• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Målade? Tavlan ser inte ommålad ut i vilket fall. Jag ser inget fel med varken klockan eller beskrivningen.

65FD50DF-52EC-4013-8CE5-C8950A6E7846.png
D6860774-14D6-4DB6-B209-C01A7F2F91A1.png
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Målade? Tavlan ser inte ommålad ut i vilket fall. Jag ser inget fel med varken klockan eller beskrivningen.

65FD50DF-52EC-4013-8CE5-C8950A6E7846.png
D6860774-14D6-4DB6-B209-C01A7F2F91A1.png

Tycker inte den ser "ommålad" ut?

Men, ser inte minut-strecken skarpare och tunnare ut runt 9 jämfört med 4-5?

Känns inte den legit ? Ingen expert men ren spontan känsla

Klart fulmålad! Ingen idé ni bjuder på sådant skräp :D
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Utan att ha helt torrt på fötterna skulle jag tro att denna tavla fått ny lume ngn gång?
Så kanske inte fulur per se, men ngt som isf bör nämnas imho
Screenshot_20180921_134023.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag funderade också på det, men om inget annat är det en påtaglig färgskillnad mellan visare och index. Eventuellt bara visare som är relumade.
Skulle såklart kunna vara så rent teoretiskt. Men lumen på visarna ser rätt bra ut, och har en färg jag tycker mer liknar det jag hade förväntat mig. Om färgerna kommit från åldring hade jag gissat att visarna är äldre. Om färgen är fake för att se gammal ut känns det tämligen orimligt att man relumar visarna med en färg som inte matchar. Sedan att index ser allmänt dåliga ut gör att de känns mer suspekta, även om lumen absolut kan krympa som @eriksson850 säger.

Som sagt inte säker men hade inte köpt den utan att bli mer övertygad, av tex black light även om det inte är perfekt bevis på ngt vis heller...
 

MrBeam

Cartier
Är att lägga på ny lysmassa ett nono? Det trodde jag va inom ramen ok på gamla ur. Har gjort det på mina, av ett proffs.

Då det hade lossnat på en visare.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle såklart kunna vara så rent teoretiskt. Men lumen på visarna ser rätt bra ut, och har en färg jag tycker mer liknar det jag hade förväntat mig. Om färgerna kommit från åldring hade jag gissat att visarna är äldre. Om färgen är fake för att se gammal ut känns det tämligen orimligt att man relumar visarna med en färg som inte matchar. Sedan att index ser allmänt dåliga ut gör att de känns mer suspekta, även om lumen absolut kan krympa som @eriksson850 säger.

Som sagt inte säker men hade inte köpt den utan att bli mer övertygad, av tex black light även om det inte är perfekt bevis på ngt vis heller...
Givetvis kan en klocka vara fulad på många vis, Gallet har ju gått och blivit rätt dyrt senaste åren varvid det nu är lukrativt att fula ännu mer.
Det är ju inte säkert att klockan föddes med det visarparet, att tavlan satt i från början osv. Även lättare att fula med ett märke där det inte finns lika mycket referensmaterial, jag har t.ex. själv inte någon koll på hur andra gallet-tavlor av samma modell ser ut, vilket visarpar som satt på från början osv.

Visst, en generell bild av hur vintage brukar åldras, men inte specifikt på märket ifråga.

Det kan mycket väl vara så att tavlan är relumad, men jag skulle inte ta gift på det.
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Måste väl ändå vara för bra för att vara sant!

https://shop.hodinkee.com/collectio...0-omega-caliber-33-3-chronograph-in-rose-gold

"The real star of this watch is the sensational dial, which is an exceedingly rare and beautiful glossy deep black. And to add to that rarity, it has a well-preserved, crisp triple scale (tachymeter, telemeter, and pulsation scale) beautifully decorated in gilt and silver."
1307-OmegaRGChrono-A.jpg

Tycker den kladdiga tavlan påminner om den som gick hos Bukowski.
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/607/23-omega-kronograf?from_language=en
 
Topp