• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är det en re-dial eller en riktig fulklocka utan Rolexdelar?
"Kollad och äkthetsintyg nr 213 från Urmakare Zethraeus, Växjö."

Samme urmakare har godkänt denna. Jag är inte helt övertygad om att den är 100% kosher heller (med undantag för boxen :D);
http://dtk.auction2000.se/auk/w.Object?inC=DTK&inA=20160108_1154&inO=51

40949_1_mid.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tänkte du på tavlan?
Verket och boetten är väl kosher imho iaf? Tavlan kanske är re-dial? ping @Aurum

Lite nevermind på den...
Kollade bara på första bilden och lyckades inte hitta någon likadan boett vid snabb bildgoogling.
Kollade på verk och baksida nu, och det ser väl förhållandevis bra ut.

...men alldeles oavsett måste väl kronan vara knasig. Eller?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lite nevermind på den...
Kollade bara på första bilden och lyckades inte hitta någon likadan boett vid snabb bildgoogling.
Kollade på verk och baksida nu, och det ser väl förhållandevis bra ut.

...men alldeles oavsett måste väl kronan vara knasig. Eller?
Kronan kan säkert vara bytt, men om klockan nu är från ca 30 talet, så är det inget jag skulle lägga allt för mycket vikt vid.

Ja, jag tycker också verket och boetten ser ok ut. Tavlan kan väl vara ok med? Med tanke på boettmaterial så borde den vara 30-tal eller tidigare. Såg loggan ut så då? Visarna är jag dock osäker på.
Fyndvarning?
Skulle också tippa 30-tal. Visarna och kronan är säkert fel, men det är ju sådant som slits. Visst ju mer original desto trevligare, men jag tycker nog också det är lite fyndläge. Vore kul att ha en Rolextank! :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vill flagga för att det med stor sannolikhet inte är korrekt boett till den tavlan/verket oavsett vad Bo Berggren nu kontrollerat. Boetten är troligtvis från sent 60-tal/tidigt 70-tal av bakboettens utformning att döma. Sedan indikerar referensnumret för boetten ett tillverkningsår kring 1900-talets början om det nu vore en JLC-boett.
Ta en dialog med säljaren om ni är intresserade, kanske vet denne att boetten inte är original men glömde ange det i annonsen.
http://www.tradera.com/item/190118/...0c-vintage-dressat-ur-med-org-box-sub-seconds

221581970_bc99a855-e47d-4f40-aae1-5f0ec351c150.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vill flagga för att det med stor sannolikhet inte är korrekt boett till den tavlan/verket oavsett vad Bo Berggren nu kontrollerat. Boetten är troligtvis från sent 60-tal/tidigt 70-tal av bakboettens utformning att döma. Sedan indikerar referensnumret för boetten ett tillverkningsår kring 1900-talets början om det nu vore en JLC-boett.
Ta en dialog med säljaren om ni är intresserade, kanske vet denne att boetten inte är original men glömde ange det i annonsen.
http://www.tradera.com/item/190118/...0c-vintage-dressat-ur-med-org-box-sub-seconds

221581970_bc99a855-e47d-4f40-aae1-5f0ec351c150.jpg

Tycker det där objektet känns bekant (déjà vu), som att vi diskuterade det för något år sedan? :)
Oavsett, bra tipsat!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vill flagga för att det med stor sannolikhet inte är korrekt boett till den tavlan/verket oavsett vad Bo Berggren nu kontrollerat. Boetten är troligtvis från sent 60-tal/tidigt 70-tal av bakboettens utformning att döma. Sedan indikerar referensnumret för boetten ett tillverkningsår kring 1900-talets början om det nu vore en JLC-boett.
Ta en dialog med säljaren om ni är intresserade, kanske vet denne att boetten inte är original men glömde ange det i annonsen.
http://www.tradera.com/item/190118/...0c-vintage-dressat-ur-med-org-box-sub-seconds

221581970_bc99a855-e47d-4f40-aae1-5f0ec351c150.jpg
Tycker det där objektet känns bekant (déjà vu), som att vi diskuterade det för något år sedan? :)
Oavsett, bra tipsat!
Helt enig, detta var uret som fick mig att starta denna tråd. Mao är detta uret jag refererar till i ursprungsposten, kul (och sorgligt)!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Topp