• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fundering kring vissa profiler på KS

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tänk att i nästan alla sammanhang, både nationellt och globalt, ses ödmjukhet som en mycket god egenskap. Utom i din värld, som ser det som något negativt. Märkligt.

Det här tycker jag är ett bra exempel på varför det ibland uppstår olyckliga missförstånd på grund av personliga tolkningar. Var säger @Aurum att ödmjukhet är en dålig egenskap? Det han säger är att det nödvändigtvis inte måste vara en ingrediens i hur man formulerar sina svar och det är väl en helt rimlig ståndpunkt?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Min ignore-lista är tom. Ser ingen anledning att ignore’a någon, blir konstigt med ett ”filtrerat” forum till min egen fördel..

Tar man illa upp över kommentarer på internet ifrån en påhittad profil av en vilt främmande människa så är man ju rätt lättkränkt imo..(såvida det inte är grova personliga påhopp, men detta är ju rätt ovanligt av vad jag sett under min tid här)

Smågnabb och kommentarer ifrån någon som inte delar samma åsikt är ju inget att lägga någon energi på, bara att skrolla vidare om man inte gillar det man läser :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det här tycker jag är ett bra exempel på varför det ibland uppstår olyckliga missförstånd på grund av personliga tolkningar. Var säger @Aurum att ödmjukhet är en dålig egenskap? Det han säger är att det nödvändigtvis inte måste vara en ingrediens i hur man formulerar sina svar och det är väl en helt rimlig ståndpunkt?
Ett utdrag:
”Frågan är dock om ödmjukhet är något att stäva efter överhuvudtaget? ”
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det här tycker jag är ett bra exempel på varför det ibland uppstår olyckliga missförstånd på grund av personliga tolkningar. Var säger @Aurum att ödmjukhet är en dålig egenskap? Det han säger är att det nödvändigtvis inte måste vara en ingrediens i hur man formulerar sina svar och det är väl en helt rimlig ståndpunkt?
Ett till:
”Låter mao väldigt svenskt och ser inte varför vissa anser detta vara enbart positivt. Ser det snarare som något negativt här. ”.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ett utdrag:
”Frågan är dock om ödmjukhet är något att stäva efter överhuvudtaget? ”

Fast om vi ska vara korrekta och titta på helheten är det ju ett rakt svar på hur man kommenterar, (se citeringen nedan), och inte en åsikt om ödmjukhet som egenskap. Så återigen blir det en tolkning som nödvändigtvis inte behöver vara sann men som om den postas tillräckligt många gånger kommer få fäste och bli en sanning vilket är olyckligt.

Skärmavbild 2019-01-16 kl. 18.08.06.png
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Fast om vi ska vara korrekta och titta på helheten är det ju ett rakt svar på hur man kommenterar, (se citeringen nedan), och inte en åsikt om ödmjukhet som egenskap. Så återigen blir det en tolkning som nödvändigtvis inte behöver vara sann men som om den postas tillräckligt många gånger kommer få fäste och bli en sanning vilket är olyckligt.

Skärmavbild 2019-01-16 kl. 18.08.06.png
Jag skrev inte att han sa att det var en dålig enenskap, jag skrev att jan såg ödmjukhet som något negativt, vilket var precis det han skrev. Har jag tolkat det fel så må så vara, men alla kommentarerna från honom genomsyras av ett ifrågasättande av begreppet som sådant.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag skrev inte att han sa att det var en dålig enenskap, jag skrev att jan såg ödmjukhet som något negativt, vilket var precis det han skrev. Har jag tolkat det fel så må så vara, men alla kommentarerna från honom genomsyras av ett ifrågasättande av begreppet som sådant.

Nu blir det en cirkelresonemang, men för mig betyder det att svar på forumet inte får mervärde av ödmjukhet och jag tror att aversionen till stor del beror på ordvalet. Jag kan inte heller se någon egentlig anledning att blanda in ödmjukhet annat än att man inte skriver folk på näsan om de skulle uppvisa bristande kunskaper i ett ämne. Om man delar med sig av så pass mycket kunskap som @Aurum gör, och väl värt att komma ihåg ofta inte på eget initiativ utan han blir tillfrågad gång på gång, så är det för mig en sorts ödmjukhet att han så gott som regelmässigt väljer att svara.

Jag tycker att god ton är ett mycket bättre begrepp att ha ett resonemang kring, och något som är lättare att enas om att det är rimligt att sträva efter.
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
All kommunikation sker på mottagarens villkor.
Om man vill att sitt budskap ska nå fram till mottagaren måste man förstå hur mottagaren tar emot informationen. Det är i avsändarens intresse att förstå hur informationen emottages. Annars är det ju onödigt att kommunicera. Så mitt mantra både här och i resten av livet är alltid;
All kommunikation sker på mottagarens villkor!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Bröder (oavsett kön)! Det finns medlemmar som uppfattar att stämningen blivit hårdare och att en del blivit drygare. Vi kan väl bara ta åt oss och börja sprida än mer kärlek än tidigare, istället för att diskutera vem som är värst/drygast? Jag har iaf fått mig en tankeställare.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Nu blir det en cirkelresonemang, men för mig betyder det att svar på forumet inte får mervärde av ödmjukhet och jag tror att aversionen till stor del beror på ordvalet. Jag kan inte heller se någon egentlig anledning att blanda in ödmjukhet annat än att man inte skriver folk på näsan om de skulle uppvisa bristande kunskaper i ett ämne. Om man delar med sig av så pass mycket kunskap som @Aurum gör, och väl värt att komma ihåg ofta inte på eget initiativ utan han blir tillfrågad gång på gång, så är det för mig en sorts ödmjukhet att han så gott som regelmässigt väljer att svara.

Jag tycker att god ton är ett mycket bättre begrepp att ha ett resonemang kring, och något som är lättare att enas om att det är rimligt att sträva efter.
Jag köper god ton. Ödmjukhet är en egenskap, den har man eller inte, och god ton något man förhåller sig till, snarare. Men, som sagt, jag köper god ton. Utmålar mig själv absolut inte som en alltid och överallt ödmjuk person, tycker bara det konstigt att få det till något negativt. Men det var kanske inte menat så.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
De flesta på KS är trevliga. Det finns dock några mindre trevliga som ofta skall trycka ner och tramsa, speciellt kring annonser.
Vaniljglass och aurum är faktiskt inte de jag tänker på heller.

Till skillnad från många andra här anser jag att internet är på riktigt. Alltså - detta är ingen sandlåda där man kan lajja runt utan att någon skall ta illa vid sig. Detta är lika mycket verklighet som något annat!
Med det sagt är detta ett klockforum och man gör nog bäst i att inte knyta sin person till sina ur, då blir det nog bäst.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag köper god ton. Ödmjukhet är en egenskap, den har man eller inte, och god ton något man förhåller sig till, snarare. Men, som sagt, jag köper god ton. Utmålar mig själv absolut inte som en alltid och överallt ödmjuk person, tycker bara det konstigt att få det till något negativt. Men det var kanske inte menat så.
Jag ifrågasätter om ödmjukhet enbart är positivt. Kan vara negativt, beror på situationen? Beror även på hur man själv definierar ödmjukhet såklart. Att kategorisera det som enbart en positiv egenskap är skevt och inte en universal sanning. Sök runt lite på internet så tror jag du förstår vad jag menar. Jag är inte ensam om att se problematiken som kan uppstå. I detta specifika fall får jag ofta höra att jag skall vara ödmjuk när jag endast lagt fram korrekt fakta. Då börjar jag verkligen fundera på vad jag skall vara ödmjuk inför. Får aldrig svar på den frågan.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Vad är syftet med tråden egentligen? Ska vi "uppfostra" @Aurum (mfl "syndare") genom att i grupp dela ut verbalt stryk? Tycker själv det är långt mer förkastligt på den moraliska skalan än "dålig ton".
Jag tycker inte man behöver dra så stora växlar utan istället försöka vara lite nyanserad och mottaglig för att andra kan se på verkligheten på ett annat sätt. Det är intressant att det efterfrågas absoluta sanningar och exakta definitioner av olika ord. Ett sammanhang är sällan svart eller vitt, det är ofta grått eller i alla fall av olika gråa nyanser beroende av vem som definierar det. Om man vill bidra till ett forum så är det inte så intressant att diskutera om man skrivit något som är rätt eller fel, svart eller vitt, ok eller inte ok eller för all del hur ett enskilt ord definieras. Det intressanta är hur andra uppfattar ens bidrag och hur de kan tillgodogöra sig kunskapen och de goda råden. Om ni där ute känner att det är viktigt att bevisa att ni har rätt i sak så erbjuder jag rabatterat KS pris i min soffa. Ni ska alltså ligga där och prata om era känslor medan jag då och då säger hum. Välkommen.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag ifrågasätter om ödmjukhet enbart är positivt. Kan vara negativt, beror på situationen? Beror även på hur man själv definierar ödmjukhet såklart. Att kategorisera det som enbart en positiv egenskap är skevt och inte en universal sanning. Sök runt lite på internet så tror jag du förstår vad jag menar. Jag är inte ensam om att se problematiken som kan uppstå.
För mycket av både det ena eller det andra är givetvis inte bra. Om ödmjukhet går över i mjäkighet är det väl inte enbart positivt. Tror dock att en lagom dos är bäst, på gott eller ont.
 

JoeBravoe

Cartier
Tycker man dagligen ser folk som tolkar utebliven smiley som något semiförfärligt och blir förnärmade. Ofta så ber då den som drabbats av smileyglömskan om ursäkt, för att sedan få en ursäkt tillbaka då den förnärmade känner sig tillfreds igen.

Som relativt ny här tycker jag stämningen är god. En känsla får jag ibland av att curlade snorungar inte kan ta kritik, eller att missunnsamhet lyser igenom hos vissa.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tycker man dagligen ser folk som tolkar utebliven smiley som något semiförfärligt och blir förnärmade. Ofta så ber då den som drabbats av smileyglömskan om ursäkt, för att sedan få en ursäkt tillbaka då den förnärmade känner sig tillfreds igen.

Som relativt ny här tycker jag stämningen är god. En känsla får jag ibland av att curlade snorungar inte kan ta kritik, eller att missunnsamhet lyser igenom hos vissa.
Håller verkligen med dig gällande det emoji-helvete (mina ord, inte dina) vi hamnat i i samhället. En utebliven emoji innebär att man är på dåligt humör, men med en liten *wink* verkar man kunna komma undan med vad som helst...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Kan inte göra annat än att hålla med :)

Började läsa tråden och nu när jag kommit fram till slutet kom jag fram till att det vore smått dumt att försöka citera alla så jag slår ihop mina tankar till ett spretigt inlägg istället.

Jag tror inte att det är dem dryga svaren eller åsikter om sin klocka gemene forummedlem tycker är det stora problemet utan snarare översitteri från besserwissrar som delar med sig av åsikter som inte efterfrågas. Enda anledningen jag ser till att göra något sådant är att trolla och för att skapa tråkig stämning enbart för att man själv har tråkigt och vill på så sett underhålla sig själv en stund.

Vissa forumrävar är onekerligen överrepresenterade och det är tråkigt när det skrämmer bort presumtivt aktiva medlemmar.

Tyvärr tror jag inte att det går att lära folk hyfs som saknar det från början utan man får helt enkelt försöka vara ännu trevligare själv för att väga upp tråkmånsarnas beteende. Sen kan det vara en bra ide att leda bort intet ont anande nybörjare från de värsta vargarna tills de är redo att ta skitsnacket med en klackspark. Det var därför jag startade den hemtrevliga nybörjartråden t.ex. :D

Det är tråkigt att vissa inte förstår att deras ton är tråkig och direkt olämplig och jag tycker iallafall att hyfs inte skadar oavsett situation på ett forum. Tyvärr är dessa rävar svåra att överbevisa, uppfostra eller att föra en artig diskussion med MEN om man skulle lyckas med det blir det fort knäpptyst och de fortsätter som att ingenting har hänt ;)
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Jag bad en lärare vara ödmjuk när han rättade min tenta, han svarade på ett ödmjukt sätt "lycka till nästa gång".
Finns ingen plats för känslor i ett vetenskapligt ämne, antigen är klockan polerad bra eller inte. Tycker @Aurum är en nyttig källa för forumet och hittills har jag inte läst någon relevant kritik mer än att "jag blir ledsen av hans ton".
 
Topp