• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

6r15c

Omega
Blev mycket besviken när jag var på butiksloppis i malmö.

Vet inte om alla känner till butikens affärsverksamhet. De hyr ut "bås" och glasmontrar till privatpersoner som sätter ut nya/begagnade grejer till försäljning (mycket sällan någon intressant gammal klocka tyvärr). Dessutom så när privatpersonen får något sålt så tar butiken även en procentuell andel av försäljningspriset på den enskilda varan.

I en av montrarna reagerar jag när jag ser inte bara en utan snarare 10 splitter nya uppenbara Rolex kopior (de som tickar fram med Quartz verk) säljs för ca 450 sek!
(Bara priset hintar om att det handlar om kopior..)

Jag hade inte brytt mig om det var några gagnade kopior som någon köpt på en semester eller så. Och ville bli av med sitt skröfs tillsammans med annat.
Men här var det tydligt att någon köper in kopior och säljer i en glasmonter i butiken. Dvs bedriver affärsverksamhet med kopior.

När jag frågar personalen
"Ni vet om att man inte får handla med kopior?"
(Jag är inte så smidig som ni hör...)
Får jag till svar:
"Man måste bevisa för oss att det är kopior."
Jag höll på att smälla av.. trodde inte mina öron!

Slutsatsen jag drar är att butiken tittar åt andra hållet så länge de får sin monter uthyrd med Rolex kopior i den, samt sin procent på försäljningen av varje enskild kopia (kom på nu att i och med det så är de också säljare av varorna när de får en andel av varan i frågan?)

Givetvis finns det någon privatperson bakom kopiorna som är kund hos butiksloppisen. Och de har kontaktuppgifter för den kunden.

Min tolkning av ovanstående uttalande är:
Att företaget butiksloppis är att fortsätta sälja kopior och ta in hyra samt en procentuell andel av varje såld kopia så länge det går. Men om lagen sätter stopp på verksamheten så kommer de säga något i stil med detta:
"Vi vet inte om att det var kopior. Det måste man bevisa för oss att så är fallet. Men här är "säljarens" kontaktuppgifter så ge er på honom istället."

Men när de driver en butik där de hyr ut montrar men också tar en procentuell andel för varje enskild pryttel som säljs. Så kan man väl inte bara skylla ifrån sig och säga att det är någon annan som är säljaren? Utan man kan se det som att det är någon annan som är LEVERANTÖR? (Av kopior till butiken som de profiterar på.)

Detta borde vara brottsligt i något led?
 

Husse

Patek
Blev mycket besviken när jag var på butiksloppis i malmö.

Vet inte om alla känner till butikens affärsverksamhet. De hyr ut "bås" och glasmontrar till privatpersoner som sätter ut nya/begagnade grejer till försäljning (mycket sällan någon intressant gammal klocka tyvärr). Dessutom så när privatpersonen får något sålt så tar butiken även en procentuell andel av försäljningspriset på den enskilda varan.

I en av montrarna reagerar jag när jag ser inte bara en utan snarare 10 splitter nya uppenbara Rolex kopior (de som tickar fram med Quartz verk) säljs för ca 450 sek!
(Bara priset hintar om att det handlar om kopior..)

Jag hade inte brytt mig om det var några gagnade kopior som någon köpt på en semester eller så. Och ville bli av med sitt skröfs tillsammans med annat.
Men här var det tydligt att någon köper in kopior och säljer i en glasmonter i butiken. Dvs bedriver affärsverksamhet med kopior.

När jag frågar personalen
"Ni vet om att man inte får handla med kopior?"
(Jag är inte så smidig som ni hör...)
Får jag till svar:
"Man måste bevisa för oss att det är kopior."
Jag höll på att smälla av.. trodde inte mina öron!

Slutsatsen jag drar är att butiken tittar åt andra hållet så länge de får sin monter uthyrd med Rolex kopior i den, samt sin procent på försäljningen av varje enskild kopia (kom på nu att i och med det så är de också säljare av varorna när de får en andel av varan i frågan?)

Givetvis finns det någon privatperson bakom kopiorna som är kund hos butiksloppisen. Och de har kontaktuppgifter för den kunden.

