• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Fadershan

Patek
Det här måste vara en hittepåmodell va? Eller har någon sett denna boett/modell tidigare?
Screenshot_20170617-100022.png
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
De få bilder jag hittar av den modellen har just de visarna, så utan att ha hört talas om märket innan den här posten är jag frestad att ge tummen upp.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
@TiE Din Breitling ser inte bra ut. Vad heter modellen? Minsttavlan är ommålad. Visarna känns också lite moderna?
https://klocksnack.se/threads/vintage-breitling-kronograf-från-40-talet.76370/
Det inlägget väntade jag bara på, ända sedan du kommenterade klockan första gången jag lade upp bilder på den. Åsikterna får stå för dig. Klockan är så gammal att det ändå inte finns full dokumentation på alla aktuella modeller. Jag kan inte göra mer än den efterforskning jag gjort. Klockan kom tillbaka från Breitling utan någon kommentar om att den är fake. Sedan är det möjligt att tavlan är ommålad och visarna bytta vilket kanske inte är så konstigt på en 75 årig klocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det inlägget väntade jag bara på, ända sedan du kommenterade klockan första gången jag lade upp bilder på den. Åsikterna får stå för dig. Klockan är så gammal att det ändå inte finns full dokumentation på alla aktuella modeller. Jag kan inte göra mer än den efterforskning jag gjort. Klockan kom tillbaka från Breitling utan någon kommentar om att den är fake. Sedan är det möjligt att tavlan är ommålad och visarna bytta vilket kanske inte är så konstigt på en 75 årig klocka.
Varför ska Breitling kommentera en ommålning, de målar själv om allt de kommer över. Det är inte alls omöjligt att avgöra om tavla och visare är fel/renoverade. Har du lagt upp klockan med närbilder och frågat om tavlan någonstans? Hittat fler Breitlings i samma boett? Hoppas fler fyller på här, din annons är mycket missvisande.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Varför ska Breitling kommentera en ommålning, de målar själv om allt de kommer över. Det är inte alls omöjligt att avgöra om tavla och visare är fel/renoverade. Har du lagt upp klockan med närbilder och frågat om tavlan någonstans? Hittat fler Breitlings i samma boett? Hoppas fler fyller på här, din annons är mycket missvisande.
För att få slut på denna diskussion har jag gjort tillägg i annonsen och får väl hoppas att den inte längre är helt missvisande......
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blev lite för nyfiken så sökte på ditt ur. Om du inte redan vet det så är din boett av typen Clamshell som mer eller mindre är tillskriven Gallet. Clamshell är idag eftertraktat. En av de allra första vattentäta kronografboetterna från 1936. Finns andra Breitlingmärkta ur med samma boett. Historisk modell som är ovanlig. Ligger en på chrono24 för dryga 60'
IMG_1544.JPG
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Blev lite för nyfiken så sökte på ditt ur. Om du inte redan vet det så är din boett av typen Clamshell som mer eller mindre är tillskriven Gallet. Clamshell är idag eftertraktat. En av de allra första vattentäta kronografboetterna från 1936. Finns andra Breitlingmärkta ur med samma boett. Historisk modell som är ovanlig. Ligger en på chrono24 för dryga 60'
IMG_1544.JPG
Herregud, du skämtar? Är det därför intresset plötsligt blivit så stort?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Herregud, du skämtar? Är det därför intresset plötsligt blivit så stort?
Ja, hittar du en gammal tavla och visare är det en riktigt fin och intressant kronograf för oss nördar. Sedan känns det nämnda priset rätt sjukt, men vad en riktigt bra är värd vet jag inte? 25'? Det är ju inget fel på ommålat men målgruppen blir en helt annan.

Länken till chrono 24 för de som inte orkar googla:
http://www.chrono24.com/breitling/clamshell-black-glossy-dial-1940--id6509693.htm
(lurig bild förövrigt så man kan inte riktigt avgöra hur det ligger till med tavlan)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Hoppas inte någon här på forumet bjuder på den här Sornan som ligger på tratten just nu:

http://www.tradera.com/item/342154/286062509/70-tals-sorna-worldtimer-i-nos-skick

Skärmavbild 2017-07-23 kl. 15.06.55.png


Den är teknisk sett inte falsk, men det är rakt ingen sjuttiotals NOS. Klockan som är till försäljning är i den serien som nytillverkades för tiotalet år sedan av någon mindre nogräknad tillverkare som köpt namn och ett gäng omonterade boetter från Sornas konkursbo. Förutom skillnad i vad det är för verk (skräpkinesiskt istället för skräpschweiziskt som i originalet), så är funktionerna väldigt olika, där till exempel kronograffunktionen är begränsad till en minuts tidtagning (subdials på den här modellen är som ni kan se dag-månad). Så där originalet förvisso var tämligen skräp men åtminstone svårt sjuttiotalsfunky är det här bara skräp.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hoppas inte någon här på forumet bjuder på den här Sornan som ligger på tratten just nu:

http://www.tradera.com/item/342154/286062509/70-tals-sorna-worldtimer-i-nos-skick

Skärmavbild 2017-07-23 kl. 15.06.55.png


Den är teknisk sett inte falsk, men det är rakt ingen sjuttiotals NOS. Klockan som är till försäljning är i den serien som nytillverkades för tiotalet år sedan av någon mindre nogräknad tillverkare som köpt namn och ett gäng omonterade boetter från Sornas konkursbo. Förutom skillnad i vad det är för verk (skräpkinesiskt istället för skräpschweiziskt som i originalet), så är funktionerna väldigt olika, där till exempel kronograffunktionen är begränsad till en minuts tidtagning (subdials på den här modellen är som ni kan se dag-månad). Så där originalet förvisso var tämligen skräp men åtminstone svårt sjuttiotalsfunky är det här bara skräp.
Tack! Jag sneglade lite på den när den låg ute tidigare, men blev fundersam just pga subdialsen.
 
Topp