• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fundering kring vissa profiler på KS

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Det finns några (ganska få) profiler här på KS som ofta hamnar i cyberhandgemäng med trådskapare och andra. Ibland tror jag det finns ett syfte i att provocera lite, ibland handlar det om ett jävligt kantigt sätt att kommunicera på. Det känns som om det är lite av ett profilbyggande att vara elakingen som får lite ryggdunk, det sker dock på bekostnad av den övergripande tonen här. Det ska vara högt till tak, men många trådar flippar ur för att en av berömdheterna klipper av med något kantigt inlägg som retar upp snarare än drar frågan framåt.

Man får tåla en del, der man skriver ska kunna kritiseras men jag personligen gillar inte de rätt provocerande svar som kommer från vissa håll och hela tiden.

Jag är väl gammal och mossig men ville bara säga detta....
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Det enda man kan ändra är sitt eget förhållningssätt till verkligheten, som det så fint sägs.

Men jag håller helt med och har slutat läsa vissa trådar och trådtyper för att jag vet att personer kommenterar på det sätt du säger.

Eller så kan man ta ett djupt andetag och scrolla förbi det eviga tramset runt dessa personer, när man är inne i dessa trådar?

Inte mycket att göra åt, ett forum som har uppförandepolis är ju inte heller roligt, säger jag, som själv lekt polis någon enstaka gång. Till vilken nytta? "Lägg ner" eller "läs selektivt" är de råd jag kommit fram till för min egen del :)

Edit: stafvel
 
Senast ändrad:
Det är en vanlig sjukdom på forum som blir lite till åren. Ofta kan det vara grundat i en känsla av hopplöshet hos någon som varit väldigt aktiv medlem länge utan att "komma någonstans". Det finns inga löneförhöjningar eller Nobelpris för lång och trogen forumtjänst.
Samtidigt är det lite trendigt att vara dryg online nu för tiden.

Detta forum har funktion så man kan dölja användare. Kan vara värt att testa.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det finns några (ganska få) profiler här på KS som ofta hamnar i cyberhandgemäng med trådskapare och andra. Ibland tror jag det finns ett syfte i att provocera lite, ibland handlar det om ett jävligt kantigt sätt att kommunicera på. Det känns som om det är lite av ett profilbyggande att vara elakingen som får lite ryggdunk, det sker dock på bekostnad av den övergripande tonen här. Det ska vara högt till tak, men många trådar flippar ur för att en av berömdheterna klipper av med något kantigt inlägg som retar upp snarare än drar frågan framåt.

Man får tåla en del, der man skriver ska kunna kritiseras men jag personligen gillar inte de rätt provocerande svar som kommer från vissa håll och hela tiden.

Jag är väl gammal och mossig men ville bara säga detta....
Det är som att komma till kollo första gången och konfronteras med de tuffa figurerna som varit där åtta somrar i rad. Då måste du antingen profilera dig eller vara tyst. Det märkliga är att många s k forumprofiler är värst. Dryga och arroganta. Men det är väl en läggningfråga antar jag. Ingen gillar trevliga personer. Var dum o dryg, det går hem.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Man ska inte ta internet på för stort allvar, ibland är det lite charmigt med alla dessa profiler. Förmodligen hade man undgått en del gruff om en del (nya) användare använde sig av sökfunktionen, inte diskuterar priser, investeringar osv.

Om man har ett bekymmer med någon finns en suverän pm-funktion alternativt ta diskussionen i tråden ifråga. Fridens liljor.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig varit superaktiv men läst flertalet trådar dagligen under många år. Senaste åren har jag ledsnat på att hänga här pga av att tonen ändrats och det var direkt otrevlig stämning. Till slut insåg jag att det berodde på en eller möjligen två profiler. Inser såklart på ett intellektuellt plan att det är mitt problem att jag tar åt mig eller ens bryr mig men så är det bara. Men - så upptäckte jag ignore-funktionen och HELA tonen på forumet ändrades. Nu är jag tillbaka flera gånger per dag och känner dessutom mer lust att försöka skriva mer och tillföra något.

Det säger någonting. Jag vet inte riktigt vad det säger men något säger det :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Man ska inte ta internet på för stort allvar, ibland är det lite charmigt med alla dessa profiler. Förmodligen hade man undgått en del gruff om en del (nya) användare använde sig av sökfunktionen, inte diskuterar priser, investeringar osv.
Förmodligen hade man undgått en del gruff om gamla användare hade valt att ignorera de nybörjar-trådar/-inlägg som alltid kommer att fortsätta trilla in, i de fall de helt förståeligt inte orkar svara fint för tretusende gången.

Men håller helt med, gamfolket ger ju lite färg ibland också :)

Allt gott
 

DrDre

Patek
Det är som att komma till kollo första gången och konfronteras med de tuffa figurerna som varit där åtta somrar i rad. Då måste du antingen profilera dig eller vara tyst. Det märkliga är att många s k forumprofiler är värst. Dryga och arroganta. Men det är väl en läggningfråga antar jag. Ingen gillar trevliga personer. Var dum o dryg, det går hem.

Det ligger en del i den liknelsen. Tyvärr.
 

Capo

Omega
2-Faktor
Det är ganska enkelt - strunta bara i vederbörande? Man får skylla sig själv om man fortsätter svara (lex ”måste ha sista ordet”) när det är tydligt att motparten inte är intresserad av dialog utan vinna poänger.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det är som att komma till kollo första gången och konfronteras med de tuffa figurerna som varit där åtta somrar i rad. Då måste du antingen profilera dig eller vara tyst. Det märkliga är att många s k forumprofiler är värst. Dryga och arroganta. Men det är väl en läggningfråga antar jag. Ingen gillar trevliga personer. Var dum o dryg, det går hem.
Och så har vi vissa som är mer lättkränkta än andra.. Man har ett personligt ansvar och man väljer själv hur man reagerar på saker & ting.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Forumens ignore-funktion har jag aldrig gillat. Det blir som att läsa en bok där någon ryckt bort sidor lite här och där.
Istället för att knyta näven i fickan och sura är det bättre att ställa dem som är otrevlig mot väggen och fråga vad de håller på med.
Skulle jag var otrevlig i någon tråd skulle jag uppskatta om de som stör sig skrev det där istället för att blocka mig.

En tanke är att admin går igenom vilka som har flest ignore och informerar dem om det så kanske polletten trillar ner.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Forumens ignore-funktion har jag aldrig gillat. Det blir som att läsa en bok där någon ryckt bort sidor lite här och där.
Istället för att knyta näven i fickan och sura är det bättre att ställa dem som är otrevlig mot väggen och fråga vad de håller på med.
Skulle jag var otrevlig i någon tråd skulle jag uppskatta om de som stör sig skrev det där istället för att blocka mig.

En tanke är att admin går igenom vilka som har flest ignore och informerar dem om det så kanske polletten trillar ner.
Håller med, svårt att hänga med i trådarna om vissa inlägg är borttagna. Även om de är rent otrevliga.
 

DrDre

Patek
Forumens ignore-funktion har jag aldrig gillat. Det blir som att läsa en bok där någon ryckt bort sidor lite här och där.
Istället för att knyta näven i fickan och sura är det bättre att ställa dem som är otrevlig mot väggen och fråga vad de håller på med.
Skulle jag var otrevlig i någon tråd skulle jag uppskatta om de som stör sig skrev det där istället för att blocka mig.

En tanke är att admin går igenom vilka som har flest ignore och informerar dem om det så kanske polletten trillar ner.

Tycker det är rätt smidigt och att bara trycka "ignore" och vips "problem solved". Det är ett smidigt sätt att få bort gnäll, bråk, oförskämdheter, trams och allehanda personliga problem som bara irriterar och gör mig på dåligt humör. Jag besöker KS för att det är roligt att snacka klockor (och lite annat på Life style) men har ganska lågt intresse av att ha relationsdiskussioner (i PM eller i trådar) med folk som inte kan uppföra sig.
 

Isodor

Audemars
När man varit här ett antal år märker jag på mig själv att jag i princip bara kikar på 5-6 st trådar där mitt intresse ligger för stunden.

Har väl blivit lite stiltje sedan något år eller två på vad jag själv tycker kan vara intressant.
Samma trådar som rullar på förstasidan känns det som. (min erfarenhet).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tycker det är rätt smidigt och att bara trycka "ignore" och vips "problem solved". Det är ett smidigt sätt att få bort gnäll, bråk, oförskämdheter, trams och allehanda personliga problem som bara irriterar och gör mig på dåligt humör. Jag besöker KS för att det är roligt att snacka klockor (och lite annat på Life style) men har ganska lågt intresse av att ha relationsdiskussioner (i PM eller i trådar) med folk som inte kan uppföra sig.
Nackdelen är ju att man skapar sin egen lilla värld och missar hur det faktiskt ser ut. Lite som sociala medier där man matas med åsikter man själv håller med om.
 

Ninen79

Audemars
Tycker det största problemet är att folk inte kan skilja på döda ting och person. Ofta blir reaktionen när man kommenterar någons klocka den samma som om man skulle kommenterat deras barn. Andas och diskutera klockor.
Håller med dig, både du och @vaniljglass brukar ställa relevanta och bra frågor men ni får bara skit tillbaka. Finns en hel del skojare är på KS nuförtiden och utan er skulle en del potentiella köpare blivit lurade.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns många sätt att kommentera något på.
Lite mer ödmjukhet och vänlighet även om man tycker annat i en fråga hade löst mycket tror jag.
Vissa har fruktansvärt svårt för det, tyvärr.
Säkert inget illa ment men det klingar illa.
Frågan är dock om ödmjukhet är något att stäva efter överhuvudtaget? Och frågan är vad man skall vara ödmjuk inför? Helt ok att som du verkar, tycka man ska vara ödmjuk, frågan är bara varför man då tar sig rätten att försöka tvinga denna ödmjukhet på andra?
 
Topp