• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Ja det är ingen de luxe eftersom tavlan inte är gjord i guld, och håller jag med om att tavlan ser ommålad ut. Skakigt tryck och inget swiss made, samt den applicerade loggan ser väldigt o-centrerad ut.
Kan försöka ta bra jämförelsebilder på min annars hittade jag denna tavla som referens:
s-l1600.jpeg
Denna tavlan känns mycket bättre!

Vad tror ni om denna Connie? Förutom rejält sliten boett och fel krona (trots detta bjuder folk!) så vad tror vi om tavlan? Svart är ju populärt att måla. Både index och visare har ju lume men inga ”T” Swiss made ”T”. Dessutom bör det väl finnas en tredje rad under omega med ”Officially certified” (MOY- testet..)

63301AFB-434B-4269-949A-0E7FA2E81A53.jpeg

Vad tror ni om denna Connie? Förutom rejält sliten boett och fel krona (trots detta bjuder folk!) så vad tror vi om tavlan? Svart är ju populärt att måla. Både index och visare har ju lume men inga ”T” Swiss made ”T”. Dessutom bör det väl finnas en tredje rad under omega med ”Officially certified” (MOY- testet..)

Jag har sett den live. Skulle bedöma den som ärlig, rent ”lackmässigt”. Vet även att enägare-grejen stämmer. Taveldetaljerna har jag för dålig koll på för att säga något om.

För full transparens, det är en nära släkting till mig som lämnat in. Dock inte den ursprungliga ägaren.

Nu framgår det ingen referens i beskrivningen och det finns inga bilder på insida baklock men det är antagligen ref 14902 som är generationen innan 168.005 och har inte den tredje raden "officially certified" på tavlan. Det är heller inget ovanligt att det saknas T märkning även fast det är tritium på tavlan, detta var innan det blev en standard att märka alla tavlor på det viset.

Tavlan ser fin ut men boetten är ju helt förstörd och datumskiftet ser sådär ut så en service lär behövas, därför tycker jag den är rejält dyr redan nu under bevakningspriset. Men sitter man på en bra boett finns det mycket värde i tavlan.

Den här kan väl inte vara korrekt, eller? Borde väl vara ett 352 om det verkligen är en kronometer?
Skulle vilja se verket, finns ju kronometer 354 verk också.
Tycker hårkorset ser lite väl tjockt ut och index kl 12 och 6 för ojämna / ocentrerade för att tavlan ska vara original men är inte tillräckligt kunnig på dessa.

Den här kan väl inte vara korrekt, eller? Borde väl vara ett 352 om det verkligen är en kronometer?
BEDA8A5E-6AC1-448D-9C00-9FD99004FD2D.jpeg

Skulle vilja se verket, finns ju kronometer 354 verk också.
Tycker hårkorset ser lite väl tjockt ut och index kl 12 och 6 för ojämna / ocentrerade för att tavlan ska vara original men är inte tillräckligt kunnig på dessa.

Nästan så jag blir sugen på att buda hem den bara för att kolla närmare;-)
Kanske kan vara korrekt trots allt och då måste den vara rätt ovanlig, som en kronometer och med hårkors (men kanske lite för kraftigt?). Hade det varit en guilloche-tavla också hade det närmast varit en enhörning. Hittade dock en som också har en 354-kronometer:

Kanske kan vara korrekt trots allt och då måste den vara rätt ovanlig, som en kronometer och med hårkors (men kanske lite för kraftigt?). Hade det varit en guilloche-tavla också hade det närmast varit en enhörning. Hittade dock en som också har en 354-kronometer:
Kronometerklassade 354 är som sagt inget ovanligt, dock tycker jag inte att någon annan jag sett har haft så tjockt hårkors. Men det betyder inte att den inte är original, man kan ju hitta alla möjliga varianter av bristande QC och variarenda font/tryck från Omega på den tiden.

Här är några exempel
10727851_fullsize.jpeg
omega_seamaster_chronometer_354.jpeg
321540_592_img_3045_zpsx9wrtnkb_thumb.jpeg

Befäl & manskap, m/s nordstjernan var ett gammal skepp. Kanske kaptenens gamle dinka? Dock förbryllar märkningen 1906 eftersom just den sjösattes 1956 (som också är graverat)

Intrigen tätnar! Det finns ju gott om genetiskt material på klockan för att göra en DNA-analys av kaptenen;-)
Kan ju vara manskap och befäl som gett kaptenen klockan på 50-årsdagen. Hittade en annan Nordstjernan som sjösattes 1935:

@ANALOGUE din tissot har väl samma proveniens? Gick en longines nyligen som var kopplad till samma rederi.
Ja precis.
Johnson Line av Rederi Nordstjernan. Tillhörde Axel Johnson. Min klocka:
EA8CE1C5-34BA-4BE5-8CB6-0EDD97FD00D9.jpeg

76BFE10C-33E3-4295-95C1-75F7C582CD86.jpeg

FE9EA64B-7595-4579-9AAB-BF543C2C6654.jpeg

Om någon vet vem S.R. Wallman var hade jag varit mkt tacksam!

Håller med om att hårkorset känns för tjockt och magkänslan är sådär. Hade väldigt gärna ha en Redar-duo men vågar nog inte chansa med den tavlan… :(

Senast ändrad:
Stockholms Auktionsverk har sålt ett tiotal JLC Club det senaste halvåret som också ser ut att komma från Indien. Flaggat för det tidigare i tråden.
Utöver boett och tavla är det bara att titta på urverket för att inse att det inte kan vara något som är producerat av JLC.

