• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Denna kan väl inte heller vara riktig?

BB6E17D0-E8F1-4E12-83C1-E594764F9DAD.png

Nä.
Rejält tilltagen storlek dock. ;)
Bra för militärer med dålig syn.
I svagt ljus blir det så klart ändå klurigt, i och med att visarna saknar lysmassa.

Helt plötsligt en Heuer?

Ingen Heuer,

1669120454843.png

"Heuer"

1669120486977.png

Då var den uppe igen för ett nytt försök.

Då var den uppe igen för ett nytt försök.

Ihärdig får man ändå säga! Kan inte förstå hur man kan få för sig att lägga upp igen efter att man tidigare fått en vara borttagen. Det är la bara att anmäla återigen. 👍

Har postat en fråga om en Seamaster 200 Quartz i tråden om hjälp inför ditt vintageköp. Så klart är klockan i fråga redan inköpt, och nu när jag fått hem den är jag tveksam.

I min jakt på om mitt köp är ok eller inte har jag sprungit på en säljare på Tradera, detomed, som finns i Wien. (Inte från detomed jag har handlat.) Detomed har sålt ett stort antal Seamaster 200 Quartz på senare tid, 30 år gamla men alla i perfekt nyskick.

Således en varning om en säljare som nog inte säljer helt korrekta klockor.

Här finns detomeds sålda klockor: https://www.tradera.com/profile/items/5449480/detomed?itemStatus=Ended

Raderar detta om jag har fel, men värt att se upp.

Finns någon input från forumet på de Seamaster detomed sålt, eller på den jag har köpt (se Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp), är det välkommet.

Det är nu bekräftat av Kaplans att den Omega Semaster 200 Quartz jag köpt på Tradera är 100 procent kopia.

Seamaster 200 a.jpg

Källan till denna, och motsvarande i guld/stål, är sannolikt säljarna detomed och allemto på Tradera. Annonser förekommer hela tiden. Tradera har inte tagit bort annonser som jag anmält.

Min klocka är inte köpt av någon av dessa säljare utan av en annan, troligen ovetande, säljare på Tradera. I mitt fall har affären gått tillbaka och jag har fått tillbaka köpeskillingen med hjälp av Traderas köparskydd.

Tyvärr verkar dessa klockor nu spridas, och dyker upp även på Köp och Sälj på Klocksnack. Så var försiktig när du ska köpa en Seamaster 200.

Det är nu bekräftat av Kaplans att den Omega Semaster 200 Quartz jag köpt på Tradera är 100 procent kopia.

Seamaster 200 a.jpg

Källan till denna, och motsvarande i guld/stål, är sannolikt säljarna detomed och allemto på Tradera. Annonser förekommer hela tiden. Tradera har inte tagit bort annonser som jag anmält.

Min klocka är inte köpt av någon av dessa säljare utan av en annan, troligen ovetande, säljare på Tradera. I mitt fall har affären gått tillbaka och jag har fått tillbaka köpeskillingen med hjälp av Traderas köparskydd.

Tyvärr verkar dessa klockor nu spridas, och dyker upp även på Köp och Sälj på Klocksnack. Så var försiktig när du ska köpa en Seamaster 200.

Usch, tråkig trend och det budas ju friskt. Hade själv inte misstänkt den där Omegan. För ny för att jag skulle känna igen något direkt misstänkt. Känns inte direkt kul att ens snegla på dessa längre. Misstänker att förfalskningarna följer en typ av efterfrågan och ett pris-race som bara går uppåt?

Usch, tråkig trend och det budas ju friskt. Hade själv inte misstänkt den där Omegan. För ny för att jag skulle känna igen något direkt misstänkt. Känns inte direkt kul att ens snegla på dessa längre. Misstänker att förfalskningarna följer en typ av efterfrågan och ett pris-race som bara går uppåt?
Sjukt att dessa kopieras. Tror vi får starta egen tråd till dessa då detta var helt nytt för mig. Om nu allt utom verken är nytillverkade?

Sjukt att dessa kopieras. Tror vi får starta egen tråd till dessa då detta var helt nytt för mig. Om nu allt utom verken är nytillverkade?
Urverket är ETA, samma kaliber som original, men utan Omegas märkning. I övrigt är alla delar fake. Det syns och känns när du ser klockan, men inte självklart på bild om man inte vet vad man ska titta efter. Det svåraste är dock att man inte känt till att dessa kopieras, så det har inte funnits anledning att vara misstänksam.

Urverket är ETA, samma kaliber som original, men utan Omegas märkning. I övrigt är alla delar fake. Det syns och känns när du ser klockan, men inte självklart på bild om man inte vet vad man ska titta efter. Det svåraste är dock att man inte känt till att dessa kopieras, så det har inte funnits anledning att vara misstänksam.
Aha, batteridrivna? Tittade på bilderna ovan på den andra Seamastern och hamnade på villovägar.

Här är ännu en Omega på Tradera som ser tveksam ut. Välbekant säljare.

”Automatic Swiss Quartz Watch” säljaren verkar ju ha noll koll på vad det är men tror den är legit ändå.

Gjorde nyligen en översyn på en sån. Lite bökig boett att jobba med och kanske inte omegas bästa urverk men ändå rätt trevligt klocka.
AC2CCC7A-40B7-4DDC-9361-94A3B01B6968.jpeg

Och den från annonsen på tradera.
299D9AFA-232E-4D4F-B575-15A45735B733.jpeg

”Automatic Swiss Quartz Watch” säljaren verkar ju ha noll koll på vad det är men tror den är legit ändå.

Gjorde nyligen en översyn på en sån. Lite bökig boett att jobba med och kanske inte omegas bästa urverk men ändå rätt trevligt klocka.

Ajaj, ser ut som du servat ett fulur:

Gillar inte dessa nya, men har ingen detaljkunskap. Skulle starkt avråda från köp på liknande som ser nya ut iaf.

Ajaj, ser ut som du servat ett fulur:

Gillar inte dessa nya, men har ingen detaljkunskap. Skulle starkt avråda från köp på liknande som ser nya ut iaf.
Japp verkar faktiskt inte bättre efter att ha tittat i den forumposten… Man lär sig nått nytt varje dag.

Klockan hade dock ett värderingsintyg från icke namngiven auktionsfirma, suck antar att det bara är “extract from archives” som gäller för Omega om man vill va helt säker då 😩

Den hade gått i backen och jag borde kanske anat oråd eftersom index var krokiga och limmade med segt lim så gick att med korntång räta upp index…

338380AB-2849-41A1-895F-C0793322FD7A.jpeg

Nej, man ska inte döma utifrån bilder, så jag ska inte peka ut säljaren utan att veta.

Köpa säljaren bör man däremot göra och i detta fall är det övriga utbudet tveksamt.

Edit: Fast nog fake ändå, enligt föregående två poster.

Nej, man ska inte döma utifrån bilder, så jag ska inte peka ut säljaren utan att veta.

Köpa säljaren bör man däremot göra och i detta fall är det övriga utbudet tveksamt.

Edit: Fast nog fake ändå, enligt föregående två poster.
Ja inte för att vara elak men övriga utbudet hos säljaren är inte helt olikt sortimentet hos de exklusiva strandförsäljarna på chartersemestern… 🤢

Seamaster 200 a.jpg

Skrämmande men tur att löste sig. Ser att Ohm tecknet skiljer sig från min, men min är den stora så kanske kan skilja sig.
IMG_3418.png

Seamaster 200 a.jpg

Vad avgör på detta exet att det är en kopia då ?`kan inte dessa modeller jätte ´bra

Svar till @MacRulez4ever

Problemet är att det inte är enkelt att se det på bild.

Dessa klockor slutade att tillverkas ca 1993. Kopiorna är helt nya, dvs inga ålderstecken överhuvudtaget förutom att index är gula för att efterlikna gulnad tritium.

Tavlan generellt avslöjar att det är en kopia men då behöver man gärna ha den i handen för att se.

Stålringen innerst på bezelen är något bredare på riktiga. Lyspluppen på bezelen ser också annorlunda ut.

Urverket saknar Omega-märkning.

De som ligger på Tradera, både stål och guld/stål, ser helt oanvända ut och förekommer i stort antal.

Men vet man inte att dessa kopieras så är det lätt att blir lurad, vilket skedde mitt fall. Var inte länge sedan dessa såldes för 4-5000:- men nu verkar marknadsvärdet vara det dubbla och intresset för dessa och tex Polaris från samma tid ökar, så det kan nog förklara varför de kopieras.

Seamaster 200 a.jpg

Har handlat en Tag Heuer Professional 1000 från "detomed". Kommer att lämna in den till Kaplans snarast för att reda ut om den är äkta eller inte. Tyckte det kändes något off med just mängden av samma vintageobjekt. Återkopplar här i tråden så snart jag har gjort detta. Mest troligt har några av dessa även florerat här på forumet. Får återkomma i ärendet.

Har handlat en Tag Heuer Professional 1000 från "detomed". Kommer att lämna in den till Kaplans snarast för att reda ut om den är äkta eller inte. Tyckte det kändes något off med just mängden av samma vintageobjekt. Återkopplar här i tråden så snart jag har gjort detta. Mest troligt har några av dessa även florerat här på forumet. Får återkomma i ärendet.

Låter oroväckande ja. Återkom så fort du vet. Känns som att TAG ligger illa till vad gäller kopior.

Låter oroväckande ja. Återkom så fort du vet. Känns som att TAG ligger illa till vad gäller kopior.
Den lämnas in till Kaplans imorgon kring lunchtid. Stuvade om jobbet för att hinna. Vore riktigt tråkigt, för har verkligen gillat klockan. Visar det sig att den är förfalskad kommer jag polisanmäla (mest för sakens skull) och informera Tradera.

Tillbaka
Topp