• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Psykel

Patek
För att röra oss tillbaka till ämnet, den här är helfejk. Inte en jättebra kopia men det var rätt bra bildkvalitet så jag tänker att det blir en meningsfull referens för hur en Benrus DTU-2A/P inte skall se ut. Någon har ju trots allt bjudit 200 dollar för den så helt uppenbart att den är fejk är det väl tydligen inte.
s-l1600.jpg

s-l1600 (1).jpg

s-l1600 (2).jpg

s-l1600 (4).jpg

s-l1600 (5).jpg

s-l1600 (6).jpg
För oss utan koll på issued Benrus... Vad är det som pekar på att den är fejk utöver det dåliga trycket på tavlan?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
För oss utan koll på issued Benrus... Vad är det som pekar på att den är fejk utöver det dåliga trycket på tavlan?
Allt, kort sagt. Trycket på de riktiga är väl inte toppklass det heller men de har en annan font på siffrorna och de jag har sett har haft "SWISS" kl. 6. Sedan återstår väl boetten med ffa en annan form på bandhornen, gravyren, visarna, och kronan. Med all sannolikhet också verket. Tycker den påminner mer om de där förmodat vietnamesiska fejkmilitäruren man kan få med alla möjliga namn på tavlan, Rolex, Omega, IWC... De brukar ha ett kinesiskt verk vill jag minnas. Det är nog låga odds på att man hittar det i den här också. Ska försöka åstadkomma lite referensbilder på en äkta senare om ingen hinner före. Tror det finns ett par på forumet. @Fadershan, var det ett sådant här du hade? Minns jag rätt?
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Allt, kort sagt. Trycket på de riktiga är väl inte toppklass det heller men de har en annan font på siffrorna och de jag har sett har haft "SWISS" kl. 6. Sedan återstår väl boetten med ffa en annan form på bandhornen, gravyren, visarna, och kronan. Med all sannolikhet också verket. Tycker den påminner mer om de där förmodat vietnamesiska fejkmilitäruren man kan få med alla möjliga namn på tavlan, Rolex, Omega, IWC... De brukar ha ett kinesiskt verk vill jag minnas. Det är nog låga odds på att man hittar det i den här också. Ska försöka åstadkomma lite referensbilder på en äkta senare om ingen hinner före. Tror det finns ett par på forumet. @Fadershan, var det ett sådant här du hade? Minns jag rätt?
Här är lite referensbilder på min genuina DTU-2A/P MIL-W-3818B från 1965. Utbytt krona dock.
DA1F818E-7AC5-40DB-8CC8-5B84C22D2FA2.jpeg
D6F9B8EC-BC88-47FB-9168-E24CDFA6A990.jpeg
CCB3BF0E-296E-469A-A53C-5BC19DB0D17D.jpeg
BF3A3D1D-6088-48D6-9755-0C5FF5D87877.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
@Xaxy96 Framgick det inte i annonsen när du köpte den att den var omlumad? Utan att börja gräva bland skärmdumparna så är det min tydliga minnesbild. Är visarna verkligen korrekta till den där referensen förresten?
Screenshot_20210729-141905.png
 

VintageJesus

Cartier
2-Faktor
Ändrat i annonsen och gjort rätt för mig, tänkte mig inte för! Givetvis är den relumad , visarna hade jag ingen aning om.
Onödig uthängning då jag är 100% GG enligt alla mina reps & jag har ändrat mitt oförstående. Blev tillrättavisad inom 5 min i gruppen. Fick det dig att må bättre denna torsdag så är jag glad för din skull.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jo men titta det gjorde det.
Bra prisutveckling på den där modellen BTW...
Onödig uthängning då jag är 100% GG enligt alla mina reps & jag har ändrat mitt oförstående.
Styrkekram!
 

VintageJesus

Cartier
2-Faktor
Jo men titta det gjorde det.
Bra prisutveckling på den där modellen BTW...

Styrkekram!
Puss puss
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ska väl egentligen inte lägga mig i men visarna är inte rätt förutom sekunden, timvisaren ska vara en s k Mercedes och minuten vara lite åt syringe-hållet, annars ser den ju trevlig förutom den något klumpiga omlumningen.

@Xaxy96 @Highvalley Bra att ni kom överens 🤗
Det brukar ordna sig. Jag är svår, inte omöjlig. :D

Hade på känn att det var så med visarna. Magkänslan säger att de hör till någon annan Citizendykare? Angående omlumningen så är det väl upp till var och en att känna efter vad man gillar. Tycker inte det är någon katastrof även om jag personligen hade satsat på ett annat exemplar. Stör mig mer på mönstret där klockor köps på KS för att sedan dyka upp på Facebook försedda med en högre prislapp och plötsligt har blivit issued, varit på månen, är "all original", eller rekordet hittills, fått en annan tavla och blivit en Heuer istället för TAG Heuer. Det är bedrövliga hästhandlarfasoner och tycker man det är jobbigt när folk har synpunkter på det det finns ju alltid möjligheten att låta bli.
 

Exxet

Rolex
Det brukar ordna sig. Jag är svår, inte omöjlig. :D

Hade på känn att det var så med visarna. Magkänslan säger att de hör till någon annan Citizendykare? Angående omlumningen så är det väl upp till var och en att känna efter vad man gillar. Tycker inte det är någon katastrof även om jag personligen hade satsat på ett annat exemplar. Stör mig mer på mönstret där klockor köps på KS för att sedan dyka upp på Facebook försedda med en högre prislapp och plötsligt har blivit issued, varit på månen, är "all original", eller rekordet hittills, fått en annan tavla och blivit en Heuer istället för TAG Heuer. Det är bedrövliga hästhandlarfasoner och tycker man det är jobbigt när folk har synpunkter på det det finns ju alltid möjligheten att låta bli.
Angående omlumningen är den inte bra, dom kromade indexsargarna ska ju synas och så ska färgen vara grön, vilket jag personligen inte är någon fan av, även sekunden ser inte bra ut, har själv inga problem med att folk köper o säljer för att tjäna en slant men det ska inte vara något fuffens då, köper, lagar och säljer vidare själv då o då.

Håller annars med vad du skriver och får man inte ha synpunkter blir det ju inte mkt till forum :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Angående omlumningen är den inte bra, dom kromade indexsargarna ska ju synas och så ska färgen vara grön, vilket jag personligen inte är någon fan av, även sekunden ser inte bra ut, har själv inga problem med att folk köper o säljer för att tjäna en slant men det ska inte vara något fuffens då, köper, lagar och säljer vidare själv då o då.

Håller annars med vad du skriver och får men inte ha synpunkter blir det ju inte mkt till forum :)
Tror vi är på samma våglängd ungefär. Det måste få vara upp till var och en att värdera vad man vill ha för de objekt man säljer. Min gräns passeras när man börjar glida med sanningen för att motivera priset. Angående omlumningen så är jag nog benägen att sortera in det i "mod"-kategorin. Även om det inte tilltalar mig så måste ju folk få vara kreativa med sin egen egendom.
 

Exxet

Rolex
Tror vi är på samma våglängd ungefär. Det måste få vara upp till var och en att värdera vad man vill ha för de objekt man säljer. Min gräns passeras när man börjar glida med sanningen för att motivera priset. Angående omlumningen så är jag nog benägen att sortera in det i "mod"-kategorin. Även om det inte tilltalar mig så måste ju folk få vara kreativa med sin egen egendom.
När det gäller lumen är vi nog inte på samma våglängd ;) det andra kan vi nog skaka hand på 🤝, skulle luma om den direkt om den var min, ska ju se ut så här, se bild, fräckt snodd på nätet
citizen.jpg
:
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
När det gäller lumen är vi nog inte på samma våglängd ;) det andra kan vi nog skaka hand på 🤝, skulle luma om den direkt om den var min, ska ju se ut så här, se bild, fräckt snodd på nätet
citizen.jpg
:
Tror mest att jag var otydlig. Vet hur de "ska" se ut och tycker såklart inte att arbetet på den aktuella klockan kommer i närheten av att vara bra utfört. Jag betraktar det som hemmahörande i samma kategori för kreativ skaparglädje där man bakar i ugnen, bleker med klorin, spikar fast på ett träd över vintern, och så vidare. Hade inte räknat med att det gick att återställa till något som liknar originalutförande. Gissar att det inte är en slump att just den där tavlan blev utvald för behandlingen. De blanka ramarna kanske inte var så blanka längre...
 

Exxet

Rolex

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor

Exxet

Rolex
Vad är det som avslöjar den?
Det första jag reagerar på är att det inte sitter ett 6139A verk i, utan ett B-verk som är tjockare, alltså kan det inte vara en Proof boett, står även Resistant på bakboetten, ska stå Proof där också, har inte urtaget ovanför kronan som Proof ska/brukar ha.

Tittar man på tavlan så är O:na på en originaltavla lite tillplattade, ungefär som någon satt sig på dem, indexen ska nå ända ut i kanten subtavlan, JAPAN 6139 till vänster och -6030T höger är förskjutna jämfört med en originaltavla.

På insertet kan man se att femmorna är mer öppna på A M, benen på sjuorna är lite rakare, tvärstrecket på 4:an är för kort.

Det är några saker som man kan titta på, men är som jag brukar säga, är ingen expert, finns nog andra som kan ha invändningar, men jag håller mig borta från dessa.
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det första man reagerar på är att det inte sitter ett 6139A verk i, utan ett B-verk som är tjockare, alltså kan det inte vara en Proof boett, står även Resistant på bakboetten, ska stå Proof där också, har inte urtaget ovanför kronan som Proof ska/brukar ha.

Tittar man på tavlan så är O:na på en originaltavla lite tillplattade, ungefär som någon satt sig på dem, indexen ska nå ända ut i kanten subtavlan, JAPAN 6139 till vänster och -6030T höger är förskjutna jämfört med en originaltavla.

På insertet kan man se att femmorna är mer öppna på A M, benen på sjuorna är lite rakare, tvärstrecket på 4:an är för kort.

Det är några saker som man kan titta på, men är som jag brukar säga är ingen expert, finns nog andra som kan ha invändningar, men jag håller mig borta från dessa.
Fast enligt denna artikel, med bild från auktionen där den ursprungliga "Poguen" såldes, ska det vara tvärtom. Resistant på både baksida och tavla, inte Proof.
Sedan står det ju 6002 på baksidan, inte 6005. (6002 är tydligen ofta felaktigt utpekad som Pogue), och serienumret börjar med 40..., vilket faller utanför intervallet då 6005 tillverkades (enligt artikeln, igen), 1971-1973. Det ska stå "17J" ovanför subdialen också.
https://www.plus9time.com/blog/2017/12/24/the-true-seiko-pogue-chronograph-6139-6005

Edit: Nu såg jag att han säger 6005 i rubriken, men 6002 i texten, och att "Col William Pogue en amerikansk astronought (sic!) tog sin egen Seiko med "Sodium yellow dial" 6139-6005 (liknar denna 6139-6002) ombord". Lite vilseledande kan man tycka.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vi kan väl avhandla den här också...
@Rolexmaster , jag tänker inte säga att du försöker blåsa någon. Men jag undrar ju hur funderingarna sett ut inför den här annonsen. Eftersom du kom fram till 3500 kr istället för de 35 kr som jag kan tycka att kvalitet och skick pekar mot så föreställer jag mig att du förstår att Piaget inte är vilken bensinmacksklocka som helst så att säga. Hur kom du fram till just 3500 kr? Gjorde du några efterforskningar på nätet? Känns som det borde ringa lite varningsklockor när det dyker upp en massa klockor i massiv ädelmetall och med en finish ett antal divisioner upp från den du säljer. Men det kanske var magkänsla som ledde fram till just 3500? Min bild av Piaget är att det är ett utpräglat lyxmärke som befinner sig i ungefär samma kvalitetssegment som till exempel Rolex.
För att illustrera hur stor skillnaden är så bifogar jag en bild på ett riktigt Piagetverk som jag stulit på Internet:
piaget-9p1-movement.jpg

...och din bild av det absolut billigaste man kunde köpa från ETA på gissningsvis 70- eller 80-talet:
430682954_319b80d2-e97b-4266-89e9-0f6d6a52b021.jpg
 

Exxet

Rolex
Fast enligt denna artikel, med bild från auktionen där den ursprungliga "Poguen" såldes, ska det vara tvärtom. Resistant på både baksida och tavla, inte Proof.
Sedan står det ju 6002 på baksidan, inte 6005. (6002 är tydligen ofta felaktigt utpekad som Pogue), och serienumret börjar med 40..., vilket faller utanför intervallet då 6005 tillverkades (enligt artikeln, igen), 1971-1973. Det ska stå "17J" ovanför subdialen också.
https://www.plus9time.com/blog/2017/12/24/the-true-seiko-pogue-chronograph-6139-6005

Edit: Nu såg jag att han säger 6005 i rubriken, men 6002 i texten, och att "Col William Pogue en amerikansk astronought (sic!) tog sin egen Seiko med "Sodium yellow dial" 6139-6005 (liknar denna 6139-6002) ombord". Lite vilseledande kan man tycka.
Det där med vad som är "True Pouge" är enligt mig bara försäljarsvammel för att få den mer intressant, och det du skriver är ju lite annat än det jag skriver om, nämligen vad som jag anser är fel med den här A M- klockan, han skriver t ex att klockan tillverkades -76, Proof försvann troligtvis från 6139:an någon gång i mitten på år -70, men tror inte någon egentligen riktigt vet när.

Sista siffrorna i modellnumret, 00, 02, 05, 09 är ju var i världen den såldes och har inget att göra med när den tillverkades, i a f så vitt jag vet.

Hoppas att ingen köper den.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 35505

Guest
C59E3D08-F803-4E22-82BC-CAB36D1DB820.jpeg
45B7DD0B-5555-4668-BAA3-BE40ECB6D056.jpeg

Den här säljaren verkar flytta runt urtavlor och boetter som det passar. Jag menar alltså inte att något är fake, men klockorna vederbörande säljer är för det mesta "ihopplock" från olika Seikomodeller och alltså ej original i den bemärkelsen.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Vet inte om jag tycker att ”Stockholms Auktionsverk” nödvändigtvis klingar bättre efter att de blivit uppköpta av Auctionet.

Tyskarna är fan inte kloka.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor

Vet inte om jag tycker att ”Stockholms Auktionsverk” nödvändigtvis klingar bättre efter att de blivit uppköpta av Auctionet.

Tyskarna är fan inte kloka.
9a7i5swcwjw41.jpg
 

nept

Panerai

Vet inte om jag tycker att ”Stockholms Auktionsverk” nödvändigtvis klingar bättre efter att de blivit uppköpta av Auctionet.

Tyskarna är fan inte kloka.
Den där var inte fin...
 
Topp