• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tror vi på denna klocka? Har Breguet verkligen gjort klockor i fulmetall som det ser ut att vara?

380539D4-F90F-4EA7-B758-85CDAB09C0F6.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här lite om Breguet på sjuttiotalet under Chaumet brödernas styre. Enklare klockor men rostfritt i alla fall och helt annan mer bekant logga. Ingen Swiss på dessa heller dock..

https://www.hodinkee.com/articles/two-identical-breguet-watches-chaumet-era
Lurig del av klockvärlden detta. De fina märkenas sämsta tid är rätt outforskade. Finns ingen information på internet i många fall. Oftast är kostar de inte jättemycket pengar, men ändå snabbt 5-10 ggr mer än likvärdiga med annat tryck. Tror många tar detta för lättvindigt, uttala dig endast om du verkligen vet att de skall se ut precis så här. Finns inga referensobjekt tillgängliga? Då hade jag aldrig rekommenderat ett köp i närheten av marknadsvärde för liknande. Senast en Breitling på forumet som jag inte lyckades hitta en till likadan av. Fanns lika men inte med exakt samma boett. Finns snabba pengar här så gillar man udda oälskade ur från bättre tlllverkar bör man se upp.
 

Joakim C

Cartier
De fina tillverkarna skäms över perioden när man tvingades tillverka enkla ur med simpla obearbetade verk. Det förekommer även liknande historirier i bössbranschen. Allt för att överleva. Därav anledningen att det inte går att finna vederhäftig information på nätet. Kontakter, litteratur är det som gäller. För en samlare är det ju intressant, men för egen del tycker jag det är en sorgsam del av de fina fabrikatens historia. Blancpain drabbades också hårt som ett annat exempel.
Breguet har ju i detta fall bekräftat uren genom ättlingen Emmanuel Breguet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De fina tillverkarna skäms över perioden när man tvingades tillverka enkla ur med simpla obearbetade verk. Det förekommer även liknande historirier i bössbranschen. Allt för att överleva. Därav anledningen att det inte går att finna vederhäftig information på nätet. Kontakter, litteratur är det som gäller. För en samlare är det ju intressant, men för egen del tycker jag det är en sorgsam del av de fina fabrikatens historia. Blancpain drabbades också hårt som ett annat exempel.
Breguet har ju i detta fall bekräftat uren genom ättlingen Emmanuel Breguet.
Inte den kromade klockan vi diskuterar väl?
 

Husse

Patek
Kollade bukten för att se om det fanns nån lämplig Lanco till mig. Hittade inget jag tände till på, däremot fick jag spykänslor!
Mumbai-Lanco finns nu att tillgå, blä!
Likadan boett som Mumbai-Oris, samma skräp på insidan!
Tog några skärmdumpar på skiten!
762FF401-E99D-4ED7-B79C-3144A7BE37E3.png
238663C3-3145-4DED-A35C-A03F86AD8546.png
0E03F2D2-A273-4649-AF9B-B83D102557C6.png
5FDEAAC4-5FA1-48C5-870C-386761A131E1.png
680A56DA-508E-4031-9FA7-E86EE4BB6585.png
7F297CF1-CFE5-4B9C-8BA1-4D5ED5A20BA7.png

Verkar vara folk som köper detta fortfarande!
Beklämmande på alla sätt och vis :(
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har en liten beef med den här fransosen. Han hävdar orörd klocka och jag hävdar relumad tavla och visare. Dessa dom var radium har i de flesta fall fått en rödaktig ton. Dessutom är hans visare lumade underifrån medans min (och andra jag tror på) är ovanifrån och täcker hela ovansidan för extra tydlighet.
Att luma om en militärklocka är väl snarare regel än undantag, men jag opponerade mig mot hans beskrivning.

2745FC1E-8AE4-4B2C-BB87-9C1320F1B7C3.png


Min klocka:
A0E0FA70-D5D6-49AC-AF10-966C3CCA300E.jpeg


En annan som ser riktig ut, på fransmannens egen sida: https://chronographes.net/2017/03/01/dirty-dozen-la-vertex/
38FE2461-73C0-4458-99A7-A5A705413E4B.jpeg


Vad tror ni, relumad eller original?
Han hävdar att radium antingen kan åldras rött eller grönt, stämmer det?
 

Psykel

Patek
Har en liten beef med den här fransosen. Han hävdar orörd klocka och jag hävdar relumad tavla och visare. Dessa dom var radium har i de flesta fall fått en rödaktig ton. Dessutom är hans visare lumade underifrån medans min (och andra jag tror på) är ovanifrån och täcker hela ovansidan för extra tydlighet.
Att luma om en militärklocka är väl snarare regel än undantag, men jag opponerade mig mot hans beskrivning.

2745FC1E-8AE4-4B2C-BB87-9C1320F1B7C3.png


Min klocka:
A0E0FA70-D5D6-49AC-AF10-966C3CCA300E.jpeg


En annan som ser riktig ut, på fransmannens egen sida: https://chronographes.net/2017/03/01/dirty-dozen-la-vertex/
38FE2461-73C0-4458-99A7-A5A705413E4B.jpeg


Vad tror ni, relumad eller original?
Han hävdar att radium antingen kan åldras rött eller grönt, stämmer det?
Ser definitivt relumad ut. Speciellt visarna har den där gröna färgen som jag tycker att man ofta ser på ommålningar, som min Alpina till exempel.
411749DF-0684-4D45-9A9A-2759BA0FA4B1.jpeg
 

Fadershan

Patek
Har en liten beef med den här fransosen. Han hävdar orörd klocka och jag hävdar relumad tavla och visare. Dessa dom var radium har i de flesta fall fått en rödaktig ton. Dessutom är hans visare lumade underifrån medans min (och andra jag tror på) är ovanifrån och täcker hela ovansidan för extra tydlighet.
Att luma om en militärklocka är väl snarare regel än undantag, men jag opponerade mig mot hans beskrivning.

2745FC1E-8AE4-4B2C-BB87-9C1320F1B7C3.png


Min klocka:
A0E0FA70-D5D6-49AC-AF10-966C3CCA300E.jpeg


En annan som ser riktig ut, på fransmannens egen sida: https://chronographes.net/2017/03/01/dirty-dozen-la-vertex/
38FE2461-73C0-4458-99A7-A5A705413E4B.jpeg


Vad tror ni, relumad eller original?
Han hävdar att radium antingen kan åldras rött eller grönt, stämmer det?
Relume! Det kan möjligtvis åldras grönt beroende på flera faktorer men inte den gröna nyansen. Snarare som index på psykels ovan, en mer mörk grön isf. Vertexen är relumas både på index och visare i min bok iaf :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad tror ni om denna klocka? Jag känner mig skeptisk. Dels tycker jag den känns väldigt enkel i material och verk. Tavlan måste väl vara ommålad (titta på hur o ocentrerad subtavlan kl 9 är). Loggan känns för modern? Började inte Piaget tillverkning av armbandsur rätt sent, typ sent femtiotal?

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/E270/lots/1051937-piaget-kronograf-armbandsur-38-mm
upload_2018-5-7_21-37-59.png

11133675_fullsize.jpg

Spontant så var mina tankar som dina, första gången jag såg den.
Har inte så mycket att backa det med, dock. Bara en känsla...
 
Topp