• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Husse

Patek
Inte mycket handledstid...
Här är de igen, har anmält denna annons flera gånger, nu käns det som att jag börjar tröttna!
https://www.blocket.se/goteborg/Vintage_Oris_72838291.htm?ca=11&w=3
IMG_2749.PNG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Inte för att jag är allt för insatt i vintage-världen, men vad hade en dito fast icke-renoverad betingat för ungefärligt värde?
Renoverad är inget fel på utan betyder premium då man i princip får en ny klocka rent mekaniskt sätt (om den är totalrenoverad). Det som förstör i detta fall är att tavlan är ommålad och dessutom klumpigt gjort. Hade tavlan varit bra renoverad hos tillverkaren (i och med att Lemania köptes och slogs ihop med Omega så skulle dom göra jobbet) och med originalstämplar (dvs tryck-mallar) hade den kanske betingat nästan lika mycket en orörd originaltavla i hyffsat skick. I detta fall kanske 15000 kr?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den här är så oäkta och ful att man nästan blir sugen, utropspris 449kr.......
http://www.tradera.com/item/341996/283100269/oris-vintage-klocka-

Det är otroligt mycket bud på alla dom uppenbart fejk orisarna, är det handlarna som trissar upp själva eller köper folk verkligen dom här?
249540955_8863fbd8-6bb6-49d4-8541-2cbd347b8e1b.jpg

Min anmälningstext:

Klockan är en klassisk indien-kopia, urverket är då ett st96 eller 97 (vilka det finns mängder av för billig peng), boetten tillsammans med visare och tavla är nytillverkade, målade i "70-tals stil" och vanligtvis i spralliga färger. Sök på nätet efter indienkopia så finns det mängder att läsa om det här fenomenet, ingenting i klockan är tillverkat av Oris. Andra märken som vanligtvis förekommer som indienkopior är Roamer, Fortis, Ulysse & Nardin, Baume & Mercier och Favre Leuba.

Edit: kopiera gärna texten om du vill och använd vid anmälan. Kan inte skada att utbilda de som sitter och granskar objekten. Om de läser det tillräckligt ofta lär de också lära sig tillslut. :)
 
Senast ändrad:

Tunnel

Omega
Min anmälningstext:

Klockan är en klassisk indien-kopia, utverket är då ett st96 eller 97 (vilka det finns mängder av för billig peng), boetten tillsammans med visare och tavla är nytillverkade, målade i "70-tals stil" och vanligtvis i spralliga färger. Sök på nätet efter indienkopia så finns det mängder att läsa om det här fenomenet, ingenting i klockan är tillverkat av Oris. Andra märken som vanligtvis förekommer som indienkopior är Roamer, Fortis, Ulysse & Nardin, Baume & Mercier och Favre Leuba.

Jag höll faktiskt på att köpa en slaktad favre leuba när jag var ny i hobbyn...
Kan tilläggas att alla som ligger ute nu har 17 jewels shockproof på tavlan samt har svärdvisare, jag ska se till att anmäla alla jag med så ingen blir lurad!
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min anmälningstext:

Klockan är en klassisk indien-kopia, utverket är då ett st96 eller 97 (vilka det finns mängder av för billig peng), boetten tillsammans med visare och tavla är nytillverkade, målade i "70-tals stil" och vanligtvis i spralliga färger. Sök på nätet efter indienkopia så finns det mängder att läsa om det här fenomenet, ingenting i klockan är tillverkat av Oris. Andra märken som vanligtvis förekommer som indienkopior är Roamer, Fortis, Ulysse & Nardin, Baume & Mercier och Favre Leuba.
Förskräckligt med dessa budget utverk... ;)

Ungefär likadan text skrev jag (dock inte med lika skolade termer) när jag anmälde med copy paste ett tiotal Oris annonser för ca två veckor sedan. Fick dock ingen respons och såg inget resultat av anmälningarna. Känns rätt lönlöst.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Förskräckligt med dessa budget utverk... ;)

Ungefär likadan text skrev jag (dock inte med lika skolade termer) när jag anmälde med copy paste ett tiotal Oris annonser för ca två veckor sedan. Fick dock ingen respons och såg inget resultat av anmälningarna. Känns rätt lönlöst.
Hehe nej budgetutverk är inget vidare :) det är nog bara att mata på, förhoppningsvis försvinner det om alla hjälper till.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har köpt en "sån där". Även hjälpt en vän utan Traderakonto att köpa en illgrön Citizen automat. Min funkar fint, kompisens var stendöd för 449 spänn.
Grejen är att folk inte vet och köper på känsla. Min kompis sade bara, -Vill ha!
Jag har flera bekanta och vänner som inte ens är i närheten av att vara klockfantast eller nörd utan bara går på pigga färger och ok pris. Att de kan hitta dem till ännu bättre/lägre pris på t.ex. ebay är oftast inget man vet något om. Svensk spelplan hos Tradera och Blocket är det viktigaste. De flesta jämför med klockor i samma prisnivå ifrån Ur&Pen, lokala urmakarn/smyckebutiken, etc och tycker dessa är roligare. Om de är brandade som Oris, Seiko eller Citizen spelar ofta väldigt liten roll. Alla dessa Traderaklockor borde absolut inte kallas vintage utan för vad de faktiskt egentligen är, nämligen -kopior! Vad gillar Seiko och Citizen de kopiorna tro? Är det egentligen ens lagligt att sälja dem i Sverige? Det är uppenbart att det bara är business det handlar om för de här säljarna, inget man säljer ifrån farfars dödsbo liksom.
 

Husse

Patek
Jag har köpt en "sån där". Även hjälpt en vän utan Traderakonto att köpa en illgrön Citizen automat. Min funkar fint, kompisens var stendöd för 449 spänn.
Grejen är att folk inte vet och köper på känsla. Min kompis sade bara, -Vill ha!
Jag har flera bekanta och vänner som inte ens är i närheten av att vara klockfantast eller nörd utan bara går på pigga färger och ok pris. Att de kan hitta dem till ännu bättre/lägre pris på t.ex. ebay är oftast inget man vet något om. Svensk spelplan hos Tradera och Blocket är det viktigaste. De flesta jämför med klockor i samma prisnivå ifrån Ur&Pen, lokala urmakarn/smyckebutiken, etc och tycker dessa är roligare. Om de är brandade som Oris, Seiko eller Citizen spelar ofta väldigt liten roll. Alla dessa Traderaklockor borde absolut inte kallas vintage utan för vad de faktiskt egentligen är, nämligen -kopior! Vad gillar Seiko och Citizen de kopiorna tro? Är det egentligen ens lagligt att sälja dem i Sverige? Det är uppenbart att det bara är business det handlar om för de här säljarna, inget man säljer ifrån farfars dödsbo liksom.
För att svara på din fråga:
Nej, dessa klockor är INTE lagliga att sälja!
De är fejk och skall hanteras som fake!!
Jag har full förståelse för orsaken till att dessa köps, det är inne med vintage de har ett ok pris och de ser färgglada ut!
Det vi inte får glömma bort är att det troligtvis sitter ett par hundra barnarbetare i Indien och jobbar 16 timmar om dagen för 100kr i veckan.
Det stora problemet ät inte köparna utan helt skrupelfria säljare!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Köparna är nog också en del av problemet @Stroboman. Eller snarare okunskapen hos alla köparna, både traderahandlarna som har ebay som grossist och slutkonsumenterna på Tradera och Blocket. Efterfrågan gör det möjligt att i alla led göra cash på det här orättfärdiga barnarbetet. Undrar om www.swedwatch.org kollat på detta, måste dras fram i ljuset.
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Klaga hos Tradera hjälper knappast, de tjänar allt för bra på den handeln @URsinne. De svär sig säkert bara fria då de tycker att det inte kan ha tvärkoll på alla annonser. Bra journalister, TV och press så det kommer fram på bred front.
 

Husse

Patek
Köparna är nog också en del av problemet @Stroboman. Eller snarare okunskapen hos alla köparna, både traderahandlarna som har ebay som grossist och slutkonsumenterna på Tradera och Blocket. Efterfrågan gör det möjligt att i alla led göra cash på det här orättfärdiga barnarbetet. Undrar om www.swedwatch.org kollat på detta, borde dras fram i ljuset.

Självklart har du rätt i att kunderna också är en del i problemet. Vissa är nog väl medvetna om vad de köper, medans det stora flertalet kan skylla på "okunskap", det håller inte då de flesta borde förstå att det inte kan finnas obegränsat med vintageklockor i NOS skick!!
Jag kontaktar Swede watch i morgon och medvetandegör dem om situationen. Sedan kommer jag att PM:a till de som vill vara med och hjälpa till med fakta!
Låter det OK @2curler ?
Nu gör vi ett gemensamt försök från KS!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Låter jättebra @Stroboman! Och jag har lite kontakter med Indienanknytning att undersöka. Vad har du för källor på tillverkningen? PM:a mig om du tycker så.
Nu kör vi! :cool:
 
Topp