• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamingtråden

zeke_varg

Omega
Nån som kör på med Oculus quest VR?

Kostar ju en hacka och frågan är om det är något mer på gång än pang-pang-spel vilket inte passar mig.

Någon här som är insatt i denna mojäng? Har en polare som vill att jag skaffar till våra pokerhomegames.. lite saftigt o bara köra det kan jag tycka. 3500kr.

Äventyrsgames o annat för mina 8-10åringa tjejer skulle ju också vara nåt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nån som kör på med Oculus quest VR?

Kostar ju en hacka och frågan är om det är något mer på gång än pang-pang-spel vilket inte passar mig.

Någon här som är insatt i denna mojäng? Har en polare som vill att jag skaffar till våra pokerhomegames.. lite saftigt o bara köra det kan jag tycka. 3500kr.

Äventyrsgames o annat för mina 8-10åringa tjejer skulle ju också vara nåt.
Superkul! Kanske inget som används dagligen men kul att plocka fram då och då och wowfaktorn är hög om man inte redan har erfarenhet av VR. Jag sålde min men skulle absolut kunna tänka mig att köpa en ny nu när man slipper kladda med externa kameror osv.

Tänk på att de flesta rekommenderar 12-13+ som lägsta åldersgräns för VR. Jag är inte superinsatt i varför men minns det som att det har med synen att göra och att VR vid en för tidig ålder kan påverka den negativt. Säkert ingen fara om man provar lite snabbt men man kanske ska läsa på lite innan de använder den regelbundet.
 

Punchout

Friends of KS
Då är vi två! 😃
20201216_112816-01.jpeg

Roligt att du har kartongerna kvar! Jag har kartong till enheten men inte till spelen.
Ibland är väl nästan kartongen värd mer än själva spelet så de ska man hålla hårt i! ;)
 

Dj0

Omega
Nån som kör på med Oculus quest VR?

Kostar ju en hacka och frågan är om det är något mer på gång än pang-pang-spel vilket inte passar mig.

Någon här som är insatt i denna mojäng? Har en polare som vill att jag skaffar till våra pokerhomegames.. lite saftigt o bara köra det kan jag tycka. 3500kr.

Äventyrsgames o annat för mina 8-10åringa tjejer skulle ju också vara nåt.
Jag köpte en när den kom, det finns lite roliga titlar i alla möjliga genrer.. som 70-talist är ju Vader-spelen ett måste och dom är verkligen snygga, men korta i förhållande till pris osv.. berg-och-dalbane-spelen är en bra ”testa vr”-grej även för de äldsta i släkten :) handen på hjärtat så används den ganska lite, men möjligheten att koppla in den i en pc och spela alla oculusspeleb är ju ett gigantiskt plus.. blir liksom två headset i ett..

Ps. Att spela exorcisten i vr var så obehagligt att jag slutade och sen sldeig fortsatte igen.. och jag gillar skräck ;)
 

Punchout

Friends of KS
Jag köpte dessa begagnade utan kartong annars hade jag haft de kvar. Nu köpte jag ju iofs inte som investering utan för att jag vill spela lite då och då. 😁
Frugan blir galen på en som vill spara alla kartonger hehe. I brist på plats hemma har jag försökt inreda en mini mancave på landet för retrokonsoll för nes,snes och Megadrive men det räckte inte så plockade upp nes mini och snes mini också så man inte missade något spel! :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ganska segt i starten måste jag säga. Och så stör jag mig på att knappen för att interagera med objekt ändras ibland. Men verkar lovande!
EA61E4E9-2CCA-411A-8A54-9802679FD217.jpeg
Håll ut!
Jag kände exakt samma, slutade lira en vecka för det var så jäkla segt.
Gav det en andra chans och det visade sig vara ett av de bästa spelen jag lirat!

Storyn & miljön är riktigt bra😅
 
Ställer frågan här: Vi tänker oss en liten omstrukturering här hemma vilket innebär byte av rum för tonåringen med tillhörande gamingdator och Xbox. Problemet är att den saknas uppkoppling i blivande rummet och vill helst slippa borra mig igenom väggen då vi bor i hyresrätt. Dessutom är jag fullkomligt oduglig med powertools och skulle antagligen borra av hela kvarterets strömföring:nailbiting:
Nu kommer frågan: Skulle ett Meshnätverk funka för Overwatch, Battlefield på datorn samt F1 och dylikt på Xbox? Ingen jättestor lägenhet det rör sig om.
Svarar på min fråga själv: Kom på att routern som kom från Bredbandsbolaget/Telenor hade några år på nacken så tog och ringde deras kundtjänst.
-Hej, jag tror att min router från er eventuellt börjar bli lite omodern. Finns det någon möjlighet att uppgradera?
  • Ett ögonblick så ska jag kolla. asgarv Börjar metatabletterna ta slut? Du, jag skickar våran "värsting" utan kostnad som tack för lång och trogen tjänst!
  • Vill ni ha tillbaka den gamla?
  • Prova Bukowskis :D
Nu går det som blixten här hemma utan tillstymmelse till kablar.........
 

meo_swe

Audemars
Svarar på min fråga själv: Kom på att routern som kom från Bredbandsbolaget/Telenor hade några år på nacken så tog och ringde deras kundtjänst.
-Hej, jag tror att min router från er eventuellt börjar bli lite omodern. Finns det någon möjlighet att uppgradera?
  • Ett ögonblick så ska jag kolla. asgarv Börjar metatabletterna ta slut? Du, jag skickar våran "värsting" utan kostnad som tack för lång och trogen tjänst!
  • Vill ni ha tillbaka den gamla?
  • Prova Bukowskis :D
Nu går det som blixten här hemma utan tillstymmelse till kablar.........
Hur många år är ”några år”?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Har börjat spela rollspelet Greedfall för några dagar sedan på PS5an (är ett ps4 spel). Måste säga att jag tycker att det är förvånansvärt bra! Känns som ett klassiskt BioWare spel från perioden när dom dominerade spelmarknaden med Dragon Age (1an) och Mass Effect (1 och 2) :D
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Lite oklart vilken tråd jag skall lägga denna frågan i då det rör Apple men även lite gaming, antar det sitter tekniskt kunniga i denna tråden så jag provar :)

Funderar på att köpa en extern monitor till min macbook air m1,(tänker 27"-34" ev. curved) tanken är att köpa en som går att köra via Thunderbolt3/USB C.

Har eventuellt en plan på att även koppla in mitt framtida kommande PS5 till denna skärmen.

Frågan är:
Ska man köpa en 4k 60hz, eller ska man köpa en 1440p fast med 100-144hz? jobbar inte inom design/foto/videoredigering så anser väl inte ha '"behov" av 4k på det viset, men jag tänker att högre upplösning ger givetvis en trevligare upplevelse.. men är det kanske skönare att köra lägre upplösning och högre uppdateringsfrekvens? känns som att det kommer flyta bättre..

Stödjer ens Apples M1 över 60hz? kan bara utlösa att den stödjer upp till 6k 60hz, hittar inget om 100hz och uppåt?
 

Frourez

Omega
Lite oklart vilken tråd jag skall lägga denna frågan i då det rör Apple men även lite gaming, antar det sitter tekniskt kunniga i denna tråden så jag provar :)

Funderar på att köpa en extern monitor till min macbook air m1,(tänker 27"-34" ev. curved) tanken är att köpa en som går att köra via Thunderbolt3/USB C.

Har eventuellt en plan på att även koppla in mitt framtida kommande PS5 till denna skärmen.

Frågan är:
Ska man köpa en 4k 60hz, eller ska man köpa en 1440p fast med 100-144hz? jobbar inte inom design/foto/videoredigering så anser väl inte ha '"behov" av 4k på det viset, men jag tänker att högre upplösning ger givetvis en trevligare upplevelse.. men är det kanske skönare att köra lägre upplösning och högre uppdateringsfrekvens? känns som att det kommer flyta bättre..

Stödjer ens Apples M1 över 60hz? kan bara utlösa att den stödjer upp till 6k 60hz, hittar inget om 100hz och uppåt?
Ja du kan ha över 60hz, rätt kabel bara. Fundera om du kan tänka dig lira PS5 på en mindre skärm(27-34")? Ska du bjuda över polare och lira FIFA eller ensam?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ja du kan ha över 60hz, rätt kabel bara. Fundera om du kan tänka dig lira PS5 på en mindre skärm(27-34")? Ska du bjuda över polare och lira FIFA eller ensam?
Thunderbolt3 då eller? tanken är att köra det, så behöver man ju bara en kabel mellan Macbook och monitor för både bild och strömförsörjning tänker jag..

Nja jag lirar ju först o främst inte FIFA, sen lirar jag dessutom bara själv eller online med polaren.
Har ju en 60" tv med 4k HDR (dock bara 60hz) som jag kör min ps4 till i dagsläget..men för att tjejen ska kunna kolla på tv de gånger jag vill lira PS så överväger jag att köra det på en monitor i kontoret istället,även om jag egentligen föredrar konsol till TV.

Inget spikat, överväger bara mina möjligheter men blir kanske att ha PS5an vid TVn ändå..
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Lite oklart vilken tråd jag skall lägga denna frågan i då det rör Apple men även lite gaming, antar det sitter tekniskt kunniga i denna tråden så jag provar :)

Funderar på att köpa en extern monitor till min macbook air m1,(tänker 27"-34" ev. curved) tanken är att köpa en som går att köra via Thunderbolt3/USB C.

Har eventuellt en plan på att även koppla in mitt framtida kommande PS5 till denna skärmen.

Frågan är:
Ska man köpa en 4k 60hz, eller ska man köpa en 1440p fast med 100-144hz? jobbar inte inom design/foto/videoredigering så anser väl inte ha '"behov" av 4k på det viset, men jag tänker att högre upplösning ger givetvis en trevligare upplevelse.. men är det kanske skönare att köra lägre upplösning och högre uppdateringsfrekvens? känns som att det kommer flyta bättre..

Stödjer ens Apples M1 över 60hz? kan bara utlösa att den stödjer upp till 6k 60hz, hittar inget om 100hz och uppåt?
Vad jag förstod det så stödjer PS5 120hz max på 1080p.

Skulle inte köpa en 1080p skärm. Känns lite föråldrat.

Har själv varit i samma banor och det blev en sån här:


Har den kopplad med USB-C (både sambons macbook air och min pro, kör även en 4k apple tv till den. Hyr en streamingdator (shadow pc) och streamar den via macen. Riktigt bra bild, snyggaste skärmen (förrutom apples egna svindyra) som jag hittat och bra upplösning.

Vad har du tänkt köra för spel på PS5 sen? Kan ju avgöra lite om man vill gå för en 120hz skärm.
 

Frourez

Omega
Thunderbolt3 då eller? tanken är att köra det, så behöver man ju bara en kabel mellan Macbook och monitor för både bild och strömförsörjning tänker jag..

Nja jag lirar ju först o främst inte FIFA, sen lirar jag dessutom bara själv eller online med polaren.
Har ju en 60" tv med 4k HDR (dock bara 60hz) som jag kör min ps4 till i dagsläget..men för att tjejen ska kunna kolla på tv de gånger jag vill lira PS så överväger jag att köra det på en monitor i kontoret istället,även om jag egentligen föredrar konsol till TV.

Inget spikat, överväger bara mina möjligheter men blir kanske att ha PS5an vid TVn ändå..
Köper du en nyare skärm som har USB-C så ska de vara smidigast. TB3 till displayport/USB-C ska fungera annars.

Den som länkades ser fin ut om du ska ha "kontor". 1440p och 144hz på 34 curved är lite mer gaming. Jag vet inte om du får några fördelar med gamingskärm förutom när du ska lira PS5. Jag röstar för en "kontor" skärm och att du byter tv till 120hz. Liksom de gånger du sitter vid kontoret med PS5:an, så är de ändå budgetupplevelse oavsett om du haft gamingskärm eller 4k 60hz. Så då kanske du får mer utav en "snygg" 4k 60hz när du jobbar?
 

Frourez

Omega
Vad jag förstod det så stödjer PS5 120hz max på 1080p.

Skulle inte köpa en 1080p skärm. Känns lite föråldrat.

Har själv varit i samma banor och det blev en sån här:


Har den kopplad med USB-C (både sambons macbook air och min pro, kör även en 4k apple tv till den. Hyr en streamingdator (shadow pc) och streamar den via macen. Riktigt bra bild, snyggaste skärmen (förrutom apples egna svindyra) som jag hittat och bra upplösning.

Vad har du tänkt köra för spel på PS5 sen? Kan ju avgöra lite om man vill gå för en 120hz skärm.
Jo 4k 120hz var de nya med PS5. Alla 4k tv har inte 120hz så folk är tvungna att köpa ny.
 

Frourez

Omega

Richie

Audemars
2-Faktor
Vad jag förstod det så stödjer PS5 120hz max på 1080p.

Skulle inte köpa en 1080p skärm. Känns lite föråldrat.

Har själv varit i samma banor och det blev en sån här:


Har den kopplad med USB-C (både sambons macbook air och min pro, kör även en 4k apple tv till den. Hyr en streamingdator (shadow pc) och streamar den via macen. Riktigt bra bild, snyggaste skärmen (förrutom apples egna svindyra) som jag hittat och bra upplösning.

Vad har du tänkt köra för spel på PS5 sen? Kan ju avgöra lite om man vill gå för en 120hz skärm.
Den var riktigt snygg men troligtvis lite över budget vad jag hade tänkt mig..

Köper du en nyare skärm som har USB-C så ska de vara smidigast. TB3 till displayport/USB-C ska fungera annars.

Den som länkades ser fin ut om du ska ha "kontor". 1440p och 144hz på 34 curved är lite mer gaming. Jag vet inte om du får några fördelar med gamingskärm förutom när du ska lira PS5. Jag röstar för en "kontor" skärm och att du byter tv till 120hz. Liksom de gånger du sitter vid kontoret med PS5:an, så är de ändå budgetupplevelse oavsett om du haft gamingskärm eller 4k 60hz. Så då kanske du får mer utav en "snygg" 4k 60hz när du jobbar?

Du har nog rätt!
Känns som den bästa lösningen, annars blir det bara en kompromiss i båda fallen..
 
Topp