• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1 - Uppdaterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Omega87

Rolex
Nej. Du blandar ihop tillverkarens garanti med köparens möjlighet att reklamera produkten hos återförsäljaren.
Edit: och i det senare fallet behöver du heller inte kvittot, bara kunna bevisa att du köpt varan från återförs. i fråga.

Garantin torde också kunna bevisas och göras gällande genom ett kassakvitto.
Precis! Det räcker även med att visa en kontotransaktion ifall kassakvittot är borta.
 
Senast ändrad:

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Garantin torde också kunna bevisas och göras gällande genom ett kassakvitto.
Precis! Det räcker även med att visa en kontotransaktion ifall kassakvittot är borta.

Ja, om du går tillbaka till samma AD du köpte klockan där, då brukar det ju räcka med kvitto, eller så känner de igen dig... Men om du går till en annan AD, exempelvis utomlands och behöver utnyttja worldwide garanti, då måste certet vara korrekt stämplat..
 

Omega87

Rolex
Ja kanske det, men det beror ju på. Det är ju upp till tillverkaren (som ställer ut garantin) att bestämma villkoren.

Det stämmer. Men det är
Ja, om du går tillbaka till samma AD du köpte klockan där, då brukar det ju räcka med kvitto, eller så känner de igen dig... Men om du går till en annan AD, exempelvis utomlands och behöver utnyttja worldwide garanti, då måste certet vara korrekt stämplat..

Precis!
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Man kan ha tur/ADs kan vara schyssta. Men ska du vara på säkra sidan vad gäller utnyttjande av tillverkarens garanti behöver du certet desvärre.
Jobbar själv på butik och nu i sommar (tror 1 juni) har leverantörerna blivit stenhårda. Gäller SGN bland annat, de märken vi har är longines, rado, certina, tissot, Calvin Klein och tag heuer från SGN, vet att det gäller oris och SS som vi också har men de tillhör ju ej SGN.

Klockor som vi skickat på garanti å kunds vägnar skickar de tillbaka utan åtgärd ifall de kommer utan certifikat, ostämplat cert eller ifall certen är inkorrekt ifyllda vad gäller datum.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jobbar själv på butik och nu i sommar (tror 1 juni) har leverantörerna blivit stenhårda. Gäller SGN bland annat, de märken vi har är longines, rado, certina, tissot, Calvin Klein och tag heuer från SGN, vet att det gäller oris och SS som vi också har men de tillhör ju ej SGN.

Klockor som vi skickat på garanti å kunds vägnar skickar de tillbaka utan åtgärd ifall de kommer utan certifikat, ostämplat cert eller ifall certen är inkorrekt ifyllda vad gäller datum.
Tag Heuer är ju inte SGN utan LVMH men generellt gäller ju det alla seriösa tillverkare.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor

Dabe

Breitling
Om en krona är seriöst menat så tar jag den. Gillar den modellen. Annars blir jag besviken och kinkig och påtalar att ett pris respektive bytesvärde behövs enl regelverket @Dabe.

https://klocksnack.se/threads/byte-ev-sälj-rolex-op-36-blå-116000-mot-op-39-114300.96580/

För er info symboliserar ”1kr” inget annat än vidare diskussion. Borde vara underförstått:) Sen kunde jag inte lägga in en tomt fält, utan tvingades lägga in ett belopp. Första ggn jag lägger in en annons, hur skulle jag göra annars? Förstår hur det ser ut, men men. Hoppas att alla förstår annonsen;-)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
För er info symboliserar ”1kr” inget annat än vidare diskussion. Borde vara underförstått:) Sen kunde jag inte lägga in en tomt fält, utan tvingades lägga in ett belopp. Första ggn jag lägger in en annons, hur skulle jag göra annars? Förstår hur det ser ut, men men. Hoppas att alla förstår annonsen;-)
Du kan lägga in ett bytesvärde i annonsen så funkar det som riktmärke :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
För er info symboliserar ”1kr” inget annat än vidare diskussion. Borde vara underförstått:) Sen kunde jag inte lägga in en tomt fält, utan tvingades lägga in ett belopp. Första ggn jag lägger in en annons, hur skulle jag göra annars? Förstår hur det ser ut, men men. Hoppas att alla förstår annonsen;-)
Jojo men enligt reglerna måste du ha med ditt bytesvärde.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
För er info symboliserar ”1kr” inget annat än vidare diskussion. Borde vara underförstått:) Sen kunde jag inte lägga in en tomt fält, utan tvingades lägga in ett belopp. Första ggn jag lägger in en annons, hur skulle jag göra annars? Förstår hur det ser ut, men men. Hoppas att alla förstår annonsen;-)

Du kan lägga in ett bytesvärde i annonsen så funkar det som riktmärke :)

Riktlinjer för annonser
...
3) Bytesannonser skall innehålla ett bytesvärde
...

/B
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Smileys eller ej, jag fattar inte hur svårt det ska vara att läsa riktlinjerna? Du borde ju rimligtvis ”underförstått” insett att det obligatoriska fältet finns där av en anledning??

För er info symboliserar ”1kr” inget annat än vidare diskussion. Borde vara underförstått:) Sen kunde jag inte lägga in en tomt fält, utan tvingades lägga in ett belopp. Första ggn jag lägger in en annons, hur skulle jag göra annars? Förstår hur det ser ut, men men. Hoppas att alla förstår annonsen;-)
 

Dabe

Breitling
Jösses, jag har varken lurat eller dödat någon..;-) Det här tog tydligen fart och uppläxad blev man på samma gång. Jag skall justera annonsen så klart.

Sorry

Mvh
Danne
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
AHa...alltså vad min klocka är värderad till? Sorry, my bad. Är tyvärr inte klar med min forskarutbildning ännu, så ni får ha tålamod med mig;-)
Vad du har satt för värde på den i eventuella bytet. Eller om du ska sälja den vad du vill ha för den, för det var väl säljesalternativ också. Du måste ha en uppfattning om vad du vill ha för summa för den?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jösses, jag har varken lurat eller dödat någon..;-) Det här tog tydligen fart och uppläxad blev man på samma gång. Jag skall justera annonsen så klart.

Sorry

Mvh
Danne
Det är bara det att vi brukar vilja veta vad vi har att göra med här på forumet, och priset är en viktig parameter. Det är nog bara det, ta inte illa upp :)
 

LS

Panerai
2-Faktor
AHa...alltså vad min klocka är värderad till? Sorry, my bad. Är tyvärr inte klar med min forskarutbildning ännu, så ni får ha tålamod med mig;-)
Fast om det nu finns tydliga regler angivna läser man väl dessa? Frustrationen är att det verkar helt omöjligt för vissa personer att lägga 3 minuter på att läsa ett fåtal meningar för att få annonsera helt gratis.

Reagerar du likadant på andra ställen med obligatoriska fält? ”Hoppsan här säger banken att jag MÅSTE fylla i fältet signatur, nåja då är det väl bäst att skriva någon annans namn.”
 

Dabe

Breitling
Det är bara det att vi brukar vilja veta vad vi har att göra med här på forumet, och priset är en viktig parameter. Det är nog bara det, ta inte illa upp :)

All respekt för det, men var helt ofattbart svårt att ens förstå hur jag lägger in en annons, som den nybörjare jag är. Således råkade jag missa detaljen om priset, i allt annat jag försökte läsa mig till. Tänkte mer att det är ett byte och mellanskillnaden är ju mellan mig och motparten. Men tänkte helt fel. Nu åtgärdat iaf.

Tack alla för hjälpen!

Mvh
Danne
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
All respekt för det, men var helt ofattbart svårt att ens förstå hur jag lägger in en annons, som den nybörjare jag är. Således råkade jag missa detaljen om priset, i allt annat jag försökte läsa mig till. Tänkte mer att det är ett byte och mellanskillnaden är ju mellan mig och motparten. Men tänkte helt fel. Nu åtgärdat iaf.

Tack alla för hjälpen!

Mvh
Danne
Simma lugnt :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp