• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fru-kvoten

Erikd

Cartier
Min flickvän är HELT ointresserad av klockor, även om jag försöker visa några bilder och frågar vad hon tycker. Skulle inte ljugaom vad en klocka kostar men är hon samtidigt inte intresserad så tänker jag inte ta upp ämnet. Mina pengar - min ensak.

Känns lite tråkigt också att denna annars så roliga tråd halvt förvandlats till en PK-diskussion...
 

Mille79

Trollungen
Men det heter ju Arab, om du härstammar från den delen av världen där Araber mestadels bor, till exempel Arabiska halvön.

Sluta slå massa PK-knutar på dig själv. Vill du göra något åt den verkliga rasism som finns? Stäng av datorn och engagera dig på riktigt.
Men det heter ju Arab, om du härstammar från den delen av världen där Araber mestadels bor, till exempel Arabiska halvön.

Sluta slå massa PK-knutar på dig själv. Vill du göra något åt den verkliga rasism som finns? Stäng av datorn och engagera dig på riktigt.

Det klimat som just nu skapats i Sverige är just pga att man tar alltför lätt på ordets betydelse. Det är här det börjar, därför ifrågasätter jag det.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Om hon upptäcker att jag köpt nåt nytt och frågar vad den kostade så svarar jag ganska sanningsenligt. Avrundar kanske nedåt ;)

Det är dock en fördel att gilla vintagedykare på nato. I hennes ögon ser de nog ganska lika ut och hon har ju sett hur ofta jag byter straps så jag tror hon tappat kollen på min samling för länge sedan.

Likheter?

veqa3eje.jpg


4a6a4e2a.jpg


För övrigt så har hon hästar som kostar långt mer än mina klockor så det är ingen issue egentligen.
 

Mille79

Trollungen
Har sagt det tidigare o säger det igen.

Back to topic

Min sambo vet exakt vad mina klockor kostar, det är ju mina pengar.
 

Mr Chance

Kalmar
Arab är väl också en häst, så vem är det som ska vara kränkt? Araben eller araben?

On topic = se mitt förra inlägg!
 

Jga

Breitling
Min sambo vet vad jag lägger på klockor (är ju inte en storsamlare precis) hon var med i butiken när jag köpte min IWC 371447 och skakade väl lite på huvudet... Det hon inte förstår är när jag efter en vecka visar upp en bild på en klocka och säger "den här blir nog mitt nästa inköp", hon tycker att ska njuta av den klocka jag precis köpt. Vi har gemensam ekonomi, betalar alla fasta kostnader från ett konto och sen delar upp överskottet, vad jag gör med det är min ensak.

KS är ju ett utmärkt forum att visa upp när det kommer till att argumentera för nya köp (vill ändå att hon är med på båten så att säga) brukar visa upp Af Sjodahl samling och säga, "han har ju den klockan, jag vill också ha. Har snöat in på din YM 116622!
 

Skolläraren

Panerai
Tja, det blev inget större hallabaloo när Steinhart släppte sin "ESQUELETO NEGRO".

http://www.steinhartwatches.de/en/ESQUELETO-NEGRO-limited-edition,168.html


Negro är ju svart på spanska, och det där betyder ju Svart Skelett. Än en gång, hade det hetat "niggerdial" hade det varit något att bli vansinnig men vi kan inte förbjuda ord som vit eller svart på olika språk. Som sagt, negro på spanska är något helt annat än om du använder negro på engelska.

I min värld så låter det nedlåtande för ordet arab används flitigt av tex SD och liknande så kallade ideologier...

Vad är ditt förslag att vi ska döpa om det arabiska alfabetet till? Och vad ska vi kalla folkgruppen araber? Jag hör nog i de flestas ögon till PK-folket här inne, men du är inte logisk i ditt resonemang.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De som hellre vill diskutera kränkningsfaktorn i uttryck och benämningar på en specifik rolexmodell hänvisas till att diskutera detta på annan plats.

Jag kan också rekommendera Dick Harrison's utmärkta essä i magasinet Neo: http://magasinetneo.se/artiklar/krankta-av-fakta/

Där finns dessutom ett kommentarsfält där diskussionssugna kan fortsätta.

Denna tråd går ON TOPIC nu.
 
Tror jag blev mer idiotförklarad tidigare, då jag hade mindre dyra klockor. Nu när jag har sparat, trånat efter och tjatat om en sub känns det helt plötsligt naturligt. Win!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det klimat som just nu skapats i Sverige är just pga att man tar alltför lätt på ordets betydelse. Det är här det börjar, därför ifrågasätter jag det.

En bild säger mer än 1000 ord, lägger till en till som borde vara smikrande till dem som ev känner sig utpekade

OnT, min fru gillar denna skarpt, ska skaffa ett gummi till som passar henne, kan hon bära denna med.





:happyhappy:
 

leicaphile

Panerai
När jag var medlem i en bilklubb på 90-talet där en hel del pengar spenderades båda på bilarna och dess modifikationer så infördes valutan "Memphis dollar" vars värde var 1/10 av den amerikanska dollarn. (Memphis pga att det var där vi hade våra årsträffar.)

Då många hade med sig sina fruar/flickvänner gjorde det att utlägg på modifikationerna och annat kunde diskuteras öppet utan risk. "Oh, this Vortech S-trim? Cost me about 400 bucks installed."
 

JayJay

Rolex
Jag ser inget skäl att ljuga för min fru om detta (kan inte komma på något annat jag har skäl att ljuga om heller i o f s). Dessutom köper jag aldrig några dyrare prylar utan att prata med henne först. Visst, det är mina pengar men när allt kommer omkring så är alla hennes pengar mina och alla mina hennes i och med att vi är gifta (så ser jag på saken). För mig handlar det om att visa respekt för henne. Däremot har jag inga som helst problem med att fungerar på helt andra sätt i andras relationer. Kort sagt: Alla sätt är bra utom dom dåliga.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Fru-kvot? Nu är vi förvisso inte gifta men har hon några åsikter om hur jag spenderar mina egna pengar får hon behålla dom själv. Självklart bryr jag mig inte om vad hon gör för sina egna pengar.
 

MBx

Cartier
Jag: köpt ny klocka!
Hon: snygg!!! Vad kostade den?
Jag: x kr
Hon: du är fan dum i huvudet
Jag: men jag fick lite rabatt...

Underbar konversation!:D

Jag brukar säga att mina dyrare inköp kostar dubbelt så mycket för att det måste kompenseras med något som nya köksluckor eller dyl. Det stämmer dock inte för jag kan göra vad jag vill med mina pengar under förutsättning att hushållet går runt.

Nu har jag köpt en Lady Datejust till min fru i födelsedagspresent. Planen är att jag därefter kan köpa precis vad jag vill till mig själv.:) Hur motsägelsefullt är inte det!?:blackeye:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Spenderar hur jag vill så länge det inte går ut över vår gemensamma ekonomi vilket det hittills aldrig gjort, således är det bara att spendera :angel: Mitt förra inköp var 25k så jag sa 50k, förstå glädjen när jag efter nån timma berättade att det bara var 25k! Möttes dock upp av att bra, då kan vi boka den där resan... Suck!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Spenderar hur jag vill så länge det inte går ut över vår gemensamma ekonomi vilket det hittills aldrig gjort, således är det bara att spendera :angel: Mitt förra inköp var 25k så jag sa 50k, förstå glädjen när jag efter nån timma berättade att det bara var 25k! Möttes dock upp av att bra, då kan vi boka den där resan... Suck!

Haha. Inte riktigt enligt plan kanske. Du ba' "nämen, alltså, då har jag ju 25' kvar att köpa en till klocka för?!?"
 
Topp