• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamingtråden

ScubaKing

Audemars
R2R är grymt.
Gillar man open world så kan du ju slå en kik på Asassins Creed, eller varför inte Spindelmannen?
Tycker spelfysiken är grym i båda!
Just cause är väl också open world men det har jag inte lirat alls.
Ska kolla dem du rekommenderade! Någon speciell utgåva av Asassins Creed? Hur fritt är spelet?
 

Exxet

Rolex
Ok kan du utveckla detta med friheten, glider man runt och gör som man vill eller finns det saker man måste göra som uppdrag osv? Det jag älskar med just GTA5 är att man kan glida runt med bilen och skapa sitt eget kaos som sedan får direkta konsekvenser. Upptäcka en värld med en massa möjligheter, klättra upp på kranar och använda sniper, besöka berg och köra stung med crossen osv.
Det enklaste är nog att läsa recensioner av spelet, är ingen hardcore gamer och har aldrig provat något GTA alls, men tvivlar på att det ej finns något uppdrag alls i hela spelet, och spelen är nog så långt i från varandra som man kan komma som genre, och nej det finns inga frågetecken, pilar eller andra markeringar på kartan, dom får man hitta själv.

Gillade man Dark Souls, Bloodborne och Sekiro så gillar man nog E R, själv gav jag upp efter att ha ledsnat på den röda texten -YOU DIED-
lite för många gånger, inte det enklaste spelet och bara en svårighetsgrad.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Gillade man Dark Souls, Bloodborne och Sekiro så gillar man nog E R, själv gav jag upp efter att ha ledsnat på den röda texten -YOU DIED-
lite för många gånger, inte det enklaste spelet och bara en svårighetsgrad.
Har inte kört Sekiro. Men i Dark souls och Bloodborne så kan man ju överlevla för att få det lite lättare. Så inte en svårighetsgradsinställning, men det går absolut att göra spelet enklare för sig. Därmed inte sagt att det är lätta spel och gillar man inte den typen av utmaning så är det klart man ledsnar.
 

ScubaKing

Audemars
Jag spelar just nu Horizon Forbidden West. Det är egentligen inte alls min typ av spel. Jag har på tok för dåligt tålamod. Men har lovat mig själv att ta mig igenom det, fick det med konsollen när jag köpte den. Spelar ett par timmar varje dag.

Det sagt att det inte är min typ, men det är ett helt otroligt vackert spel där dem verkligen tänkt på precis allt. Det är rätt roligt att spela med mycket gåtor och dylika man ska lösa. Det är inte speciellt fritt, men grafiken är verkligen den bästa jag någonsin sett på ett spel i alla kategorier. Storyn är tung och vacker och soundtracket är vackert.

Nackdelen är att det är trögstartat, det tar runt 10 timmar innan man ens kommer in i storyn.



6cf35ff21e12af83e1747b62b8a80b34-horizon-forbidden-west-screenshot-16-en-02feb22.jpg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena!
Min son som är 10,5 år vill köpa ett Xbox. Jag har ingen koll alls - vad behöver man?
Det som lockar mest är nog bilspel, Fortnite och Fifa typ. En ratt vill han gärna ha också. Vi kommer köra i vårt tv-rum på en äldre 50" Panasonic plasma (den ryker nog snart) och ett riktigt bra surroundsystem med en ganska ny Denon X4700H surroundreciever som allt kopplas till.
Vad tror ni - är det bara att slå till på nåt typ som länken nedan och köpa till en extra kontroll och ratt eller vad gör man? Jag köper gärna begagnat om det går att hitta nåt hyggligt modernt. Det måste inte vara senaste varianten egentligen, men jag känner mig själv. När man väl börjar titta runt så slutar det oftast med extra allt.

 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tjena!
Min son som är 10,5 år vill köpa ett Xbox. Jag har ingen koll alls - vad behöver man?
Det som lockar mest är nog bilspel, Fortnite och Fifa typ. En ratt vill han gärna ha också. Vi kommer köra i vårt tv-rum på en äldre 50" Panasonic plasma (den ryker nog snart) och ett riktigt bra surroundsystem med en ganska ny Denon X4700H surroundreciever som allt kopplas till.
Vad tror ni - är det bara att slå till på nåt typ som länken nedan och köpa till en extra kontroll och ratt eller vad gör man? Jag köper gärna begagnat om det går att hitta nåt hyggligt modernt. Det måste inte vara senaste varianten egentligen, men jag känner mig själv. När man väl börjar titta runt så slutar det oftast med extra allt.

Kan inte heller det där speciell bra men om det ska vara ett roligt bilspel föreslår jag forza horizon 5. Riktigt snyggt, fritt och underhållande. Säkert svinkul med en bra ratt
 

Psykel

Patek
Tjena!
Min son som är 10,5 år vill köpa ett Xbox. Jag har ingen koll alls - vad behöver man?
Det som lockar mest är nog bilspel, Fortnite och Fifa typ. En ratt vill han gärna ha också. Vi kommer köra i vårt tv-rum på en äldre 50" Panasonic plasma (den ryker nog snart) och ett riktigt bra surroundsystem med en ganska ny Denon X4700H surroundreciever som allt kopplas till.
Vad tror ni - är det bara att slå till på nåt typ som länken nedan och köpa till en extra kontroll och ratt eller vad gör man? Jag köper gärna begagnat om det går att hitta nåt hyggligt modernt. Det måste inte vara senaste varianten egentligen, men jag känner mig själv. När man väl börjar titta runt så slutar det oftast med extra allt.

Kan inte heller det där speciell bra men om det ska vara ett roligt bilspel föreslår jag forza horizon 5. Riktigt snyggt, fritt och underhållande. Säkert svinkul med en bra ratt
Series S blir nog alldeles utmärkt. Själv kör jag en Series X som är snäppet vassare (och nästan dubbelt så dyr samt smått omöjlig att få tag på), men min lillasyster har en S som funkar fint för henne.
Rekommenderar Gamepass Ultimate. Det är Gamepass ("gratis" spel med prenumeration, finns hundratals och jag har knappt köpt nytt på flera år pga detta) och Live Gold (för att spela online) för under 150kr per månad. Sjukt prisvärt! Forza Horizon 5 som Nisse nämnde ingår där, vilket jag spelar flitigt.
 

Exxet

Rolex
Tjena!
Min son som är 10,5 år vill köpa ett Xbox. Jag har ingen koll alls - vad behöver man?
Det som lockar mest är nog bilspel, Fortnite och Fifa typ. En ratt vill han gärna ha också. Vi kommer köra i vårt tv-rum på en äldre 50" Panasonic plasma (den ryker nog snart) och ett riktigt bra surroundsystem med en ganska ny Denon X4700H surroundreciever som allt kopplas till.
Vad tror ni - är det bara att slå till på nåt typ som länken nedan och köpa till en extra kontroll och ratt eller vad gör man? Jag köper gärna begagnat om det går att hitta nåt hyggligt modernt. Det måste inte vara senaste varianten egentligen, men jag känner mig själv. När man väl börjar titta runt så slutar det oftast med extra allt.

Allting kokar väl ner i hur mycket pengar du har, 10K räcker nog till ny Series X, extra HK, ratt o några spel.
En sak att tänka på är väl om man funderar på Series S, är den så mkt bättre än One X ? fördelen med den är att den spelar fysiska spel, B R, 4K.

På Tradera finns det rätt mycket att välja på när gäller beggat och Xbox är ju mycket lättare att få tag på än P S 5, i a f som ny.
 

ScubaKing

Audemars
Har lyckats ta mig igenom Horizon Dawn Forbidden West nu. Försökte hålla mig till huvuduppdragen och inte allt för många side-missions. Tror jag landade kring 42 timmars speltid totalt. Men man kan ju lätt spendera +100 timmar med alla side-missions om man vill det.

Jag spelade på "Story" läget så det var inte svårt alls, mer en upplevelse och en historia att följa.

Tycker ändå spelet var bra, hel otrolig grafik som slår allt jag sett tidigare. Väldigt vacker musik rakt igenom och ett fantastiskt budskap till mänskligheten på slutet.

Ger spelet en stark 3.a (möjligen svag 4.a) även om det kanske inte var exakt min stil av spel.

Ska försöka kicka igång GTA5 och spela igenom det en gång för alla. Sedan blir det nog Red Dead Redeption 2 som många talar gott om.

Möjligen ska jag försöka få in Horizon Dawn 1 imellan.

how-to-fly-horizon-forbidden-west.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag var inne på att bygga ny burk lagom till 3000 serien kom. Men blev inte av då jag insåg att de skulle vara svårt att få tag i grejer och jag vägrar betala över listpris.

Vill minnas ett 3080 kostade kring 8000kr när jag kikade på dom.

Blev istället att jag bytte mitt gtx970 + 1500kr mot ett Titan X pascal och 16gig ram. Motsvarar väl typ ett rtx 3060 idag.

De roliga är att det är ihopparat med de övriga stenålders komponenterna som var medelklass kring 2014 tjockt ihopklämda i en htpc 🤣

Men de funkar! Inte superbra på spel som kräver mer cpu kraft dock.

Blir intressant att se vilket kort man får för 8000kr och hur de presterar. Misstänker att om jag bara uppgraderar mitt moderkort och ny cpu blir mitt burk rätt pigg ändå
 

Flaco

Cartier
Spelar folk på dator längre? Fick intrycket det bara var konsol som gäller. Kör själv PS5 och ser ingen anledning till att köra på datorn.
Konsolspelandet har fått sig ett uppsving hos breda massan, inte minst under pandemin. Entusiastdelen av spelare föredrar dock fortfarande PC gaming pga alla dess fördelar.

Vad jag förstår går utvecklingen bort från traditionellt PC spelande, men inte här hemma! :cool:
 

ScubaKing

Audemars
Konsolspelandet har fått sig ett uppsving hos breda massan, inte minst under pandemin. Entusiastdelen av spelare föredrar dock fortfarande PC gaming pga alla dess fördelar.

Vad jag förstår går utvecklingen bort från traditionellt PC spelande, men inte här hemma! :cool:

Av ren nyfikenhet, vilka är fördelarna med PC spelande, jag har aldrig spelat på PC mer än något spel på 80-talet på en 286.a (Police Quest, Kings Quest från Sierra o.s,v) så jag vet faktiskt inte.
 

Flaco

Cartier
Fler som noterade hur kraftigt begränsad 4080 12gb är mot 4080 16gb? Skillnaden i cuda-cores och bandbredd på minnesbussen liknar 3070 vs 3080.

12gb listar $899 och 16gb $1199, det är vansinnigt. Det "riktiga" 4080 landar på strax över 16k sek?
 

Flaco

Cartier
Av ren nyfikenhet, vilka är fördelarna med PC spelande, jag har aldrig spelat på PC mer än något spel på 80-talet på en 286.a (Police Quest, Kings Quest från Sierra o.s,v) så jag vet faktiskt inte.
Fördelar är exempelvis true 4k 120 fps, bättre kvalitet på grafiken, fler skärmar samtidigt, valmöjligheter i hårdvara, kunna modifiera spel, tillgång till fler spel, billigare spel osv.

Största nackdelen är att pc är dyrare än en konsol.

Testa pc master race, vettja! ;)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, vilka är fördelarna med PC spelande, jag har aldrig spelat på PC mer än något spel på 80-talet på en 286.a (Police Quest, Kings Quest från Sierra o.s,v) så jag vet faktiskt inte.
Min PC är i ett lågt chassi så den är inte mycket större än en konsol. Ligger undangömd i TV-bänken.

Kopplat som en konsol då jag lirar på min 65" tv och har en xbox kontroll kopplad till den.

Så för allt spelande känns det som en konsol. Men sen klarar den allt annat man behöver av en PC också. Mediacenter, lagra bilder osv. Plus att grafiken är snyggare än konsoler kan ge.

Större utbud av spel. Jag ser bara fördelar och har inte köpt ny konsol sedan xbox 360
 

azcii

Patek
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, vilka är fördelarna med PC spelande, jag har aldrig spelat på PC mer än något spel på 80-talet på en 286.a (Police Quest, Kings Quest från Sierra o.s,v) så jag vet faktiskt inte.
Jag spelar både på PC och konsol (PS5 / Nintendo Switch)

För mig beror det helt på vilket typ av spel jag spelar .FPS-spel vill jag spela vid datorn med mus och tangentbord. Sportspel spelar jag helst på konsol när jag sitter i soffan(speciellt mot vänner).

Sen kan ju inte PS5an mäta sig med min PC(12900k & 3080) när det kommer till prestanda. Får exempelvis ut 144fps på min 144hz skärm i maxinställningar och 2140p när jag spelar apex legends. Är begränsad till 60fps på konsol för samma spel på PS5.
 
Topp