• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

deddas

Rolex
Ja men jag tror det ska vara det i sådana Heuer. Är säkert en faktor som bidragit till att det flyter runt en del fejks därute. Men omärkt verk och roulettedatum verkade helt korrekt när jag läste på lite snabbt.
Okey, mer än vad jag visste! :)
Edit: är du säker på att verken är omärkta? Kollade lite snabbt nu på bukten och hittade inte en krono utan omärkt verk? Märkt både Heuer och Leonidas?
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Okey, mer än vad jag visste! :)
Edit: är du säker på att verken är omärkta? Kollade lite snabbt nu på bukten och hittade inte en krono utan omärkt verk? Märkt både Heuer och Leonidas?
I den där generationen av fransktillverkade Heuerkronografer? Det var de som skulle vara omärkta enligt den uppgift jag hittade.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Okey, jag tror dig, igen. ;)
Det vet jag inte om du borde göra på den punkten, även om jag tror att det stämmer. Men när det gäller boetten så har vi ju Heuerkatalogen och en massa referensbilder från nätet att luta oss på så ett fulur var det ju på Tradera oavsett hur det nu är med signaturerna. :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag tror fake: https://www.tradera.com/item/190118/413015026/omega-seamaster-120-
Någon som säger emot?
omega-120-fake-add.png
omega-120-fake-dial.jpg omega-120-fake-back.jpg
För få tänder i ringen, ingen metallring runt lume-pricken, fel typsnitt på baksidan (spetsigt A istf för det med plan topp), och säkert fler saker. Urverket kan jag inte uttala mig om däremot.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
High end franken! Poker chip- tavla och visare installerade i en ca 25 år nyare Chronomaster-boett i guld med glasbaksida. Jag undrar bara varför? Tavla och visare går att sälja dyrt och en Chronomaster är i sig attraktiv. Kanske borde köpa och återställa;-)
https://www.ebay.com/itm/18Kt-ZENIT...021588?hash=item421ec44854:g:nCgAAOSw5d5fPPpi
9FD08115-6F34-4BBD-8BCA-E40821AFC76D.jpeg
Eller kanske inte en Chronomaster-boett ändå! Ser ut ganska mycket som en Classique Or, men den ska inte ha glasbaksida. Tavla och visare hänger under alla omständigheter inte ihop med boetten och troligen inte urverket, men det är svårt att se på bilderna!
0E7E43DA-4DF1-45A1-AC04-39B8BE26C27A.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
High end franken! Poker chip- tavla och visare installerade i en ca 25 år nyare Chronomaster-boett i guld med glasbaksida. Jag undrar bara varför? Tavla och visare går att sälja dyrt och en Chronomaster är i sig attraktiv. Kanske borde köpa och återställa;-)
https://www.ebay.com/itm/18Kt-ZENIT...021588?hash=item421ec44854:g:nCgAAOSw5d5fPPpi
9FD08115-6F34-4BBD-8BCA-E40821AFC76D.jpeg

Eller kanske inte en Chronomaster-boett ändå! Ser ut ganska mycket som en Classique Or, men den ska inte ha glasbaksida. Tavla och visare hänger under alla omständigheter inte ihop med boetten och troligen inte urverket, men det är svårt att se på bilderna!
0E7E43DA-4DF1-45A1-AC04-39B8BE26C27A.jpeg
Syns också tydligt att tachymeter-skalan tillhör en annan modell än poker chip!
 

Psykel

Patek
Kan inte modellen men tycker den är cool, så tack för varning! Är det det där en helt nytillverkad replika?
En till från maj. Finns det någon bra guide till dessa där man kan läsa på lite? https://www.tradera.com/item/342154/399800811/edox-geoscope-automatik-70-tal
Förmodligen nyproducerade. Det jag har läst mig till är lasergraverade kronor (äkta ska ha upphöjd logga likt andra compressorklockor), loggan med smala bokstäver (äkta har fetare typsnitt i rätt Edox-stuk) och andra färger och mindre tydliga detaljer i världskartan på tavlan, speciellt dom röda punkterna. Det bästa är nog att ha bra referensbilder på äkta exemplar att jämföra med. Finns gott om material man kan googla sig till, eftersom klockan är populär och många kopior cirkulerar.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Förmodligen nyproducerade. Det jag har läst mig till är lasergraverade kronor (äkta ska ha upphöjd logga likt andra compressorklockor), loggan med smala bokstäver (äkta har fetare typsnitt i rätt Edox-stuk) och andra färger och mindre tydliga detaljer i världskartan på tavlan, speciellt dom röda punkterna. Det bästa är nog att ha bra referensbilder på äkta exemplar att jämföra med. Finns gott om material man kan googla sig till, eftersom klockan är populär och många kopior cirkulerar.
Skulle precis lägga upp den där här i tråden då den såg väldigt fishy ut. Baklocket verkar vara lasergraverat i sin helhet, rätt framsynt för att var original sjuttiotal. :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Den blev (förstås) inte såld, så han lade genast upp den igen:
https://www.tradera.com/item/190118/415348823/omega-seamaster-120-1964-nyservad-med-omega-band-

Jag försökte förresten rapportera både den och Blocket-annonsen, men de verkar inte tro på mig... (De har annars oftast tagit bort annonser jag rapporterat.)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
:rolleyes:
Eller kanske inte en Chronomaster-boett ändå! Ser ut ganska mycket som en Classique Or, men den ska inte ha glasbaksida. Tavla och visare hänger under alla omständigheter inte ihop med boetten och troligen inte urverket, men det är svårt att se på bilderna!
0E7E43DA-4DF1-45A1-AC04-39B8BE26C27A.jpeg
Och såld nu för drygt 26tkr. Då ingår ett ”Certificate of authenticity”. Undrar vad det står på det? :rolleyes:
 
Topp