Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Fulursvarningar

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 26 mars 2015.

1. PJW

PJW X-Wing Pilot

Mycket intressanta tankar! Jag ställer mig kluven inför detta. Om fallet är så att det är ok tavlor, visare och verk han räddar ur kajko skräpboetter anser jag att han gör eftervärlden en tjänst, förutsatt att det tydligt kommunceras att det handlar om re-casade gamla ur och att det inte efter några ägare glöms bort att boetterna är nya. Precis som du säger skulle en markering vara bra, @Hr_Proos . Är det däremot hopplock av olika tavlor, visare och verk som sedan skulle säljas som vintageklockor från en viss tillverkare eller delar från annars ok klockor har jag svårt att se charmen i det.

Jag håller med dig. Har kontaktat honom och frågat hur han restaurerat klockorna. Fick följande svar:
    - Original dials, restored and serviced movements. NOS (new old stock) stainless steel cases.

Varpå jag frågade varifrån och när han fick dessa boetter svarade han:
    - Switzerland. But I got them a long time ago.

Men givet att de är från ett gammalt lager, hur ställer du dig till detta @Aurum ?

Senast ändrad: 9 januari 2017
    Hr_Proos gillar detta.
  2. Aurum
    Trådstartare

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Mycket tveksam, någon annan som känner igen en boett eller den typ av tryckknappar som de har?

3. PJW

PJW X-Wing Pilot

I dont. Men om de var NOS borde man känt igen dem, med tanke på att de har en del attribut som skulle inbringa big money idag. Stepcases, helstål, 36-38mm etc.

Aurum gillar detta.
  4. PJW

PJW X-Wing Pilot

Vidare ligger de flesta av hans klockor på en bandbredd på 20mm, ännu ganska köttigt för 40-50-talsboetter.

5. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Boetterna ser betydligt modernare ut än tavlorna man ser. Det kan ju vara ett "gammalt" lager men samtida med klockorna verkar de inte vara. Klockorna, eller tavlorna verkar vara 40-tal.

6. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Väldigt stor risk att någon blir lurad på massor av pengar i framtiden även om det inte är syftet idag. Känns lika spännande som Knossos "restaurering".

Pictor, Teletomte och eriksson850 gillar detta.
  7. Ako

Ako X-Wing Pilot

Från:
    Malmö
  8. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

DrSbaitso och Stroboman gillar detta.
  9. Stroboman

Stroboman Tie Fighter pilot

Från:
    Medelpad
    Känns ju inte bra, när 31 ligger fel ovanför 12, ser kladdig ut, precis som du menar, men svårt att avgöra! Har du tittat på säljarens övriga annonser?
    Är det inte väldigt låga utrop på klockorna? Iofs bra om man vill sälja snabbt, men ändå?

10. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Jag har kollat säljarens övriga utrop. Har även listat ut att säljer har varit/är aktiv här på ks. Har inte varit speciellt aktiv dock.

Stroboman gillar detta.
  11. Stroboman

Från:
    Medelpad
    Ok då vet vi det, bra jobbat!

Hr_Proos gillar detta.
  12. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Det tidigare annonserna från säljaren har dock inte varit tveksamma. Jag har t o m varit med och budat på någon.

Stroboman gillar detta.
  13. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Vad anser ni om sånt här? Militärklockor brukar man kunna se på olika ställen där åtminstone jag är tveksam till vad som är militärt. Här är ett exempel som beskrivs som "Tysk Militär klocka No 125". Små siffror 125 står instämplat nånstans inne i boetten enligt bild. Är det kriterium för en miltärklocka eller är det ett reservdelsnummer? Det är alltså en fråga för jag är ingen expert på området. Däremot vet jag att en del klassar allt som miltärklocka så fort det finns lysmassa nånstans på en 40-talsklocka så priset som begärs åker upp därefter. Ganska vanligt fenomen.

Vad man kan säga i övrigt inom parentes då om den klockan vars urtavla beskrivs som "Underbar original urtavla" så ser den ut i mina ögon att vara skapligt mycket urtvättad, eller artificiellt förstörd.

http://www.tradera.com/item/190122/...timagnetique?gclid=CMi95JXw39ECFUaoGAodex4AqA

125.jpg

14. Aurum
    Trådstartare

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Lite smutsigt beteende. Ser inget som skulle tyda på någon militär anknytning. Numret lär vara serienummrets tre sista siffror. Denna märkning ser man ofta på boettdelarna på 40-talsuren. Inte övertygad om att tavlan är tvättad, ser mer blekt ut? Det får man dock titta närmare på och jämföra med andra exemplar för att bli klok på det.

NiklasArvid och URsinne gillar detta.
  15. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Möjligen blekt. Tycker den ser tvättad ut men svårt att säga säkert på bild. Inget jag personligen skulle betala fantasipris för.

Aurum gillar detta.
  16. NiklasArvid

NiklasArvid Mon Mothma

nä, har mycket svårt att tro att den har varit i militär tjänst, svårt fall av SHS också (short hand syndrome) knappast originalvisare... ;)

PJW, Aurum och URsinne gillar detta.
  17. Strindberg

Strindberg X-Wing Pilot

Från:
    Hälsingland
    Jag reserverar mig för att min kunskap i tyska militärklockor kommer från en tvåkvällars googlesession då jag köpte en -påstått- militär klocka (den var inte det (vilket jag var helt ok med)).
    Jag tror inte en minut på militär anknytning på den där. Tror @URsinne har helt rätt i sitt antagande om att säljaren vill trissa upp priset.

Stroboman och URsinne gillar detta.
  18. BoEtt

BoEtt X-Wing Pilot

Från:
    Örebro
  19. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    BoEtt och Stroboman gillar detta.
  20. Stroboman

Från:
    Medelpad
    Fina värderingar!:banghead:

BoEtt och Anders Forsberg gillar detta.
  21. PJW

PJW X-Wing Pilot

BoEtt och Stroboman gillar detta.
  22. Stroboman

Från:
    Medelpad
    Oh ja! Jättedyrt!:)

BoEtt och PJW gillar detta.
  23. Kettil

Kettil X-Wing Pilot

24. denjohan

denjohan AT-ST driver

Pictor, Kettil och Mr Chance gillar detta.
  25. Mr Chance

Mr Chance Captain Phasma

Senast ändrad: 31 januari 2017
    Kettil gillar detta.
  26. BoEtt

BoEtt X-Wing Pilot

Från:
    Örebro
    Rozzy gillar detta.
  27. Daniel_123

Daniel_123 Rebel soldier

@Mr Chance

Kontrollerar inte uret vintage äktheten på de klockor de säljer eller diskuterar ni om det är så att vissa delar ev. inte är orginal?

28. denjohan

denjohan AT-ST driver

Det kan nog vara en Tudor under huven. Men den tavlan har definitivt inte lämnat Tudors fabrik, och det skulle förvåna mig om visarna heller gjort det. Den är franken med en del falska eller ommålade delar som bäst, helt fejk som sämst.

Mr Chance gillar detta.
  29. Mr Chance

Mr Chance Captain Phasma

Som @denjohan .

30. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    NiklasArvid, BoEtt och Erik1 gillar detta.