• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Stjärnan som fick för sig att ett "Super Ocean" passade bra på tavlan bör få en medalj!
Horribel!
Tavlan skulle nog kunna vara korrekt, men resten är lite optimistisk.
6480-z.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Verk och tavla ser bra ut, boetten tror jag är skräp. Eller tillhörande någon senare budgetmodell jag aldrig sett. Får se vad jag kan hitta för någon lite mer passande boett. Blir ett svårt och långdraget projekt känner jag.
Jag hänger inte med riktigt. Du tycker alltså som vi andra? En franken med bra verk och so-tavla.
Har du köpt den??
 

DrKlocka

Audemars
Ingen aning, kvarstår att se. Inte hunnit sätta mig in i superocean alls. Tavlan är lite misshandlad men kommer nog se bra ut i en boett.
Vet inte vad du gav men det var säkert ett bra pris?
Delarna är ju dyra idag. Plockades säkert ihop av någon pulare på den tiden delarna var i stort sett värda sin skrotvikt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Men det är en US- export om jag förstått rätt? Den skulle kunnat haft en sån boett. Exporter till den marknaden var ofta utspaceade när det gäller andra märken så varför inte Breitling... eller boetterna var väl gjorda därborta till verken som importerades som delar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte vad du gav men det var säkert ett bra pris?
Delarna är ju dyra idag. Plockades säkert ihop av någon pulare på den tiden delarna var i stort sett värda sin skrotvikt.
Det var nog ett bra pris, dock svårt att värdera då jag inte tror jag kommer hitta boett. Kanske komplett med förstörd tavla, vi får se.
Men det är en US- export om jag förstått rätt? Den skulle kunnat haft en sån boett. Exporter till den marknaden var ofta utspaceade när det gäller andra märken så varför inte Breitling... eller boetterna var väl gjorda därborta till verken som importerades som delar.
Har inte lagt tillräckligt med tid för att komma underfund med om SuperOcean såldes med 17-juvelers TransOcean-verk i USA. Att verket som sådant är ämnat för USA är ett möjligt scenario. Däremot har tavlan inte suttit i detta verk, har andra slitmärken och mycket udda att sätta innanmätet från en dykarklocka i ett dressur. Boetten har inga stämplar som tyder på amerikansk tillverkning heller.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Men det är en US- export om jag förstått rätt? Den skulle kunnat haft en sån boett. Exporter till den marknaden var ofta utspaceade när det gäller andra märken så varför inte Breitling... eller boetterna var väl gjorda därborta till verken som importerades som delar.
100% nej. Breitling var inte utspace:at. Däremot kom många delar på vift vid konkursen, så visst är det en liten möjligt att den är ihopsatt redan på 70/80-talet av någon kreativ men smaklös urmakare, men det är sannolikt en av alla tusentals frankens som florerar.

Det var nog ett bra pris, dock svårt att värdera då jag inte tror jag kommer hitta boett. Kanske komplett med förstörd tavla, vi får se.

Har inte lagt tillräckligt med tid för att komma underfund med om SuperOcean såldes med 17-juvelers TransOcean-verk i USA. Att verket som sådant är ämnat för USA är ett möjligt scenario. Däremot har tavlan inte suttit i detta verk, har andra slitmärken och mycket udda att sätta innanmätet från en dykarklocka i ett dressur. Boetten har inga stämplar som tyder på amerikansk tillverkning heller.
Vad är det för verk? Felsa 690? Något Felsa ser det ut som. Det finns ju mängder av coola vintage-divers som kör Felsa så enklast vore ju att hitta någon trevlig felsa-dykarklocka med korrekt mått och använda boett och vridring. Då blir det en riktigt trevlig superocean-franken faktiskt. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är det för verk? Felsa 690? Något Felsa ser det ut som. Det finns ju mängder av coola vintage-divers som kör Felsa så enklast vore ju att hitta någon trevlig felsa-dykarklocka med korrekt mått och använda boett och vridring. Då blir det en riktigt trevlig superocean-franken faktiskt. :)
Folk har kallat det ett ETA-verk men har faktiskt inte kollat upp vem som tillverkade dem till Breitling. Är ju dock märkt TransOcean och vet inte hur många fler modeller som hade det vid denna tidpunkt? Innan jag detaljstuderat ser det ju mycket likt ut originalverket B 125.
772DB38F-A4D3-42FF-9132-C913433B082D.jpeg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Folk har kallat det ett ETA-verk men har faktiskt inte kollat upp vem som tillverkade dem till Breitling. Är ju dock märkt TransOcean och vet inte hur många fler modeller som hade det vid denna tidpunkt? Innan jag detaljstuderat ser det ju mycket likt ut originalverket B 125.
772DB38F-A4D3-42FF-9132-C913433B082D.jpeg
Men b125 är 25 stenar, men rätt likt.

Felsa gjorde en del 17-stenars verk till Breitling, men jag är osäker, har inte riktigt sett denna märkning/text + har inte stenkoll på ”dress”-liknande transoceans som nog denna tillhör då de aldrig intresserat så mkt. Kan du inte lyfta av rotorn?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men b125 är 25 stenar, men rätt likt.

Felsa gjorde en del 17-stenars verk till Breitling, men jag är osäker, har inte riktigt sett denna märkning/text + har inte stenkoll på ”dress”-liknande transoceans som nog denna tillhör då de aldrig intresserat så mkt. Kan du inte lyfta av rotorn?
Finns ingen märkning under rotorn. enda jag hittat är WOG än så länge.
 
Topp