Tja, om man går in i det med öppna ögon att det är franken vi talar om ser jag inget fel i sak med det. Sen måste man ju givetvis vara lika öppen om man någon gång avser att låta en sådan vandra vidare.
Jag är kluven till det att göra så här. Det kan vara okej om verk och tavla får leva vidare i en ny boett om det saknas original boett att tillgå. Men då bör nog boetten märkas på något sätt tycker jag. Typ "case not original" på insidan av boetten. Risken är väl annars att boetten efter några år tas för original efter lite lagom slitage.
Själv skulle jag inte kunna njuta fullt ut av en sådan klocka, sedan är det väl svårt att på övriga vintagekronografer från smala märken att avgöra om allt hängt ihop från början. Om ett verk är utbytt till ett annat av samma kaliber (och båda verken från början varit osignerade), tycker jag det kan vara ok. Det viktigaste tycker jag är att tavlan och helst visare hör hemma i rätt boett. Jag skulle bland annat inte vilja ha en schysst tavla,verk och visare flyttade till en annonym stålboett bara för att originalboetten var en sliten i krom. För mig blir det nog mest klurigt när man förädlar något så som att stoppa delarna från en 40-tals kromad boett i en stålboett och då höjer värdet med ett par 100%. Bara mina tankar dock...
Den typen av klockor som brukar kunna ha enkla billiga generiska kromboetter tillverkade i massupplaga för allehanda handelsnamn kan vara roliga på sitt sätt men de hade i regel platta knappar utan tätning och i övrigt rätt kass kvalitet. De förstördes ganska fort både boetterna och verken i dem. Uppges bytet tycker jag det kan vara positivt med en ny stålboett i passande stil vad gäller den sorten.
Det beror förstås på vad det rör sig om för klocka och för boett. En originalboett i stål på ett märkesur som byts ut till nån eftermarknadsboett bara för originalet har patina och ska fås att se ny ut blir en helt annan femma.
Mycket intressanta tankar! Jag ställer mig kluven inför detta. Om fallet är så att det är ok tavlor, visare och verk han räddar ur kajko skräpboetter anser jag att han gör eftervärlden en tjänst, förutsatt att det tydligt kommunceras att det handlar om re-casade gamla ur och att det inte efter några ägare glöms bort att boetterna är nya. Precis som du säger skulle en markering vara bra, @Hr_Proos . Är det däremot hopplock av olika tavlor, visare och verk som sedan skulle säljas som vintageklockor från en viss tillverkare eller delar från annars ok klockor har jag svårt att se charmen i det.
Ser snarare ut som nyproduktion än gammalt lager.
Jag håller med dig. Har kontaktat honom och frågat hur han restaurerat klockorna. Fick följande svar:
- Original dials, restored and serviced movements. NOS (new old stock) stainless steel cases.
Varpå jag frågade varifrån och när han fick dessa boetter svarade han:
- Switzerland. But I got them a long time ago.
Men givet att de är från ett gammalt lager, hur ställer du dig till detta @Aurum ?
Senast ändrad: