• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gamingtråden

Kör neoretro här. Sea of Stars, alldeles nysläppt spel som ingår i abonnemanget för den som har PS Plus Extra. Möcke möcke bra, som Svennis skulle sagt! 👌
20230903_135304.jpg
Gillar det också skarpt! Har fått liv i min PS5a som typ samlat damm sedan God of War Ragnarok.

Testar att röra mig lite utanför klockämnen här i denna tråd för råd. Försöker påminnas namnet på ett spel jag lirade en del typ 2010-2013.

Man hoppade mellan plattformar vänster och höger likt ett fast rinner spel. Rymd/techno miljö typ. Och man kunde ladda in sina egna mp3 or som genererade själva banan samtidigt som man spelade 🤙🏻 Var grymt men helt glömt bort vad det hette.

Någon här som vet?

EDIT:
Hittade det efter en jävla massa googling. Audiosurf!

Senast ändrad:
Några kunniga inom speldatorer här? Senast jag byggde en dator var 2016 och det har hänt lite sedan dess på komponentsidan.
Hjälper en vän att undersöka vad man ska satsa på för delar i ett bygge med en budget på 15k. Intel/AMD. Geforce/Radeon. Eviga frågan.
Tar gärna emot rekommendationer på färdiga eller byggsatser. Han har ingen tidigare erfarenhet av speldatorer. Endast PS4 och tidigare konsoler. Men önskar att kunna spela tidigare titlar på högsta/hög grafik (1440p) med acceptabel fps.

Några kunniga inom speldatorer här? Senast jag byggde en dator var 2016 och det har hänt lite sedan dess på komponentsidan.
Hjälper en vän att undersöka vad man ska satsa på för delar i ett bygge med en budget på 15k. Intel/AMD. Geforce/Radeon. Eviga frågan.
Tar gärna emot rekommendationer på färdiga eller byggsatser. Han har ingen tidigare erfarenhet av speldatorer. Endast PS4 och tidigare konsoler. Men önskar att kunna spela tidigare titlar på högsta/hög grafik (1440p) med acceptabel fps.
Hej, jag hade i er situation lagt upp en tråd hos SweClockers forum. Forum > stationära datorer> köpråd. Specificera budget, om ni kan bygga själva, upplösning 1440p, hög/högsta grafik, vilka spel.

Hej på er!
Högst på önskelistan hos mina grabbar finns varsin stationär gamningdator.
Idag kör de varsin MSI Katana laptop med intel i5 och rtx3060 som funkat väldigt bra men de låter rätt mycket.
Är den någon som har koll på tekniken och kan komma med vettiga förslag på maskiner som är någorlunda framtidsäkra närmaste åren.
Gärna så att man kan byta grafikkort osv om 3 år när man behöver mer krut.

Budget är 15-20k per maskin (skärmar, tangentbord etc finns redan)
Gärna en länk till en prisvärd burk och lite info om vad det är man ska satsa på vad det gäller processor, grafikkort och andra viktiga komponeter.

Skulle vara grymt tacksam för lite guidning

Hej på er!
Idag kör de varsin MSI Katana laptop med intel i5 och rtx3060 som funkat väldigt bra men de låter rätt mycket.
Är den någon som har koll på tekniken och kan komma med vettiga förslag på maskiner som är någorlunda framtidsäkra närmaste åren.

Gärna en länk till en prisvärd burk och lite info om vad det är man ska satsa på vad det gäller processor, grafikkort och andra viktiga komponeter.

Lite beroende på tidshorisont så hade jag nog avvaktat till Black Friday. Årets rea kommer nog vara bra med tanke på återförsäljarnas lager och de reor vi redan ser på bland annat grafikkort.

Ett hett tips är att kolla färdigbyggda datorer hos Inet. Kolla på de modellerna som heter Taurus eller Inet (första länken) eller bygg din egen (andra länken). Monteringen brukar vara fri under Black Friday-rean hos Inet.

Edit: Kolla på Sweclockers för bra tips, exempelvis denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699809-koprad-speldator-budget-10-20k

Hej på er!

Nu tror jag ju visserligen att ett rtx3060 som inte är för laptop presterar bättre. Men hade jag byggt någonting idag hade jag byggt det kring ett rtx4070 för dom pengarna. Då kostar kort typ 8k, moderkort med cpu kring 6k. Redan där är vi på 14k.

Sen tillkommer ju nätagg, minnen osv. Jag hade dragit en förfrågan till inet med din önskan så knåpar de garanterat ihop nått bra. Är budget 15k så får man nog nöja sig med att bygga övrig dator runt ett rtx4060ti.

För 20k går det att klämma in 4070 istället.

Tänk på att om du framåt 3-4år vill kunna stoppa i nytt grafikkort för högre prestanda att du inte snålar in på processor nu. En flaskhals för prestanda finns alltid någonstans men känns ju synd att strypa ett nytt grafikkort alldeles för mycket med för slö processor.

Hej på er!

Mina 2 cent är att våga AMD grafikkort med mer VRAM (grafikminne). Vi ser t.ex. i sweclockers stora test att 8gb som frekvent används hos nvidias kort är gränsfall idag (https://www.sweclockers.com/test/37057-hur-mycket-grafikminne-anvander-de-senaste-spelen). Och du vill ha god framtidsutsikt - så fundera på AMD åtminstone.

Tänkte höra lite med er i denna tråden då ni troligtvis har bra mycket bättre koll än vad jag har på detta.
Som jag förstår är detta nedan specen på min burk. Vad är ett rimligt pris för denna om man ska sälja? Är det ens lönt? Tack på förhand!
1698692440769.png

Sitter en ssd i den tror jag med typ 200gb och en annan hårddisk med typ 3,5 TB minne. Om jag ska sälja denna dator som ett paket med en skärm (BenQ xl2420z 144hz), ett tangentbord (Corsair K70) och mus (Razor Deathadder, nyare modell), vad kan man få tror ni? Tack på förhand 😂

Får tipsa om Lies of P om någon av er likt mig gillar Bloodbourne och Darksouls serien och redan kört igenom Elden ring, rolig miljö och genomtänkt stridssystem, bytte själv från mus och bord till kontroller dock då det kändes smidigare galet nog.

julklappstips önskas!

Jag har en 10åring som gamear en del men inte så tunga spel som kräver bra grafikkort el fetingskärm?

Minecraft/roblox mest. Hon vill ha gamingsetup med ledlight osv. Idag kör hon iPad. Vi har Nintendo switch men hon har inte börjat köra Minecraft via den än. Som världens bästa pappa inreder jag ett gamingrum på ca 16kvm i källaren. Hörnsoffa och tv.

Frågan är stationär el laptop? Var köper man för kit med tangentbord, mus, skärm o dator? Kommer man långt på 8 papp? Vågar man köpa begagnad? Jag har varit lite tvek på det då man vet att grejer börjar krångla o sega ur inom några år..

julklappstips önskas!

Jag har en 10åring som gamear en del men inte så tunga spel som kräver bra grafikkort el fetingskärm?

Minecraft/roblox mest. Hon vill ha gamingsetup med ledlight osv. Idag kör hon iPad. Vi har Nintendo switch men hon har inte börjat köra Minecraft via den än. Som världens bästa pappa inreder jag ett gamingrum på ca 16kvm i källaren. Hörnsoffa och tv.

Frågan är stationär el laptop? Var köper man för kit med tangentbord, mus, skärm o dator? Kommer man långt på 8 papp? Vågar man köpa begagnad? Jag har varit lite tvek på det då man vet att grejer börjar krångla o sega ur inom några år..
Nu har jag inte vart en gejmer på länge annat än på hobby nivå, men rekommenderar starkt att köpa ett bygge som är uppgraderbart genom några år framöver.

Det viktigaste då är att du har bra komponenter i grunden dvs
moderkort och Processor

Grafikkortet kan vara enklare i början och sen uppgradera, dock så kommer processor och moderkort riskerar att vara flaskhalsar där så om dem är bra i grunden så kan man bygga ut och förbättra allt annat.

Gällande tillbehör så skulle jag säga att du kommer långt med ett enklare mekaniskt tangentbord och en midrange mus (kolla reviews på sweclockers mm. Så hittar du rätt där)

Datorn kan ju vara rolig att bygga ihop tillsammans? Men om du känner att det är överkurs (är dock väldigt enkelt och finns 1000tals youtubevideor där plus kul grej att göra tsm som sagt. Men då finns byggen från många sidor tex Netonnet eller webhallen där man kan välja samt fråga så man får något som ovan.

Då kan ju nästa uppgradering av grafikkretsen eller ram minnet bli en födelsedagspresent eller till nästa jul.

Hoppas det hjälper! 🙌🏻

Nu har jag inte vart en gejmer på länge annat än på hobby nivå, men rekommenderar starkt att köpa ett bygge som är uppgraderbart genom några år framöver.

Det viktigaste då är att du har bra komponenter i grunden dvs
moderkort och Processor

Grafikkortet kan vara enklare i början och sen uppgradera, dock så kommer processor och moderkort riskerar att vara flaskhalsar där så om dem är bra i grunden så kan man bygga ut och förbättra allt annat.

Gällande tillbehör så skulle jag säga att du kommer långt med ett enklare mekaniskt tangentbord och en midrange mus (kolla reviews på sweclockers mm. Så hittar du rätt där)

Datorn kan ju vara rolig att bygga ihop tillsammans? Men om du känner att det är överkurs (är dock väldigt enkelt och finns 1000tals youtubevideor där plus kul grej att göra tsm som sagt. Men då finns byggen från många sidor tex Netonnet eller webhallen där man kan välja samt fråga så man får något som ovan.

Då kan ju nästa uppgradering av grafikkretsen eller ram minnet bli en födelsedagspresent eller till nästa jul.

Hoppas det hjälper! 🙌🏻
Ps. Laptops är djävulens påfund för gameing, överhettar och går knappt att bygga ut och man får betala mer för sämre prestanda.

Ps. Laptops är djävulens påfund för gameing, överhettar och går knappt att bygga ut och man får betala mer för sämre prestanda.

Tack för feedback! Uppskattat!

Jag har en jobbskärm som kanske orkar dagens spel. Nåt år.

Jag är ingen fena på datorer o en färdigbyggd kanske går att köpa från nån annan än Netonnet o sånna som inte riktigt håller måttet (tror jag).

Är det uruselt som start? Inte de hetaste grafikkortet el internminnet. Det jag funderar över om hon hellre kommer game på ipadden o inte lägga 12k direkt.

Tack för feedback! Uppskattat!

Jag har en jobbskärm som kanske orkar dagens spel. Nåt år.

Jag är ingen fena på datorer o en färdigbyggd kanske går att köpa från nån annan än Netonnet o sånna som inte riktigt håller måttet (tror jag).

Är det uruselt som start? Inte de hetaste grafikkortet el internminnet. Det jag funderar över om hon hellre kommer game på ipadden o inte lägga 12k direkt.
Tyvärr skulle jag säga att den nog inte kommer vara till så stor glädje (speciellt företagsdatorer mm. Har ett chassi som inte låter dig sätta in större grafikkort senare och ofta mer funkar för streama film, kolla på internet mm.

Mycket i grafikkort och processorer har gått uppnå pris sen pandemin och brister på halvledare, men skulle säga att efter ha kollat lite så är nog denna mest lämplig även om den går precis över budget.

Tyvärr skulle jag säga att den nog inte kommer vara till så stor glädje (speciellt företagsdatorer mm. Har ett chassi som inte låter dig sätta in större grafikkort senare och ofta mer funkar för streama film, kolla på internet mm.

Mycket i grafikkort och processorer har gått uppnå pris sen pandemin och brister på halvledare, men skulle säga att efter ha kollat lite så är nog denna mest lämplig även om den går precis över budget.

Fy bubblan vad dyrt det har blivit! Senast jag köpte ett hyfsat high-end grafikkort (typ 2006) tror jag att jag betalade omkring tusenlappen. Finns för tusan grafikkort för över 25 000 kr!
Håller mig nog till mina konsoller...

Tillbaka
Topp