• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

PJW

Audemars
2-Faktor
Tja, om man går in i det med öppna ögon att det är franken vi talar om ser jag inget fel i sak med det. Sen måste man ju givetvis vara lika öppen om man någon gång avser att låta en sådan vandra vidare.

Jag är kluven till det att göra så här. Det kan vara okej om verk och tavla får leva vidare i en ny boett om det saknas original boett att tillgå. Men då bör nog boetten märkas på något sätt tycker jag. Typ "case not original" på insidan av boetten. Risken är väl annars att boetten efter några år tas för original efter lite lagom slitage.

Själv skulle jag inte kunna njuta fullt ut av en sådan klocka, sedan är det väl svårt att på övriga vintagekronografer från smala märken att avgöra om allt hängt ihop från början. Om ett verk är utbytt till ett annat av samma kaliber (och båda verken från början varit osignerade), tycker jag det kan vara ok. Det viktigaste tycker jag är att tavlan och helst visare hör hemma i rätt boett. Jag skulle bland annat inte vilja ha en schysst tavla,verk och visare flyttade till en annonym stålboett bara för att originalboetten var en sliten i krom. För mig blir det nog mest klurigt när man förädlar något så som att stoppa delarna från en 40-tals kromad boett i en stålboett och då höjer värdet med ett par 100%. Bara mina tankar dock...

Den typen av klockor som brukar kunna ha enkla billiga generiska kromboetter tillverkade i massupplaga för allehanda handelsnamn kan vara roliga på sitt sätt men de hade i regel platta knappar utan tätning och i övrigt rätt kass kvalitet. De förstördes ganska fort både boetterna och verken i dem. Uppges bytet tycker jag det kan vara positivt med en ny stålboett i passande stil vad gäller den sorten.

Det beror förstås på vad det rör sig om för klocka och för boett. En originalboett i stål på ett märkesur som byts ut till nån eftermarknadsboett bara för originalet har patina och ska fås att se ny ut blir en helt annan femma.

Mycket intressanta tankar! Jag ställer mig kluven inför detta. Om fallet är så att det är ok tavlor, visare och verk han räddar ur kajko skräpboetter anser jag att han gör eftervärlden en tjänst, förutsatt att det tydligt kommunceras att det handlar om re-casade gamla ur och att det inte efter några ägare glöms bort att boetterna är nya. Precis som du säger skulle en markering vara bra, @Hr_Proos . Är det däremot hopplock av olika tavlor, visare och verk som sedan skulle säljas som vintageklockor från en viss tillverkare eller delar från annars ok klockor har jag svårt att se charmen i det.

Ser snarare ut som nyproduktion än gammalt lager.

Jag håller med dig. Har kontaktat honom och frågat hur han restaurerat klockorna. Fick följande svar:
- Original dials, restored and serviced movements. NOS (new old stock) stainless steel cases.

Varpå jag frågade varifrån och när han fick dessa boetter svarade han:
- Switzerland. But I got them a long time ago.

Men givet att de är från ett gammalt lager, hur ställer du dig till detta @Aurum ?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mycket intressanta tankar! Jag ställer mig kluven inför detta. Om fallet är så att det är ok tavlor, visare och verk han räddar ur kajko skräpboetter anser jag att han gör eftervärlden en tjänst, förutsatt att det tydligt kommunceras att det handlar om re-casade gamla ur och att det inte efter några ägare glöms bort att boetterna är nya. Precis som du säger skulle en markering vara bra, @Hr_Proos . Är det däremot hopplock av olika tavlor, visare och verk som sedan skulle säljas som vintageklockor från en viss tillverkare eller delar från annars ok klockor har jag svårt att se charmen i det.



Jag håller med dig. Har kontaktat honom och frågat hur han restaurerat klockorna. Fick följande svar:
- Original dials, restored and serviced movements. NOS (new old stock) stainless steel cases.

Varpå jag frågade varifrån och när han fick dessa boetter svarade han:
- Switzerland. But I got them a long time ago.

Men givet att de är från ett gammalt lager, hur ställer du dig till detta @Aurum ?
Mycket tveksam, någon annan som känner igen en boett eller den typ av tryckknappar som de har?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Vidare ligger de flesta av hans klockor på en bandbredd på 20mm, ännu ganska köttigt för 40-50-talsboetter.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Boetterna ser betydligt modernare ut än tavlorna man ser. Det kan ju vara ett "gammalt" lager men samtida med klockorna verkar de inte vara. Klockorna, eller tavlorna verkar vara 40-tal.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
IMG_5093.JPG
IMG_5094.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5100.JPG
IMG_5101.JPG
IMG_5096.JPG
IMG_5098.JPG
Väldigt stor risk att någon blir lurad på massor av pengar i framtiden även om det inte är syftet idag. Känns lika spännande som Knossos "restaurering".
 

