• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Psykel

Patek
Detta är så mycket utav ett fulur att det knappast behövs sägas men här kommer det:
Orginalskick my ass. Det är inte ens en de-luxe. En De-luxe tavla, visst men men...
https://www.tradera.com/item/342154...de-luxe-automatic-microtor-fint-originalskicl
Jag tror absolut att det kan behöva sägas. Motivera gärna vad som är problemet, för som Polerouter-ägare själv så hade jag nog inte identifierat den som fulur. Enda jag reagerar på är avsaknad av index. Alltid bra att utbilda, så att ingen går på en dyr nit.
Edit: När jag googlar så verkar det som att Deluxe inte ska ha index.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Jag tror absolut att det kan behöva sägas. Motivera gärna vad som är problemet, för som Polerouter-ägare själv så hade jag nog inte identifierat den som fulur. Enda jag reagerar på är avsaknad av index. Alltid bra att utbilda, så att ingen går på en dyr nit.
Edit: När jag googlar så verkar det som att Deluxe inte ska ha index.

Fast DeLuxe ska väl vara 18k guld? Eller minns jag fel? I så fall är väl detta i bästa fall en franken.
 

Psykel

Patek
Fast DeLuxe ska väl vara 18k guld? Eller minns jag fel? I så fall är väl detta i bästa fall en franken.
Möjligt att det är så. Ser iallafall inte något konstigt med tavla, verk och boett i sig. Jag personligen tycker iallafall att det ser ut att vara UG originaldelar. Sen kanske tavlan inte hör hemma i boetten, men vanliga Poleroutern kom ju även som guldpläterad.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Trodde att de luxe tavlorna var gjorda i guld samt bara satt i guldmodellerna, i övrigt ser jag inget konstigt.
Har inte riktigt koll på microtor modellerna men kom de verkligen med guldpläterade boetter? Jag tänker mig nog att de var guld på stål isåfall.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Möjligt att det är så. Ser iallafall inte något konstigt med tavla, verk och boett i sig. Jag personligen tycker iallafall att det ser ut att vara UG originaldelar. Sen kanske tavlan inte hör hemma i boetten, men vanliga Poleroutern kom ju även som guldpläterad.
Tror som du att det är originaldelar som plockats ihop i det här fallet. En franken med svårt degraderad tavla.

Edit: Sen är jag ingen stor expert och har inte detaljgranskat denna men det var inget som skrek fejk tyckte jag.
 
Jag tror absolut att det kan behöva sägas. Motivera gärna vad som är problemet, för som Polerouter-ägare själv så hade jag nog inte identifierat den som fulur. Enda jag reagerar på är avsaknad av index. Alltid bra att utbilda, så att ingen går på en dyr nit.
Edit: När jag googlar så verkar det som att Deluxe inte ska ha index.
Absolut!
2018W2A1853low.jpg

Se hur ringen har slät finnish istället för den eh... "räfflade" finnishen? Så som på bilden ovan ska en de luxe se ut (slät med märken vid timmarna).

Utöver det har de Lux:en har alltid 18K guld och alla polerouters som är goldcapped är 14k (icke de-luxe versioner).

Det vi ser på fuluret är en riktigt sopig de luxe tavla på en annars gold capped "vanlig" polerouter.

Andra grejer att fundera över i andra fall brukar vara ifall det är lume på visarna är det lume på tavlan och tvärtom.
https://universalgenevepolerouter.com/ Denna sidan är guld för den som vill identifiera franken polerouters. (Om inte annat kanske jag lägger upp 204610-6 i fint skick till salu här på KS snart, dock med icke orginal krona).
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Absolut!
2018W2A1853low.jpg

Se hur ringen har slät finnish istället för den eh... "räfflade" finnishen? Så som på bilden ovan ska en de luxe se ut (slät med märken vid timmarna).

Utöver det har de Lux:en har alltid 18K guld och alla polerouters som är goldcapped är 14k (icke de-luxe versioner).

Det vi ser på fuluret är en riktigt sopig de luxe tavla på en annars gold capped "vanlig" polerouter.

Andra grejer att fundera över i andra fall brukar vara ifall det är lume på visarna är det lume på tavlan och tvärtom.
https://universalgenevepolerouter.com/ Denna sidan är guld för den som vill identifiera franken polerouters. (Om inte annat kanske jag lägger upp 204610-6 i fint skick till salu här på KS snart, dock med icke orginal krona).
Men tradera annonsen är väl plätterad, inte guld på stål?
 
Men tradera annonsen är väl plätterad, inte guld på stål?
Ops, det kanske den är. Eftersom det räckte att konstatera att den inte var ren 18K var det fel redan där. Då är det ännu värre, då har det verkligen en franken för bara polerouter jet har plätterade boetter. Så minst tre polerouters har mist livet för detta monster.

P.S Detta för polerouter jets har inte den "vanliga" räfflade polerouterringen som vi ser på tradera.
Så: De luxe tavla, "Vanlig" polerouter ring, Jet boett...
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Känns som en riktig franken. Tror inte den tavlan hör ihop med boetten och kronan gör det def inte
Screenshot_20201005_111035.jpg
Kan inte riktigt uttala mig om 2493 kom med den tavlan, men om det sitter ett 332 i den(vilket det bör göra) så vet jag inte riktigt vilka andra verk automatverk tavlan skulle passa. Kronan skulle jag bara se som en bonus då den bör vara värd mer än klöverkronan som den kom med. Eller vad säger ni andra?
 

Utvisaren

Patek
Ursäkta om detta kommer i fel tråd men jag hittar inte någon bättre. Säljaren loislane38 på tradera har sålt ett frankenur till mig. Det är en hemmapulare som verkar kränga en hel del klockor vad det ser ut som. Hon har dessutom tusentals goda recensioner, så jag hade väl garden nere tyvärr. Så en hel del hon säljer är säkert ok, men den jag fick var ****. Oavsett, inte en del i klockan gick att härleda till året då den skulle vara tillverkad. Tvärt om gick det att gräva fram att den var tillverkad senare. Säljaren gör som vanligt och blockar all kommunikation. Men jag har fått nog av sån här ****. Stämningsansökan packad och klar. Det här blir dyrt för tanten. Dessvärre bommade jag att lägga omdöme och nu har tradera tagit bort funktionen då det gått 120 dagar. Oavsett, ha ögonen öppna om ni handlar av loislane38 på tradera.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Alla klockkunniga här, orkar ni någonsin anmäla dessa fulur till de sidor där de utannonseras?
Uppenbara kopior på Blocket och Tradera har jag anmält några enstaka gånger. Det funkar oftast, om man är saklig och förklarar varför man tror att det är så, och kanske kan peka på någon referens. (Att bara säga "det där är ett j-a fulur" funkar kanske inte. ;) )
På Facebook är jag i princip inte, och ännu mindre på Marketplace eller vad det heter där, men de få gånger jag har tittat där, så nej, verkar inte vara lönt. Det är mer fulur än riktiga där verkar det som.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Här har någon fått utlopp för sin skaparglädje och plockat ihop någon form av fejk- / franken-"Heuer" med boett från gud vet var.
https://www.tradera.com/item/190112/410720796/vintage-heuer-1614-chronograph-valjoux-7765
Skärmavbild 2020-07-30 kl. 22.47.15.png
363436377_e6c94dd8-7fb7-4e10-9394-0514c3ac1a5d.jpg
363436377_e1e43a6c-6c4d-4ec6-9159-52b4726a7ca6.jpg
363436377_30c9f6e7-4544-47fc-9b93-1b24400b9125.jpg
363436377_9aac0041-6d2a-49ac-948d-6d5e436605b9.jpg
1979P04.jpg
Uppe igen, samma säljare och fortfarande inte en Heuer 1614 iallafall.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra jobbat Kaplans?

0

haha det där objektet är ju helt märkligt att det ens kommer upp där. Hade man själva trott på att det vore en issued UN (vilket ingen rimligen skulle kunna tro), så hade väl utropspriset inte legat på 1000:- ?
Tror man inte på den så ska den ju inte komma ut öht.


bland det märkligaste jag sett.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobbat Kaplans?

0


haha det där objektet är ju helt märkligt att det ens kommer upp där. Hade man själva trott på att det vore en issued UN (vilket ingen rimligen skulle kunna tro), så hade väl utropspriset inte legat på 1000:- ?
Tror man inte på den så ska den ju inte komma ut öht.


bland det märkligaste jag sett.
Tror vi har avhandlat den förut när den såldes via Auctionet. Väldigt oseriöst av Kaplans att plocka in den! Någon som kontaktat dem?
Posta i tråden 'Fulursvarningar'
https://klocksnack.se/threads/fulursvarningar.37186/post-1993679
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tror vi har avhandlat den förut när den såldes via Auctionet. Väldigt oseriöst av Kaplans att plocka in den! Någon som kontaktat dem?
Posta i tråden 'Fulursvarningar'
https://klocksnack.se/threads/fulursvarningar.37186/post-1993679
Stämmer.
Har också försökt säljas via ett av de mindre auktionsverken vid tillfälle.
Kommer inte ihåg om exakt samma klocka då, men den som går på Kaplans nu är i alla fall samma som den på Auctionet. Sköning!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Stämmer.
Har också försökt säljas via ett av de mindre auktionsverken vid tillfälle.
Kommer inte ihåg om exakt samma klocka då, men den som går på Kaplans nu är i alla fall samma som den på Auctionet. Sköning!
För en liten novis som undertecknad så blir man ju lite nyfiken på hur just den här modellen är tänkt att fungera rent klockmässigt så att säga...?
Är det en inre bezel som är rörlig och hur då i så fall?🤔
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
För en liten novis som undertecknad så blir man ju lite nyfiken på hur just den här modellen är tänkt att fungera rent klockmässigt så att säga...?
Är det en inre bezel som är rörlig och hur då i så fall?🤔
Tror din analys av funktion på den där är lika god som någon annans! Det skulle förvåna mig om den inre glasringen är rörlig överhuvudtaget. Jag tror klockan är ett hopplock av blandat skräp som aldrig var tänkt att fungera tillsammans. Kanske håller den tiden;-) Kaplans skriver att den har urverket FE 140-1C. Det är ett mycket enkelt franskt urverk som jag tror kan hittas i en del gamla Yema. Inte dåligt, men jag kan inte tänka mig att UN någonsin skulle använt ett sådant urverk!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobbat Kaplans?

0


haha det där objektet är ju helt märkligt att det ens kommer upp där. Hade man själva trott på att det vore en issued UN (vilket ingen rimligen skulle kunna tro), så hade väl utropspriset inte legat på 1000:- ?
Tror man inte på den så ska den ju inte komma ut öht.


bland det märkligaste jag sett.

Stämmer.
Har också försökt säljas via ett av de mindre auktionsverken vid tillfälle.
Kommer inte ihåg om exakt samma klocka då, men den som går på Kaplans nu är i alla fall samma som den på Auctionet. Sköning!
Nu är den tack lov borttagen!
 
Topp