• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

WTF...

1671531827666.png
Kalmar Auktionsverk känns bekant i det här sammanhanget. Ambitionsnivån är nog inte särskilt hög där.

WTF...

1671531827666.png
...fick en liknande i nån sån där "secret santa" på nåt forum för 12 år sen typ... synd om nån stackare lägger tusen riksdaler på skräp... men "a fool and his money" antar jag...
1671693350905.jpeg

1671693362832.jpeg

Vill nog sätta upp ett varningens finger för denna Enicar "Super-Dive" som jag misstänker inte är korrekt baserat på följande:
  • samtliga visare fel
  • boettens storlek borde vara 42 mm men svårt at avgöra här, uppeges vara 39-40 mm
  • tavlan ommålad med konstigt font, storlek och placering av text
  • båda kronorna felaktiga till modellen
  • bezel kan vara ok men känns lurig
  • boettlock ej på bild så svårt att avgöra om korrekt
  • urverk svårt att säga på de medföljande bilderna men troligen ett korrekt Enicarverk men de satt antingen ett AR 1125 eller ett AR 1145 i Super-Dive.
516305420_8944f6a0-0c96-4ed7-972b-8a8a88d66bf4.jpg

Jämför gärna själva med en korrekt Super-Dive:
23968699-hatq8p5ziyysiq8tyyhujokl-ExtraLarge.jpg

Senast ändrad:
Vill nog sätta upp ett varningens finger för denna Enicar "Super-Dive" som jag misstänker inte är korrekt baserat på följande:
  • samtliga visare fel
  • boettens storlek borde vara 42 mm men svårt at avgöra här, uppeges vara 39-40 mm
  • tavlan ommålad med konstigt font, storlek och placering av text
  • båda kronorna felaktiga till modellen
  • bezel kan vara ok men känns lurig
  • boettlock ej på bild så svårt att avgöra om korrekt
  • urverk svårt att säga på de medföljande bilderna men troligen ett korrekt Enicarverk men de satt antingen ett AR 1125 eller ett AR 1145 i Super-Dive.
516305420_8944f6a0-0c96-4ed7-972b-8a8a88d66bf4.jpg

Jämför gärna själva med en korrekt Super-Dive:
23968699-hatq8p5ziyysiq8tyyhujokl-ExtraLarge.jpg

Den gick för 10 500 kr så jag hoppas att köparen känner sig nöjd ändå!

Med mycket eget arbete och nya delar kanske den går att återställa, om nu någonting alls är korrekt på klockan? 🤔🤷🏼‍♂️

Ligger 4st väldigt snarlika, samma visare samma typ av bezel (i två kombos) från en enskild säljare på Chrono24 https://www.chrono24.se/enicar/enicar-sherpa-super-dive-super-clean--id21629974.htm
Lika felaktiga de med tyvärr….har anmält dessa förut, och kommer att göra igen, då de figurerat både på C24 och Ebay men de blir inte mer korrekta för det! 🤷‍♂️
Man hoppas bara att presumtiva köpare gör sin läxa innan man köper ett fulur för 50 lax! :eek:

Kolla min bild ovan så ser du skillnaden mellan äkta vara och fulur....

Senast ändrad:
Totalfejk Heuer på @Tradera

Så här ska en ref 12 se ut:
Vad indikerar att den är fake? Ser fler med orange visaruppsätning när jag googlat. Var även nära på att hugga den på bild här nedan. Är den legit då? Big Shield eller vad dom kallas. Vad tror du @PR1973 ?

6F5897EE-23F0-4EBB-B731-D9BBBB29436F.jpeg

Vad indikerar att den är fake? Ser fler med orange visaruppsätning när jag googlat. Var även nära på att hugga den på bild här nedan. Är den legit då? Big Shield eller vad dom kallas. Vad tror du @PR1973 ?

6F5897EE-23F0-4EBB-B731-D9BBBB29436F.jpeg
Allt är fel på klockan på Tradera - boett, urtavla och visare. Boetten ska ha en "midja", registren på urtavlan ska vara nedsänkta och grå, visarna har fel färg och form. Boettlocket syns inte på bild men är väl förmodligen inte heller korrekt. Urverken är omärkta på dessa så omöjligt att säga även om det fanns på bild.

Klockan du visar har felaktig urtavla och visare. Här har du exempel på big shield-varianten:

Har postat den här skapelsen i Blockettråden redan men den kanske hör hemma här också. När den plockades bort från Tradera återkom säljaren med sämre bilder på Facebook och Blocket. Han tog bort annonserna på Facebook när det kom frågor om Mumbaitavlan men den låg kvar på Blocket när jag kollade nyss. Fortfarande med samma vilseledande beskrivning. Riktigt trist stil. Hoppas ingen går på den här nitlotten.
Screenshot_20230209-164834.png

Screenshot_20230209-164810.png

Screenshot_20230210-210008.png

Screenshot_20230210-210019.png

Bild från Tradera innan den försvann därifrån:
received_1284930519032170.jpeg

För någon som inte kan Breitling, vad är fel? :)
Kan väl inte heller Breitling så bra men spontant, loggan på tavlan ser ut att vara framställd med hjälp av potatistryck, loggan på bakboetten ser också risigare ut än jag hade förväntat mig på en äkta, inget refnummer på baksidan, och serienummer som hör hemma på en tiotals år äldre klocka. Nu är ju inte jag särskilt insnöad på Breitling men jag har åtminstone inte sett ett till exemplar av den här modellen. Ska jag gissa så har ingen annan det heller. Blir förvånad över vilka som bjudit på den. Det är ett par användarnamn som hör till folk som borde ha bättre koll än jag.

För någon som inte kan Breitling, vad är fel? :)
Det mesta verkar vara fel, tavlan, inscriptioner, verket, ett försök att efterapa en 817 skulle jag killgissa på. Troligen är det en annan legitim klocka som blivit breitlingifierad

Kan väl inte heller Breitling så bra men spontant, loggan på tavlan ser ut att vara framställd med hjälp av potatistryck, loggan på bakboetten ser också risigare ut än jag hade förväntat mig på en äkta, inget refnummer på baksidan, och serienummer som hör hemma på en tiotals år äldre klocka. Nu är ju inte jag särskilt insnöad på Breitling men jag har åtminstone inte sett ett till exemplar av den här modellen. Ska jag gissa så har ingen annan det heller. Blir förvånad över vilka som bjudit på den. Det är ett par användarnamn som hör till folk som borde ha bättre koll än jag.

Förstår inte vem du syftar på!

Folk går ju fortfarande på den här bluffen så det skadar väl inte att varna för dem igen. Obs att jag inte påstår att den som postat på Instagram försöker prångla ut den och lura någon. Det vet jag inget om. Det här är bara avsett som en generell varning. Det verkar ske produktutvecklig iallafall. Förut såg de här hittepåvridringarna nya ut. Nu har de tydligen patina i form av repor och matchar väl klockans skick bättre.
_20230305_002343.JPG

_20230305_002530.JPG

_20230305_002823.JPG

...Inte utan att man undrar vad det stog i centrum av baklocket som de fräst bort på de här vedervärdiga skapelserna? Marvin? Sicura?
...Stockholms Auktionsverk (i Köln)

Tillbaka
Topp