Jodisalt
Silver
Som man fick lära sig i skolan vid låg ålder.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad, låter klyschigt men ack så sant.
Edit: namedrop
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som man fick lära sig i skolan vid låg ålder.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad, låter klyschigt men ack så sant.
Det är det många fler som gjort...Tror dock @galácticon missade den lektionen!
Varför kan vi inte bara skriva i allmänhet? Behöver väl inte namndroppa och hänga ut folk. Dem som tar åt sig, tar åt sigdenna tråden gör ju annars inte forumet mysigare direkt?
Tänk att i nästan alla sammanhang, både nationellt och globalt, ses ödmjukhet som en mycket god egenskap. Utom i din värld, som ser det som något negativt. Märkligt.
Ett utdrag:Det här tycker jag är ett bra exempel på varför det ibland uppstår olyckliga missförstånd på grund av personliga tolkningar. Var säger @Aurum att ödmjukhet är en dålig egenskap? Det han säger är att det nödvändigtvis inte måste vara en ingrediens i hur man formulerar sina svar och det är väl en helt rimlig ståndpunkt?
Ett till:Det här tycker jag är ett bra exempel på varför det ibland uppstår olyckliga missförstånd på grund av personliga tolkningar. Var säger @Aurum att ödmjukhet är en dålig egenskap? Det han säger är att det nödvändigtvis inte måste vara en ingrediens i hur man formulerar sina svar och det är väl en helt rimlig ståndpunkt?
Det är det många fler som gjort...![]()
Kasta inte sten i glashus. Du drar dina egna slutsatser, att du hyser personliga agg mot vissa användare är ju solklart.Ett till:
”Låter mao väldigt svenskt och ser inte varför vissa anser detta vara enbart positivt. Ser det snarare som något negativt här. ”.
Ett utdrag:
”Frågan är dock om ödmjukhet är något att stäva efter överhuvudtaget? ”
Jag skrev inte att han sa att det var en dålig enenskap, jag skrev att jan såg ödmjukhet som något negativt, vilket var precis det han skrev. Har jag tolkat det fel så må så vara, men alla kommentarerna från honom genomsyras av ett ifrågasättande av begreppet som sådant.Fast om vi ska vara korrekta och titta på helheten är det ju ett rakt svar på hur man kommenterar, (se citeringen nedan), och inte en åsikt om ödmjukhet som egenskap. Så återigen blir det en tolkning som nödvändigtvis inte behöver vara sann men som om den postas tillräckligt många gånger kommer få fäste och bli en sanning vilket är olyckligt.
![]()
Jag skrev inte att han sa att det var en dålig enenskap, jag skrev att jan såg ödmjukhet som något negativt, vilket var precis det han skrev. Har jag tolkat det fel så må så vara, men alla kommentarerna från honom genomsyras av ett ifrågasättande av begreppet som sådant.
Edit: namedrop
Det är alltså ett namn du väljer att droppa och det är mitt? Tycker att vi tar den här diskussionen via PM istället.Det är det många fler som gjort...![]()
Jag köper god ton. Ödmjukhet är en egenskap, den har man eller inte, och god ton något man förhåller sig till, snarare. Men, som sagt, jag köper god ton. Utmålar mig själv absolut inte som en alltid och överallt ödmjuk person, tycker bara det konstigt att få det till något negativt. Men det var kanske inte menat så.Nu blir det en cirkelresonemang, men för mig betyder det att svar på forumet inte får mervärde av ödmjukhet och jag tror att aversionen till stor del beror på ordvalet. Jag kan inte heller se någon egentlig anledning att blanda in ödmjukhet annat än att man inte skriver folk på näsan om de skulle uppvisa bristande kunskaper i ett ämne. Om man delar med sig av så pass mycket kunskap som @Aurum gör, och väl värt att komma ihåg ofta inte på eget initiativ utan han blir tillfrågad gång på gång, så är det för mig en sorts ödmjukhet att han så gott som regelmässigt väljer att svara.
Jag tycker att god ton är ett mycket bättre begrepp att ha ett resonemang kring, och något som är lättare att enas om att det är rimligt att sträva efter.
På KS ja!! I verkligheten sisådär...;-)Är snortrevlig.
På KS ja!! I verkligheten sisådär...;-)
Jag ifrågasätter om ödmjukhet enbart är positivt. Kan vara negativt, beror på situationen? Beror även på hur man själv definierar ödmjukhet såklart. Att kategorisera det som enbart en positiv egenskap är skevt och inte en universal sanning. Sök runt lite på internet så tror jag du förstår vad jag menar. Jag är inte ensam om att se problematiken som kan uppstå. I detta specifika fall får jag ofta höra att jag skall vara ödmjuk när jag endast lagt fram korrekt fakta. Då börjar jag verkligen fundera på vad jag skall vara ödmjuk inför. Får aldrig svar på den frågan.Jag köper god ton. Ödmjukhet är en egenskap, den har man eller inte, och god ton något man förhåller sig till, snarare. Men, som sagt, jag köper god ton. Utmålar mig själv absolut inte som en alltid och överallt ödmjuk person, tycker bara det konstigt att få det till något negativt. Men det var kanske inte menat så.
Jag tycker inte man behöver dra så stora växlar utan istället försöka vara lite nyanserad och mottaglig för att andra kan se på verkligheten på ett annat sätt. Det är intressant att det efterfrågas absoluta sanningar och exakta definitioner av olika ord. Ett sammanhang är sällan svart eller vitt, det är ofta grått eller i alla fall av olika gråa nyanser beroende av vem som definierar det. Om man vill bidra till ett forum så är det inte så intressant att diskutera om man skrivit något som är rätt eller fel, svart eller vitt, ok eller inte ok eller för all del hur ett enskilt ord definieras. Det intressanta är hur andra uppfattar ens bidrag och hur de kan tillgodogöra sig kunskapen och de goda råden. Om ni där ute känner att det är viktigt att bevisa att ni har rätt i sak så erbjuder jag rabatterat KS pris i min soffa. Ni ska alltså ligga där och prata om era känslor medan jag då och då säger hum. Välkommen.Vad är syftet med tråden egentligen? Ska vi "uppfostra" @Aurum (mfl "syndare") genom att i grupp dela ut verbalt stryk? Tycker själv det är långt mer förkastligt på den moraliska skalan än "dålig ton".
För mycket av både det ena eller det andra är givetvis inte bra. Om ödmjukhet går över i mjäkighet är det väl inte enbart positivt. Tror dock att en lagom dos är bäst, på gott eller ont.Jag ifrågasätter om ödmjukhet enbart är positivt. Kan vara negativt, beror på situationen? Beror även på hur man själv definierar ödmjukhet såklart. Att kategorisera det som enbart en positiv egenskap är skevt och inte en universal sanning. Sök runt lite på internet så tror jag du förstår vad jag menar. Jag är inte ensam om att se problematiken som kan uppstå.
Håller verkligen med dig gällande det emoji-helvete (mina ord, inte dina) vi hamnat i i samhället. En utebliven emoji innebär att man är på dåligt humör, men med en liten *wink* verkar man kunna komma undan med vad som helst...Tycker man dagligen ser folk som tolkar utebliven smiley som något semiförfärligt och blir förnärmade. Ofta så ber då den som drabbats av smileyglömskan om ursäkt, för att sedan få en ursäkt tillbaka då den förnärmade känner sig tillfreds igen.
Som relativt ny här tycker jag stämningen är god. En känsla får jag ibland av att curlade snorungar inte kan ta kritik, eller att missunnsamhet lyser igenom hos vissa.
Håller verkligen med dig gällande det emoji-helvete (mina ord, inte dina) vi hamnat i i samhället. En utebliven emoji innebär att man är på dåligt humör, men med en liten *wink* verkar man kunna komma undan med vad som helst...