• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så här står det på Rolex egna sida.
CA85D99F-E94B-441B-AC9A-CDD19AB54D0A.jpeg
Ha, cool! Då har dom ändrat. Det började (för några år sedan) med brevet jag nämnde i förra inlägget men då hade de inte ändrat infon på hemsidan eller i instruktionsböckerna.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ha, cool! Då har dom ändrat. Det började (för några år sedan) med brevet jag nämnde i förra inlägget men då hade de inte ändrat infon på hemsidan eller i instruktionsböckerna.

Bra där, har försökt hitta en sådan officiell rekommendation. Då vet vi

Men låter det inte medvetet luddigt med ”depending on model and usage” utan att precisera modellerna?

Det är ju lite skillnad på en sky-dweller och YM2 jämfört med en OP.
 

niclashill

Cartier
Jag kan inget alls om Rolex men jag tycker inte att artikeln låter speciellt säker på påståendet. Jag tolkar att Rolex konfirmation på infon enbart handlar om garantin.

”Perhaps an even more interesting development is the fact that Rolex is now also claimed to officially recommend a 10-year service period for its watches, up from a previous 3.”

Hade varit tufft om Rolex äntligen tog steget upp för att kunna konkurrera med Vostok :D

Det stämmer inte. Jag har läst brevet det där bygger på och det Rolex skriver är att ”det genomsnittliga serviceintervallet är nu uppe i 10 år”. Det betyder inte att det rekommenderade serviceintervallet är 10 år.

Jag utgick från artikeln, och forumdiskussioner, men har självklart tagit bort den meningen från annonsen nu. Tack för påpekandet. Allt gott.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Mina 5 cent till denna diskussion:

IMHO är rek serviceintervall teori.
I praktiken handlar det om hur (om) klockan använts.
Amplitud, tidshålning mm brukar indikera faktiskt servicebhov.

Skillnad på en NOS Rolex som är legat i bankfack i 14 år och en som slitits dagligen i 7 år...
MAO beror ju på hur klockan har använts under den tiden som anges.

Har du en klocka i konstant vildmarksliv varje dag skulle jag personlgien inte vänta 10 år till service.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Det blir som en onödig tröskel du skapar för intressenten om man bara får läsbara bilder efter att ha frågat särskilt. Merjobb för båda parter och köplusten hänger ofta på första anblicken av annonsen.
Beror väl på om det är en rätt vanlig klocka som denna under 3k eller en ovanlig Patek för 1M.
I detta fall ser jag inget konstigt med en bild, även om flera och tydliga alltid är att föredra för att undvika missförstånd om skick etc.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Beror väl på om det är en rätt vanlig klocka som denna under 3k eller en ovanlig Patek för 1M.
I detta fall ser jag inget konstigt med en bild, även om flera och tydliga alltid är att föredra för att undvika missförstånd om skick etc.
Tror det är ganska ovanligt att man som köpare inte vill se klockans utseendemässiga skick även om den är vanlig och inte är en Patek,. Har inte bara med om det är en eller flera bilder att göra utan mer om klockan syns ordentligt på de/n bild/er som finns. En oläslig bild ger inget.

Men beror väl på hur lätt man tycker det är att sälja så man inte behöver förta sig i onödan.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Om du nu är lat, är det inte lättare att lägga upp ett antal bilder med en gång istället för att behöva skicka bilder till alla som tar kontakt? :D

(Ser att det är tre bilder i annonsen nu)
Kan tyckas så.
--
Tyvärr får jag aningen trollvarning om diskussionen i sig. Finns verkligen de som inte förstår att det har betydelse för en försäljning om en klocka är hackad och malen eller i snyggt skick nästan oavsett prisklass så åtminstone någon bild bör visa utseendemässigt skicket vid distansförsäljning?

Jag har då inte stött på någon sådan intressent annat än möjligen i extrema undantag och speciella situationer som jag isf inte minns.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Ok mkt märkligt, skulle tro att majoriteten vill ha mer en än bild.
Att du fortfarande gör en grej av det..

