta mot en röd sub".
Om man inte ens orkar specificera vad det är man vill byta mot och sen blir sur när man vill att personen är lite mer utförlig och tydlig känns det som rätt ojämn arbetsfördelning. Har säljare lagt timtal på bra annons kan väl köpare i PM i a f bemöda sig två rader med info om vad man vill byta mot om man är seriöst intresserad.

Fall 2:
Jag ställer en fråga i PM om byte på en aktiv annons i köp/sälj.
Ganska snabbt börjar köpare att tala om vad ens klocka är värd, påtala en massa om ens kunskap eller skriva att man uppfattas som stöddig när man bara ställer frågor baserat på personens kommentarer.
Mycket märkligt beteende, speciellt av medlemmar som har väldigt lite referenser och relativt nya på forumet.

Fall 3:
Får PM på Lifestyle köp/sälj i stil med: "hej finns den kvar". Man svarar och ber personen vara lite mer tydlig vilken annons som avses etc. Man får då svaret "pallar inte".

Fall 4:
Får PM inom Lifestyle köp/sälj av person som sett min annons och säger sig vara intresserad.
Jag svarar direkt och ger ett rimligt pris.
Inget svar.
Jag påminner personen artigt och frågar om vederbörande fortfarande är intresserad.
Inget svar.
Sen kommer ett PM "sluta PM.a mig"
 

Revolve01

Omega
Men att länka till en auktion med 1 1/2 dag kvar säger ju i ärlighetens namn ingenting, eller hur?

Ja, det kan ju gå upp? Jag vet som sagt inte mycket om vad dessa går för begagnat. Jag är flexibel.

Jag vet bara att listpriset hos Seikobutiken som jag köpte hos är runt 6000 kr. Verkar som att ingen köpt dessa klockor hos riktig AD utan endast på ebay eller liknande...
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Har aldrig förstått poängen med att klaga på priserna i annonserna i den här tråden. Man får väl sätta vilka priser man vill. Om man vill pruta får man väl ta det via PM. Är det för högt pris så köper ingen, inte svårare än så.

Helt korrekt. Merparten av den här tråden består av gnällspikar, ganska underhållande bitvis men mest tradigt.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har aldrig förstått poängen med att klaga på priserna i annonserna i den här tråden. Man får väl sätta vilka priser man vill. Om man vill pruta får man väl ta det via PM. Är det för högt pris så köper ingen, inte svårare än så.
I vissa fall kan det vara befogat, om priset beror starkt på någon del som är otydlig i annonsen (servicetavla eller liknande), men i allmänhet är jag helt med dig!
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Ja, det kan ju gå upp? Jag vet som sagt inte mycket om vad dessa går för begagnat. Jag är flexibel.

Jag vet bara att listpriset hos Seikobutiken som jag köpte hos är runt 6000 kr. Verkar som att ingen köpt dessa klockor hos riktig AD utan endast på ebay eller liknande...
Jag har den nyare versionen av din klocka, köpt hos svensk AD för 4295 om jag inte minns helt fel. Möjligt att den du har listar högre, ingen aning.

Om du söker på forumet så har din ref sålts för cirka 3000 beggade.

Lycka till med försäljningen!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp