• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gamingtråden

En fråga från en vars Gaming/datakunskap slutar någonstans runt Pong/CandyCrush.
Junior vill ha en skärm till i julklapp. Tror han tänker sig spel på en skärm och typ Youtube på den andra.
Han har idag en 27" idag. Ska man köpa en likadan till eller en större curved? Fick nån blänkare från netonnet om en 35" för vettigt pris. Går en sådan att "dela" 50-50 mellan spel och Youtube?
Hjälp!!!!

Jag köpte denna pga VA-panelen och resten av spec som var ok:

Vet inte om den är bra men den hade ganska mycket bra omdömen.

Behöver tips på vad jag ska handla för konsoll till barn 3-6års åldern?

Vill kunna köra:
på tvn i hög upplösning (så hög det går)
med trådlösa handkontroller, 2 eller fler?

Tror nintendo switch verkar ok? men måste man kanske handla till handkontroller och dockningsstation m.m.

Ska man köpa fysiska spel eller online?

Det lutar åt tt kanske handla begagnat så man får med allt i ett köp

Behöver tips på vad jag ska handla för konsoll till barn 3-6års åldern?

Vill kunna köra:
på tvn i hög upplösning (så hög det går)
med trådlösa handkontroller, 2 eller fler?

Tror nintendo switch verkar ok? men måste man kanske handla till handkontroller och dockningsstation m.m.

Ska man köpa fysiska spel eller online?

Det lutar åt tt kanske handla begagnat så man får med allt i ett köp

Switch är nog bäst av om barnen är små, men har även spel för äldre.
Vill man spela fler än två eller med en riktig handkontroll så skulle jag rekommendera att köpa till en Pro controller alt 2st joycons och ett grepp att sätta dem i samt en laddningstation för dem. Ett annat alternativ är att köpa två ”charge grip” som man kan ladda joyconsen i och
använda dem som vanliga handkontroller.

Är du inte ute efter att snåla skulle jag göra så här:
- Köp en ny switch (andrahandsvärdet är rätt högt, man tjänar inte mycket på att köpa beg)
Docka för konsolen och sånt ingår.
  • Köp ett par pro controllers och låt joycons sitta på switchen hela tiden.
  • Köp ett SD-Micro på >200GB
  • köp ett transportfodral inkl skärmskydd om den skall tas med på resor etc. Kostar typ 300 spänn. Annars kan du skippa det helt.

Ladda ner eller köpa fysiska spel handlar mest om du vill kunna sälja spelen nån gång. Laddar du ner är det svårt att få något för dem om du inte säljer switchen inkl allt.
Däremot är det smidigare att ha dem nedladdade, i synnerhet om switchen skall användas portabelt.

Senast ändrad:
Switch är nog bäst av om barnen är små, men har även spel för äldre.
Vill man spela fler än två eller med en riktig handkontroll så skulle jag rekommendera att köpa till en Pro controller alt 2st joycons och ett grepp att sätta dem i samt en laddningstation för dem. Ett annat alternativ är att köpa två ”charge grip” som man kan ladda joyconsen i och
använda dem som vanliga handkontroller.

Är du inte ute efter att snåla skulle jag göra så här:
- Köp en ny switch (andrahandsvärdet är rätt högt, man tjänar inte mycket på att köpa beg)
Docka för konsolen och sånt ingår.
  • Köp ett par pro controllers och låt joycons sitta på switchen hela tiden.
  • Köp ett SD-Micro på >200GB
  • köp ett transportfodral inkl skärmskydd om den skall tas med på resor etc. Kostar typ 300 spänn. Annars kan du skippa det helt.

Ladda ner eller köpa fysiska spel handlar mest om du vill kunna sälja spelen nån gång. Laddar du ner är det svårt att få något för dem om du inte säljer switchen inkl allt.
Det kan också finnas en risk att du blir av med alla nedladdade spel om konsolen pajar.
Däremot är det smidigare att ha dem nedladdade, i synnerhet om switchen skall användas portabelt.
Är inte nedladdningar kopplade till Nintendo-kontot, dvs det går att ladda ner igen?

Någon som kan tipsa om en gamingdator till en 8-åring. Gärna länka till vad man ska satsa på.
Han vill kunna köra nya spel men just nu är det mest minecraft som gäller.
Vill köpa något som inte är helt daterat om ett år.
Tacksam för input :)

Spelade igenom LoU2 de senaste 10 dagarna. Tog mig +35h... Spelar typ aldrig längre, förutom lite Switch med yngste sonen. Köpte LoU2 när det kom i juni 2020 men sedan har det fått vänta på rätt tillfälle. Och jäklar vilket spel, jag är emotionellt helt slut och känner mig bara tom. Så sjukt mäktiga spel ettan o tvåan. Galet.

Läste att det finns ett draft manus till en 3a men Naughty Dog vägrar bekräfta om den kommer göras eller ej. Nu tror jag ju det, med tanke på alla loose ends (Dina, Abby, Tommy osv) samt hur Naughty Dog brukar arbeta. Men det lär väl ta ett par år…

Spelade igenom LoU2 de senaste 10 dagarna. Tog mig +35h... Spelar typ aldrig längre, förutom lite Switch med yngste sonen. Köpte LoU2 när det kom i juni 2020 men sedan har det fått vänta på rätt tillfälle. Och jäklar vilket spel, jag är emotionellt helt slut och känner mig bara tom. Så sjukt mäktiga spel ettan o tvåan. Galet.

Läste att det finns ett draft manus till en 3a men Naughty Dog vägrar bekräfta om den kommer göras eller ej. Nu tror jag ju det, med tanke på alla loose ends (Dina, Abby, Tommy osv) samt hur Naughty Dog brukar arbeta. Men det lär väl ta ett par år…
Jag är ändå lite avis på att du kan snitta 3+ timmar per dag med barn i huset. Jag kör just nu Bioshock på Switch och kan kanske snika åt mig 30 minuter på en dag med tre barn hemma.

Ettan är ju tiderna bästa spel, alla kategorier, men aningens daterat vid det här laget. Tvåan är ju bättre på alla sätt tekniskt och en jävla resa, men det krävs ju att man spelat del ett för att maximera upplevelsen.

Det surras ju intensivt om att det kommer en PS5 remake (obs remake, inte bara remaster) på ettan redan under detta år. Många har ifrågasatt detta men jag tycker ju att det är helt rätt väg att gå inför en (högst eventuell) tredje del.

Jag är ändå lite avis på att du kan snitta 3+ timmar per dag med barn i huset. Jag kör just nu Bioshock på Switch och kan kanske snika åt mig 30 minuter på en dag med tre barn hemma.
fanns en prerequisite: resten av familjen var bortrest mån-mån = gaming time…. :)
annars spelar jag aldrig förutom switch med sonen, fast oftast får jag inte vara med för jag är för dålig

Ettan är ju tiderna bästa spel, alla kategorier, men aningens daterat vid det här laget. Tvåan är ju bättre på alla sätt tekniskt och en jävla resa, men det krävs ju att man spelat del ett för att maximera upplevelsen.

Det surras ju intensivt om att det kommer en PS5 remake (obs remake, inte bara remaster) på ettan redan under detta år. Många har ifrågasatt detta men jag tycker ju att det är helt rätt väg att gå inför en (högst eventuell) tredje del.
tror allt det blir en 3a - men det dröjer nog..

ja det är makalösa spelupplevelser. Ettan är enda spelet i hela mitt liv som jag spelat om.

Jag var beredd att sluta spela när man växlade över till Abby.. inte för att jag hatade henne utan snarare för att jag redan var utmattad av hur tung den första halvan av spelet var.
men så jag detta inlägg och gav det en chans till. Spelade klart igår.

Tungt spel. Speciellt när man som jag nästan uteslutande spelar när alla andra sover och det är mörkt. Jag är inte mörkrädd eller vidskeplig men det var ett par tillfällen som jag behövde sluta spela när det var uppenbart att man skulle ta sig an mängder av infekterade.

Master Chief i World of Warcraft? Skämt åsido - jag tror det blir riktigt bra. Activision-Blizzard karusellen har dramatiskt påverkat samtliga av blizzards titlar åt det negativa hållet. I och med Microsofts acquisition slipper vi se något mer av VD Bobby Kotick.

Hehe...
okant.jpeg

Master Chief i World of Warcraft? Skämt åsido - jag tror det blir riktigt bra. Activision-Blizzard karusellen har dramatiskt påverkat samtliga av blizzards titlar åt det negativa hållet. I och med Microsofts acquisition slipper vi se något mer av VD Bobby Kotick.
Jopp, sägs att han kommer avgå när allt är klart. Känner att det är lite samma som med Bethesda. Grymma spel i teorin, men behöver en hel del stöd och vägledning som jag tror att Microsoft kan erbjuda.
Sen hade det nog låtit lite annorlunda från mig om jag vad PS-fanboy, men håller mig till Xbox där. Och Nintendo!
Fick för övrigt äntligen min Series X precis innan nyår! Helt sjukt bra konsol! Laddtiderna är ju galna i jämförelse med min första genererations Xbox One jag gick ifrån. Forza Horizon 5 tog säkert minst 2-3 minuter att ladda in spelet från startskärmen. På Series X tar det under halvminuten. Likaså att ladda ett lopp tog ett par minuter på One, ca 15-20 sekunder på Series X. Och det är MED grymt mycket snyggare grafik och bättre flyt i racen! Spelar en del Xbox One-spel på min Series X också, och där är det också en rejäl skillnad i laddtider och prestanda.

Fick för övrigt äntligen min Series X precis innan nyår! Helt sjukt bra konsol! Laddtiderna är ju galna i jämförelse med min första genererations Xbox One jag gick ifrån. Forza Horizon 5 tog säkert minst 2-3 minuter att ladda in spelet från startskärmen. På Series X tar det under halvminuten. Likaså att ladda ett lopp tog ett par minuter på One, ca 15-20 sekunder på Series X. Och det är MED grymt mycket snyggare grafik och bättre flyt i racen! Spelar en del Xbox One-spel på min Series X också, och där är det också en rejäl skillnad i laddtider och prestanda.
Håller med! Körde Horizon 5 på min One S innan jag köpte Series X, sjukt mkt mer spelglädje när man slipper de långa laddtiderna, jag är riktigt nöjd jag också!

Jopp, sägs att han kommer avgå när allt är klart. Känner att det är lite samma som med Bethesda. Grymma spel i teorin, men behöver en hel del stöd och vägledning som jag tror att Microsoft kan erbjuda.
Sen hade det nog låtit lite annorlunda från mig om jag vad PS-fanboy, men håller mig till Xbox där. Och Nintendo!
Jag tror inte ens Microsoft har råd att släppa riktigt stora spel exklusivt på Xbox.. Däremot kan man säkert få vänta på vissa större spel om man bara sitter på PS5.

Jag tror inte ens Microsoft har råd att släppa riktigt stora spel exklusivt på Xbox.. Däremot kan man säkert få vänta på vissa större spel om man bara sitter på PS5.
Mjo, timed exclusives lär det ju bli av ES6 och framtida Fallout och Doom till exempel. Säkert Diablo 4 också.
Starfield lär vara Xbox/Windows-exklusivt numera dock.

Mjo, timed exclusives lär det ju bli av ES6 och framtida Fallout och Doom till exempel. Säkert Diablo 4 också.
Starfield lär vara Xbox/Windows-exklusivt numera dock.
Jag som är uppvuxen på 80-90-talen är ju van vid det där och har faktiskt inget emot att det finns något som särskiljer konsolerna.
Om inte annat är det en anledning för mig att köpa en Xbox ;)

Tillbaka
Topp