• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

IMG_1562.png
Auctionet, Kalmars auktionsverk. Värdering 25000kr. Har skickat dem ett mail.

Nu har Mumbai-klockorna nått även till Tratten! :shifty:

Kraftig varning för denna klocka och till viss del även säljaren! 👎
Klockan är anmäld till granskning som en uppenbar förfalskning där möjligen tavlan kan vara det enda korrekta!

Fuluret i fråga:

532375687_a286c5da-c329-4c82-bff8-b9ee56b6101a.jpg

Så här ser en korrekt Sherpa Super-Jet MK III ut:

s3b1178-1.jpg

Senast ändrad:

Klockan är anmäld till granskning som en uppenbar förfalskning där möjligen tavlan kan vara det enda korrekta!

Fuluret i fråga:

s3b1178-1.jpg
Ser ut att vara just precis detta exemplaret?

Har man lyft över en tavla till fel referens?

Ser ut att vara just precis detta exemplaret?

Har man lyft över en tavla till fel referens?
Man är väldigt kreativa i Mumbai-området och Enicar var väldigt stora i Asien från 50-talet och framåt, så det flnns gott om klockor i omlopp.

Många av dessa falska klockor har äkta delar som verk, tavlor och visare från Enicar men ihopsatta som bastarder som aldrig existerade i Enicars sortiment.

Enicar hade ett väldigt tidigt modul-tänk som många delar som tavlor, urverk, glad och visare passar mellan de olika modellerna av klockor.

Det skapar möjligheter för en tillverkare att på ett smidigt och snabbt sätt skapa nya modeller, precis så en modern biltillverkare jobbar i dag.

Det skapar också möjligheter för kreativa människor idag att skapa egna missfostret och i vågen av uppmärksamhet som Enicar har just nu sälja och marknadsföra som äkta vintageklockor, vilket tyvärr detta r e exempel på.

Vissa av Enicars modeller som förfalskas har värden i originalskick som närmar sig 50-80 000 kr så man förstår att det lockar att fuska lite!

Så är man sugen på en av dessa fantastiska originalmodeller från Enicar så rekommenderar jag att man kikar runt först på nätet, ställer frågor på denna typ av forum och gör sin läxa för att undvika att bli blåst!

….och som vanligt, är det ett fyndpris så är det ofta nåt lurt! 😒

Detta är väll ändå något ”knas”? Eller är jag ute och cyklar.

Bilagor

• IMG_0474.png
    IMG_0474.png
    284.7 KB · Visningar: 35

Fuluret i fråga:

s3b1178-1.jpg
Klockan är nu borttagen så då funkade min anmälan som den skulle, tack till Tradera för att ni lyssnade! 🙏

Har handlat en Tag Heuer Professional 1000 från "detomed". Kommer att lämna in den till Kaplans snarast för att reda ut om den är äkta eller inte. Tyckte det kändes något off med just mängden av samma vintageobjekt. Återkopplar här i tråden så snart jag har gjort detta. Mest troligt har några av dessa även florerat här på forumet. Får återkomma i ärendet.
Uppdatering på detta:

Fick tid för ett par veckor sedan att komma in till Kaplans för inlämning idag. Objektet jag köpte från Tradera har återställd lysmassa (något säljaren var helt öppen med när jag frågade innan köpet och jag var helt okej med detta). Detta gjorde dessvärre att klockan inte betingar ett tillräckligt högt värde för dem att ta in då de helt enkelt inte ser sig själva bemöda sig med att auktionera ut den (vilket jag är helt fine med, såklart). Däremot så kunde de informera mig om att klockan saknar ett serienummer på baklocket, något som tyvärr inte bådar gott. Samtidigt ville de inte säga att klockan var 100% kopia då servicelock utan serienummer kan förekomma.

Slutsatsen är väl att jag inte riktigt blivit något klokare. Jag har skrivit till "detomed" (säljaren på Tradera) ang. baklocket och inväntar svar (inte för att jag direkt tror att jag kommer bli klokare av det eller att han ens nödvändigtvis är ärlig i sitt svar). Känner mig lite osäker på hur jag kan gå vidare här. De informerade även om att standardiserade quartz-urverk som denna innehåller inte gör det enklare att identifiera om klockaren är äkta eller inte (förståeligt, såklart). I övrigt var Kaplans personal supertrevlig och grym som alltid. Om någon här i tråden har förslag på hur man kan gå vidare så mottagas dessa tacksamt.

Omega Suverän med fel fel tavla på Uppsala Auktionskammares kvalitetsauktion, tavlan är åtminstone 5år nyare än boetten och kommer antagligen från en 2639.
4389352.jpg

Fulursvarningar kan kanske få vara olika saker? Jag vill varna för fulur - innan du klickar på länken...

Den anges till 57mm. Undrar vad tjockleken är... 25-30?
Sån styggelse Mendez rockade i Melodifestivalen för nåt år sen?
IMG_9127.jpeg

Omega Suverän med fel fel tavla på Uppsala Auktionskammares kvalitetsauktion, tavlan är åtminstone 5år nyare än boetten och kommer antagligen från en 2639.
4389352.jpg
Klubbad för 7000kr så drygt 9k ink avgifter, gissar att köparen inte läser klocksnack..

Vad säger ni? I mina ögon ser det helt enkelt ut som en chronograph suisse som fått en senare Breitling-logga.

Så säger vi. :)

Känns ju lite som om de vet det själva, i och med att det är utskrivet att verket ej är signerat.
Instämmer! Synd att någon förstört en fin Chronographe Suisse med en hemmagjord Breitling-logga 🤓 Är redan alldeles för dyr också; jag har vägt guldet i några sådana och det är inte mer än 7-8 gram eftersom bandhornen är ihåliga och det bara är en tunn ytterboett med mycket fulmetall innanför. Men de är rätt trevliga på rätt prisnivå!

Tillägg: Att ett Breitling-urverk från första halvan av 40-talet inte är signerat är i sig inget tecken på fejk. Breitling signerade sällan verken under den tidsperioden.

Senast ändrad:
Fall av möjligt misstänkt fel kombination av delar nedan. Följande diskussion har eventuellt dementerat misstanken.
Läs gärna inläggen för att bilda en egen uppfattning.

Senast ändrad:
Fel urtavla, boett, visare(förutom sek.visare eventuellt) och urverk.
Det enda som troligtvis hör ihop här är urverket och boetten.
Säljaren finns här på KS ;)

539063627_2c14e211-8916-4566-b644-3c9f71e71136.jpg
Min klocka.. Oj är den så illa. Trodde bara det var visarna som inte var rätt. Jag har köpt den såhär och använt den såhär. Har aldrig ens försökt hitta rätt visare som jag misstänker är omöjliga att hitta. Så inget hopbygge av mig för att luras. Trodde faktiskt den var helt okej i övrigt. För mig har visarna funkat i och med lumen är identisk med index och sekundvisaren ser ut som den ska. Men måste säga att det inte är lätt att veta exakt hur dessa olika Citymodeller ska se ut. Finns ju otaliga varianter.. men man lär sig nåt hela tiden. Därför man hänger här ju.
Klockan är prissatt med tanke på visarna men får tänka om där.

Fel urtavla, boett, visare(förutom sek.visare eventuellt) och urverk.
Det enda som troligtvis hör ihop här är urverket och boetten.
Säljaren finns här på KS ;)

539063627_2c14e211-8916-4566-b644-3c9f71e71136.jpg

Säker?
Har sett fler av denna kombon tidigare.
Hindrar ju inte nödvändigtvis att något är konstigt, men ändå.

Tillbaka
Topp