• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Men om vi bortser från att säljaren var full när beskrivningen skrevs så är det väl inga konstigheter?

Ebel rimligt hett, ”trench watch-stilen” detsamma och man slipper mecka med verk som är hundra år gamla… Inte ett såååå konstigt slutpris, väl?
🍻 Haha! Nä, slutpriset är nog som det ska. Men frågan är vad de som budade på slutet, vad de trodde att de bjöd på.

haha, ibland är det svårt... 😄
1630441179628.png

1630441179628.png
Ser ju egentligen ut att vara en ganska trevlig Chronographe Suisse (eller liknande) i grunden. Kanske t.o.m. lite häftigare med tanke på att kronografen har timmar också. Det går ju bara att spekulera, men kanske gömmer sig ett Venus 178 eller t.o.m. Valjoux 72 därinne? Så synd att tavlan vanhelgats på detta vis.

Ser ju egentligen ut att vara en ganska trevlig Chronographe Suisse (eller liknande) i grunden. Kanske t.o.m. lite häftigare med tanke på att kronografen har timmar också. Det går ju bara att spekulera, men kanske gömmer sig ett Venus 178 eller t.o.m. Valjoux 72 därinne? Så synd att tavlan vanhelgats på detta vis.
Njae, är inte omöjligt det är en UN?

Njae, är inte omöjligt det är en UN?

Ja, så kan det ju faktiskt vara! Extra klantigt då att förstöra värdet med ett vanligt i istället för ett grekiskt;-)
Hittar en med väldigt lik boettform, men som saknar timmar för kronografen:

Samt en med timmar, men lite annan boettform:

Det senare har UN:s version av Valjoux 72, N13 HQ.

Kanske är det världens fynd trots allt!

Ett typisk "fake kit" av en Seamaster 120 135.027:
(Se https://omegaforums.net/threads/fake-seamaster-120-quick-guide.110409/ )
Den där säljaren ska undvikas, sett flera konstiga ex. dyka upp via den säljaren. Flera bra omdömen dock.

Den där säljaren ska undvikas, sett flera konstiga ex. dyka upp via den säljaren. Flera bra omdömen dock.
Ja, han har en annan Omega, Professional 200m, till salu som ser ut att vara i märkligt bra skick. Inte en modell jag är bekant med dock, så jag kan inte bedöma den.
Han har sålt inte mindre än 7st ScubaPro 450 sedan i maj. De beskrivs som 6309 och inte 6306. Antagligen för att man inte ska kunna säga att han säljer kopior... :facepalm:

ScubaPro450.jpg

1630441179628.png
Nu är den borta ur katalogen! Kanske någon som upplyste om det uppenbara felet i namnet på tavlan. Jag som var lite sugen på att plocka hem den och titta inuti ;-)

Det här är som nog många ser ett hopplock av omaka verk och boett vilket inte nämns i auktionen...

Riktigt fult att inte nämna att det är fel verk i beskrivningen, säljaren är helt klart tillräckligt erfaren för att veta att den är fel.

Inget fulur egentligen men en konsekvent ful säljare som glömmer igen att skriva ut att sekundvisare saknas, precis som när han försökte sälja den på Facebook.
_20210914_085607.JPG

Inget fulur egentligen men en konsekvent ful säljare som glömmer igen att skriva ut att sekundvisare saknas, precis som när han försökte sälja den på Facebook.
_20210914_085607.JPG
Trist att se! Jag har handlat en del privat av honom och alltid varit nöjd. Men detta är inte snyggt.

Ursäkta om detta kommer i fel tråd men jag hittar inte någon bättre. Säljaren loislane38 på tradera har sålt ett frankenur till mig. Det är en hemmapulare som verkar kränga en hel del klockor vad det ser ut som. Hon har dessutom tusentals goda recensioner, så jag hade väl garden nere tyvärr. Så en hel del hon säljer är säkert ok, men den jag fick var *. Oavsett, inte en del i klockan gick att härleda till året då den skulle vara tillverkad. Tvärt om gick det att gräva fram att den var tillverkad senare. Säljaren gör som vanligt och blockar all kommunikation. Men jag har fått nog av sån här *. Stämningsansökan packad och klar. Det här blir dyrt för tanten. Dessvärre bommade jag att lägga omdöme och nu har tradera tagit bort funktionen då det gått 120 dagar. Oavsett, ha ögonen öppna om ni handlar av loislane38 på tradera.
UPPFÖLJNING på detta gamla inlägg.

Denna Loislane38 på Tradera blev alltså dömd i Tingsrätten (offentlig handling) att betala tillbaka pengarna och så vidare. Detta sker inte, varför det hela skickas vidare till Kronofogden och nu har fogden låst alla hennes konton och tar allt som överstiger existensminimum tills skulden är betald. Kan tilläggas att skulden ökat med ca 3500-4000 kr iom att det fick gå via tingsrätten och sedan till fogden.
Man undrar stilla vad det är som gör att folk inte vill göra rätt för sig direkt, när det som här var uppenbart fel i objektsbeskrivning. Oavsett är det tråkigt att det skall behöva gå den här vägen, och att personen skall bli skyldig så mycket mer pengar än vad det från början rörde sig om. Men men. Som man bäddar får man faktiskt ligga.

Lärdomen här är ju att det går alldeles utmärkt att stämma folk om objektsbeskrivningen avviker på ett sätt som hade inverkat på om du köpt eller avstått från att köpa klockan.

Allt gott!

UPPFÖLJNING på detta gamla inlägg.

Denna Loislane38 på Tradera blev alltså dömd i Tingsrätten (offentlig handling) att betala tillbaka pengarna och så vidare. Detta sker inte, varför det hela skickas vidare till Kronofogden och nu har fogden låst alla hennes konton och tar allt som överstiger existensminimum tills skulden är betald. Kan tilläggas att skulden ökat med ca 3500-4000 kr iom att det fick gå via tingsrätten och sedan till fogden.
Man undrar stilla vad det är som gör att folk inte vill göra rätt för sig direkt, när det som här var uppenbart fel i objektsbeskrivning. Oavsett är det tråkigt att det skall behöva gå den här vägen, och att personen skall bli skyldig så mycket mer pengar än vad det från början rörde sig om. Men men. Som man bäddar får man faktiskt ligga.

Lärdomen här är ju att det går alldeles utmärkt att stämma folk om objektsbeskrivningen avviker på ett sätt som hade inverkat på om du köpt eller avstått från att köpa klockan.

Allt gott!
Nu är det bara den koleriska gubben kvar som måste straffas! ❤️

Tillbaka
Topp