• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Game of Thrones tråden

Jag tycker att ända sedan böckerna har tagit slut har det gått nedför. Om historien hade varit avslutad så hade det säkert varit mycket bättre.
SPOILERS!
SPOILERS!
SPOILERS!
Sen att the night king dog är inte fel i sig. Men att man inte fick reda på hans motiv eller historia eller någonting var mesigt som fan. De dödade i princip 8 år av hype och spännings byggande på 10 sek.
Har ju ryktats om spinoffs på karaktärer (egna serier) så dom väntar väl med det för att mjölka mer pengar helt enkelt :)

Det känns som att Benioff & Weiss börjar trötta på serien och att tankarna ligger på deras uppkommande Star Wars-projekt. Antingen det eller så är de okapabla att hantera serien utan GRRMs assistans.

S8E2 tycker jag var bra. The Long night var en otrolig besvikelse. Så många logiska fallgropar i förmån för dramatisk effekt. Total avsaknad av konsekvenser som hela serien tidigare varit uppbyggd på. Detta tycker jag tyder på viss lathet i manusskrivande eller att de pressar ihop allt enormt för att bli klara. Om jag inte minns fel ville HBO ha 2 säsonger för det som var kvar medans B&W pressade för att få klart allt på en. Kvaliten brister ju såklart pga det. Kan dock förstå dem, är nog lite segt att jobba med en serie i snart 10 år...

S8E4 var en snoozefest. Lite kul ändå att de lämnade kvar Starbucks-koppen på festbordet :D Hoppas på ett starkt avslut.

Senast ändrad:
Kan inte bestämma mig om det är bra fortfarande eller mer b. Helt klart är att senaste två säsongerna har stressats fram i handling väldigt mkt. På gott och ont iof (mest ont). Rätt segt att vänta på att något ska hända fram till avsnitt 5-7 och sen vänta ett år på nästa men nu händer ju verkligen allt på en ggn istället.

Samt att the long night avsnittet kändes smått otroligt osannolikt att någon skulle överleva så som de la upp det...
Det är påkostat som sjutton så B kanske man inte kan kalla det men manuset håller inte. Väldigt stressigt är det ja. Förlorat enormt mycket när man inte längre kunde gå efter böckerna.

Rätta mig gärna om jag har fel men någon Night King finns förekommer inte i böckerna, ännu iaf?
Om jag minns rätt så är han en "urban legend" i böckerna. Har nämnts att det finns en ledare för WW tror jag. Men han har inte setts av någon i karaktärerna i böckerna om jag minns rätt. Så han finns så att säga men har inte synts till än. Lär göra det i framtida böcker.

Jag tycker att ända sedan böckerna har tagit slut har det gått nedför. Om historien hade varit avslutad så hade det säkert varit mycket bättre.
SPOILERS!
SPOILERS!
SPOILERS!
Sen att the night king dog är inte fel i sig. Men att man inte fick reda på hans motiv eller historia eller någonting var mesigt som fan. De dödade i princip 8 år av hype och spännings byggande på 10 sek.
Håller med om att de dödade 8års spänning på ett dåligt sätt. Men hans motiv var egentligen bara att allt ska dö. Inte mycket mer än så. Skapad av Children of the forest som skydd men blev fel och han vill bara att det ska vara en "evig natt" Behövdes inte mer motiv tycker jag. MEN sättet de dödar honom på... Asså kom igen. Visst Arya var inte helt orimlig men man kunde ju skrivit in det bättre i manus... Typ att Bran skulle ha nåt med saken att göra. Men vad gjorde Bran? Han bara satt där.. Hoppades att man skulle få veta hur sjutton Arya lyckades ta sig fram dit i senaste avsnittet men icke... Hade man blandat in att Bran lyckades lura Night King på nåt sätt så att Arya lyckades komma dit utan att någon stoppade henne, då hade det varit okej. Nu målade man upp White Walkers i flera säsonger och så visar de sig vara skitdåliga helt plötsligt när de varit väldigt effektiva innan. De borde ju "känt" att Arya kom. Hade gått att skriva så mycket bättre.

Här är ett direkt citat från en av manusförfattarna (nån av D&D minns inte vem) om hur Daenerys kunde flyga rakt fram mot Iron fleet "And Dany kind of forgot about the Iron fleet" VA!? Ni är så dåliga på att skriva manus att ni rättfärdigar det som hände där med att Daenerys bara glömde bort en hel flotta? Blir galen på sånt här.

Det är påkostat som sjutton så B kanske man inte kan kalla det men manuset håller inte. Väldigt stressigt är det ja. Förlorat enormt mycket när man inte längre kunde gå efter böckerna.

Menar ju såklart mer manus, allt annat är ju bra! Gillar ändå (favorit) serie oavsett så grymma säsonger innan :)

Menar ju såklart mer manus, allt annat är ju bra! Gillar ändå (favorit) serie oavsett så grymma säsonger innan :)
Jag förstod att det var så du menade strax efter jag postat. Ja så är det. Var bra manus innan.

Om man ska jämföra: Jag tyckte manuset nästan (bara nästan) höll The Wire-klass de första säsongerna. Nu känns manuset mer typ Prison Break, visst spännande osv. men orimligt och larvigt.

41DE4EEF-2861-4DCE-9250-157FF1D65FE9.jpeg

Bara jag som har fått för mig att Arya tar ett ansikte av en zombie i biblioteket och
Pga det kan ta sig nära NK

Bara jag som har fått för mig att Arya tar ett ansikte av en zombie i biblioteket och
Pga det kan ta sig nära NK
De döda har dock inget ansikte att ta, och om man kollar på BTS inspelningar så är det uppenbart att hon bara hoppar fram som hon är, vilket gör hela scenen väldigt märklig

De döda har dock inget ansikte att ta, och om man kollar på BTS inspelningar så är det uppenbart att hon bara hoppar fram som hon är, vilket gör hela scenen väldigt märklig

Tänkte det med, men de flesta splittrades när de dog men inte just denna
Ansikte borde finns för i ep4 så bränner de ju hon som blev zombie och då är hon som vanligt

Tänkte det med, men de flesta splittrades när de dog men inte just denna
Ansikte borde finns för i ep4 så bränner de ju hon som blev zombie och då är hon som vanligt
Om jag minns rätt så splittras inte 'Wights' när de dör, bara 'Whites'. Det finns ju inget facit så man får ju tolka det så man själv vill :) Hade gärna sett någon face-reveal från Arya, men det gjordes ju redan med Walter Frey.

Om jag minns rätt så splittras inte 'Wights' när de dör, bara 'Whites'. Det finns ju inget facit så man får ju tolka det så man själv vill :) Hade gärna sett någon face-reveal från Arya, men det gjordes ju redan med Walter Frey.
Kanske har nämnts tidigare men i avsnittet tidigare (eller redan i s8e1) så smyger hon obemärkt fram till Jon på exakt samma plats. Jon blir väldigt förvånad så hon har faktiskt övat på det.

Kanske har nämnts tidigare men i avsnittet tidigare (eller redan i s8e1) så smyger hon obemärkt fram till Jon på exakt samma plats. Jon blir väldigt förvånad så hon har faktiskt övat på det.
Visst, hon är onekligen stealth-ig!
Finns mycket jag personligen tycker är fel i den scenen, men jag känner att jag har dragit en ordentlig rant här redan så jag låter det vara osagt :)

Jag tror inte att det spelar någon roll hur nattknugen hade dött dom flesta hade varit missnöjda ändå. Jag håller med om att serien känns väldigt stressad nu, RR Martin säger i en intervju att dom hade varit tvungna att spela in 5 säsonger till för att få med det han har med i sin plot i dom två böckerna som är kvar. Källa:

Lyssna från 1:20

Det känns ganska orimligt med 13 säsonger game of thrones. Jag hade gärna sett två till efter den här dock, totalt 10. Då hade det känts mer som säsong 1-5 i fart. I vilket fall som helst så känner jag att folk klagar lite för mycket, författarna har säkerligen mycket tryck på sig från alla håll att göra klart serien och RR Martin har haft 8 år på sig att skriva klart dom två sista böckerna eftersom bok 5 släpptes 2011. Tror inte det går göra någon nöjd med hur got slutar för alla har så mycket känslor för karaktärerna och alla verkar vara episka manusförfattare på nätet :)

Jag tror inte att det spelar någon roll hur nattknugen hade dött dom flesta hade varit missnöjda ändå. Jag håller med om att serien känns väldigt stressad nu, RR Martin säger i en intervju att dom hade varit tvungna att spela in 5 säsonger till för att få med det han har med i sin plot i dom två böckerna som är kvar. Källa:

Lyssna från 1:20

Det känns ganska orimligt med 13 säsonger game of thrones. Jag hade gärna sett två till efter den här dock, totalt 10. Då hade det känts mer som säsong 1-5 i fart. I vilket fall som helst så känner jag att folk klagar lite för mycket, författarna har säkerligen mycket tryck på sig från alla håll att göra klart serien och RR Martin har haft 8 år på sig att skriva klart dom två sista böckerna eftersom bok 5 släpptes 2011. Tror inte det går göra någon nöjd med hur got slutar för alla har så mycket känslor för karaktärerna och alla verkar vara episka manusförfattare på nätet :)
Jag är ingen GOT fanboy men till och med jag märker att dialogerna och kvaliten på manusen har försämrats markant. Märker man inte att det har blivit mer "Hollywood" och mindre genomtänkta intriger så tror jag man blundar lite för sanningen. Sen är det väl inte så konstigt att folk klagar? Serien ska (skulle?) vara den bästa serien någonsin och den ser ut att få ett avslut i LOST-klass.

Men men, 2 avsnitt kvar. Än kan det vända :)

Jag är ingen GOT fanboy men till och med jag märker att dialogerna och kvaliten på manusen har försämrats markant. Märker man inte att det har blivit mer "Hollywood" och mindre genomtänkta intriger så tror jag man blundar lite för sanningen. Sen är det väl inte så konstigt att folk klagar? Serien ska (skulle?) vara den bästa serien någonsin och den ser ut att få ett avslut i LOST-klass.

Sen finns det ju dom av oss som anser att LOST hade ett perfekt slut och att serien slutade på topp. :D

Bästa serien någonsin känns lite subjektivt i betraktarens ögon, kanske mest satsiga serien och det stämmer nog ändå :) Jag tycker Gilmore Girls är bättre ;)

Mängden upprörda åsikter om den här säsongens GoT gör mig förbryllad. Det är mästerligt utfört, både tekniskt och berättarmässigt. Men jag gissar att det mest handlar om att folk alltid haft en bild i huvudet av slutet och blir upprörda när det inte infrias.

Kunde iof tippa på vad som skulle hända i detta avsnitt men slutscenen kändes iaf så hollywood och nja allt är ju sjukt bra gjort men känns lite som sons of anarchy som gick dödsbananas sista säsongerna och blev inte direkt bra av det. Men visst är ju en bra serie men lite besviken ändå iaf till sista avsnittet visas :D

Mängden upprörda åsikter om den här säsongens GoT gör mig förbryllad. Det är mästerligt utfört, både tekniskt och berättarmässigt. Men jag gissar att det mest handlar om att folk alltid haft en bild i huvudet av slutet och blir upprörda när det inte infrias.
Här har du en enkel förklaring varför väldigt många ogillar S8. Börjar nå konsensus nu. Mästerligt filmat? Möjligtvis. Mästerligt berättat? o_Oo_Oo_O
upload_2019-5-13_21-54-32.png

Senast ändrad:
Här har du en enkel förklaring varför väldigt många ogillar S8. Börjar nå konsensus nu. Mästerligt filmat? Möjligtvis. Mästervis berättat? o_Oo_Oo_O
upload_2019-5-13_21-54-32.png
Men bara för att man tycker att det är dåligt berättat så betyder det ju inte att det är det. Man kan ha åsikter om historien i sig men det är inte samma sak som dåligt berättande. Jag vidhåller att berättartekniskt är GoT något av det bästa på tv, mest för dom vågar bryta mot vad som förväntas, dom inser att bara för att fansen vill ha en sak så är det nödvändigtvis inte det bästa för historien. Vad gäller böckerna är jagga ska säker på dom kommer att ha i stort sett samma slut, då producenterna haft långa möten med R.R Martin om slutet.

Men bara för att man tycker att det är dåligt berättat så betyder det ju inte att det är det. Man kan ha åsikter om historien i sig men det är inte samma sak som dåligt berättande. Jag vidhåller att berättartekniskt är GoT något av det bästa på tv, mest för dom vågar bryta mot vad som förväntas, dom inser att bara för att fansen vill ha en sak så är det nödvändigtvis inte det bästa för historien. Vad gäller böckerna är jagga ska säker på dom kommer att ha i stort sett samma slut, då producenterna haft långa möten med R.R Martin om slutet.
Du får givetvis ha din egen åsikt, men då en rungande majoritet noterat den försämrade kvalitén ligger det nog något i det.

Den här säsongen har dålig berättarteknik (kanske ska säga otaliga logiska hål i berättandet jämfört med tidigare säsonger istället om det låter bättre?), helt objektivt sett. Det är oberoende av handlingen de valt eller ens serien i sig. Kolla klippet så förstår du bättre vad jag menar. GoT är något av det bättre på TV rörande berättande, men S8 är som en helt annan serie. Att 'våga gå emot' vad fansen hoppats på när de hoppats på samma höga kvalitet är inte något som bör hyllas.

När bröt serien mot något som fansen förväntat sig sist? The red wedding?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp