• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Maro

Audemars

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
244616875_87f3bee6-63a1-44ef-ba34-369f4f5a3249.jpg

Blir en dyr ommålad tavla.
http://www.tradera.com/item/190118/...-omega-seamaster-hammarautomat-cal-351-i-stal
6700 kr, inte nördarna som värderar modellen högst än iaf...
 

PJW

Audemars
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för att du delar! LeCoultren är tydlig, men för en som inte har samma koll som dig - vad är det som utmärker Mulcon?
Allt är fel, ny boett som är sliten med sandpapper och som inte har super compressor gängor. Formen är lite fel på boetten. Kronorna är nya fake med överdrivet mönster. Trycket i boettlocket är för grunt. Tavlan har jag inte ens jämfört med de äkta.
 

mykie

Omega
Är alla dessa vintage Oris på Tradera fake från Indien och varför får i såna fall säljarna bara fortsätta att kränga. Dom har ju dessutom 100% nöjda kunder :(
Eller vad säger ni, ska jag gå vidare med denna på Tradera:
2.jpg

3.jpg

Fanns på Ebay också (från Indien) för ca 100-150 sek. Refurbished!
ebay_vintage_Oris.jpg
 

Calle med C

Panerai
Är alla dessa vintage Oris på Tradera fake från Indien och varför får i såna fall säljarna bara fortsätta att kränga. Dom har ju dessutom 100% nöjda kunder :(
Eller vad säger ni, ska jag gå vidare med denna på Tradera:
2.jpg

3.jpg

Fanns på Ebay också (från Indien) för ca 100-150 sek. Refurbished!
ebay_vintage_Oris.jpg

Hemska. Jag såg en hel drös på Tradera med exakt likadan boett, men med olika färger och märken ditkladdade på urtavlan.
 

Psykel

Patek
Är inte det här samma grej?
...eller är den korrekt, och uppfunnen under någon slags tripp på sextio- eller sjuttiotalet? ;)
Höll ändå Bukowskis lite högre än Halmstad Auktionsverk och löst folk på Tradera.

10520391_fullsize.jpg


https://www.bukowskis.com/sv/lots/906428-oris-armbandsur-35-mm
Ibland önskar jag att dom här trippade Indienvraken var legit. Skulle gärna ha nåt sånt galet!
On topic så är ju iallafall visarna uppenbart nya eller ommålade.
 

BoEtt

Rolex
Är inte det här samma grej?
...eller är den korrekt, och uppfunnen under någon slags tripp på sextio- eller sjuttiotalet? ;)
Höll ändå Bukowskis lite högre än Halmstad Auktionsverk och löst folk på Tradera.

10520391_fullsize.jpg


https://www.bukowskis.com/sv/lots/906428-oris-armbandsur-35-mm
Trist, man hoppades att de hade kunskapen på Bukowskis. Har även sett ett exempel på Kaplans. Visst kan det trilla igenom nån enstaka, men den där är ju så uppenbar.
 
  • Like
Reactions: Beo

BoEtt

Rolex
Ibland önskar jag att dom här trippade Indienvraken var legit. Skulle gärna ha nåt sånt galet!
On topic så är ju iallafall visarna uppenbart nya eller ommålade.
Inte bara visarna och tavlan, det är inte troligt att varken boett eller urverk har någon anknytning till Oris.
Visst ser de lite roliga ut, och är fungerande klockor, men de borde inte vara märkta Oris, vilket är på gränsen till bedrägeri i min bok. Ännu mer trist är att ett känt auktionshus direkt/indirekt stöder det.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är inte det här samma grej?
...eller är den korrekt, och uppfunnen under någon slags tripp på sextio- eller sjuttiotalet? ;)
Höll ändå Bukowskis lite högre än Halmstad Auktionsverk och löst folk på Tradera.

10520391_fullsize.jpg


https://www.bukowskis.com/sv/lots/906428-oris-armbandsur-35-mm
Trist, man hoppades att de hade kunskapen på Bukowskis. Har även sett ett exempel på Kaplans. Visst kan det trilla igenom nån enstaka, men den där är ju så uppenbar.
Jag mejlade Mikael W på Bukowskis och tipsade honom om Indienklockan och han tackade för tipset och plockade bort den på stuts. Ingen klocka han tagit in och inte sett den/upptäkt den. Jag informerade (och länkade) att de numera fanns med i KS Fulurstråd :D
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Ser onekligen konstigt ut. Datumskivan är fel (bytt/ommålad) och kronan är bytt (även om just det inte är en fulursvarning). Boettlocket vågar jag inte uttala mig om mer än att det ser helt annorlunda ut på min något tidigare, men original, Polerouter.
IMG_5663.PNG
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Utan att kunna UG så brukar tavelmärkningen på iaf rollar utan lum vara samma som de med. Det sagt så vet jag inte om UG ens har Polerouters utan lum. Säger bara att t-märkning brukar vara standard för tiden då den är tillverkad.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ser ut att finnas lysmassa som ett tunt streck på visarna. Har haft en Polerouter med "Swiss T" märkning med både visare och tavla med lume. Har även haft en märkt "Swiss", med lume på visare och tavla, samt en helt omärkt, men med lume på visare och tavla.
IMG_0675_zps88aea284.jpg



Ser onekligen konstigt ut. Datumskivan är fel (bytt/ommålad) och kronan är bytt (även om just det inte är en fulursvarning). Boettlocket vågar jag inte uttala mig om mer än att det ser helt annorlunda ut på min något tidigare, men original, Polerouter.
IMG_5663.PNG
Ja, kronan ser väl ut att vara aningen stor... Den jag hade ovan var från -66 om jag inte missminner mig, och hade jordgloben på boettlocket...
20140320_155135_zpsd75f8a9a.jpg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Ser ut att finnas lysmassa som ett tunt streck på visarna. Har haft en Polerouter med "Swiss T" märkning med både visare och tavla med lume. Har även haft en märkt "Swiss", med lume på visare och tavla.
IMG_0675_zps88aea284.jpg




Ja, kronan ser väl ut att vara aningen stor... Den jag hade ovan var från -66 om jag inte missminner mig, och hade jordgloben på boettlocket...
20140320_155135_zpsd75f8a9a.jpg
Ah, snyggt. Min är från 55 :)
 

Brunleif

Panerai
Nåt lurt med denna tratten-Omega? http://www.tradera.com/item/190118/280782902/gammal-omega-herr-ur-fungerar-ej-
Tycker den ser rätt trevlig ut, men reagerar på att auktionen är över i morgon och den inte passerat 200kr än (vilket såklart kan bero på att den inte funkar).
Om den skulle visa sig vara kosher så paxar jag den, för övrigt! :D
Jag tror att det kan ha att göra med storleken också.
30mm är kanske inte attraktivt för den stora massan
 
Topp