Min tolkning av ovanstående uttalande är:
Att företaget butiksloppis är att fortsätta sälja kopior och ta in hyra samt en procentuell andel av varje såld kopia så länge det går. Men om lagen sätter stopp på verksamheten så kommer de säga något i stil med detta:
"Vi vet inte om att det var kopior. Det måste man bevisa för oss att så är fallet. Men här är "säljarens" kontaktuppgifter så ge er på honom istället."

Men när de driver en butik där de hyr ut montrar men också tar en procentuell andel för varje enskild pryttel som säljs. Så kan man väl inte bara skylla ifrån sig och säga att det är någon annan som är säljaren? Utan man kan se det som att det är någon annan som är LEVERANTÖR? (Av kopior till butiken som de profiterar på.)

Detta borde vara brottsligt i något led?
I mina öron är detta totalt no no! Polisanmäl! Se dock till att du får prata med den avdelning inom polisen som sysslar specifikt med kopior och försäljning av dessa!

Detta är en styggelse som omsätter miljarder och bidrar till människohandel och massor med elände!
PS Du var inte klumpig, utan gjorde helt rätt som sa till! DS
 

Martin Lovasz

Audemars
I mina öron är detta totalt no no! Polisanmäl! Se dock till att du får prata med den avdelning inom polisen som sysslar specifikt med kopior och försäljning av dessa!

Detta är en styggelse som omsätter miljarder och bidrar till människohandel och massor med elände!
PS Du var inte klumpig, utan gjorde helt rätt som sa till! DS
Tyvärr är nog de flesta nya märkesklockor på t ex Tradera falska och många vintage också men ingen bryr sig. :(
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Nej, jag har också reagerat och tagit upp den separat i annan tråd. Har också anmält den till Tradera. Hoppas verkligen de agerar. Ev bör någon fler också gå in och anmäla den! Hoppas verkligen att de tar bort den annonsen och att det inte är någon av "oss" här på KS som säljer den utan att ange en korrekt beskrivning.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tittat på alla bilderna? Tänkte låta folk spana lite själva innan jag säger mer
Kom igen Aurum och berätta det du ser. Det jag ser är att tavlan är väldigt ren och förmodligen är nymålad. Printen i subtavlorna passar inte så bra. Ingen lume på tavlan mot visarna som har (fula sena sextiotsls/tidiga sjuttiotals visare). Märkningen i verk och boettlock nygjort?
Facit tack!
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kom igen Aurum och berätta det du ser. Det jag ser är att tavlan är väldigt ren och förmodligen är nymålad. Printen i subtavlorna passar inte så bra. Ingen lume på tavlan mot visarna som har (fula sena sextiotsls/tidiga sjuttiotals visare). Märningen i verk och boettlock nygjort?
Facit tack!
Jo det är ju som du säger. Indexen är nedpolerade och nedsänkningen för kronograftavlora är för mjuk. Lysmassan saknas på tavlan och de har tryckt index på indexen... Trycket är inte tillräckligt bra heller. Den verksdelen som är Heuermärkt är i annan färg, de har väl slipat ned den riktiga märkningen och tryck Heuer. Fanns säkert något mer... Otrevligt när de märker om vintageur, iofs mes UN och Heuer som är utsatta idag.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jo det är ju som du säger. Indexen är nedpolerade och nedsänkningen för kronograftavlora är för mjuk. Lysmassan saknas på tavlan och de har tryckt index på indexen... Trycket är inte tillräckligt bra heller. Den verksdelen som är Heuermärkt är i annan färg, de har väl slipat ned den riktiga märkningen och tryck Heuer. Fanns säkert något mer... Otrevligt när de märker om vintageur, iofs mes UN och Heuer som är utsatta idag.
Ja printningen ovanpå indexen är ju nästan komiska. Inte nog med att det är fult gjort att avsiktligt förfalska, det är klantigt gjort dessutom.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Man kan ju även se vad han har för andra ur... Säljare från Uruguay och Argentina är överrepresenterade i denna kategori tyvärr.

http://www.ebay.co.uk/sch/allmatches/m.html?item=262616456760&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562
Ja, det var inte många rätt där. Tveksam om någon av klockorna är ok faktiskt.