Husse

Patek
Jag gillar ju Ebel, men den här gillar jag inte. Den har nog inte börjat sitt liv som en. Kladdigt ommålad, datumen sitter på fel, 31 ska vara rakt över 12. Inget ebel på verket. Hittar ingen liknande vid en snabb bild-googling. Vad säger ni?
http://www.tradera.com/item/190135/273377736/ebel-triple-date-moonphase-vintage
upload_2017-1-18_8-42-17.png
Känns ju inte bra, när 31 ligger fel ovanför 12, ser kladdig ut, precis som du menar, men svårt att avgöra! Har du tittat på säljarens övriga annonser?
Är det inte väldigt låga utrop på klockorna? Iofs bra om man vill sälja snabbt, men ändå?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Känns ju inte bra, när 31 ligger fel ovanför 12, ser kladdig ut, precis som du menar, men svårt att avgöra! Har du tittat på säljarens övriga annonser?
Är det inte väldigt låga utrop på klockorna? Iofs bra om man vill sälja snabbt, men ändå?
Jag har kollat säljarens övriga utrop. Har även listat ut att säljer har varit/är aktiv här på ks. Har inte varit speciellt aktiv dock.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad anser ni om sånt här? Militärklockor brukar man kunna se på olika ställen där åtminstone jag är tveksam till vad som är militärt. Här är ett exempel som beskrivs som "Tysk Militär klocka No 125". Små siffror 125 står instämplat nånstans inne i boetten enligt bild. Är det kriterium för en miltärklocka eller är det ett reservdelsnummer? Det är alltså en fråga för jag är ingen expert på området. Däremot vet jag att en del klassar allt som miltärklocka så fort det finns lysmassa nånstans på en 40-talsklocka så priset som begärs åker upp därefter. Ganska vanligt fenomen.

Vad man kan säga i övrigt inom parentes då om den klockan vars urtavla beskrivs som "Underbar original urtavla" så ser den ut i mina ögon att vara skapligt mycket urtvättad, eller artificiellt förstörd.

http://www.tradera.com/item/190122/...timagnetique?gclid=CMi95JXw39ECFUaoGAodex4AqA

125.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad anser ni om sånt här? Militärklockor brukar man kunna se på olika ställen där åtminstone jag är tveksam till vad som är militärt. Här är ett exempel som beskrivs som "Tysk Militär klocka No 125". Små siffror 125 står instämplat nånstans inne i boetten enligt bild. Är det kriterium för en miltärklocka eller är det ett reservdelsnummer? Det är alltså en fråga för jag är ingen expert på området. Däremot vet jag att en del klassar allt som miltärklocka så fort det finns lysmassa nånstans på en 40-talsklocka så priset som begärs åker upp därefter. Ganska vanligt fenomen.

Vad man kan säga i övrigt inom parentes då om den klockan vars urtavla beskrivs som "Underbar original urtavla" så ser den ut i mina ögon att vara skapligt mycket urtvättad.

http://www.tradera.com/item/190122/...timagnetique?gclid=CMi95JXw39ECFUaoGAodex4AqA

125.jpg
Lite smutsigt beteende. Ser inget som skulle tyda på någon militär anknytning. Numret lär vara serienummrets tre sista siffror. Denna märkning ser man ofta på boettdelarna på 40-talsuren. Inte övertygad om att tavlan är tvättad, ser mer blekt ut? Det får man dock titta närmare på och jämföra med andra exemplar för att bli klok på det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Lite smutsigt beteende. Ser inget som skulle tyda på någon militär anknytning. Numret lär vara serienummrets tre sista siffror. Denna märkning ser man ofta på boettdelarna på 40-talsuren. Inte övertygad om att tavlan är tvättad, ser mer blekt ut? Det får man dock titta närmare på och jämföra med andra exemplar för att bli klok på det.
Möjligen blekt. Tycker den ser tvättad ut men svårt att säga säkert på bild. Inget jag personligen skulle betala fantasipris för.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Vad anser ni om sånt här? Militärklockor brukar man kunna se på olika ställen där åtminstone jag är tveksam till vad som är militärt. Här är ett exempel som beskrivs som "Tysk Militär klocka No 125". Små siffror 125 står instämplat nånstans inne i boetten enligt bild. Är det kriterium för en miltärklocka eller är det ett reservdelsnummer? Det är alltså en fråga för jag är ingen expert på området. Däremot vet jag att en del klassar allt som miltärklocka så fort det finns lysmassa nånstans på en 40-talsklocka så priset som begärs åker upp därefter. Ganska vanligt fenomen.

Vad man kan säga i övrigt inom parentes då om den klockan vars urtavla beskrivs som "Underbar original urtavla" så ser den ut i mina ögon att vara skapligt mycket urtvättad, eller artificiellt förstörd.

http://www.tradera.com/item/190122/...timagnetique?gclid=CMi95JXw39ECFUaoGAodex4AqA

125.jpg
nä, har mycket svårt att tro att den har varit i militär tjänst, svårt fall av SHS också (short hand syndrome) knappast originalvisare... ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag reserverar mig för att min kunskap i tyska militärklockor kommer från en tvåkvällars googlesession då jag köpte en -påstått- militär klocka (den var inte det (vilket jag var helt ok med)).
Jag tror inte en minut på militär anknytning på den där. Tror @URsinne har helt rätt i sitt antagande om att säljaren vill trissa upp priset.
 

Mr Chance

Kalmar
Senast ändrad:

denjohan

Rolex
Pledge Member
@Mr Chance

Kontrollerar inte uret vintage äktheten på de klockor de säljer eller diskuterar ni om det är så att vissa delar ev. inte är orginal?
Det kan nog vara en Tudor under huven. Men den tavlan har definitivt inte lämnat Tudors fabrik, och det skulle förvåna mig om visarna heller gjort det. Den är franken med en del falska eller ommålade delar som bäst, helt fejk som sämst.
 
Topp