• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@livhusaren. Du hade ägt ett stort antal Omega och har köpt och sålt ansenliga antal om jag minns rätt av vad du skrev. Då ser du väl själv att klockan är ett helknasigt hopplock. Det ser inte bra ut om du försöker lura på nån den klockan för över 3000. Ändra annonsen om du inte vill riskera framstå som gravt oseriös.
 
@JamesZ
Du skriver cal. 861 i rubriken och, vilket är det korrekta urverket, cal.1861 i annonsen.
https://klocksnack.se/threads/omega-de-ville-prestige-kronograf-cal-861-nytt-pris-3-01.68013/
Bara en liten notering :)
Tack for notering! Jag skrev om rubriken. Nu står det 1861 i både rubrik och annons. Men fortfarande så står det 1861 på Omega's offical site av denna model, men det står 861 i klockans kvitto (näst sista bild) from Uhrencentre Berlin. Jag antar att Omega är rätt och det var typo från Uhrencentre Berlin.
 
Är det inte ganska ovanligt att auktioner lämnas oförändrade fast säljaren vet att den är uppåt väggarna och dessutom vet att andra är medvetna om det? Den här beskrivs som en Omega från 1920-talet i "i extremt fint skick för att vara över 90 år gammal". I själva verket är verket kanske från 1920-talet, har inte orkat kolla, men resten är omaka hopplock från cirka 30 år senare som inget har med verket att göra. Det nämns inte ett ord om i annonsen trots påpekande.

Det finns faktiskt folk som inte ser eller vet att det är en ganska grov franken och kunde tänkas köpa den i god tro. Vad som stör mig är att säljaren tycks ge blanka farao i det. Jaja, värt att notera...
https://klocksnack.se/threads/omega-från-1920-talet.69152/
 
Är det inte ganska ovanligt att auktioner lämnas oförändrade fast säljaren vet att den är uppåt väggarna och dessutom vet att andra är medvetna om det? Den här beskrivs som en Omega från 1920-talet i "i extremt fint skick för att vara över 90 år gammal". I själva verket är verket kanske från 1920-talet, har inte orkat kolla, men resten är omaka hopplock från cirka 30 år senare som inget har med verket att göra. Det nämns inte ett ord om i annonsen trots påpekande.

Det finns faktiskt folk som inte ser eller vet att det är en ganska grov franken och kunde tänkas köpa den i god tro. Vad som stör mig är att säljaren tycks ge blanka farao i det. Jaja, värt att notera...
https://klocksnack.se/threads/omega-från-1920-talet.69152/

Haha ja detta + att det uttryckligen står i annonsen att klockan är 90 år gammal.
Det är mycket som smakar illa i munnen med annonsen samt med annonsörens ovilja att ändra efter att felet påtalats.

Kan väl iofs vara så att annonsören inte varit inne sen du påtalade felet och att det är därför DOCK.
 
Haha ja detta + att det uttryckligen står i annonsen att klockan är 90 år gammal.
Det är mycket som smakar illa i munnen med annonsen samt med annonsörens ovilja att ändra efter att felet påtalats.

Kan väl iofs vara så att annonsören inte varit inne sen du påtalade felet och att det är därför DOCK.
Jodå, säljaren svarade på förra sidan. Utan åtgärd.
 
Är det inte ganska ovanligt att auktioner lämnas oförändrade fast säljaren vet att den är uppåt väggarna och dessutom vet att andra är medvetna om det? Den här beskrivs som en Omega från 1920-talet i "i extremt fint skick för att vara över 90 år gammal". I själva verket är verket kanske från 1920-talet, har inte orkat kolla, men resten är omaka hopplock från cirka 30 år senare som inget har med verket att göra. Det nämns inte ett ord om i annonsen trots påpekande.

Det finns faktiskt folk som inte ser eller vet att det är en ganska grov franken och kunde tänkas köpa den i god tro. Vad som stör mig är att säljaren tycks ge blanka farao i det. Jaja, värt att notera...
https://klocksnack.se/threads/omega-från-1920-talet.69152/
Inte min klocka eller annons men säljaren kanske inte vet om det själv. Säljaren kanske också köpte den beggad i "god tro"...
 
Fast nu vet ju säljaren. Och försöker ändå prångla ut denna 90 år gamla raritet. I min värld ett blåsjobb. Men säljaren kanske är av annan åsikt.
Jag tittade på denna, tyckte det lät spännande med en så gammal klocka. Har ingen expertis inom vintage men tyckte nog att den såg lite väl fin ut.
Det känns inte helt fräscht att behålla annonsen trots påpekanden från kunniga medlemmar och även medgivande från annonsör. Bedrägligt skulle många säga, men det kanske bara är lättja?
 
@livhusaren. Verket kanske är från 20-talet på din Omega men det är väl också det enda. Övriga delar uppåt 30 år senare. Ser verkligen konstigt ut.
https://klocksnack.se/threads/omega

Det kan mycket väl stämma, jag gick efter serienummret som står i uret.

Men tycker du inte att du bör ändra annonsen då? Det är ju en Frankenas Franken. Hur de nu fått ihop delarna är nästan imponerande.

Är det inte ganska ovanligt att auktioner lämnas oförändrade fast säljaren vet att den är uppåt väggarna och dessutom vet att andra är medvetna om det? Den här beskrivs som en Omega från 1920-talet i "i extremt fint skick för att vara över 90 år gammal". I själva verket är verket kanske från 1920-talet, har inte orkat kolla, men resten är omaka hopplock från cirka 30 år senare som inget har med verket att göra. Det nämns inte ett ord om i annonsen trots påpekande.

Det finns faktiskt folk som inte ser eller vet att det är en ganska grov franken och kunde tänkas köpa den i god tro. Vad som stör mig är att säljaren tycks ge blanka farao i det. Jaja, värt att notera...
https://klocksnack.se/threads/omega-från-1920-talet.69152/

Dags att radera annonsen @Denke ? Uppenbarligen har inte säljaren för avsikt att ändra i annonsen trots att han både har blivit påtalad och även medgett att det är rena felaktigheter.
 
Hmmm, vad skulle frågan vara som kunde svara på om länken är rätt eller inte? FYI har jag visat länken för Caroline som är Rolex certifierad urmakare på Rob Engström och hon kunde inte heller säga något bestämt men höll med mig om att låset var ovanligt trögt. Allt ser rätt ut men det är bara en känsla jag har då många Rolex har passerat genom mina händer sedan jag började tidigt 90-tal med klockor. Jag kan ha fel och då är länken ett fynd då jag gav betydligt mer, men mitt rykte här på KS är värt mer än några tusenlappar så jag kan lägga den i högen för "skrot och delar" och låta den ligga där istället. Vad säger ni andra? Är det fel att sälja den med en mycket tydlig brasklapp? Jag kan ju inte härleda länken hela vägen tillbaka till Rolex då jag köpte den på Tradera.
 
Hmmm, vad skulle frågan vara som kunde svara på om länken är rätt eller inte? FYI har jag visat länken för Caroline som är Rolex certifierad urmakare på Rob Engström och hon kunde inte heller säga något bestämt men höll med mig om att låset var ovanligt trögt. Allt ser rätt ut men det är bara en känsla jag har då många Rolex har passerat genom mina händer sedan jag började tidigt 90-tal med klockor. Jag kan ha fel och då är länken ett fynd då jag gav betydligt mer, men mitt rykte här på KS är värt mer än några tusenlappar så jag kan lägga den i högen för "skrot och delar" och låta den ligga där istället. Vad säger ni andra? Är det fel att sälja den med en mycket tydlig brasklapp? Jag kan ju inte härleda länken hela vägen tillbaka till Rolex då jag köpte den på Tradera.

Vi kör en konsekvent linje. Är du inte säker på äktheten så ska det inte säljas på köp/sälj. Även om det är med en brasklapp. Det enklaste är därför om du själv editerar bort den tveksamma länken ur annonsen. :)
 
Hmmm, vad skulle frågan vara som kunde svara på om länken är rätt eller inte? FYI har jag visat länken för Caroline som är Rolex certifierad urmakare på Rob Engström och hon kunde inte heller säga något bestämt men höll med mig om att låset var ovanligt trögt. Allt ser rätt ut men det är bara en känsla jag har då många Rolex har passerat genom mina händer sedan jag började tidigt 90-tal med klockor. Jag kan ha fel och då är länken ett fynd då jag gav betydligt mer, men mitt rykte här på KS är värt mer än några tusenlappar så jag kan lägga den i högen för "skrot och delar" och låta den ligga där istället. Vad säger ni andra? Är det fel att sälja den med en mycket tydlig brasklapp? Jag kan ju inte härleda länken hela vägen tillbaka till Rolex då jag köpte den på Tradera.
Jag såg en sådan länk Tradera, som i mina ögon var en solklar kopia.

Länka gärna till annonsen där du köpte den.

Edit* - med reservation för att det kan vara en helt annan annons...
IMG_9162.PNG
 
Det är ju förbannat nära ett fantasipris @Pojken från Götet , någonstans runt 130k kan jag tycka är ett "okej pris" på den.

Fast - och no offence - runt hundrafemtio är bevisligen marknadspris just nu.
Nog för att det är trevligt med det broderskap som KS innebär, men att någon här skulle skänka bort 20k känns lite magstarkt/långsökt.
 
Senast ändrad:
Det är ju förbannat nära ett fantasipris @Pojken från Götet , någonstans runt 130k kan jag tycka är ett "okej pris" på den.
Tror det blir mycket svårt att hitta någon gör 130k då det tydligen inte är det marknadsmässiga-priset. Kolla andra säljkanaler men billigaste på Chrono24 med vit tavla är 152k. Det är det priset den säljs för. Sen får du tycka vad du vill, men så är det när tillgången är lite men marknaden är stor
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp