• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Denna är väl rätt franken ?
s-l1600.jpg

http://www.ebay.de/itm/122364370336?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Bilagor

• Namnlös.png
    Namnlös.png
    47.6 KB · Visningar: 29
Vet inte om det är rätt tråd att köra den här i, men spanat in en Omega 3999sc på Tradera som jag tycker ser trevlig ut. Dock är jag väldigt oinsatt i just Omega och funderar över loggorna på tavla och krona. Den på tavlan har jag nog sett på andra Omegor från tiden, men har aldrig sett den loggan på kronan förut. På andra klockor med samma logga på urtavlan har jag oftast sett en modernare, rundare och mer slimmad logga på kronan. Handlar det om utbyteskronor och detta är original?
Vad sägs om klockan i allmänt? Nåt som inte ser rätt ut? Foton från annonsen. Tycker guldpläteringen ser skaplig ut.
Edit: Den är kanske inte guldpläterad... Ser ut att vara ganska gult ljus i fotona, om man jämför med fotot på tavlan urplockad ur boetten. Men "stainless steel back"? Är det inte stål i boetten?
http://www.tradera.com/item/190118/275819339/vintage-herrur-omega
243326940_7d7d5783-4415-4ae4-881f-dc1a6a82c667.jpg

243326940_9c16de74-fc2b-4383-9b40-7f30617ca9f0.jpg

243326940_1292fa03-31f7-4c0c-adc4-a408f6e1a9f4.jpg

243326940_a6269ad2-144f-46ac-a0d8-59dcc900924c.jpg
Tror inte nån sagt nåt om detta och auktionen är väl över men ändå... kronan ser ok ut i modellen. Det stiliserades en del på vissa boetter. Tycker inte den ser opassande ut. Nej stål ska det inte vara. 3999/2sc är doublé. Den är nog original, fint verk. Sök på 3999/2sc så ser du fler.

Tror inte nån sagt nåt om detta och auktionen är väl över men ändå... kronan ser ok ut i modellen. Det stiliserades en del på vissa boetter. Tycker inte den ser opassande ut. Nej stål ska det inte vara. 3999/2sc är doublé. Den är nog original, fint verk. Sök på 3999/2sc så ser du fler.
Tack för infon! Högg dock en helstålare för en mindre peng som jag väntar på! :D

Vad är grejen med de extravaganta färgvalen? Skulle det inte vara lättare att kränga en ommålad tavla om man valt en färg som den faktiskt kunde ha haft? Det borde ju iaf kunna lura fler.
Jag vet inte riktigt varför och har egentligen ingen bra gissning heller. Men Favre-Leuba har ju haft lite färgglada tavlor på 60-70-talet och sen har det väl gått någon slags inflation i det kreativa måleriet när det ska renoveras och förfalskas?!

Så vad gör man med de potentiella fulur som man sitter på? Jag har ett par härliga Indien-fynd från Ebay som jag inte använder. Slänga skräpet eller kan man sälja/ge bort dem någonstans med gott samvete?

Har du ingen skam i kroppen lägger du ut dem på tratten som renoveringsobjekt ..
Hehe, i och för sig är renoveringsobjekt väldigt korrekt beskrivet. Tyvärr har jag ju skam i kroppen. Det är heller inte pengarna jag bryr mig om, då de inte kommer ge många hundringar. Det känns bara trist att slänga.

Hehe, i och för sig är renoveringsobjekt väldigt korrekt beskrivet. Tyvärr har jag ju skam i kroppen. Det är heller inte pengarna jag bryr mig om, då de inte kommer ge många hundringar. Det känns bara trist att slänga.
Ge bort dem till någon som skruvar och kan använda reservdelarna istället. Lägg ut en sjänkes på k&s där den som vill ha får lägga en slant till bcf? :)

Är man öppen med vad man säljer tycker jag det känns ok..
Det sitter ju ofta i grunden fina (men fullagade) urverk i, så de kanske kan fungera som övningsobjekt för hobbyskruvare?
Det bultar lite i tinningen när eBay-säljarna hävdar att mekaniska klockor från 60-tal alltid går 2-3 minuter fel per dag. Inget konstigt med det.

Är man öppen med vad man säljer tycker jag det känns ok..
Det sitter ju ofta i grunden fina (men fullagade) urverk i, så de kanske kan fungera som övningsobjekt för hobbyskruvare?
Det bultar lite i tinningen när eBay-säljarna hävdar att mekaniska klockor från 60-tal alltid går 2-3 minuter fel per dag. Inget konstigt med det.
Just därför det känns fel att slänga, flera delar går ju absolut att använda igen även om verket i stort är "slutkört"...

Jag är faktiskt lite förvånad över hur mycket kopior det finns i detta land, att det finns så mycket folk som stolt går omkring med en kopia på armen. Jag älskar att köpa så kallade "fyndlådor" med blandade klockor på auktion både live och på nätet och nästan jämnt får man med någon kopia. Här är några exempel:

Vanligast är Rolex, det verkar finnas obegränsat med fake Rolex i omlopp i detta land (troligtvis är det likadant över hela jorden) så säga vad man vill om Rolex - folk verkar gilla deras design.
Rolex.jpg

På andra plats kommer lite otippat Rado som jag tycker jag ramlar på väldigt ofta. Observera att den till höger inte är en Rado utan en Rsdo :wtf:
Rado.jpg

Ibland ramlar man även på något mer raffinerat som en Patek kronograf.
Patek.jpg

Jag är faktiskt lite förvånad över hur mycket kopior det finns i detta land, att det finns så mycket folk som stolt går omkring med en kopia på armen. Jag älskar att köpa så kallade "fyndlådor" med blandade klockor på auktion både live och på nätet och nästan jämnt får man med någon kopia. Här är några exempel:

Vanligast är Rolex, det verkar finnas obegränsat med fake Rolex i omlopp i detta land (troligtvis är det likadant över hela jorden) så säga vad man vill om Rolex - folk verkar gilla deras design.
Rolex.jpg

På andra plats kommer lite otippat Rado som jag tycker jag ramlar på väldigt ofta. Observera att den till höger inte är en Rado utan en Rsdo :wtf:
Rado.jpg

Ibland ramlar man även på något mer raffinerat som en Patek kronograf.
Patek.jpg
Haha, ja, A och S är ju ändå brevid varandra på tangentbordet.

100% äkta, kvalitativ Tudor. Hodinkee värderade den till ca 100 000 dollar. Tydligen tillhörde den en av besättningsmännen på Cousteaus optimistjolle.

:D

Jösses, vilket rassel!

Man kan ju få för sig att fulur är ett relativt modernt fenomen men jag hittade denna artikel i en urmakartidning från 1972
FakeOmega.jpg

Kul med gamla artiklar. Tack att du delar med dig.

Tillbaka
Topp