• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med @Clark Kent . Sluta hacka snälla. En post i all välmening behöver inte bemötas såsom ni bemöter den.
Edit: även om ett trådfel begåtts...
Jag tror ni läser in lite väl mycket i min post.

Jag tittar inte på hur många poster hen har eller något sådant. Detta är dock en tråd vars syfte är att ställa frågor angående annonser på köp och sälj, och det är således bra för tråden och hen som postade att bli upplyst om att det är fel tråd.
Men det verkar ju vara lite trend i att gnälla numera. :)

Ett alternativ skulle kunna vara ett underliggande forum i Köp & Sälj med fokus på accessoarer.

Handla Klockor - Säljes, Bytes
Underliggande forum - Sälj Accessoarer, delar m.m.

Handla Klockor - Köpes
Underliggande forum - Köp Accessoarer, delar m.m.

Vill man separera annonserna ännu mer kan man separera Köp/sälj-forum på märkesbasis men det torde vara ganska rörigt då det skulle bli en hel del forum. Jag skulle istället föreslå att man separerar Köp/Sälj forum utifrån prisklasser/märkessegment. 1 forum för märken i stil med Audemars Piguet, Rolex, Patek Philippe mm och 1 forum för märken som Seiko, Citizen m.m.

Med vänlig hälsning
Tröttsamt och onödigt. In med skiten på lifestyle bara. Där det hör hemma.

Jag tittar inte på hur många poster hen har eller något sådant. Detta är dock en tråd vars syfte är att ställa frågor angående annonser på köp och sälj, och det är således bra för tråden och hen som postade att bli upplyst om att det är fel tråd.
Exakt!

Hörrududu! Antyder du att vår egen forummaskot @vaniljglass skulle sprida gnäll, tjuvnyp och dålig stämning på KS?!? Du måste förstå att han är en sån som är ärlig och rak nog att våga "säga som det är", i alla lägen och trots omständigheterna. Det är modigt och inte bara något som ska vara förbehållet anonyma troll på Facebook.
Tror du läser in lite väl mycket i min post.

Hörrududu! Antyder du att vår egen forummaskot @vaniljglass skulle sprida gnäll, tjuvnyp och dålig stämning på KS?!? Du måste förstå att han är en sån som är ärlig och rak nog att våga "säga som det är", i alla lägen och trots omständigheterna. Det är modigt och inte bara något som ska vara förbehållet anonyma troll på Facebook.
eller Anders "jag får säga vad som helst för jag är bara rak" Öfergård ;)
IMG_1611.JPG

Trend och trend, du har väl gnällt på rätt bra i x antal år vid det här laget?

Lite osäker, men jämför fonten mot de andra så är den betydligt tjockare. Har ett liknande själv jag tror är am. Men jag är inte helt 100. Är materialet likadant som de andra?
Ah, det har jag inte ens lagt märke till faktiskt, men det stämmer. Jo, det är samma och den klickar i precis som dom andra. Men jag ändrar annaonsen till att det ev kan vara am så allt är på det klara.

Hur tänker man ang retur?
"Retur: Ja om klockan ej är äkta"

Varför ens skriva det?
Om klockan ej är äkta, då får man återbetala oavsett vad man skriver i annonsen....
Håller med och tycker uttrycket borde förbjudas. Det bjuder in till att ha sämre koll på vad det är man säljer. Om man lägger ut en klocka till försäljning förväntar man sig att den är äkta. Om säljaren är osäker bör denne kolla upp klockan innan en försäljning.

Jag tycker att returrätt skall finnas om klockan skickas, även om det är flera års fabriskgaranti kvar. Som köpare vill man ju se att skicket är som beskrivet. Själv gav jag att klockan skall skickas tillbaka med värdefrakt nästföljande vardag (Postens företagscenter har ju stängt på helger) om klockan inte motsvarade min beskrivning trots att den hade närmare 3 års garanti kvar. Men det kan ju vara att vissa säljare har dåliga erfarenheter och därför ger inger retur ?

Apropå returer, det är väl ofta (i alla fall för mig) så att cashen ska blo en ny klocka, och den vill man köpa NYSS, så en retur kan vara en bromskloss för nyköp?

Apropå returer, det är väl ofta (i alla fall för mig) så att cashen ska blo en ny klocka, och den vill man köpa NYSS, så en retur kan vara en bromskloss för nyköp?

Så klart.
Men att man själv gått och spanat på en ny klocka ska väl inte behöva innebära att köparen ska känna sig lurad, gällande skicket?
Det är ju inte så att man behöver skriva in 30-dagars öppet köp.
Själv sätter jag alltid ett par dagars retur - oavsett anledning. Känns schystast så...
Upp till var och en, dock. Har säljaren skrivit ingen retur (som är ärligare än "retur om ej äkta") så får köparen väga om det är värt att ta risken eller ej.

Det sagt...
Tror att allt detta är ett ganska stort icke-problem här på KS.

Gör man som jobbet som säljare rätt så är risken för retur väldigt liten. Pengar går väl alltid att lösa, jag fick inte hela summan för min lägenhet när huset skulle betalas.

Så klart.
Men att man själv gått och spanat på en ny klocka ska väl inte behöva innebära att köparen ska känna sig lurad, gällande skicket?
Det är ju inte så att man behöver skriva in 30-dagars öppet köp.
Själv sätter jag alltid ett par dagars retur - oavsett anledning. Känns schystast så...
Upp till var och en, dock. Har säljaren skrivit ingen retur (som är ärligare än "retur om ej äkta") så får köparen väga om det är värt att ta risken eller ej.

Det sagt...
Tror att allt detta är ett ganska stort icke-problem här på KS.
Gör man som jobbet som säljare rätt så är risken för retur väldigt liten. Pengar går väl alltid att lösa, jag fick inte hela summan för min lägenhet när huset skulle betalas.

Jag håller med er båda (och erbjuder alltid retur oavsett anledning), men tror att det kan vara ett skäl för många.

Är en beskrivning korrekt tycker jag inte för min del nån retur ska behövas. Det är i så fall om nåt uppenbart inte stämmer med annonsen eller nåt väsentligt utelämnats. Eller så kan man förstås skicka till fritt påseende, men det blir som nåt annat, betala eller skicka tillbaka. Det är om jag vet vem och vad personen är sen tidigare.

Hur kommer det sig att alla klockor du sålt saknar cert och box? Jag kan förstå hur det händer med vintage men just din nya 15400 från 2014 är lite klurig, nej nu sjutton måste det bli story time på det här! :D @Finne

Hur kommer det sig att alla klockor du sålt saknar cert och box? Jag kan förstå hur det händer med vintage men just din nya 15400 från 2014 är lite klurig, nej nu sjutton måste det bli story time på det här! :D @Finne
Ännu mer märkligt blir det när alla klockbilder i avslutade annonser från @Finne konsekvent är borta. Bilder är däremot kvar i annons med bara ett strap.
Den konspiratoriskt lagde skulle kunna dra fel slutsatser av det. Rekommenderar att annonser lämnas intakta i enlighet med regelverket på k&s.

Ännu mer märkligt blir det när alla klockbilder i avslutade annonser från @Finne konsekvent är borta. Bilder är däremot kvar i annons med bara ett strap.
Den konspiratoriskt lagde skulle kunna dra fel slutsatser av det. Rekommenderar att annonser lämnas intakta i enlighet med regelverket på k&s.
Ber om ursäkt, ska tänka på det och inte ta bort info/bilder.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp