• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hjälper en fellow KS:are att köpa en vintageklocka. Denna kom då upp som förslag. Detta må vara för uppenbart för många här, men jag tar det i utbildningssyfte.

Klockan som gäller är även den en påstådd Piaget. https://www.chrono24.com.au/piaget/chrono-18k-weeksale-now--id7957324.htm?SETLANG=en_AU&SETCURR=AUD
34CB4636-D48C-4415-9034-0AC5E55433E5.jpeg

88E0DC1D-A41E-4FB3-BC70-9E8290F4E12F.jpeg
4F569948-B0CA-478B-A27B-E0E37E786CF8.jpeg

Tavlan avslöjar att det är en Chronograph Swiss. CS sålde dessa under eget namn men även märkta med andra tillverkare typ Titus, Bela mf (men knappast Piaget). Klockorna är från femtiotalet, 37-38mm och i massivt roseguld. Boetten/godset är dock så tunnt att de ofta är buckliga eller stukade. Klockan väger inte så mycket som man kan förvänta sig en guldklocka i denna storlek borde. Urverken är tämligen enkla Landeron cal 51. Dessa kallades redan på femtiotalet Poor man’s gold watch. Jag hade själv en sådan klocka i min vintagebörjan (köpt av @Aurum ? :D), jag minns att Farfsrs Klocka inte ville ta sig ann klockan för risken att stuka boettlock vid öppnande eller stängande.

Tittar vi på ”Piaget”:en i annonsen kan vi läsa många flådiga ord och beskrivningar om klockan, ren säljdravvel och uppdiktat.
Det som man gjort med denna klocka är att lägga till Piaget på tavlan. Man har (riktigt dåligt) graverat Piaget på en brygga samt i boettlock. Notera att det inte är mekaniskt graverat utan gjort med laser, en teknik som hör nutiden till, inte femtiotalet.

Var kritiska och läs på och/eller kolla av med mer erfarna innan ni investerar i en finare klocka. CS brukar betinga mellan 3-6 tusen kronor. Märk den Piaget och försöka sälja den för mångfalt är rent kriminellt.

Piaget är en premiumtillverkare av högkvalitativa klockor och verk. Piaget skulle inte bygga denna klocka. Säljaren/förfalskaren försöker höja värdet med hjälp av Piagets namn, en tillverkare som relativt få kan deras modeller (till skillnad från tex Rolex eller Patek).
Dessutom vad jag vet började Piaget med armbandsur (tidigare urverkstillverkning) först på sent femtiotal och endast arbetar med inhouse verk och klockor endast i ädla metaller inledningsvis.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hjälper en fellow KS:are att köpa en vintageklocka. Denna kom då upp som förslag. Detta må vara för uppenbart för många här, men jag tar det i utbildningssyfte.

Klockan som gäller är även den en påstådd Piaget. https://www.chrono24.com.au/piaget/chrono-18k-weeksale-now--id7957324.htm?SETLANG=en_AU&SETCURR=AUD
34CB4636-D48C-4415-9034-0AC5E55433E5.jpeg

88E0DC1D-A41E-4FB3-BC70-9E8290F4E12F.jpeg
4F569948-B0CA-478B-A27B-E0E37E786CF8.jpeg

Tavlan avslöjar att det är en Chronograph Swiss. CS sålde dessa under eget namn men även märkta med andra tillverkare typ Titus, Bela mf (men knappast Piaget). Klockorna är från femtiotalet, 37-38mm och i massivt roseguld. Boetten/godset är dock så tunnt att de ofta är buckliga eller stukade. Klockan väger inte så mycket som man kan förvänta sig en guldklocka i denna storlek borde. Urverken är tämligen enkla Landeron cal 51. Dessa kallades redan på femtiotalet Poor man’s gold watch. Jag hade själv en sådan klocka i min vintagebörjan (köpt av @Aurum ? :D), jag minns att Farfsrs Klocka inte ville ta sig ann klockan för risken att stuka boettlock vid öppnande eller stängande.

Tittar vi på ”Piaget”:en i annonsen kan vi läsa många flådiga ord och beskrivningar om klockan, ren säljdravvel och uppdiktat.
Det som man gjort med denna klocka är att lägga till Piaget på tavlan. Man har (riktigt dåligt) graverat Piaget på en brygga samt i boettlock. Notera att det inte är mekaniskt graverat utan gjort med laser, en teknik som hör nutiden till, inte femtiotalet.

Var kritiska och läs på och/eller kolla av med mer erfarna innan ni investerar i en finare klocka. CS brukar betinga mellan 3-6 tusen kronor. Märk den Piaget och försöka sälja den för mångfalt är rent kriminellt.

Tydligt att övre halvan (där det numera står Piaget - tidigare något annat) är tvättad, men att man inte vågat ge sig på den undre halvan då CS-texten säkerligen försvunnit.

Osnyggt av säljaren (eller vem som nu gjort det).
...men som alltid en lärorik text av @Rozzy
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hjälper en fellow KS:are att köpa en vintageklocka. Denna kom då upp som förslag. Detta må vara för uppenbart för många här, men jag tar det i utbildningssyfte.

Klockan som gäller är även den en påstådd Piaget. https://www.chrono24.com.au/piaget/chrono-18k-weeksale-now--id7957324.htm?SETLANG=en_AU&SETCURR=AUD
34CB4636-D48C-4415-9034-0AC5E55433E5.jpeg

88E0DC1D-A41E-4FB3-BC70-9E8290F4E12F.jpeg
4F569948-B0CA-478B-A27B-E0E37E786CF8.jpeg

Tavlan avslöjar att det är en Chronograph Swiss. CS sålde dessa under eget namn men även märkta med andra tillverkare typ Titus, Bela mf (men knappast Piaget). Klockorna är från femtiotalet, 37-38mm och i massivt roseguld. Boetten/godset är dock så tunnt att de ofta är buckliga eller stukade. Klockan väger inte så mycket som man kan förvänta sig en guldklocka i denna storlek borde. Urverken är tämligen enkla Landeron cal 51. Dessa kallades redan på femtiotalet Poor man’s gold watch. Jag hade själv en sådan klocka i min vintagebörjan (köpt av @Aurum ? :D), jag minns att Farfsrs Klocka inte ville ta sig ann klockan för risken att stuka boettlock vid öppnande eller stängande.

Tittar vi på ”Piaget”:en i annonsen kan vi läsa många flådiga ord och beskrivningar om klockan, ren säljdravvel och uppdiktat.
Det som man gjort med denna klocka är att lägga till Piaget på tavlan. Man har (riktigt dåligt) graverat Piaget på en brygga samt i boettlock. Notera att det inte är mekaniskt graverat utan gjort med laser, en teknik som hör nutiden till, inte femtiotalet.

Var kritiska och läs på och/eller kolla av med mer erfarna innan ni investerar i en finare klocka. CS brukar betinga mellan 3-6 tusen kronor. Märk den Piaget och försöka sälja den för mångfalt är rent kriminellt.

Piaget är en premiumtillverkare av högkvalitativa klockor och verk. Piaget skulle inte bygga denna klocka. Man försöker höja värdet med hjälp av Piagets namn och en tillverkare som relativt få kan deras modeller (som tex Rolex eller Patek). Dessutom vad jag vet började Piaget med armbandsur (tidigare urverkstillverkning) först på sent femtiotal och endast arbetar med inhouse verk och klockor endast i ädla metaller inledningsvis.
Jag har ju två stycken CS efter min farfar och de är mycket riktigt lövtunna i godset. Har grävt runt lite och de är ofta ganska fint patinerade och som arvegods är de finfina. Däremot är det väldigt uppenbart när man hållit i en att det inte är en kvalitetsklocka.
Bra info Rozzy.
 

Camo00

Patek
Hjälper en fellow KS:are att köpa en vintageklocka. Denna kom då upp som förslag. Detta må vara för uppenbart för många här, men jag tar det i utbildningssyfte.

Klockan som gäller är även den en påstådd Piaget. https://www.chrono24.com.au/piaget/chrono-18k-weeksale-now--id7957324.htm?SETLANG=en_AU&SETCURR=AUD
34CB4636-D48C-4415-9034-0AC5E55433E5.jpeg

88E0DC1D-A41E-4FB3-BC70-9E8290F4E12F.jpeg
4F569948-B0CA-478B-A27B-E0E37E786CF8.jpeg

Tavlan avslöjar att det är en Chronograph Swiss. CS sålde dessa under eget namn men även märkta med andra tillverkare typ Titus, Bela mf (men knappast Piaget). Klockorna är från femtiotalet, 37-38mm och i massivt roseguld. Boetten/godset är dock så tunnt att de ofta är buckliga eller stukade. Klockan väger inte så mycket som man kan förvänta sig en guldklocka i denna storlek borde. Urverken är tämligen enkla Landeron cal 51. Dessa kallades redan på femtiotalet Poor man’s gold watch. Jag hade själv en sådan klocka i min vintagebörjan (köpt av @Aurum ? :D), jag minns att Farfsrs Klocka inte ville ta sig ann klockan för risken att stuka boettlock vid öppnande eller stängande.

Tittar vi på ”Piaget”:en i annonsen kan vi läsa många flådiga ord och beskrivningar om klockan, ren säljdravvel och uppdiktat.
Det som man gjort med denna klocka är att lägga till Piaget på tavlan. Man har (riktigt dåligt) graverat Piaget på en brygga samt i boettlock. Notera att det inte är mekaniskt graverat utan gjort med laser, en teknik som hör nutiden till, inte femtiotalet.

Var kritiska och läs på och/eller kolla av med mer erfarna innan ni investerar i en finare klocka. CS brukar betinga mellan 3-6 tusen kronor. Märk den Piaget och försöka sälja den för mångfalt är rent kriminellt.

Piaget är en premiumtillverkare av högkvalitativa klockor och verk. Piaget skulle inte bygga denna klocka. Säljaren/förfalskaren försöker höja värdet med hjälp av Piagets namn, en tillverkare som relativt få kan deras modeller (till skillnad från tex Rolex eller Patek).
Dessutom vad jag vet började Piaget med armbandsur (tidigare urverkstillverkning) först på sent femtiotal och endast arbetar med inhouse verk och klockor endast i ädla metaller inledningsvis.
Tack @Rozzy för lektionen! Särskilt en sån sak som boettens tjocklek och liknande är ju extra svårt att se på bilder...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja, och vad man inte ser på bild heller på Chronograph suisse är att det sitter, eller ska sitta, en mässingskapsel strax bakom det lövtunna guld"bladet". Detta för att inte guldlocket ska bucklas när man i princip blåser på det. Var något av skojarklockor generellt med eller utan "Piaget" m.m. redan på sin tid har det berättats.

Men vet man om det och köper det för vad det är så kan det vara trevliga klockor på sitt sätt. Av förklarliga skäl svåra att hitta i bra skick dock. De kan exempelvis spricka bara av att man drar åt klockbandet för hårt...
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1055585-universal-geneve-polerouter-date-armbandsur-34-mm
IMG_1137.JPG

Inte någon expert men ser ut som en redial i mina ögon. Någon som kan kommentera?
Ser ut som min gamla jag sålde då jag behövde pengar till annat. Om så är fallet så är klockan i bra skick förutom lite smuts i centrum av tavlan. Håller tiden bra, dock vill jag minnas att kronan kunde blockera sig vid manuell uppvridning. Hade inte verktyg att öppna den för att se hur urverket hade det. Här kommer en bild iaf
Screenshot_20180520-100119_Gallery.jpg
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Ser ut som min gamla jag sålde då jag behövde pengar till annat. Om så är fallet så är klockan i bra skick förutom lite smuts i centrum av tavlan. Håller tiden bra, dock vill jag minnas att kronan kunde blockera sig vid manuell uppvridning. Hade inte verktyg att öppna den för att se hur urverket hade det. Här kommer en bild iaf
Screenshot_20180520-100119_Gallery.jpg
Definitivt samma klocka. Tackar för info om urverket. Vad är din åsikt om tavlan?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Tavlan var bra, lite smuts på visarna, lite svart fläckar och inte så konsistent form på lume. Kolla på kl 11, 12 och 1.
Ojämn lume verkar inte helt ovanligt på dessa, om det beror på bristande kvalitet i tillverkning eller att man applicerat ny låter jag vara osagt. Jag syftar mer på att texten ser ut att vara målad eller "bättrad" vid något tillfälle. Syns bäst på bokstaven U i POLEROUTER där strecken aldrig blir parallella vilket de borde vara.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Ojämn lume verkar inte helt ovanligt på dessa, om det beror på bristande kvalitet i tillverkning eller att man applicerat ny låter jag vara osagt. Jag syftar mer på att texten ser ut att vara målad eller "bättrad" vid något tillfälle. Syns bäst på bokstaven U i POLEROUTER där strecken aldrig blir parallella vilket de borde vara.
Du har en poäng där, kan tyvärr inte bidra med något kunskapsmässigt men om du är sugen på fler bilder jag kan jag fixa det.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Denna ”IWC” höjer jag ett varnande finger för. Inte många rätt i min bok.
https://www.tradera.com/item/190113...paign=transactional_newtoday&utm_nooverride=1

Vid närmare efterforskning visar detta sig vara en vanlig fake militärklocka som brandas i många olika namn, IWC, Omega och tom Vacheron Constantin eller Piaget! Notera att dessa tom har samma militära issued nummer;
http://timefraud.com/vacheron-constantin-vietnam-issue/
http://timefraud.com/another-piaget-and-iwc-fake/

Edit: WWW (Watch, Wrist, Waterproof) är dessutom en märkning som endast (?) användes till de tolv sk ”Dirty Dozen) klockorna som britterna beställde i slutet av andra världskriget, och klockan ovan är betydligt modernare i snitt utförande (1970-80 tal?)
7E89AAF5-CADE-49B5-B067-B8D76ACB698D.jpeg
A6165C3A-BBAF-49D1-AA92-16227717DD8F.jpeg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Denna ”IWC” höjer jag ett varnande finger för. Inte många rätt i min bok.
https://www.tradera.com/item/190113...paign=transactional_newtoday&utm_nooverride=1

Vid närmare efterforskning visar detta sig vara en vanlig fake militärklocka som brandas i många olika namn, IWC, Omega och tom Vacheron Constantin eller Piaget! Notera att dessa tom har samma militära issued nummer;
http://timefraud.com/vacheron-constantin-vietnam-issue/
http://timefraud.com/another-piaget-and-iwc-fake/
7E89AAF5-CADE-49B5-B067-B8D76ACB698D.jpeg
A6165C3A-BBAF-49D1-AA92-16227717DD8F.jpeg
Säljaren verkar dock seriös (om än okunnig) genom att flagga för detta och stoppa budandet med ett tillägg i auktionstexten.
 
Topp