• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Galna pandasjukan

nöt

Vacheron
2-Faktor
Vet tyvärr inte prisklassen, men tror dom är överkomliga
image.jpg

image.jpg

image.jpg


image.jpg

image.jpg

image.jpg


Zenithklockan hittar du runt 30k samma med Tudor'n. Resten vet jag inte
Zenithen måste jag kika lite närmare på även nivada, movado.
Top timen är fin men tycker den blir lite för dressad.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Kan de lite senare Autaviorna kanske vara intressant,1163 tex. En av de klockorna jag bär mer frekvent. Finns för rimlig peng, såg att det låg ute en på k&s som nyligen var servad.
image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Tycker du ska kika på nyare ur, eftersom vintage spårat ur alldeles fullständigt. Ska du prompt ha gammalt, leta udda fabrikat. Heuer, Universal o liknande gör ju de som samlar sådana allt för att hålla upp värdet på. När det rasar sitter man med dyrt inköpta ur.. Sedan är det tråkigt med griniga kommentarer från gamla surkukar här på forumet. Oavsett antal inlägg (som inte på något sätt står i paritet med kompetens) ska vi behandla varandra med respekt. Armbandsur pysslar man med av lust och vi är alla amatörer.
Samtidigt har "märkesuren" varit de som varit billigast att äga under mina år i denna galna sväng. Man får titta ner i plånboken och googla sönder ögonen efter kul objekt. Det man bör undvika är att köpa lättsålda ur, det tar död på hela grejen med att samla på vintageur.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kronograf med vridring mao? Finns en del men man hittar inga lite tidigare för fyndpriser längre. Här är en av mina, tillverkad av Croton:
image-jpg.107399
Behöver inte just vara vridning, tror det viktiga är just en bezel med färg och inte rent stål. Just ja Croton ska jag kika på! En på insta som jag följer som verkar ha väldigt många fina.
Kan de lite senare Autaviorna kanske vara intressant,1163 tex. En av de klockorna jag bär mer frekvent. Finns för rimlig peng, såg att det låg ute en på k&s som nyligen var servad.
image.jpeg
Fått för mig att Heuern är väldigt dyr. Gillar inte riktigt caset (på min arm).
Enicar gillar jag oxå välödigt mycket men lyckas aldrig hitta några någonstans.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Behöver inte just vara vridning, tror det viktiga är just en bezel med färg och inte rent stål. Just ja Croton ska jag kika på! En på insta som jag följer som verkar ha väldigt många fina.

Fått för mig att Heuern är väldigt dyr. Gillar inte riktigt caset (på min arm).

Enicar gillar jag oxå välödigt mycket men lyckas aldrig hitta några någonstans.
Finns rätt mycket Enicar till salu men priserna har skenat där också. Hoppa på tåget innan det för för "sent". :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Behöver inte just vara vridning, tror det viktiga är just en bezel med färg och inte rent stål. Just ja Croton ska jag kika på! En på insta som jag följer som verkar ha väldigt många fina.

Fått för mig att Heuern är väldigt dyr. Gillar inte riktigt caset (på min arm).

Enicar gillar jag oxå välödigt mycket men lyckas aldrig hitta några någonstans.
Men verkar vara de med vridring som fångat ditt intresse, så låter som det är en bra detalj att leta efter iaf. Bra Enicars ligger på närmare 30' nu, lite beroende på vilken man föredrar. Dessa kronografer får man jaga internationellt, utbudet i Sverige är inte så stort.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag kan till viss del hålla med i bitterheten kring priserna, men även om vissa grejer är löjligt hypade just nu finns det väl fortfarande klassiska märkesur som känns rimliga? Jag skulle personligen titta på en tidig 70-talsheuer med valjoux 7736 eller en movado datron (båda börjar från 20' och då får man ett el primeroverk i den senare). Kan man leva med en c-boett istället för instragram-haussat 60-tal finns det fortfarande mycket att välja på.

Enicar är däremot ett av de där märkena som känns orimliga för mig just nu. Visst, fina boetter och val72 i sherpagraphen, men jag tror att det är svårt att göra fynd på "vanliga" ställen iom all uppmärksamhet kring dessa på sistone.
 

ozzyozzy

Cartier
Jag kan till viss del hålla med i bitterheten kring priserna, men även om vissa grejer är löjligt hypade just nu finns det väl fortfarande klassiska märkesur som känns rimliga? Jag skulle personligen titta på en tidig 70-talsheuer med valjoux 7736 eller en movado datron (båda börjar från 20' och då får man ett el primeroverk i den senare). Kan man leva med en c-boett istället för instragram-haussat 60-tal finns det fortfarande mycket att välja på.

Enicar är däremot ett av de där märkena som känns orimliga för mig just nu. Visst, fina boetter och val72 i sherpagraphen, men jag tror att det är svårt att göra fynd på "vanliga" ställen iom all uppmärksamhet kring dessa på sistone.

Och just c-boetter kan ju med hyfsad sannolikhet vara nästa hype, bra artikel om bl.a. detta och en del fina kronografer överlag.
 
Topp