• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

URsinne

Audemars
2-Faktor
Senast ändrad:

Diogenes

Cartier
@Diogenes
Visare och tavla hör rimligen inte ihop. Om tavlan suttit på från början och visarna är bytta eller vice versa så man satt dit en svart tavla med lysmassesiffror är svårt att veta men jag ser det som osannolikt de suttit tillsammans på samma klocka från början. De såg bara inte ut så. Men båda är Omega i och för sig...


https://klocksnack.se/threads/prisbump-vintage-omega-svart-tavla-från-52-36mm-exkl-krona.105287/

Jag säger verkligen inte att du har fel men har du lite fler och bättre belägg än ”rimligen” och ”De såg bara inte ut så” som jag i såfall kan komplettera annonsen med?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag säger verkligen inte att du har fel men har du lite fler och bättre belägg än ”rimligen” och ”De såg bara inte ut så” som jag i såfall kan komplettera annonsen med?
Jag har också väldigt svårt för kombinationen, känns som en riktig miss-match. Dock svårt att bevisa att så är fallet?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag säger verkligen inte att du har fel men har du lite fler och bättre belägg än ”rimligen” och ”De såg bara inte ut så” som jag i såfall kan komplettera annonsen med?
Nej, det har jag faktiskt inte. Går nog inte att bevisa på något sätt. Ungefär som att det inte går att bevisa att det inte ska vara Mercedesvisare på den. Hur vet man det? Man har sett tillräckligt många bara.

Jag försöker inte få dig till nåt, berättar bara att det inte är original. Du gör naturligtvis vad du vill med det. Eller om du hittar någon originalbild på en sån så har jag fel. Men risken är nog noll i detta fallet:)
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-16570-polar.105471/
@klevis
Bra och tydlig annons så ingen skugga på dig! Min fundering är bara om någon vet hur mycket man måste polera ett flip lock för att kronan ska se ut sådär?

Edit bifogar en av dina bilder för enkelhets skull
image9.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-16570-polar.105471/
@klevis
Bra och tydlig annons så ingen skugga på dig! Min fundering är bara om någon vet hur mycket man måste polera ett flip lock för att kronan ska se ut sådär?

Edit bifogar en av dina bilder för enkelhets skull
image9.jpeg
Tycker också låset ser väldigt knepig ut, framförallt då jag tycker att caset inte alls ser så sönderpolerat ut. Utan snarare ganska skarpen. Men kanske länken och klocka inte hört ihop från början?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker också låset ser väldigt knepig ut, framförallt då jag tycker att caset inte alls ser så sönderpolerat ut. Utan snarare ganska skarpen. Men kanske länken och klocka inte hört ihop från början?
Man kan ju ha valt att polera länk hårdare och/eller oftare än boett. Desk-dives är ju i vanligt bruk klart vanligare än riktiga dings, liksom.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@URsinne är du säker på att den kronan inte ska vara gängad? Har bara sett den kronhalsen som gängad tidigare.
https://klocksnack.se/threads/fin-mirona-vintagedykare-helstål.105627/
mbreitlingb01.jpg

35269908_596797954019270_8675515964311207936_n.jpg
100 kan man sällan vara men inget verkar tyda på den skulle varit gängad... Uppdragsläge längst in där den sitter nu. Har dock inte varit isär med den själv. Jag får kolla det vidare och modifiera texten om så skulle vara.
Edit: Har ändrat texten till att den inte är skruvad nu så får jag se om jag kan undersöka den närmare.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@URsinne är du säker på att den kronan inte ska vara gängad? Har bara sett den kronhalsen som gängad tidigare.
https://klocksnack.se/threads/fin-mirona-vintagedykare-helstål.105627/
mbreitlingb01.jpg

35269908_596797954019270_8675515964311207936_n.jpg
Har kollat på den och mejseln passade inte så bra till verkets minsta skruv så jag har inte varit isär med den då jag inte vill riskera repa verket i onödan.
Vad jag ändå kan säga är att det inte syns några spår av gängor på kronhalsen vid fullt utdragen krona som det brukar på de skruvkronade jag har och haft iaf. Den klickar i perfekt i uppdragsläget när kronan är fullt inskjuten mot kronröret. Antar man har om så är också varit tvungen bytt bom om det skulle fungerat så, eller kortat originalaxeln vid kronänden om ev. tidigare gängor satts ur spel, annars hade det inte gått att dra den manuellt vid fullt inskjuten krona om jag inte tänker alldeles galet.

Det finns heller inget angivet värde på "waterproof" på denna. Förmodar att det inte är så mycket då och skruvad krona inte behövts. Så jag har inte sett skäl betvivla den info jag har från den som hållit på med den vid en direkt fråga att den inte haft någon skruvfunktion.
Det är en annan boettmodell än den på bilden här ovan. Har inte sett nån annan likadan, kanske dyker det upp.

Men garantera vad det varit från början kan jag inte. Därför ändrar jag texten så åtminstone den förhoppningsvis blir vattentät till innehållet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har kollat på den och mejseln passade inte så bra till verkets minsta skruv så jag har inte varit isär med den då jag inte vill riskera repa verket i onödan.
Vad jag ändå kan säga är att det inte syns några spår av gängor på kronhalsen vid fullt utdragen krona som det brukar på de skruvkronade jag har och haft iaf. Den klickar i perfekt i uppdragsläget när kronan är fullt inskjuten mot kronröret. Antar man har om så är också varit tvungen bytt bom om det skulle fungerat så, eller kortat originalaxeln vid kronänden om ev. tidigare gängor satts ur spel, annars hade det inte gått att dra den manuellt vid fullt inskjuten krona om jag inte tänker alldeles galet.

Det finns heller inget angivet värde på "waterproof" på denna. Förmodar att det inte är så mycket då och skruvad krona inte behövts. Så jag har inte sett skäl betvivla den info jag har från den som hållit på med den att den inte haft någon skruvfunktion.
Det är en annan boettmodell än den på bilden här ovan. Har inte sett nån annan likadan, kanske dyker det upp.

Men garantera vad det varit från början kan jag inte. Därför ändrar jag texten så åtminstone den förhoppningsvis blir vattentät till innehållet.
Spelar väl egentligen ingen roll, och även om jag skulle ha rätt spelar det ingen roll idag. Reagerade bara då jag kände igen den speciella kronhalsen från den Nitella jag haft och där var kronhalsen skruvad.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Spelar väl egentligen ingen roll, och även om jag skulle ha rätt spelar det ingen roll idag. Reagerade bara då jag kände igen den speciella kronhalsen från den Nitella jag haft och där var kronhalsen skruvad.
Nej, det har säkert ingen praktisk betydelse nu varken på ena eller andra viset.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jäkligt intressant diskussion herrar, aldrig hört den förr. Däremot som vanligt när det inte handlar om just FRÅGOR PÅ ANNONSER helt OT.

Vill återigen understryka att jag är den enda här som orkar modda denna tråd så håll topic annars finns det en risk att jag tröttnar.
 

Mr E

Omega
2-Faktor
Får man ändra pris i sin annons efter att den är avslutad? Finns en annons som låg på 27500 och efter att den blev avslutad så gick den tillbaka till ordinarie utgångspriset som var 39 000. Tänker att det blir lite missvisade om man ska försöka bilda sig en uppfattning om en klockas värde senare.. Tänker att jag inte hänger ut någon innan jag får svar här, vill någon se annonsen så är det fritt fram att skicka pm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får man ändra pris i sin annons efter att den är avslutad? Finns en annons som låg på 27500 och efter att den blev avslutad så gick den tillbaka till ordinarie utgångspriset som var 39 000. Tänker att det blir lite missvisade om man ska försöka bilda sig en uppfattning om en klockas värde senare.. Tänker att jag inte hänger ut någon innan jag får svar här, vill någon se annonsen så är det fritt fram att skicka pm.
Sista annonspriset ska stå kvar. Om man däremot prutat ner sin egen annons och därefter ändrar sig och drar tillbaka klockan så är det väl OK att höja till det man tänkte från början.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp