• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Universal Geneve - den officiella tråden

@CharlesBronson74 de var alltid märkta till Polarouter och Polerouter och tyvärr är de väldigt dyra om man hittar en lös.
Även glaset ska vara signerat:
IMG_1755.jpeg
Tack för input @hejsam och @NiklasF. Det blir till att leva vidare, omärkt och osignerad. Otroligt fin signering för övrigt.

Blir alltmer sugen på en White Shadow/Ellipse. Gick ju ett par här på KS för något år sedan, men sällan man ser någon kränga modellen? Fantasipriser priser på Chrono, så det är inte aktuellt.

Jag menade mer en i denna stil.
Jag hade två stycken som jag sålde.
Mitt problem med dessa var att bandet var alldeles för stelt så den satt inte så tajt som jag önskade runt handleden. Annars är det superfin klocka.
Köpte mina från Oldwatchjason på Instagram. Kan vara så att han får in någon då och då.

Jag hade två stycken som jag sålde.
Mitt problem med dessa var att bandet var alldeles för stelt så den satt inte så tajt som jag önskade runt handleden. Annars är det superfin klocka.
Köpte mina från Oldwatchjason på Instagram. Kan vara så att han får in någon då och då.
Jag har en (köpt på Pantbanken Sverige), och tycker min sitter fint trots det något stela armbandet. Jag har rätt platta handleder, så kanske det som är avgörande.

Är det någon som vet om Pola/polerouter tavlorna är gilt i den riktiga bemärkelsen eller om de bara är tryckta?
Jag har för dålig kamera och bilder för att kunna avgöra själv men när jag kollar på macro bilder så ser det nästan ut som "universal geneve" texten och hårkorset är nedsänkt medans "polarouter" texten tryckt ovanpå tavlan. Jag tänker även på att min tavl har en del patina medans texten fortfarande är nästan oberörd och skarp.
@Per kanske vet?
IMG_1754.jpg

Är det någon som vet om Pola/polerouter tavlorna är gilt i den riktiga bemärkelsen eller om de bara är tryckta?
Jag har för dålig kamera och bilder för att kunna avgöra själv men när jag kollar på macro bilder så ser det nästan ut som "universal geneve" texten och hårkorset är nedsänkt medans "polarouter" texten tryckt ovanpå tavlan. Jag tänker även på att min tavl har en del patina medans texten fortfarande är nästan oberörd och skarp.
@Per kanske vet?
IMG_1754.jpg

...tror ni på den här???

%7B0F6BC905-F5C8-4676-A90F-FED00C244E1A%7D.jpg

...tror ni på den här???

%7B0F6BC905-F5C8-4676-A90F-FED00C244E1A%7D.jpg
De UG Polerouter SAS-klockor jag har sett har inte sett ut sådär. Bland annat har de inte haft indikatorer för timmar och minuter. Här finns några referensbilder: https://universalgenevepolerouter.com/scandinavian-airlines-sas-and-the-universal-geneve-polerouter/

@Per kanske vet?
IMG_1754.jpg
Jag tror inte de är i relief. Trycken är olika och Polarouter är helt klart över det andra men jag tror inte att korset och UG är bottenplattan som tittar fram.

De UG Polerouter SAS-klockor jag har sett har inte sett ut sådär. Bland annat har de inte haft indikatorer för timmar och minuter. Här finns några referensbilder: https://universalgenevepolerouter.com/scandinavian-airlines-sas-and-the-universal-geneve-polerouter/
Här finns ett exemplar med samma layout på tavlan: https://www.tidssonen.no/scandinavian-airlines-system-og-universal-geneve-polarouter/

1716751319602.jpeg

(Dock fortfarande skillnad på stavning polarouter/polerouter)

I länken finns även lite mer info om SAS exemplar med ref 20217-5, men inget jag lyckats hitta mer info om.

Kan ju vara olika tillverkningsmetoder på olika tavlor, har inte lyckats hitta några Polarouters med bra macrobilder. Har du studerat din tavla närmare?
Jag har svårt att se med lupp men med rätt ljus och macro så kan man säkert se bättre. De bilder du postade var väl ganska så tydliga?

Jag har svårt att se med lupp men med rätt ljus och macro så kan man säkert se bättre. De bilder du postade var väl ganska så tydliga?
Ja men eftersom det var en annan referens och där det tydligt syns att tavlorna skiljer sig åt mellan dem iom att Polarouter texten ligger ovanpå medans Polerouter ligger i samma nedsänkt nivå som övrig text. Tänkte att du som också har en Polarouter kunde komplettera med fler underlag till just de tavlorna :)

Ingen jätteviktig grej mest bara något jag började fundera på det här med gilt tavlor i allmänhet och UG i synnerhet då jag inte hittat någon information mer än från handlare som beskriver all guldig text för gilt.

Är ju isåfall intressant om de tidigaste tavlorna inte är nedsänkta medans de senare har tillverkats på annat sätt

Vad betyder ens det?
Att det är en ny korrekt klocka som ingen sett förut!
Dvs, det vi trodde tidigare: "alla SAS som ser ut typ såhär är är tidiga PolArouter" var FEL, numera finns det en korrekt SAS PolErouter som är senare!
(Jag tror på det när nästa och nästnästa identiska exemplar med typ följande korrekta serial dyker upp, extremt osannolikt att det bara gjordes EN)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp