• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kromat boett? Fullkomligt ommålad tavla. Visarna?! Är nog inte Breitling någonstans.
Halmstad... värdering 12000kr... :shifty:

Har Breitling aldrig kört kromade boetter?
Och tro mig - jag insinuerar inte att denna skulle vara korrekt för det (att den ser ut som skit, och att det är Halmstads Auktionsverk som säljer garanterar att så inte är fallet) - jag är bara nyfiken.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja det är inte ovanligt på 60-70-tals Breitling med kromboett. Nästan lika vanligt är att beskriva dem som stål. Har även sett "urmakare" göra det i nätauktioner.

Har för övrigt aldrig förstått varför det betalas mer för en Breitling 60-70-talsklocka med masstillverkad baskaliber utan några "komplikationer" än för vilket annat handelsnamn som helst. Finns Atlantic och Lagonda och liknande som är mer påkostade och intressantare än många av de klockorna.

Klockan på bilden har i alla fall uppenbart ommålad tavla som andra påpekat. Ser illa gjort ut också.
 

Rolfen

Rolex
Spontant sa jag: Neej, vad är det här då?!? Den är ju helt fruktansvärd!
Sedan så är väl Certinan äldre
än -60 tal!
60-tal på Certinan stämmer nog bra. Min är från 1961, om det är subsekunden som lurade dig så använde Certina sådan länge. Har en Bristol från 1971 med sådan.
CertinaGris.jpg


Bristol.jpg
 

Husse

Patek
60-tal på Certinan stämmer nog bra. Min är från 1961, om det är subsekunden som lurade dig så använde Certina sådan länge. Har en Bristol från 1971 med sådan.
CertinaGris.jpg


Bristol.jpg
Ok! Trevligt när man får lära sig nåt nytt!
Det jag kände var att stilen på klockan kändes äldre än -60 tal, rundningen på bakbortten osv.
Men jag är benägen att lita på dina kunskaper!
Gillar Certina, så tänkte fråga vad det är för kaliber på urverken i dina klockor!
 

Rolfen

Rolex
Ok! Trevligt när man får lära sig nåt nytt!
Det jag kände var att stilen på klockan kändes äldre än -60 tal, rundningen på bakbortten osv.
Men jag är benägen att lita på dina kunskaper!
Gillar Certina, så tänkte fråga vad det är för kaliber på urverken i dina klockor!
28-10 i den nyare och i den äldre vet jag inte. Har inte öppnat den och numret bak är 60 och det finns inte med i tabellen här http://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/
 

Calle med C

Panerai
Börjar bli dyrt med fulur nuförtiden... Eller vad säger ni? Har inte översatt annonstexten så ber om ursäkt om det står något matnyttigt där.

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

http://www.ebay.co.uk/itm/Jaeger-LeCoultre-Memovox-Polaris-Ref-E859-/371865067809?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&nma=true&si=JB1Skv2FE6Iz85BLb8bPeKiy3jo%3D&orig_cvip=true&rt=nc

Inte många rätt där. Kolla bandhornen, den inre vridningen, som är tunn som en synål, kronorna (vad i.....?). Jag tror jag kan fylla på listan ytterligare om jag granskar den lite noggrannare. Men det där var det första som störde mig.
 

Diogenes

Cartier
Apropå Halmstads auktionskammare och dess försäljning av Indiska Oris fulur. 70-tal? Säkert...
Notera att samtliga har samma (nyproducerade?) boett och krona. Tom bandet är det samma.
https://auctionet.com/sv/search/15-armbandsur?utf8=✓&company_id=64&order=bid_asc&is=ended&q=oris
upload_2017-2-20_10-41-29.png

Jag förstår inte riktigt detta! Är det någon som lämnar in dessa klockor till auktionsinnehavaren (personen ifråga tycks ha oändliga mängder) och hur kan det finnas så många budgivare på dessa ting? Det är väl så att man nästan börjar tro att priserna trissas upp av någon, eller har jag fel när jag påstår att fejkade Oris-klockor bara hamnar på ett gäng hundralappar på tradera? Här snackar vi ju minst 1500:- + 22% provision.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt detta! Är det någon som lämnar in dessa klockor till auktionsinnehavaren (personen ifråga tycks ha oändliga mängder) och hur kan det finnas så många budgivare på dessa ting? Det är väl så att man nästan börjar tro att priserna trissas upp av någon, eller har jag fel när jag påstår att fejkade Oris-klockor bara hamnar på ett gäng hundralappar på tradera? Här snackar vi ju minst 1500:- + 22% provision.
Va?
Det är väl bara en som gått för 1500kr + avgift? De flesta ligger på strax under tusingen.
Det sagt så ligger det nära tillhands att tro att det (på ett eller annat sätt) är Halmstads Auktionsverk själv som står för försäljningen. Säkert kan de också vara med och "bjuda upp".

ATT de går för summorna kan jag inte säga så mycket on. Innan jag blev påläst så tyckte jag ofta att de såg ganska bra (inte de allt mest färgglada varianterna kanske) ut när de dök upp på Tradera...
 

Husse

Patek
Va?
Det är väl bara en som gått för 1500kr + avgift? De flesta ligger på strax under tusingen.
Det sagt så ligger det nära tillhands att tro att det (på ett eller annat sätt) är Halmstads Auktionsverk själv som står för försäljningen. Säkert kan de också vara med och "bjuda upp".

ATT de går för summorna kan jag inte säga så mycket on. Innan jag blev påläst så tyckte jag ofta att de såg ganska bra (inte de allt mest färgglada varianterna kanske) ut när de dök upp på Tradera...

Tror inte att det är några klocknördar som köper dessa ut! De går till vanligt folk som vill ha ett fint vintage-ur. Hade jag inte varit patina älskande vintagedåre, kunde jag mycket väl ha köpt en "fin NOS-klocka" för sk rimliga pengar.
Det här är samma sak som med Bengt Lindström, massor av förfalskningar eller en norsk skogskatt, heter Norsk skogkatt och ska ha "cert"
Det är bara oinvigda som köper sådant i tron att det är ok!
Jag tycker inte att det är OK!
 

Psykel

Patek
Vet inte om det är rätt tråd att köra den här i, men spanat in en Omega 3999sc på Tradera som jag tycker ser trevlig ut. Dock är jag väldigt oinsatt i just Omega och funderar över loggorna på tavla och krona. Den på tavlan har jag nog sett på andra Omegor från tiden, men har aldrig sett den loggan på kronan förut. På andra klockor med samma logga på urtavlan har jag oftast sett en modernare, rundare och mer slimmad logga på kronan. Handlar det om utbyteskronor och detta är original?
Vad sägs om klockan i allmänt? Nåt som inte ser rätt ut? Foton från annonsen. Tycker guldpläteringen ser skaplig ut.
Edit: Den är kanske inte guldpläterad... Ser ut att vara ganska gult ljus i fotona, om man jämför med fotot på tavlan urplockad ur boetten. Men "stainless steel back"? Är det inte stål i boetten?
http://www.tradera.com/item/190118/275819339/vintage-herrur-omega
243326940_7d7d5783-4415-4ae4-881f-dc1a6a82c667.jpg

243326940_9c16de74-fc2b-4383-9b40-7f30617ca9f0.jpg

243326940_1292fa03-31f7-4c0c-adc4-a408f6e1a9f4.jpg

243326940_a6269ad2-144f-46ac-a0d8-59dcc900924c.jpg
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det som är fel? Är det färgen på index och vidare du tänker på?
Ja, tavlan och visare är till en vanlig stålfärgat aqualand. På en svart i Titan ska pilen på tavlan vara vit omgärdad med guldkant, samt index inte så mycket åt det gröna hållet, och samtliga visare ska vara guldfärgade.

20170227_075117.jpg
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja, tavlan och visare är till en vanlig stålfärgat aqualand. På en svart i Titan ska pilen på tavlan vara vit omgärdad med guldkant, samt index inte så mycket åt det gröna hållet, och samtliga visare ska vara guldfärgade.
Dagen lärdom! En tackar!
Men på denna bild tycker jag visarna är guldfärgade. Men jag tycker å andra sidan att det är svårt att se skillnad på silver och guld beroende på belysning och vinkel.
upload_2017-2-27_8-8-9.png



edit: Ser nu att sekundvisaren inte är i guld!!!!:bag:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dagen lärdom! En tackar!
Men på denna bild tycker jag visarna är guldfärgade. Men jag tycker å andra sidan att det är svårt att se skillnad på silver och guld beroende på belysning och vinkel.
upload_2017-2-27_8-8-9.png



edit: Ser nu att sekundvisaren inte är i guld!!!!:bag:
Sekundvisaren ska också vara guldfärgad. La in en bild på min ovan. Lite svårt att se på den också kanske...
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Ja, tavlan och visare är till en vanlig stålfärgat aqualand. På en svart i Titan ska pilen på tavlan vara vit omgärdad med guldkant, samt index inte så mycket åt det gröna hållet, och samtliga visare ska vara guldfärgade.
20170227_075117.jpg
Super att läsa här och snappa upp saker, man lär sig hela tiden. Tack! :)
Men en fundering...
Ser inte tavlan ut sådär på PVD stål Aqualand (ex. C022, C027) oxå?
Kan det vara tavla från en PVD stål som sitter på?
Eller vad skiljer tavlan på en PVD stål och en "vanlig" icke PVD?
Kollar på mina PVD stål Aqualands och de är mer åt det gröna hållet på index samt har guldfärgad pil.
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Super att läsa här och snappa upp saker, man lär sig hela tiden. Tack! :)
Men en fundering...
Ser inte tavlan ut sådär på PVD stål Aqualand (ex. C022, C027) oxå?
Kan det vara tavla från en PVD stål som sitter på?
Eller vad skiljer tavlan på en PVD stål och en "vanlig" icke PVD?
Kollar på mina PVD stål Aqualands och de är mer åt det gröna hållet på index samt har guldfärgad pil.
Tavlan skulle eventuellt kunna vara från en PVD C022/C023, eller en vanlig stål C023, men sekundvisaren ser dock inte ut att vara guldfärgad, vilket jag tror att den ska vara även till dessa modeller. Kanske dock är bilden som luras... Den enda som har silverfärgad sekundvisare är vanlig stål C022, vad jag sett. EDIT: Och på vanliga C022 är ju även de andra visarna silverfärgade, och pilen på tavlan helvit.
C027 är en PVD titanmodell!
 
Senast ändrad:

Daion

Panerai
2-Faktor
Tavlan skulle eventuellt kunna vara från en PVD C022/C023, eller en vanlig stål C023, men sekundvisaren ser dock inte ut att vara guldfärgad, vilket jag tror att den ska vara även till dessa modeller. Kanske dock är bilden som luras... Den enda som har silverfärgad sekundvisare är vanlig stål C022, vad jag sett. EDIT: Och på vanliga C022 är ju även de andra visarna silverfärgade, och pilen på tavlan helvit.
C027 är en PVD titanmodell!
Ah, tack för input. Kanske är fel tråd att föra diskussionen framåt i nu, eller...
Just det, sekundvisarna på mina är guldfärgade, det har du ju helt rätt i. Intressant det här, man borde samla och sätta ihop sådan här information på en plats så man kan hitta rätt i djungeln. :)
Du har ju såklart helt rätt i det, C027 är ju titan, my bad. Blir nu lite oroad att en av mina Enzos inte är hundra sjysst... Kände nämligen bara på materialet och läste inte på baksidan när jag skrev att C027 var stål. Mina titan har en sorts sträv yta medan stål är släta i ytan och därför jag var för snabb.
Min ena Enzo är dock slät i ytan och är åt grönare hållet i indexen samt guldfärgad pil på tavlan men på baksidan står det C027 Base Titanium. Detta verkar ju skumt.
Lägger upp bild och fortsätter konversationen i Aqualand tråden.
 
Topp