• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

Det som är lite problemet med Fenix klockorna är att de funkar till det mesta, dvs andra klockor blir lätt liggande i lådan 🙂
AW gjorde samma för mig, bör sällan något annat mer än när man är klädd för partaj och finskjortan åker på.
Försöker dock komma fram till den faktiskts batteritiden på en Fenix 6 men hittar allt från 1 dag till 2 veckor vid användande alltid

Fick precis hem en Fenix 7S, sitter skönt på min ca 17 cm handled :) En del att konfigurera nu, får bli kvällens projekt efter nattningen

20220810_144012.jpg
20220810_143222.jpg

Ser riktigt bra ut, onödig post från din sida för nu blev jag ändå lite sugen på en S, din ser ju inte alls feminin ut
Tycker att det är lite beroende på färgtema, helsvart eller som min stålfärgad med grafitgrå tycker jag funkar men vissa andra varianter hade hag nog inte varit tillräckligt modig för. Tycker även att det var stor skillnad på produktbilderna från Garmin och wristshots när jag googlade runt som gjorde att jag till slut bestämde mig för denna.

Tycker att det är lite beroende på färgtema, helsvart eller som min stålfärgad med grafitgrå tycker jag funkar men vissa andra varianter hade hag nog inte varit tillräckligt modig för. Tycker även att det var stor skillnad på produktbilderna från Garmin och wristshots när jag googlade runt som gjorde att jag till slut bestämde mig för denna.
Jag håller med dig, färgkombinationen på din är riktigt trevlig. När jag googlade på den tycker jag den ser feminin ut men som sagt, efter dina bilder blev jag intresserad.
Får nog åka iväg och prova lite när jag ör ledig nästa gång.

Detta är väl som att svära i kyrkan men om någon är intresserad av att göra sig av med sin 6s pro eller instinct 2 tactical mot en AW7 så hojta 😬

Senast ändrad:
Ska göra en annons eftersom man inte få sälja i vanliga forumtrådar. Men, skulle det finnas ett intresse att ta över en Fenix 6X sapphire här isf?

Inköpt i december. Medföljer ett nästan oanvänt "Coyote Tan Silicone" band. Inget svart band alltså (sålt).

20220316_093426.jpg
20220316_093413.jpg

Bakgrunden var att en butik i morse sänkte 7X sapphire till 7182kr. Wow tänkte jag men det var en bugg så nu kostar den istället 8992kr 😭

Det hade ändå knappt varit värt bytet och nu är det absolut inte värt 😵‍💫

Skönt med enbart knappar. Solladdning hade kanske varit bra däremot.
Vi kanske beställde från samma butik då. Jag beställde en Epix 2 med 35% rabatt, fick orderbekräftelse men de var inte så sugna på den affären…

Vi kanske beställde från samma butik då. Jag beställde en Epix 2 med 35% rabatt, fick orderbekräftelse men de var inte så sugna på den affären…
Egentligen ska affären gå igenom om du fått orderbekräftelse om det absolut inte är uppenbart för lågt pris...
Jag drog CDON till ARN nyligen men då var det halva priset av misstag så den gick inte 😀

Bikeshop.se var det igår som hade en bugg.

Egentligen ska affären gå igenom om du fått orderbekräftelse om det absolut inte är uppenbart för lågt pris...
Jag drog CDON till ARN nyligen men då var det halva priset av misstag så den gick inte 😀

Bikeshop.se var det igår som hade en bugg.
Jajamen bikeshop.se var det
Jag ringde dem efter orderbekräftelsen då jag kom på att jag nog villhövde epix 2 sapphire men de meddelade då att det blivit fel och att deras inköpare ska kontakta kunder som beställt och erbjuda klockorna till inköpspris som dock ligger högre än bekräftat pris. Ännu inte hört något så det blir spännande detta 😊

Har ägt min Forerunner 945 LTE i ca 1 år nu vilket också är min första sport/pulsklocka. Även om jag själv tycker att jag använder en hel del funktioner så är jag ändå nyfiken om det är någon av er som faktiskt använder Garmins Automotive kartor (tror den kallas så) med Point of Interest för att hitta till t.ex. fik, restaurang eller liknande och när är använder ni den funktionen isf? Jag har aldrig använt den då jag tycker att det är mycket enklare att dra fram mobilen men det vore intressant om det är någon som använden den på något smart sätt som jag själv inte har tänkt på.

Har ägt min Forerunner 945 LTE i ca 1 år nu vilket också är min första sport/pulsklocka. Även om jag själv tycker att jag använder en hel del funktioner så är jag ändå nyfiken om det är någon av er som faktiskt använder Garmins Automotive kartor (tror den kallas så) med Point of Interest för att hitta till t.ex. fik, restaurang eller liknande och när är använder ni den funktionen isf? Jag har aldrig använt den då jag tycker att det är mycket enklare att dra fram mobilen men det vore intressant om det är någon som använden den på något smart sätt som jag själv inte har tänkt på.

Jag har använt den för att hitta närmsta bensinstation när jag var i en stad jag inte kännde till så bra. De kan vara lite luriga att hitta 🙂

Utöver det känns det spontant lättare att navigera med mobilen till olika ställen i en stad. Visst som backup kan det ju vara bra om mobilen skulle ladda ur eller tappas bort 🙂

Tycker själv navigeringen är som bäst när man är ute och vandrar eller springer.

Jag har använt den för att hitta närmsta bensinstation när jag var i en stad jag inte kännde till så bra. De kan vara lite luriga att hitta 🙂

Utöver det känns det spontant lättare att navigera med mobilen till olika ställen i en stad. Visst som backup kan det ju vara bra om mobilen skulle ladda ur eller tappas bort 🙂

Tycker själv navigeringen är som bäst när man är ute och vandrar eller springer.
Google maps är väl ganska oslagbart vad gäller att hitta företag, platser, anläggningar osv.
Aldrig provat med klockan dock...

Behöver tips, är det värt att lägga 1200kr extra för en 6s pro kontra 6s om man inte är en person som är ute och springer eller vandrar (tänker på kartorna), är där andra funktioner/saker som gör det värt det?
Försökte läsa mig till skillnaderna men blir inte klokare.

Senast ändrad:
Google maps är väl ganska oslagbart vad gäller att hitta företag, platser, anläggningar osv.
Aldrig provat med klockan dock...
Såväl Google som Apple är riktigt bra när man sitter i bil, eller befinner sig i städer och samhällen, men så fort du kommer utanför tätort är båda dessa helt värdelösa. Prova med att titta på svenska fjällen. Sedan kollar du t ex appen MapOut eller TrailFork eller EasyRoute, som baseras på OSM-kartor.

Garmins inbyggda kartor är bra. De baseras på OSM, men är inte fullt så uppdaterade. Till Garmin går att ladda ned tredjepartskartor. Tips är frikart.no samt talkytoaster.com, men jag har inte kollat om de fungerar med Garmins sökfunktion. De sistnämnda uppdateras så tätt som varje vecka.

Behöver tips, är det värt att lägga 1200kr extra för en 6s pro kontra 6s om man inte är en person som är ute och springer eller vandrar (tänker på kartorna), är där andra funktioner/saker som gör det värt det?
Försökte läsa mig till skillnaderna men blir inte klokare.
Beror ju på dina aktiviteter. Jag använder kartor otroligt mycket, men så är mitt stora nöje löpning, skidåkning, cykling och vandring i skog och på fjäll (inklusive alper). Om man är ute en stor del av en dag, så kan ett vägval handla om ett par timmar extra eller ej. En plötslig whiteout på fjället är också ett läge att uppskatta karta i en GPS-enhet. Även om man känner miljön väl. Kartor är också toppen, om man vill korta en rutt pga hastigt väderomslag.

Ett av mina nöjen handlar om att söka och springa/cykla helt nya rutter på nya platser. Har tagit mig fram på nästan helt igenvuxna leder i alperna, för att komma fram till målet. Och bonusen kan vara häpnadsväckande miljöer, utanför de tyngre trafikerade lederna.

Beror ju på dina aktiviteter. Jag använder kartor otroligt mycket, men så är mitt stora nöje löpning, skidåkning, cykling och vandring i skog och på fjäll (inklusive alper). Om man är ute en stor del av en dag, så kan ett vägval handla om ett par timmar extra eller ej. En plötslig whiteout på fjället är också ett läge att uppskatta karta i en GPS-enhet. Även om man känner miljön väl. Kartor är också toppen, om man vill korta en rutt pga hastigt väderomslag.

Ett av mina nöjen handlar om att söka och springa/cykla helt nya rutter på nya platser. Har tagit mig fram på nästan helt igenvuxna leder i alperna, för att komma fram till målet. Och bonusen kan vara häpnadsväckande miljöer, utanför de tyngre trafikerade lederna.
Jag då förstår jag att kartor är nödvändigt men som jag skrev så är jag varken ute och vandrar i fjäll/skog osv osv, är heller ingen löpare utan jag är sån däringa gymtönt och är jag ute o vandrar så är det i stan vilket betyder att mobilen oxå är med mig och jag navigerar nog bra mycket hellre med den skärmen än på en klocka. Så är kartor och att kunna ladda ner musik till klockan enda skillnaden känns det duktigt ovärt 1200-1500kr.

Jag tänker mer batteritid, hållbarhet, mjukvara osv, om där är några fördelar med att köra pro kontra vanliga

Jag då förstår jag att kartor är nödvändigt men som jag skrev så är jag varken ute och vandrar i fjäll/skog osv osv, är heller ingen löpare utan jag är sån däringa gymtönt och är jag ute o vandrar så är det i stan vilket betyder att mobilen oxå är med mig och jag navigerar nog bra mycket hellre med den skärmen än på en klocka. Så är kartor och att kunna ladda ner musik till klockan enda skillnaden känns det duktigt ovärt 1200-1500kr.

Jag tänker mer batteritid, hållbarhet, mjukvara osv, om där är några fördelar med att köra pro kontra vanliga
Då har du ju svaret. Köp den som är billigast. Specifikationer finns på Garmins hemsida. Kolla där, om du inte redan gjort det. Där redogörs för batteritid, t ex.

Tillbaka
Topp