• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

"Enligt expertisen kan vi räkna med att en vanlig oled-skärm kan användas i drygt 20 000 timmar, vilket motsvarar fem timmar per dag under elva års tid"
1000023904.jpg

Förståsigpåarna verkar oense men 4-5 år låter lite kort. Särskilt om man köpt en dyr tv...
Ai svara såhär
Livslängden på en AMOLED-skärm i en Garmin-klocka beror på flera faktorer, men generellt håller den flera år innan någon märkbar försämring sker.

Typisk livslängd för en AMOLED-skärm:

Upp till 50 000 timmar användning (vilket motsvarar över 5 år vid konstant skärmaktivitet).

Eftersom en klocka inte är påslagen hela tiden (till skillnad från en TV eller telefon) kan den hålla mycket längre.

Faktorer som påverkar livslängden:

1. Ljusstyrka – Högre ljusstyrka sliter snabbare på skärmen.

2. Alltid-på-läge (AOD) – Förkortar livslängden något eftersom pixlarna används konstant.

3. Brännmärken (Burn-in) – AMOLED kan få inbränningar om samma bild visas för länge, men Garmin använder smarta tekniker för att minimera risken.

4. Temperatur och fukt – Extrem värme eller kyla kan påverka skärmens livslängd.

Jämfört med MIP-skärmar (Memory-in-Pixel)

AMOLED ger bättre färger och kontrast, men kan slitas snabbare än MIP-skärmar, som Garmin ofta använder i sina sportklockor för att maximera batteritid och hållbarhet.

Sammanfattning

Om du använder din Garmin-klocka med måttlig ljusstyrka och AOD avstängt eller begränsat, kan AMOLED-skärmen h
ålla över 5–7 år utan problem.

God morgon
20250317_070655.jpg

Jag upplever att HR-sensorn på fenix 8:an inte är lika exakt som på epix2 och tactix7. F8 och E2 har ju samma typ av sensor medan T7 har den äldre sensorn.
Tyckte redan dag 1 med F8 att den inte riktigt visade rätt, och nu efter någon vecka så kan jag konstatera att det just verkar vara så. Den visar typ 15-20 slag för mycket på morgonen t ex, men det verkar gå att "kalibrera" den genom att gå in i pulsläget och sen tillbaka till urtavlan igen. Då ser det oftast bättre ut. Kanske en slump, vet inte.
På gymmet känns den inte heller pålitlig. Marklyft ett set så visar den över 100, nästa set drygt 50 ett tag, för att sen öka till mer rimligt. Nästa set kan det se vettigt ut hela tiden.

Jag tror det är fel på den här individen.
Har någon av er märkt något liknande?

Senast ändrad:
God morgon
20250317_070655.jpg

Jag upplever att HR-sensorn på fenix 8:an inte är lika exakt som på epix2 och tactix7. F8 och E2 har ju samma typ av sensor medan T7 har den äldre sensorn.
Tyckte redan dag 1 med F8 att den inte riktigt visade rätt, och nu efter någon vecka så kan jag konstatera att det just verkar vara så. Den visar typ 15-20 slag för mycket på morgonen t ex, men det verkar gå att "kalibrera" den genom att gå in i pulsläget och sen tillbaka till urtavlan igen. Då ser det oftast bättre ut. Kanske en slump, vet inte.
På gymmet känns den inte heller pålitlig. Marklyft ett set så visar den över 100, nästa set drygt 50 ett tag, för att sen öka till mer rimligt. Nästa set kan det se vettigt ut hela tiden.

Har någon av er mörkt något liknande?
Kontakta Garmins support på telefon till att börja med.

God morgon
20250317_070655.jpg

Har någon av er mörkt något liknande?
Kan det vara så att den sitter annorlunda än de andra? 47 vs 51.
Tycker att min Fenix 8 är mer exakt än min Instinct vid träning och hänger med bättre vid snabba pulsförändringar. Annars är de rätt lika.

Kan det vara så att den sitter annorlunda än de andra? 47 vs 51.
Tycker att min Fenix 8 är mer exakt än min Instinct vid träning och hänger med bättre vid snabba pulsförändringar. Annars är de rätt lika.
Ja, jag var först också inne på det. De är ju olika stora, så jag tänkte likadant. Men den sitter inte alls dåligt, och nu har den dessutom Hemsutband, så den sitter ju som gjuten. Så jag jag tror inte det ändå.
Läser man vad det står om hur den ska sitta, så ska den sitta så tajt att huden följer med om man flyttar på den, men samtidigt inte så hårt att den riskerar att stoppa flödet. Det gör den sannolikt inte, och som sagt de andra två funkar ju bra på samma handled med samma användare.

Men jag ska börja med att slå en signal till Garmin.

Diskussionen om värdeminskning är intressant, man är ju inte riktigt vad vid det från andra klockmärken. Visst, en G-Shock tappade upp till 50% ibland men sällan mer.

Jag väljer att se på smarta klockor som mobiltelefoner. Man köper en modell, använder den i ett par år och sedan är den i princip inte värd nånting alls.

Diskussionen om värdeminskning är intressant, man är ju inte riktigt vad vid det från andra klockmärken. Visst, en G-Shock tappade upp till 50% ibland men sällan mer.

Jag väljer att se på smarta klockor som mobiltelefoner. Man köper en modell, använder den i ett par år och sedan är den i princip inte värd nånting alls.
Tänker samma som dig. De är lite som mobiltelefoner och blir E-waste efter några år. Vem vill köpa en iphone med skal i damaskus stål för 35k?

Tänker samma som dig. De är lite som mobiltelefoner och blir E-waste efter några år. Vem vill köpa en iphone med skal i damaskus stål för 35k?

Jag brukar köpa Samsung Ultra-modellerna å nog är dom allt värda några tusen även efter ett par år. Garmin går ju också sälja får några tusen men det blir ju 50% eller under. Om man får sålt.

Tillbaka
Topp