• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

macallan

Cartier
Vridringen verkar skilja sig åt. Udda.
Ja den där ringen har jag inte sett på någon city när jag letat runt.
Denna gick på tradera idag. Samma som min fast med fel visare? Eller fel tavla i den?
Screenshot_20230724-140329_Tradera.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Inser att jag kom på varför jag kände igen den...
 

DrKlocka

Audemars

Inser att jag kom på varför jag kände igen den...
Är det exemplar som den du länkade?
 

macallan

Cartier
Jag kan inte tolka detta på annat vis än att min klocka har blivit uthängd som fulur på tveksamma grunder, för det finns uppenbarligen fler identiska. Bara att hoppas den inte blivit alltför svartmålad av detta så att den fortfarande går att sälja.
 

DrKlocka

Audemars
Jag kan inte tolka detta på annat vis än att min klocka har blivit uthängd som fulur på tveksamma grunder, för det finns uppenbarligen fler identiska. Bara att hoppas den inte blivit alltför svartmålad av detta så att den fortfarande går att sälja.
Ber om ursäkt om det blivit fel. Jag är fortfarande inte helt övertygad, men City verkar vara lite svåra.
Vill du att jag redigerar inlägget?
 

macallan

Cartier
Ber om ursäkt om det blivit fel. Jag är fortfarande inte helt övertygad, men City verkar vara lite svåra.
Vill du att jag redigerar inlägget?
Jag tror att allt låg blandat på city fabriken och montörerna hade ögonbindel..
Du får gärna redigera för jag misstänker att många lyssnar på dig 👍
Jag tänkter iallafall försöka sälja klockan igen och det med gott samvete. Nu har vi till och med sett dessa visarna på tre klockor. De tre första vi hittade dessutom. Kan ju knappast vara en slump.
Men fortsätt att lägg ut fulur. En viktig tråd.
 

DrKlocka

Audemars
Jag tror att allt låg blandat på city fabriken och montörerna hade ögonbindel..
Du får gärna redigera för jag misstänker att många lyssnar på dig 👍
Jag tänkter iallafall försöka sälja klockan igen och det med gott samvete. Nu har vi till och med sett dessa visarna på tre klockor. De tre första vi hittade dessutom. Kan ju knappast vara en slump.
Men fortsätt att lägg ut fulur. En viktig tråd.
Jag tror inte det minskar din chans till försäljning. Det blev en bra diskussion och det är viktigt att kunna bilda sig en egen uppfattning. En potentiell köpare kanske till och blir mer köpsugen av tråden om det är en ovanlig variant.

Jag har även den här liggandes hemma. Vet att den med säkerhet legat i en låda i 20+ år. Fel kombination av tavla, visare och boett om man utgår ifrån andra exemplar på nätet. Men City är lurigt.

20220629_084306-jpg.2088699
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Denna ligger på tratten och jag själv är väldigt osäker på om denna är kosher. Har aldrig sett en 9050/0 med detta taveltryck eller minut track. Minutvisaren är kort tycker jag och säljaren säger att det inte finns ref nr instämplat vilket det väl borde finnas!? Alla 9050 jag sett har ju ref mellan bandhornen.

Men säljaren är väldigt säker på att den är original. Jag är inte så säker…. Men kan ha fel…

 

fogden

Omega
Det är nu bekräftat av Kaplans att den Omega Semaster 200 Quartz jag köpt på Tradera är 100 procent kopia.

Seamaster 200 a.jpg


Källan till denna, och motsvarande i guld/stål, är sannolikt säljarna detomed och allemto på Tradera. Annonser förekommer hela tiden. Tradera har inte tagit bort annonser som jag anmält.

Min klocka är inte köpt av någon av dessa säljare utan av en annan, troligen ovetande, säljare på Tradera. I mitt fall har affären gått tillbaka och jag har fått tillbaka köpeskillingen med hjälp av Traderas köparskydd.

Tyvärr verkar dessa klockor nu spridas, och dyker upp även på Köp och Sälj på Klocksnack. Så var försiktig när du ska köpa en Seamaster 200.
Det var tur att jag tog ett extra sök här innan jag la ut min till försäljning. Köpte en 200 av detomed. Fick hem den, öppnade den och reagerade på avsaknaden av omegamärkning på verket. La upp lite bilder på den ”är denna äkta tråden” många likt mig själv tänkte att det nog bara är ett serviceverk. Klockan är ju ganska gammal!

Då blir det till att kasta den åt helvete istället. Man får se det som en lärdom!
 

DrKlocka

Audemars
Det var tur att jag tog ett extra sök här innan jag la ut min till försäljning. Köpte en 200 av detomed. Fick hem den, öppnade den och reagerade på avsaknaden av omegamärkning på verket. La upp lite bilder på den ”är denna äkta tråden” många likt mig själv tänkte att det nog bara är ett serviceverk. Klockan är ju ganska gammal!

Då blir det till att kasta den åt helvete istället. Man får se det som en lärdom!
Att verket saknas Omegamärkning är inte avgörande i sig. Skulle säga att närmare hälften av äldre Omega-quartz har fått verken utbytta istället för servade och då saknar de märkning. Inget konstigt i sig, det var betydligt billigare än att serva.

Men att du köpte den av detomed känns ju inte bra.
 

DrKlocka

Audemars
Det var tur att jag tog ett extra sök här innan jag la ut min till försäljning. Köpte en 200 av detomed. Fick hem den, öppnade den och reagerade på avsaknaden av omegamärkning på verket. La upp lite bilder på den ”är denna äkta tråden” många likt mig själv tänkte att det nog bara är ett serviceverk. Klockan är ju ganska gammal!

Då blir det till att kasta den åt helvete istället. Man får se det som en lärdom!
Har din och @Espskar Serienummer på baksidan och refnr på insidan? Lock på insidan? Hade gärna sett fler bilder.

Har sett liknande Tag Heuers som de han sålde i verkligheten och då var de helt uppenbart att de var fake. Allt var off. Ett ETA-verk satt i däremot.
 

Espskar

Omega
Har din och @Espskar Serienummer på baksidan och refnr på insidan? Lock på insidan? Hade gärna sett fler bilder.

Har sett liknande Tag Heuers som de han sålde i verkligheten och då var de helt uppenbart att de var fake. Allt var off. Ett ETA-verk satt i däremot.

Den jag köpte saknade referensnummer och serienummer. Känslan var fake så fort jag fick klockan i handen. Har en Seamaster Polaris med samma länk och det är skillnad. Min kollades av Kaplans och det var inget på den som var tillverkat av Omega. Dock var verket ETA.

Finns fler bilder på den klockan tidigare i tråden.

Gissar att allt som säljs av allemto och detomed på Tradera är fake. Tyvärr börjar dessa klockor dyka upp på olika ställen, inkl här på KS.
 

DrKlocka

Audemars
Den jag köpte saknade referensnummer och serienummer. Känslan var fake så fort jag fick klockan i handen. Har en Seamaster Polaris med samma länk och det är skillnad. Min kollades av Kaplans och det var inget på den som var tillverkat av Omega. Dock var verket ETA.

Finns fler bilder på den klockan tidigare i tråden.

Gissar att allt som säljs av allemto och detomed på Tradera är fake. Tyvärr börjar dessa klockor dyka upp på olika ställen, inkl här på KS.
Riktigt trist. Den ser bra ut på bilderna, lätt att bli lurad på en sån.

Släng inte verket iaf, de kostar en del.
 

Espskar

Omega
Riktigt trist. Den ser bra ut på bilderna, lätt att bli lurad på en sån.

Släng inte verket iaf, de kostar en del.
Jag köpte av en annan säljare och lyckades, efter mycket om och men, få hjälp av Tradera att returnera klockan. Hade köparskydd men det var ändå besvärligt att få Tradera att agera. Tradera verkar inte särskilt intresserade av att stoppa dessa försäljningar. Gissar att Omega inte är på hugget som Rolex är gällande kopior, och det kanske påverkar.
 

DrKlocka

Audemars
Jag köpte av en annan säljare och lyckades, efter mycket om och men, få hjälp av Tradera att returnera klockan. Hade köparskydd men det var ändå besvärligt att få Tradera att agera. Tradera verkar inte särskilt intresserade av att stoppa dessa försäljningar. Gissar att Omega inte är på hugget som Rolex är gällande kopior, och det kanske påverkar.
Såg din likadan ut som den här?
Den har ett serienummer i alla fall.
Otroligt många liknande den där har sålt. Frågan är om alla är fake?

 

fogden

Omega
Att verket saknas Omegamärkning är inte avgörande i sig. Skulle säga att närmare hälften av äldre Omega-quartz har fått verken utbytta istället för servade och då saknar de märkning. Inget konstigt i sig, det var betydligt billigare än att serva.

Men att du köpte den av detomed känns ju inte bra.
Nej självklart är inte det avgörande. Det är ju en gammal klocka. Men någonting kändes inte rätt, och mycket berodde nog på att nästan en exakt likadan klocka kom upp med exakt samma beskrivning efter. Att köpa köparen är ju definitivt någonting som man skall göra!

Bifogar lite bilder.
 

Bilagor

  • 1ED294BF-A99D-48E4-9D1D-B9427F2C3149.jpeg
    1ED294BF-A99D-48E4-9D1D-B9427F2C3149.jpeg
    433.8 KB · Visningar: 39
  • 37EE73F9-B121-4ABA-AF33-34CC431723BE.jpeg
    37EE73F9-B121-4ABA-AF33-34CC431723BE.jpeg
    299.7 KB · Visningar: 37
  • 9428B2BD-7A72-4D3B-A16F-B9041F264055.jpeg
    9428B2BD-7A72-4D3B-A16F-B9041F264055.jpeg
    400.6 KB · Visningar: 37
  • B40CB36C-764E-4AC5-BA4F-5683EDBE0E41.jpeg
    B40CB36C-764E-4AC5-BA4F-5683EDBE0E41.jpeg
    421.4 KB · Visningar: 36

Espskar

Omega
Såg din likadan ut som den här?
Den har ett serienummer i alla fall.
Otroligt många liknande den där har sålt. Frågan är om alla är fake?

Den så exakt likadan ut, men saknade serienummer. Tavlan har gula index för se ut som patinerat tritium. Tittar man på tavlan med lite förstoring ser den bedrövlig ut och det syns att den är ny och inte över 30 år gammal. Jämfört med en äkta så är det en väsentlig skillnad.
 
Topp