Klassisk hittepå GP
image.png


Denna har jag inte sett förut. Visste inte om att dom hade ett samarbete med Ferrari på femtiotalet också...
image.png


Detta verk tror jag inte Ulysse Nardin släpt
image.png


Denna GP och Van Cleef tycks stöpta ur samma form....
image.png
image.png
image.png
image.png
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag hade lätt kunnat bli blåst på tavlan. Berätta gärna hur då såg detta. Tack. :)
1. Alldeles för blank och vit för sin ålder, de såg inte ut så.
1,5 ...å hade den mot förmodan gjort det från början så hade den åldrats...
2. Felplacerade minutstreck mot de applicerade 5-min index, ex kl 1 o 10
3. Tillhör en klass av klockor "50-tals dress av bättre märke med obefintligt vattenskydd" där redials är vääldigt vanliga och de ekonomiska incitamenten att "fixa till" är starka
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
1. Alldeles för blank och vit för sin ålder, de såg inte ut så.
1,5 ...å hade den mot förmodan gjort det från början så hade den åldrats...
2. Felplacerade minutstreck mot de applicerade 5-min index, ex kl 1 o 10
3. Tillhör en klass av klockor "50-tals dress av bättre märke med obefintligt vattenskydd" där redials är vääldigt vanliga och de ekonomiska incitamenten att "fixa till" är starka

Snyggt! Stort tack, tar med mig resonemanget för framtida köp.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Till att börja med...
Jag har verkligen ingen koll på dessa. Så trots att den hamnar i tråden "Fulursvarningar" så vet jag alltså inte om så egentligen är fallet.

Det är ju oundvikligt att stöta på allehanda Polerouters om man nu surfar klockor då och då. Alltid tyckt att de är ganska snygga, och varit lite sugen från och till (dock inte på doublé, som här).
Vill därför lära mig lite mer - och ställer frågan: Är denna korrekt?
Det som gör mig mest orolig är baksidan - men det är egentligen bara en känsla jag fick. Kanske är helt korrekt?

hd_item_523647_9fcb5d26df.JPG


https://auctionet.com/sv/523647-herrarmbandsur-universal-geneve
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har länge funderar på dessa ständigt återkommande annonserna på Tradera som rullar om och om igen:

http://www.tradera.com/item/191501/268520312/omega-krona-6-x-3-4

http://www.tradera.com/item/191501/...m-omega-spanne-guldforgylld-pa-rostfritt-stal

Påhitt eller äkta? Hur vet man och hur många har de här säljarna på lager liksom? :s
Både spännet och kronan ser dåliga ut. Spännet känner jag mig säker på och kronan ser lite för dålig/oskarp ut? Pläterade man denna typ av kronor? Tycker man oftast ser att de har en sk gold cap med ett påvalsat guldlager.
 

Rolfen

Rolex
Har länge funderar på dessa ständigt återkommande annonserna på Tradera som rullar om och om igen:

http://www.tradera.com/item/191501/268520312/omega-krona-6-x-3-4

http://www.tradera.com/item/191501/...m-omega-spanne-guldforgylld-pa-rostfritt-stal

Påhitt eller äkta? Hur vet man och hur många har de här säljarna på lager liksom? :s

Jag har köpte en del spännen av rossano, jag har dock ingen koll på äktheten men dom duger åt mig. Är inte jätteanal när det gäller sådant här, tycker dom ser rätt bra ut och min nickelallergi blommar inte ut vilket är ett gott tecken på att dom inte är gjorda i skräpmetall i alla fall..
 

GusFri

Breitling

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tjo!

Kan nån ledsaga en newbie; varit sugen på en omega av den här modellen ett tag men är osäker på detta urets tavla. Känns som skicket är väl bra? Restaurerad/ommålad? Någon som har nån aning? Annonsören i fråga är ju ärlig när denne säger att kronan kan vara fejk. Tradera är ett sånt himla träsk ibland :/
Tack på förhand!

http://www.tradera.com/item/190118/270395288/vintage-omega-fran-1950-talet-i-toppskick-stor-
Som vanligt är det svårt att svar på om den är omålad eller fixad med på något annat sätt. Men när det gäller kronan så är den mer rätt än fel skulle jag säga. Är det inte så att märkta kronor kom med seamastern? Rätta mig om jag har fel!

Denna t ex borde ha en omärkt krona http://www.tradera.com/item/190118/270283545/omega-fran-1950
 
Topp