Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul att få träffa och lära känna dig samt tack för att du delar med dig av dina fyra år i ett väldigt trevligt inlägg!
Ser fram emot femårstråden.![]()
Tack för intressant läsning, men tråkigt att höra om din fars bortgång.Kanske inte så mycket att se fram emot @jabla, but here goes ...:
Femårsuppdatering
Idag har det gått ett år och tusen inlägg till sedan jag startade den här tråden och det innebär med andra ord att det nu är fem år sedan jag registrerade mig på Klocksnack. Kan vara på plats med en liten uppdatering av vad jag har haft för mig på klockfronten sen sist, även om det har varit ett ovanligt lugnt år.
Mina fyra första år avslutades med en blå Yacht-Master, men det gick inte mer än någon månad efter trådstarten så åkte den ut. En mycket trevlig och bekväm klocka men lite för blingig för min smak. Jag borde ju ha lärt mig efter ett antal klockor med delvis polerad länk att jag inte gillar det ...
Hur som helst, hade sedan den släpptes sneglat på den senaste generationen av Rolex Explorer. Har väl alltid gillat den men hakat upp mig på ett antal saker som nu åtgärdats, t ex rätt längd på visare, lume i siffrorna och samma fina länk som på alla nyare Rolex. Nosade på ett par säljesannonser och till slut bytte jag bort YM’en mot en Explorer med den mycket sympatiska @eastwood.
![]()
Nu kändes Rolex-trippeln genast lite mera i min smak och någon form av klockfrid infann sig. Visst kollade jag fortfarande efter klockor, men inget lockade mer än dom jag redan hade. Om ni minns från startposten så är ju sex max ...
Inget mer hände under 2017 och precis som planerat gick jag i lite tidig pension 31/3 2018. Hade väl tänkt köpa mig något fint som pensionspresent, men tappade fokus då min far dog ett par veckor senare. Som enda barn har jag haft lite att stå i när det gäller att reda ut hans affärer och sälja hans hus i Uppsala. Huset är sålt och börjar närma sig tömt inför överlämning i mitten på september. Bland alla hans saker hittade jag givetvis en bunt klockor:
![]()
Det mesta var väl skräp, men ett par guldkorn fanns det i alla fall, bl a en Omega Seamaster Cosmic med monocoque-boett från 1968 i dåligt yttre skick. Efter renovering och service fick min äldsta son ta över den.
![]()
Själv behöll jag en manuell Pronto Sportal med blå sunbursttavla (ref 632-299), troligen från 60-talet. Vred upp den och den tickar på fortfarande, bara med några sekunders tapp per dygn, så ev service får vänta ett tag då den inte används så ofta.
![]()
Det har faktiskt blivit ett köp under det här året utan att något fått lämna, så nu roterar jag sju klockor. Seiko släppte ett antal retroinspirerade modeller under Basel -17, där den blåa Prospex SBDC053 stack ut i mina ögon. Tänkte redan då beställa en men leverans skulle bli först till senhösten samma år. Sen kom både YM’en och Explorern emellan så jag gav upp den planen, tills jag av en slump nu i maj fick ett bra erbjudande på en nästan ny. Inte mycket att fundera på:
![]()
Så, utöver Rolex-trippeln ...
![]()
... och IWC-trippeln ...
![]()
... har jag därför även en blå trippel nu.
![]()
Har legat extremt lågt sen dess med mycket annat att tänka på som sagt, men när husaffären är avslutad ska jag under hösten ta nya tag med den där pensionspresenten ...
Ha det fortsatt bra i sommarvärmen! / laketwig