• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamingtråden

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Lite oklart vilken tråd jag skall lägga denna frågan i då det rör Apple men även lite gaming, antar det sitter tekniskt kunniga i denna tråden så jag provar :)

Funderar på att köpa en extern monitor till min macbook air m1,(tänker 27"-34" ev. curved) tanken är att köpa en som går att köra via Thunderbolt3/USB C.

Har eventuellt en plan på att även koppla in mitt framtida kommande PS5 till denna skärmen.

Frågan är:
Ska man köpa en 4k 60hz, eller ska man köpa en 1440p fast med 100-144hz? jobbar inte inom design/foto/videoredigering så anser väl inte ha '"behov" av 4k på det viset, men jag tänker att högre upplösning ger givetvis en trevligare upplevelse.. men är det kanske skönare att köra lägre upplösning och högre uppdateringsfrekvens? känns som att det kommer flyta bättre..

Stödjer ens Apples M1 över 60hz? kan bara utlösa att den stödjer upp till 6k 60hz, hittar inget om 100hz och uppåt?

Har en Samsung c34h890wju och en M1 Air, kan se vad den rapporterar för Hz sen, inget jag tänkt på men allt funkar bra via USB-C, mus, tgb och headset som kopplas in i skärmen kommer igång direkt.

@Richie Den verkar kunna skicka ut 100Hz (max vad skärmen kan ta emot) vid 3440x1440, vet inte om M1 klarar mer.
Screenshot 2021-03-19 at 07.36.05.png
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Någon som lirar Hades eller Dead Cells? Spelade Hades nästan mer än Breath of the wild och sjukligt beroende av Dead Cells nu.
 

JesperO

Rolex
OK, total noob här - be gentle...
har den senaste tiden börjat lura på om jag skall börja spela civ igen - gjorde det under mörka studentnätter för länge sedan (typ civ II och III).
Tänker jag skall köra på PC - men...
jag har ingen dator - har haft burk via jobbet de senaste 20 åren och helt tappat intresse och kunskap om hårdvara och vad diverse kompenenter heter och är bra för.
Vart börjar man? tänker att jag skulle eg vilja ha en bärbar sak som jag kan koppla upp till extern skärm när det passar. eller skall man ge sig på en stationär?
Kommer säkerligen inte spela så mycket annat förutom strategispel så vet inte hur mycket jag behöver framtidssäkra den.
Inser ju att det är som att prata invicta i Rolextråden men men... :)
Hur hade ni resonerat?
 

Flaco

Cartier
OK, total noob här - be gentle...
har den senaste tiden börjat lura på om jag skall börja spela civ igen - gjorde det under mörka studentnätter för länge sedan (typ civ II och III).
Tänker jag skall köra på PC - men...
jag har ingen dator - har haft burk via jobbet de senaste 20 åren och helt tappat intresse och kunskap om hårdvara och vad diverse kompenenter heter och är bra för.
Vart börjar man? tänker att jag skulle eg vilja ha en bärbar sak som jag kan koppla upp till extern skärm när det passar. eller skall man ge sig på en stationär?
Kommer säkerligen inte spela så mycket annat förutom strategispel så vet inte hur mycket jag behöver framtidssäkra den.
Inser ju att det är som att prata invicta i Rolextråden men men... :)
Hur hade ni resonerat?
Skulle rekommendera forumet sweclockers. Liknande trådar med liknande frågeställningar finns, dessutom bred kompetens och trevliga hjälpvänliga forum-medlemmar! Är ingen stjärna själv, men det forumet har varit till stor hjälp för mig när det gäller lite större frågor. :happyhappy:
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
OK, total noob här - be gentle...
har den senaste tiden börjat lura på om jag skall börja spela civ igen - gjorde det under mörka studentnätter för länge sedan (typ civ II och III).
Tänker jag skall köra på PC - men...
jag har ingen dator - har haft burk via jobbet de senaste 20 åren och helt tappat intresse och kunskap om hårdvara och vad diverse kompenenter heter och är bra för.
Vart börjar man? tänker att jag skulle eg vilja ha en bärbar sak som jag kan koppla upp till extern skärm när det passar. eller skall man ge sig på en stationär?
Kommer säkerligen inte spela så mycket annat förutom strategispel så vet inte hur mycket jag behöver framtidssäkra den.
Inser ju att det är som att prata invicta i Rolextråden men men... :)
Hur hade ni resonerat?

Civ är inte speciellt krävande så vill du göra det enkelt för dig så kan du köpa en billigare bärbar speldator och komplettera med en större skärm (mer HZ än 60 är onödigt i mitt tycke för strategispel). Rekommenderar starkt civ V med alla expansioner :)
 

Punchout

Friends of KS
Någon som lirar Hades eller Dead Cells? Spelade Hades nästan mer än Breath of the wild och sjukligt beroende av Dead Cells nu.
Sjukt kul Hades, men har ett liten paus från det spelet just nu. Dock inte i närheten av Sekiro, där kan man snacka om en #ragequit varning. Vill så gärna fastna för Botw då jag är en stor Zelda fantast, men har inte gjort det tyvärr och kan nog bero på att jag helst föredrar 2d Zelda spel.
 

MrIronMike

Panerai
Hej vänner,

Om man ska handla en stationär gaming dator, vad ska jag ha? Kommer spela battlefield.

Vad ska jag ha? Gärna från webhallen eller komplett... men har ni andra bra alternativ så be my guest =)

Undrar även vad skillnaden är mellan GTX och RTX på grafikkorten... och ska man ha i5 eller i7 ?

Någon expert inom ämnet?
 

Bally

Cartier
Hej vänner,

Om man ska handla en stationär gaming dator, vad ska jag ha? Kommer spela battlefield.

Vad ska jag ha? Gärna från webhallen eller komplett... men har ni andra bra alternativ så be my guest =)

Undrar även vad skillnaden är mellan GTX och RTX på grafikkorten... och ska man ha i5 eller i7 ?

Någon expert inom ämnet?
Jag skulle gått till sweclockers forum, finns en hel avdelning dedikerad till köpråd där folk sitter och plockar ihop datorer åt folk. Starta en tråd med din budget så kommer du få massor med bra svar (eller kolla en tråd som är igång nära din budget).
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Är det någon här som gillar Persona spelen? Sitter och spelar Persona 5: Strikers nu och funderar på att köpa Persona 5 Royal framöver. Dock vet jag inte om jag orkar 100+ timmar speltid igen 😅
 

Hansel

Cartier
Jag har alltid varit en PC lirare, nu fyller dottern 6 snart o det känns som läge för en konsol.. tänker eventuellt köpa en beg. Finns det alternativ till wii? Dvs "rörelsekontroller" till typ ps4 eller xbox? Ge mig tips ni som har koll på konsoller. 😁
 

Wazem

Omega
Hej vänner,

Om man ska handla en stationär gaming dator, vad ska jag ha? Kommer spela battlefield.

Vad ska jag ha? Gärna från webhallen eller komplett... men har ni andra bra alternativ så be my guest =)

Undrar även vad skillnaden är mellan GTX och RTX på grafikkorten... och ska man ha i5 eller i7 ?

Någon expert inom ämnet?
Hej, Jag skulle rekommendera AMD processor. Dessa är nu för tiden både bättre och billigare. Byggde burk för ca ett år sedan och då var Ryzen 5 3600X ett bra alternativ. vet dock inte hur det ser ut nu. Tror dem har en ännu senare modell. Tyvärr är det svårt att bygga dator nu för tiden. Iom, globalt underskott av ”semiconductors”. Vilket gör att saker som grafikkort är i princip omöjligt att hitta utanför EBay. RTX är deras senare GPUs med support för Ray-tracing. Om du inte vill lägga så mycket på burken och heller inte vänta på att grafikkort ska bli billigare skulle jag tipsa om ett 1660. Dem funkar alldeles utmärkt för dem flesta spel på High-Very High grafikinställningar.
Fördelen med ryzen serien är dessutom att moderkorten är ”bättre”. Man behöver ingen ”K” series moderkort för att kunna överklocka. sen skulle jag satsa på CL16 Ram så är du hemma!
 

Flaco

Cartier
Snart dags för ny liga i Path of Exile. Den nya ligan verkar grym jämfört med två senaste...
Är mycket sugen på att ge det ett ärligt försök inför nya ligan. Försökt att halvdant sätta mig in i det utan större framgång, men att det är ett spel för mig tror jag. Något spontant tips till en nybörjare?
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Är mycket sugen på att ge det ett ärligt försök inför nya ligan. Försökt att halvdant sätta mig in i det utan större framgång, men att det är ett spel för mig tror jag. Något spontant tips till en nybörjare?
Ja, det är ju komplicerat som fan. Jag kan inte särskilt mycket när det kommer till att crafta eller göra egna builds men tittar youtube och följer guider. Ladda ner Path och buildning är
 

Flaco

Cartier
Ja, det är ju komplicerat som fan. Jag kan inte särskilt mycket när det kommer till att crafta eller göra egna builds men tittar youtube och följer guider. Ladda ner Path och buildning är
Jag försöker att förstå allt innan som det kontrollfreak man är. Egentligen kanske man bara ska gå in och lära sig av sina misstag istället. Som du säger är det väldigt komplicerat. :nailbiting:
 

Derix

Patek
2-Faktor
Någon mer som fastnat i New World?

Der1x på servern Grus, hör gärna av er. Lirar väldigt casual men det fungerar ypperligt än så länge (lvl 28).
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Hittar ingen annan tråd så testar här.
Jag har lovat min son att få en gaming-pc för runt 10 000.

Han pratar om att det är Geforce 30* man måste ha. Han har idag ett 1060 hos mamman som är alldeles för slött...

Är det något sånt här jag borde kolla på:
?
Kanske kommer på Black friday eller mellandagarna? Jag tänkte att han får önska sig en skärm i julklapp om han ska få en som kostar över 10k.
 
Topp