• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

BoEtt

Rolex
Tjo!

Kan nån ledsaga en newbie; varit sugen på en omega av den här modellen ett tag men är osäker på detta urets tavla. Känns som skicket är väl bra? Restaurerad/ommålad? Någon som har nån aning? Annonsören i fråga är ju ärlig när denne säger att kronan kan vara fejk. Tradera är ett sånt himla träsk ibland :/
Tack på förhand!

http://www.tradera.com/item/190118/270395288/vintage-omega-fran-1950-talet-i-toppskick-stor-
En mycket fin Omega. Den har lite märken i subsekunden, men om det är ett bevis på att den är original är svårt att bedöma. Min känsla är att den är kosher, men lämnar till bättre tavelexperter som ex @Aurum att avgöra det.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Till att börja med...
Jag har verkligen ingen koll på dessa. Så trots att den hamnar i tråden "Fulursvarningar" så vet jag alltså inte om så egentligen är fallet.

Det är ju oundvikligt att stöta på allehanda Polerouters om man nu surfar klockor då och då. Alltid tyckt att de är ganska snygga, och varit lite sugen från och till (dock inte på doublé, som här).
Vill därför lära mig lite mer - och ställer frågan: Är denna korrekt?
Det som gör mig mest orolig är baksidan - men det är egentligen bara en känsla jag fick. Kanske är helt korrekt?

hd_item_523647_9fcb5d26df.JPG


https://auctionet.com/sv/523647-herrarmbandsur-universal-geneve

Haha, sent svar (att ingen annan svarat?)..
Men klockan ser riktig ut på alla sätt. För det första är den inte double utan "guld på stål" på engelska gold cap jämfört med gold filled. Guld på stål är ett tjockt lager guld (guldplåt) som sammanfogats/pressats utanpå stålet. Det ser du om du tittar noggrant att man på sidorna av bandhornen kan se guldlagret. En förgylld/double är mkt tunnare och även lagd på undersidan (runt om hela faktiskt) då det sker genom elektrolys.
Boettlocket ser riktigt ut och som Polerouternas brukar se ut. Trevliga klockor som börjat springa iväg kostnadsmässigt. En av Gerald Gentas första designer?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Haha, sent svar (att ingen annan svarat?)..
Men klockan ser riktig ut på alla sätt. För det första är den inte double utan "guld på stål" på engelska gold cap jämfört med gold filled. Guld på stål är ett tjockt lager guld (guldplåt) som sammanfogats/pressats utanpå stålet. Det ser du om du tittar noggrant att man på sidorna av bandhornen kan se guldlagret. En förgylld/double är mkt tunnare och även lagd på undersidan (runt om hela faktiskt) då det sker genom elektrolys.
Boettlocket ser riktigt ut och som Polerouternas brukar se ut. Trevliga klockor som börjat springa iväg kostnadsmässigt. En av Gerald Gentas första designer?

Äh vad fan... Allt under en månad måste väl anses vara okej svarstid? ;)
Nu var jag ju aldrig riktigt sugen på den, så ingen skada skedd.
Bra att veta att baklocket är okej för framtida bruk, dock. Tyckte att det såg lite sketchy ut, och lyckades inte hitta likadana när jag bildgooglade "Polerouter back", eller liknande.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor

Zacke

Vacheron
2-Faktor
http://www.ebay.co.uk/itm/ULTRA-RAR...680593?hash=item2377dac211:g:I1QAAOSwXeJYF0jW
Den kanske varit upp tidigare? Men det här ser inte bra ut va!? Syftar på de tre kronorna.
upload_2016-12-21_13-10-39.png

Hur ska kronorna se ut då? Har för mig att någon har fula kronor?

Denna har också lika "fula" kronor. Ska nog vara så, men vad vet jag
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1281675

Jag trodde att de skulle se ut så här. Alltså inte ristade. Men jag har nog antagligen fel.
Minerva_tre_3.jpg


Det är nog en trött malaj med trubbig utrustning som graverat.
Finns dom som kan det här bättre än mig men av de jag har sett och även klämt på så har flera av dessa Minerva-kronografer haft de där ristade kronorna och ett nummer undertill. Kaplans sålde en på senaste kvalitén.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Finns dom som kan det här bättre än mig men av de jag har sett och även klämt på så har flera av dessa Minerva-kronografer haft de där ristade kronorna och ett nummer undertill. Kaplans sålde en på senaste kvalitén.
Jag reagerade på att det såg så "hemmagjort" ut. Och tycker fortfarande att det inte ser bra ut. Kronorna brukar ju se så mycket bättre ut. Men jag hade fel ang. fulurs-varning.
 

GUBBESTRUTT

Breitling
2-Faktor
Hej!! Kan någon hjälpa mig lite! Funtar på en rolex 16750 och snöat in på denna. Tycker den ser fin ut men är ingen expert. Klockan verkar ha bra historik men service för några år sedan och finns alla tillbehör. Trots det värt att kolla här. Vad har ni för tankar?? Stort tack!!
 

Bilagor

  • FullSizeR2.jpg
    FullSizeR2.jpg
    31.4 KB · Visningar: 105

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag reagerade på att det såg så "hemmagjort" ut. Och tycker fortfarande att det inte ser bra ut. Kronorna brukar ju se så mycket bättre ut. Men jag hade fel ang. fulurs-varning.
Ja det ser onekligen fel ut, men jag tror nog att man inte var så noga på den tiden. På min EP kronograf som är äldre ser det något bättre ut, men där kan man ana att dom haft en mall som dom kört en graveringsmaskin i.

Här är länken till den som gick på kvalitén. Du kanske behöver vara inloggad för att komma åt länken.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1281675
IMG_0973.PNG
 

Rolfen

Rolex

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Först så säger jag bara huga, vilka styggelser!
Sedan en fråga, varför ser man så ofta ommålade/ sabbade Oris från Indien?
Om det nu är sabbade Oris och inte bara hopplock. Boetterna ser ju helt nya ut och identiska, förmodligen någon generisk kinesisk boett. Att man väljer Oris är väl att så få kan eller vet hur en vintage Oris ser ut. Känt märke lockar och betingar bättre betalt. Oris kan också ha varit populärt i Indien en gång i tiden likt Favre-Leuba och Fortis som vi också ser komma därifrån i fantasifulla regnbågens alla färger.
Tror inte att det främst är för att blåsa oss vintagenördar som att sälja klockor som folk (oinitierade) tycker är i fint skick och med snygga färger.
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Om det nu är sabbade Oris och inte bara hopplock. Boetterna ser ju helt nya ut och identiska, förmodligen någon generisk kinesisk boett. Att man väljer Oris är väl att så få kan eller vet hur en vintage Oris ser ut. Kännt märke lockar och betingar bättre betalt. Oris kan ochså ha varit populärt i Indien en gång i tiden likt Favre-Leuba och Fortis som vi också ser komma därifrån i fantasifulla regnbågens alla färger.
Tror inte att det främst är för att blåsa oss vintagenördar som att sälja klockor som folk (oinitierade) tycker är klockorna är o fint skick och med roliga färger.
Tack för info!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Så vackert, så vackert... (my eyes!!))
Rätt uselt men verkar som det är många "auktionshus" som försöker prångla lite vad dom helst.
Vissa agerar bättre än andra. Jag tycker Kaplans och Bukowskis är rätt seriösa och försöker undvika fulur och reagerar snabbt om något dyker upp. Stockholms Auktionsverk har ambitionen men inte kunskapen ännu tycks det så många fel som krupit sig in trots anställning av ansedd expert. Pantbanken och Sefina har hög moral, medan många mindre inte har det. Halmstad, Borås och Helsingborg tycks ha sämst kunskap eller moral vad jag upplever. Lika så med Lauritz.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
IMG_5093.JPG
IMG_5094.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5100.JPG
IMG_5101.JPG
IMG_5096.JPG
IMG_5098.JPG
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
IMG_5093.JPG
IMG_5094.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5100.JPG
IMG_5101.JPG
IMG_5096.JPG
IMG_5098.JPG
Tja, om man går in i det med öppna ögon att det är franken vi talar om ser jag inget fel i sak med det. Sen måste man ju givetvis vara lika öppen om man någon gång avser att låta en sådan vandra vidare.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
IMG_5093.JPG
IMG_5094.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5100.JPG
IMG_5101.JPG
IMG_5096.JPG
IMG_5098.JPG
Jag är kluven till det att göra så här. Det kan vara okej om verk och tavla får leva vidare i en ny boett om det saknas original boett att tillgå. Men då bör nog boetten märkas på något sätt tycker jag. Typ "case not original" på insidan av boetten. Risken är väl annars att boetten efter några år tas för original efter lite lagom slitage.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
IMG_5093.JPG
IMG_5094.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5100.JPG
IMG_5101.JPG
IMG_5096.JPG
IMG_5098.JPG
Själv skulle jag inte kunna njuta fullt ut av en sådan klocka, sedan är det väl svårt att på övriga vintagekronografer från smala märken att avgöra om allt hängt ihop från början. Om ett verk är utbytt till ett annat av samma kaliber (och båda verken från början varit osignerade), tycker jag det kan vara ok. Det viktigaste tycker jag är att tavlan och helst visare hör hemma i rätt boett. Jag skulle bland annat inte vilja ha en schysst tavla,verk och visare flyttade till en annonym stålboett bara för att originalboetten var en sliten i krom. För mig blir det nog mest klurigt när man förädlar något så som att stoppa delarna från en 40-tals kromad boett i en stålboett och då höjer värdet med ett par 100%. Bara mina tankar dock...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
IMG_5093.JPG
IMG_5094.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5100.JPG
IMG_5101.JPG
IMG_5096.JPG
IMG_5098.JPG
Den typen av klockor som brukar kunna ha enkla billiga generiska kromboetter tillverkade i massupplaga för allehanda handelsnamn kan vara roliga på sitt sätt men de hade i regel platta knappar utan tätning och i övrigt rätt kass kvalitet. De förstördes ganska fort både boetterna och verken i dem. Uppges bytet tycker jag det kan vara positivt med en ny stålboett i passande stil vad gäller den sorten.

Det beror förstås på vad det rör sig om för klocka och för boett. En originalboett i stål på ett märkesur som byts ut till nån eftermarknadsboett bara för originalet har patina och ska fås att se ny ut blir en helt annan femma.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
IMG_5093.JPG
IMG_5094.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5100.JPG
IMG_5101.JPG
IMG_5096.JPG
IMG_5098.JPG
Ser snarare ut som nyproduktion än gammalt lager. Fråga gärna hur gamla boetterna är.
 
Senast ändrad:
Topp