• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Då säljaren @Mack-T väljer att inte svara i frågetråden kan det vara skäl att lyfta den här.
1-jpg.725042

Jäkligt tveksam tavla. Day Date istället för Date+Day, inga lumepluppar, TSwistT innanför index i jättetext. Jag köper den inte helt enkelt.
https://klocksnack.se/threads/tudor-day-date-ref-7017.87055/
 

Mack-T

Omega
2-Faktor
Då säljaren @Mack-T väljer att inte svara i frågetråden kan det vara skäl att lyfta den här.
1-jpg.725042

Jäkligt tveksam tavla. Day Date istället för Date+Day, inga lumepluppar, TSwistT innanför index i jättetext. Jag köper den inte helt enkelt.
https://klocksnack.se/threads/tudor-day-date-ref-7017.87055/
Tjena, jag uppskattar din engagemang. Som en annan herre svarade i frågetråden så finns bägge varianterna att hitta - Day-date och Date+Day. Att jag inte svarar på studs får jag be om ursäkt för. Gällande lumepluppar och TswissT anmärkandet så kom tavlan flera utföranden, utan lumepluppar och text innanför index bland annat. Se två varianter nedan.
tudor5_zpsyf68slgq.jpg
DSC01446_grande.jpg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tjena, jag uppskattar din engagemang. Som en annan herre svarade i frågetråden så finns bägge varianterna att hitta - Day-date och Date+Day. Att jag inte svarar på studs får jag be om ursäkt för. Gällande lumepluppar och TswissT anmärkandet så kom tavlan flera utföranden, utan lumepluppar och text innanför index bland annat. Se två varianter nedan.
tudor5_zpsyf68slgq.jpg
DSC01446_grande.jpg
Som sagt, den där svarta tavlan är ännu mer osannolik för mig så för mig är det inte en så meningsfull referens. Placeringen av texten är ju helt irrationell då det på din tavla finns oceaner av plats utanför index där texten (och lume) alltid finnes på tavlor med de tunna stickindex din har. Lite för unikt för min smak.
Jag hittade också Christies artikeln men undrar om inte det är en säljartikel som inte är 100% pålitlig? Kan ju tycka att ett auktionshus borde brett ut texten om hur det är ”rare and collectible” med en så udda modellbeteckning när allt annat på marknaden heter Date+Day. Så funkar ju marknaden annars.
 

thomastheswede

Audemars
Som sagt, den där svarta tavlan är ännu mer osannolik för mig så för mig är det inte en så meningsfull referens. Placeringen av texten är ju helt irrationell då det på din tavla finns oceaner av plats utanför index där texten (och lume) alltid finnes på tavlor med de tunna stickindex din har. Lite för unikt för min smak.
Jag hittade också Christies artikeln men undrar om inte det är en säljartikel som inte är 100% pålitlig? Kan ju tycka att ett auktionshus borde brett ut texten om hur det är ”rare and collectible” med en så udda modellbeteckning när allt annat på marknaden heter Date+Day. Så funkar ju marknaden annars.
Har lagt timmar på detta då jag var nära att köpa den mörkgrå som nämns ovan. Efter oändlig research samt diskussioner med VRF-människor så kom jag fram till att den för mig inte kändes 100%.Christies-klockan har dykt upp i diskussioner tidigare och risken är stor att även den är felaktig. Christies är såklart väldigt duktiga men misstag begås överallt och kanske framför allt på en så här udda och ”ovärdefull” klocka.

Jag hittar inga bilder eller annonser eller katalogreferenser från den tiden där något annat än Date + Day används och alla bilder jag hittat visar tavlor med lumepluppar. Inget nämns heller i ”Tudor-bibeln” av Alberto Isnardi.

Jag är den förste att tillstå att varken Rolex eller Tudor kan anses vara helt logiska (framför allt på den tiden) men finner det ändå ganska osannolikt att det skulle ha tillverkats extremt små serier med udda varianter av Day-Date istf Date+Day -tavlor och dessutom med en annan taveldesign vad avser sekundstreck, T SWISS T-text osv. De tre jag sett har alla haft olika design.

Klockorna i sig är nog koscher men det finns en mycket stor risk för att det är redials vi tittar på.

Ingen blir gladare än jag om vi kan hitta fram något verifierbart som tyder på att tavlorna är OK, då kan jag ju nämligen slå till på en direkt!
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Stämmer bra, inget är 100% säkert med dessa gamla pjäser. Dela med dig om du hittar mer info, vore skönt att lösa Day-date-mysteriet en gång för alla.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inget fulur i den meningen, men denna länken skall vara i 18K enligt beskrivning. Vad är det då vi ser? En vitguldslänk som är förgylld med gulguld? Det lär väl inte heller vara en orginallänk som det ser ut. Jag är tveksam till att länken är i guld.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3362/vara/1423318
0FX4FD2VC.jpg
2.jpg
Skulle gissa att det är tvärt om, gulguldlänk som är vitguldsbelagd. Tror länken är Patek, men borde kommit från annat ur? Om man lägger tid på referensen och inte hittar denna typ av länk lät det ligga till såhär.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Skulle gissa att det är tvärt om, gulguldlänk som är vitguldsbelagd. Tror länken är Patek, men borde kommit från annat ur? Om man lägger tid på referensen och inte hittar denna typ av länk lät det ligga till såhär.
Men då moddad i efterhand (vitguldsförgyllningen), inget Patek skulle göra? Borde inte Patek ha sitt emblem på låset?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Skeptisk till att denna tavla är orörd. Känns som att den är patinerad i anslutning till index, men för vit i övrigt...?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1011362-omega-seamaster-armbandsur-36-mm
88E52A28-9D48-4350-A0A9-52CCF43CE652.jpeg

Vad säger expertisen?
I väntan på expertisen: ser ut som ommålad utan att index och lysmasseprickar tagits bort. Kanske bara klarlack och text tagits av och den gamla blivit kvar intilll? Så lär en del göra. Tror inte det är original i alla fall så jämnt som förändringen kommit runt både index och lysmasseprickar som är åldrade rejält till skillnad mot övrig lack.

Timvisaren ser inte rätt ut. Påminner lite om modellen men stämmer inte alls i mina ögon. Hör till en annan klocka.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Inget fulur i den meningen, men denna länken skall vara i 18K enligt beskrivning. Vad är det då vi ser? En vitguldslänk som är förgylld med gulguld? Det lär väl inte heller vara en orginallänk som det ser ut. Jag är tveksam till att länken är i guld.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3362/vara/1423318
0FX4FD2VC.jpg
2.jpg

Skulle gissa att det är tvärt om, gulguldlänk som är vitguldsbelagd. Tror länken är Patek, men borde kommit från annat ur? Om man lägger tid på referensen och inte hittar denna typ av länk lät det ligga till såhär.

Var å kollade på den här, tror det är rodinerat vitguld, ser klart gulare och värre ut på bilderna än i verkligheten.
Blev inte klok på om länken är original, himla välgjord men sliten tills alla märkningar är borta både på ut och insida..., infästningarna mot boetten såg halvdana ut så kan vara som Aurum gissar en eftermonterad eller renoverad/återmonterad Patek-länk
Jättefin tavla och schysst design,:) men integrerad guldlänk är fett outa fashion och inte så praktiskt... se ovan, de slits hårt...
+ att 36mm fyrkantigt bär som ett 41mm sportur... (NA bjuder inte)
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja det är skrämmande. Man undrar om Växjö auktionskammare medvetet sätter ut fakeklockor eller om de verkligen inte ser skillnad ens på de allra mest uppenbara.

Beskrivningarna i övrigt tycks skrattretande. Första klocka jag såg på deras sida förutom "omegan" var en som beskrivs ha "ett par mindre repor". Klockan är ju helt flådd på förgyllning...
https://auctionet.com/sv/772531-herrarmbandsur-enicar-star-jewels-mekanisk-1960-tal
 
Topp