Stockholms Auktionsverk har sålt ett tiotal JLC Club det senaste halvåret som också ser ut att komma från Indien. Flaggat för det tidigare i tråden.
Utöver boett och tavla är det bara att titta på urverket för att inse att det inte kan vara något som är producerat av JLC.
Bra att du tar upp sånt för jag hade svårt att se på urverket vad som var fel men känslan var inte bra! 👍🏻
Har även jag anmält klockan på Tradera och bra om fler gör det annars säljs den utan att de anser att den är falsk! 🤷🏼‍♂️

Detta är urverket på en andra JLC Club hos samma säljare. Känslan är inte kvalitet.
D3361169-3002-4F16-8E87-603B0CE0B347.jpeg

Man ska dock komma ihåg att 70-talet var ett speciellt decennium i klockvärlden. Quartz-krisen stressade ekonomin hos de flesta schweiziska klocktillverkarna, vilket medförde att många klassiska märken, däribland Jaeger, inte alls håller samma standard som de brukar. Club-linjen är ett bra exempel på det. JLC behövde en modell som kunde massproduceras och samtidigt hålla nere kostnaderna, så de vände sig till A Schild och slöt ett avtal med dem. Kollar du på verket du länkat kan du t.o.m. se ”AS”-loggan. De vanligaste verken som köptes in var väl AS1900 och AS1906, inte sällan med endast 17 juveler.

Ska sägas att jag tror jag sett säljarens annonser förresten. Ironiskt att just en JLC, Ulysse Nardin och Piaget är till salu - en trio ökända för att få sina modeller kopierade (och det finns starka frågetecken kring annonserna). Törs med andra ord inte gå i god för klockorna, men tyckte att min utläggning ovan kanske ändå hör hit.

Man ska dock komma ihåg att 70-talet var ett speciellt decennium i klockvärlden. Quartz-krisen stressade ekonomin hos de flesta schweiziska klocktillverkarna, vilket medförde att många klassiska märken, däribland Jaeger, inte alls håller samma standard som de brukar. Club-linjen är ett bra exempel på det. JLC behövde en modell som kunde massproduceras och samtidigt hålla nere kostnaderna, så de vände sig till A Schild och slöt ett avtal med dem. Kollar du på verket du länkat kan du t.o.m. se ”AS”-loggan. De vanligaste verken som köptes in var väl AS1900 och AS1906, inte sällan med endast 17 juveler.

Ska sägas att jag tror jag sett säljarens annonser förresten. Ironiskt att just en JLC, Ulysse Nardin och Piaget är till salu - en trio ökända för att få sina modeller kopierade (och det finns starka frågetecken kring annonserna). Törs med andra ord inte gå i god för klockorna, men tyckte att min utläggning ovan kanske ändå hör hit.
Har läst på nu och det kan förklara mycket.

Har varit en till salu på Hodinkee: https://shop.hodinkee.com/products/1970s-jaeger-lecoultre-club-automatic?variant=13626691944523

Finns bild på urverket från A Schild.

Och en del info och bild på ett A Schild verk i en JLC Club här: https://grail-watch.com/2016/01/05/curious-jaeger-lecoultre-club-with-a-schild-movement/

Men den på Tradera ser ändå inte helt pigg ut.

Har varit en till salu på Hodinkee: https://shop.hodinkee.com/products/1970s-jaeger-lecoultre-club-automatic?variant=13626691944523

Och en del info och bild på ett A Schild verk i en JLC Club här: https://grail-watch.com/2016/01/05/curious-jaeger-lecoultre-club-with-a-schild-movement/

Man får ta det för vad det är. Ett olycksfall i arbetet eller en kompromiss som många schweiziska ur på 70-talet var. Jag brukar vända bort blicken, inte minst för att de är svårbedömda, och se till de japanska ganska ikoniska och kitschiga motsvarigheterna istället.

Bra info där och nog man en klart mer återhållsam färgsättning på original-klockan jämfört med den färgglada och mycket troliga Mumbai-tillverkade saken! 👍

Det är just de färggranna tavlorna som är fallet med ENICAR dom blivit kopierade eller fantasifullt färgsatta som gör att man så enkelt kan upptäcka dessa otäckheter.
Men betänk om skojarna var liiiiite mer intelligenta och utförde kopiorna i rätt färgsättning och med mindre kladd så skulle de lura mångt fler, usch! :eek:
I Mumbai-tillverkade Enicar-klokcor kan det dessutom i många fall vara riktiga inhouse-verk från Enicar som driver det hela.

Asien var dessutom en riktigt stor marknad för Enicar och andra Schweiziska tillverkare under 50-70-talet så dessa "homage"r kanske bara är tänkta att verka på den inhemska marknaden men några slinker igenom hit till oss och mindre, eller mer, vetande annonserar ut dem som original?

Nu lämnar vi ju ämnet med den uppenbart fixade JLC:n på Tradera.
Men jag kan bara skriva under på att sjuttiotals-JLC inte nödvändigtvis var någon hit.

Vi sålde en (kosher) Club på firman för ett par månader sedan.
Det var inte så mycket som skiljde den från en samtida Lagonda (eller liknande). Guldpläterad mässing i 20 micron, tavla av ganska enkel kvalitet och, som redan nämnts, ett ganska enkelt AS-verk.

Men visst, det sitter ju en hel del myt i namnet också.

Helt plötsligt en Heuer?

Ingen Heuer,

1669120454843.png

"Heuer"

1669120486977.png

Tillbaka
Topp