Det är väl upp till säljaren hur många bilder man publicerar i en säljannons?

Förutsatt att man är en tillförlitlig affärspart med flertalet tidigare referenser (som tex @yonsson), ska det väl ändå räcka med en bild och att man istället beskriver skicket på klockan, (om man nu hellre känner för det).

Skulle det sedan vara en potentiell köpare som ändå är lite osäker är det inte svårare än att man ber om fler bilder. Men det ska väl ändå inte nödvändigtvis behöva vara ett krav?
 
Senast ändrad:

RobVintage

Panerai
Att du fortfarande gör en grej av det..

Det är väl upp till säljaren hur många bilder man publicerar i en säljannons?

Förutsatt att man är en tillförlitlig affärspart med flertalet tidigare referneser (som tex @yonsson), ska det väl ändå räcka med en bild och att man istället beskriver skicket på klockan, (om man nu hellre känner för det).

Skulle det sedan vara en potentiell köpare som ändå är lite osäker är det inte svårare än att man ber om fler bilder. Men det ska väl ändå inte nödvändigtvis behöva vara ett krav?
Är du skön eller, menar du att bara för att du sålt till en som varit medlem länge gör att jag kommer att gilla klockan?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Är du skön eller, menar du att bara för att du sålt till en som varit medlem länge gör att jag kommer att gilla klockan?
Va? Hahh vet inte om jag var otydlig vad jag menar är;

1. Det är upp till säljaren att välja hur många bilder man publicerar
2. Vill man hellre beskriva klockans skick med ord är det upp till säljaren
3. Vill köpare ha fler bilder är han varmt välkommen att fråga

Vilken del är svår att förstå?
 

RobVintage

Panerai
Va? Hahh vet inte om jag var otydlig men nej jag menar

1. Det är upp till säljaren att välja hur många bilder man publicerar
2. Vill man hellre beskriva klockans skick med ord är det upp till säljaren
3. Vill köpare ha fler bilder är han varmt välkommen att fråga

Vad är det som är svårt att förstå?
”Förutsatt att man är en tillförlitlig affärspart med flertalet tidigare referenser (som tex @yonsson), ”
Svårt att tolka på annat sätt.
Du verkar hålla med mig iaf eftersom du lagt till fler bilder:D
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
”Förutsatt att man är en tillförlitlig affärspart med flertalet tidigare referenser (som tex @yonsson), ”
Svårt att tolka på annat sätt.
Du verkar hålla med mig iaf eftersom du lagt till fler bilder:D
För att förtydliga menar jag att säljare som gjort flertalet fläckfria affärer på forumet kanske inte behöver lägga ner hela sin själ i en annons, förutsatt att man skriver det väsentliga. Personen i fråga behöver inte göra det eftersom att tidigare referenser pekar på att man är en tillförlitlig affärspart. Litar man ändå inte på personen så är det bara att fråga om fler bilder.

Jag la upp två bilder till för att slippa ditt gnäll.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
”Förutsatt att man är en tillförlitlig affärspart med flertalet tidigare referenser (som tex @yonsson), ”
Svårt att tolka på annat sätt.
Du verkar hålla med mig iaf eftersom du lagt till fler bilder:D
Sammanfattning av min poäng (Kolla från 3.50-4.50)
Kan man köpa en klocka när man är full kan man köpa en klocka med bara en bild i annonsen "even when you're drunk you can buy a watch, if you know from whom you buy it" :D
 

RobVintage

Panerai
För att förtydliga menar jag att säljare som gjort flertalet fläckfria affärer på forumet kanske inte behöver lägga ner hela sin själ i en annons, förutsatt att man skriver det väsentliga. Personen i fråga behöver inte göra det eftersom att tidigare referenser pekar på att man är en tillförlitlig affärspart. Litar man ändå inte på personen så är det bara att fråga om fler bilder.

Jag la upp två bilder till för att slippa ditt gnäll.
Märkligt resonemang klart som fan att man ska lägga upp riktigt bra annonser!
Jaja skitsamma lycka till med försäljningen nu finns det chans att du säljer den iaf;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp