• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fundering kring vissa profiler på KS

engst

Cartier
Yes, men snart 4 hela sidor. Tror budskapet nått fram till dom :)

Det ligger i sakens natur att budskapet kanske trots allt INTE når fram till dem... Men tråden kan ju ändå fylla ett gruppterapeutiskt syfte :)

Vill passa på att skicka en hälsning till ffa @Aurum - och några till - som drog ett tungt lass i början av tråden! För min del kan era inlägg på KS visserligen uppfattas som kantiga någon gång, men ofta värdefulla, och sällan dryga. Tack för mycket kunskap.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
En gång i tiden hade jag en svärfar som var läkare. Fy var dryg och otrevlig han var mot mig när jag ville prata medicin. ”Vad är poängen att ens försöka förklara - jag studerade x antal år för att kunna det jag kan”. Jag höll käften och fortsatt ställa frågor då jag ville förstå iställlet för att tro.

Sedan kom det en dag när han behövde min kompetens och ville ställa massor av frågor. Då påpekade jag att han var en läkare och saknade flerårig utbildning för att förstå hur jag gör mitt jobb. Han blev röd i ansiktet men fortsatt ställa frågor.

Jag vill helst kämpa mot medelmåttighet.
Bra jobbat. Finns inget värre än att kämpa mot dumhet. För de dumma kämpar inte alls. De bara är ;)
 

Buckshot

Panerai
När jag var yngre så brukade jag säga precis vad jag tyckte. Sa du något som jag tyckte var idiotiskt så frågade jag kanske vilket handikapp du hade. Hade en kvinna en ful klänning så fick hon veta det. Jag fick naturligtvis en del ovänner. Så småningom så lärde jag mig att man får ett mycket behagligare liv om man kniper igen ibland. Fast alla verkar inte vilja ha det behagligt. Tangentbordskrigare som hatar sitt irl liv kanske? Några gånger har jag varit på väg att logga ut för gott, men ibland hittar man ju trådar som är intressanta utan tjafs och munhuggande.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det som slår mig allra mest är hur en del är fullkomligt immuna mot feedback.
Om en hel mängd människor har en känsla som går igen hos många av dem, hur kan man då med orubblig envishet bara förkasta den?
För mig är det obegripligt. Det kanske ligger nåt i den... Eller så rör det en helt enkelt inte i ryggen. Och hur man uppfattas av andra spelar uppenbarligen inte heller någon roll.
Tänk att vi kan vara så olika. Personligen uppskattar jag verkligen inte att uppfattas som en knöl. Inte ens en kunnig knöl.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Trump blev ju president på att vara otrevlig och hotfull. Sedan dess har det bara gått utför.

Trump blev president för att han lovade skrota Obamacare som hade orsakad dyra försäkringspremien för många stolta medelklass familjer.

Muren och invandringen var väl ändå huvudnumret samt en ganska aggressiv kampanj.

Ett annat fenomen på KS är omöjligheten att hålla topic :)
 

Rorre

Omega
Ett annat fenomen på KS är omöjligheten att hålla topic :)
Förstår inte vad du menar. Är inte det här DONALD TRUMP vs OBAMACARE-tråden?

ONT: Människor kommer alltid vara lite tuffare på internet än vad de är i verkligheten, men man borde försöka låta bli att bli sårad av en hård jargong bedriven av ett gäng främlingar på ett klockforum.
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det är väl bara till att blocka, problemet löst. Har nog hälften av profilerna blockade... Vill varken köpa, sälja eller diskutera klockor med människor jag bedömer vara idioter.

Känner dock mig jävligt frågandes över att Aurums namn dyker upp i sådana här sammanhang, en av de s.k. profiler som jag tycker har en sund inställning OCH respekt för en oavsett bakgrund eller ursprung. Fast, det som räknas är väl som någon var inne på ovan att herren inte använder smileys och inte är den kanske stereotypa svensken som ber om ursäkt för att han har rätt.

Jaja. Onödigt inlägg måhända.

Ska bajsa nu, hej hej.

a-target-as-someone-with-ocd-ld-really-appreciate-it-8381548.png
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Det som slår mig allra mest är hur en del är fullkomligt immuna mot feedback.
Om en hel mängd människor har en känsla som går igen hos många av dem, hur kan man då med orubblig envishet bara förkasta den?
För mig är det obegripligt. Det kanske ligger nåt i den... Eller så rör det en helt enkelt inte i ryggen. Och hur man uppfattas av andra spelar uppenbarligen inte heller någon roll.
Tänk att vi kan vara så olika. Personligen uppskattar jag verkligen inte att uppfattas som en knöl. Inte ens en kunnig knöl.

Där tycker jag att du har en poäng. När jag får feedback från kollegor eller andra i min ovgining sörsöker jag ha denna modell i bakhuvudet.
6FA44008-ED38-498F-887A-201E1ED22DC6.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Där tycker jag att du har en poäng. När jag får feedback från kollegor eller andra i min ovgining sörsöker jag ha denna modell i bakhuvudet.
6FA44008-ED38-498F-887A-201E1ED22DC6.jpeg
Klokt. Har koll på den. Fast det översta steget brukar kunna beskrivas som förvalta istället. M a o ta del, förstå, men gör i detta fall ingen förändring. Det är där vi befinner oss är jag övertygad om. Flera här inne är, är jag övertygad om, smarta på riktigt, men somliga har onekligen en personlighet jag har svårt för. De som konsekvent förkastar det mesta som sägs, tillhör just den beskrivna kategorin.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Onekligen skillnad på forumets användande. Vissa har ett klockforum och andra ett socialt nätverk.

Även om jag inte köper att folk är direkt otrevliga så kan jag inte se varför kritik ska behöva presenteras på ett speciellt sätt. Det folk däremot kan försöka lära sig är att se om kritik är välkommet eller ej. Den måste inte alltid levereras.

Jag är jättenöjd med min superfina Speedmaster!

Vad tycker ni om skicket på min Speedmaster?

03C8F359-C7D9-4849-9BF7-D224BCA0C289.jpeg


Även om jag vet att vissa vill skrika att klockan är överpolerad till förbannelse så måste det nödvändigtvis inte sägas om inte ägaren prompt frågar om det. Där kan vissa av oss lära sig att hålla käft. Me included.

Stör man sig primärt på Aurum så tror jag att man halvt missförstått idén med ett klockforum. Det finns dock många andra som vare sig tillför nämnvärt med kunskap eller myspys. Jag hoppas att tråden handlar om dessa snarare än om en av få som kan något och som gärna delar med sig av den kunskapen.
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Personligen retar jag mig mer på folk som killgissar på forumet än folk som säger som det är om än inte perfekt paketerat.
Själv tvekar jag ofta att ge mig in i diskussioner trots att man vet att felaktigheter gärna upprepas och kan snart ses som fakta.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det finns några (ganska få) profiler här på KS som ofta hamnar i cyberhandgemäng med trådskapare och andra. Ibland tror jag det finns ett syfte i att provocera lite, ibland handlar det om ett jävligt kantigt sätt att kommunicera på. Det känns som om det är lite av ett profilbyggande att vara elakingen som får lite ryggdunk, det sker dock på bekostnad av den övergripande tonen här. Det ska vara högt till tak, men många trådar flippar ur för att en av berömdheterna klipper av med något kantigt inlägg som retar upp snarare än drar frågan framåt.

Man får tåla en del, der man skriver ska kunna kritiseras men jag personligen gillar inte de rätt provocerande svar som kommer från vissa håll och hela tiden.

Jag är väl gammal och mossig men ville bara säga detta....

Det är en stor mängd gilla på den posten som inleder tråden. Det lustiga är att tänka sig att även om många verkar kunna instämma är det oklart om vilka den avser. Den ene tycker det gäller den ene eller andra "grupperingen" eller vad man ska kallade det, andra tycker det gäller helt andra personer och inte alls de förra utan raka motsatsen, och så vidare.
Det är ändå bättre än att hänga ut enskilda taget ur sammanhang som det antagligen finns alla möjliga diametrala åsikter om åt ena och andra hållet.

Det gör tråden ganska meningslös och aningen osäkert vad den handlar om?

Själv lutar jag för min del mer och mer åt att hålla käft och strunta i om nån vill ha hjälp med nåt man till äventyrs skulle råka känna till även om det skulle vara uppenbara felaktigheter och ingen bemärkt användare säger ett smack. Då kan folk hellre göra sina misstag eftersom det inte alltid är välkommet ens med basic grejer om ingen lokal notabilitet uttalat sig. Inte minst som man riskerar låta förmäten och överlägset viktig viket det gärna vill göra för de som tar del av det om det inte läggs fram från av dem önskat håll.

Nej, jag har ingen aversion mot några "profiler", de har förstås stort värde de flesta skulle jag tro. Däremot förekommer en flockmentalitet runtomkring som är osund enligt mig, som ibland urartar för "nöjes" skull, och folk gillar helt enkelt att haka på... det kan vara en förklaring till att en del saker flippar ur. Ett skolgårdsfenomen.
Och det ena ger, kanske uppmuntrar till, det andra.
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Intressant hur ofta begreppet kunskap återkommer som en förmildrande faktor, högst oklart vad det har att göra med beteende? Även antal poster synes ha betydelse? Är nedan korrekt:

Hög kunskap och många poster = Fritt fram att bete sig hur som helst, du är kung
Hög kunskap = Ok att bete sig hur som helst
Många poster = Oftast ok att bete sig hur som helst

:oldman:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är en stor mängd gilla på den posten som inleder tråden. Det lustiga är att tänka sig att även om många verkar kunna instämma är det oklart om vilka den avser. Den ene tycker det gäller den ene eller andra "grupperingen" eller vad man ska kallade det, andra tycker det gäller helt andra personer och inte alls de förra utan raka motsatsen, och så vidare.
Det är ändå bättre än att hänga ut enskilda taget ur sammanhang som det antagligen finns alla möjliga diametrala åsikter om åt ena och andra hållet.

Det gör tråden ganska meningslös och aningen osäkert vad den handlar om?

Själv lutar jag för min del mer och mer åt att hålla käft och strunta i om nån vill ha hjälp med nåt man till äventyrs skulle råka känna till även om det skulle vara uppenbara felaktigheter och ingen bemärkt användare säger ett smack. Då kan folk hellre göra sina misstag eftersom det inte alltid är välkommet ens med basic grejer om ingen lokal notabilitet uttalat sig. Inte minst som man riskerar låta förmäten och överlägset viktig viket det gärna vill göra för de som tar del av det om det inte läggs fram från av dem önskat håll.

Nej, jag har ingen aversion mot några "profiler", de har förstås stort värde de flesta skulle jag tro. Däremot förekommer en flockmentalitet runtomkring som är osund enligt mig, som ibland urartar för "nöjes" skull, och folk gillar helt enkelt att haka på... det kan vara en förklaring till att en del saker flippar ur. Ett skolgårdsfenomen.
Och det ena ger, kanske uppmuntrar till, det andra.
Som tur är har vi väldigt lite drama i vintageavdelningen, och där hoppas jag inte man drar sig ifrån att ifrågasätta och kommentera klockor man finner intressanta.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Intressant hur ofta begreppet kunskap återkommer som en förmildrande faktor, högst oklart vad det har att göra med beteende? Även antal poster synes ha betydelse? Är nedan korrekt:

Hög kunskap och många poster = Fritt fram att bete sig hur som helst, du är kung
Hög kunskap = Ok att bete sig hur som helst
Många poster = Oftast ok att bete sig hur som helst

:oldman:
Kan inte erinra mig att någon med riktigt stora kunskaper betett sig illa här. Många poster, sure. Men att de skulle ha något slags frikort köper jag inte riktigt, åtminstone inte i min bok.
Däremot finns tyvärr inte alla dumheter kvar då det stundtals modererats hårt, vissa kända medlemmar har bjudit på episka härdsmältor.
 

Zingo

Rolex
Kan inte erinra mig att någon med riktigt stora kunskaper betett sig illa här. Många poster, sure. Men att de skulle ha något slags frikort köper jag inte riktigt, åtminstone inte i min bok.
Däremot finns tyvärr inte alla dumheter kvar då det stundtals modererats hårt, vissa kända medlemmar har bjudit på episka härdsmältor.
Det är möjligt att vissa upplever det så. Ovan var enbart en refextion av kommentarer i tråden där ett beteende av vissa försvaras av kunskap. För mig underligt att en persons kunskap rättfärdigar ett visst beteende. OBS, behandlar ingen specifik utan i allmänhet. I min värld saknar det betydelse om man postat 3 inlägg, 1 miljon inlägg, master i klockvetenskap eller nybörjare. :oldman:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Intressant hur ofta begreppet kunskap återkommer som en förmildrande faktor, högst oklart vad det har att göra med beteende? Även antal poster synes ha betydelse? Är nedan korrekt:

Hög kunskap och många poster = Fritt fram att bete sig hur som helst, du är kung
Hög kunskap = Ok att bete sig hur som helst
Många poster = Oftast ok att bete sig hur som helst

:oldman:

@Pete11 Jag tolkar det som att Zingo refererar till inläggen hittills i den här tråden, men jag kanske missförstod. EDIT: Såg att du klargjorde nu Zingo att det gällde tråden specifikt.

Jag håller inte med om premissen och har inte hittat någonstans i tråden där en medlem skriver att det är ok att vara en idiot eller ha en nedsättande ton mot andra baserat på att man levererar faktafyllda svar. Kan du citera ett inlägg där kunskap anges som en direkt förmildrande åsikt att det är ”fritt fram att bete sig hur som helst, du är kung”. Det är stor skillnad på att bete sig hur som helst och att några, absolut inte alla, uppfattar att en person är dryg.

Resten av inlägget är inte en replik till dig @Zingo

För mig personligen irriterar det mer att det numera på KS tyvärr börjar bli som i övriga samhällsdebatten med en standardisering att tidigt försöka klistra på motparten epitet som drev och troll när man inte har en överensstämmande åsikt. Fakta är nuförtiden underordnat känslor, och man har allltid det moraliska övertaget om man har ett känsloargument.

Absolut konformism är aldrig något att sträva efter, inte heller på KS gällande hur vi ska formulera våra inlägg annat är inom ramarna för god ton.

EDIT: Irriterande stavfel
 
Senast ändrad:
Topp