• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

Någon som testat talkytoasters kartor ?

Mycket mer detaljerade än de som följer med stock. 150 spänn känns som ett rimligt pris med 🙂

Bilagor

• 20221006_174848.jpg
    20221006_174848.jpg
    319.4 KB · Visningar: 47
Jo håller med, tycker Garmin kunde ge lite mer alternativ till fonter på sina standard tavlor 🙂

Letar fortfarande efter en bra analog tavla. Någon som har tips på det ? 🙂
Håller med dig ang fonterna på standardtavlorna faktiskt.

Detta är den trevligaste analoga jag hittar iaf SHN A_TcxD (kostar typ 20kr eller nått)

Bilagor

• 123C4FAA-531D-4675-AEBE-8C1EAA4CF0EE.jpeg
    123C4FAA-531D-4675-AEBE-8C1EAA4CF0EE.jpeg
    298.2 KB · Visningar: 59
Håller med dig ang fonterna på standardtavlorna faktiskt.

Detta är den trevligaste analoga jag hittar iaf SHN A_TcxD (kostar typ 20kr eller nått)
Ser trevlig ut 👍

Hittade denna som jag testar just nu, vill bara se så den inte suger för mycket batteri 🙂

Rent estetisk är den ganska trevlig

Bilagor

• 20221007_210959.jpg
    20221007_210959.jpg
    482.2 KB · Visningar: 47
Funderar på en Marq Captain.
Vilka extra kostnader tillkommer i form av inköp av olika tillägg, som kartor, sjökort, etc, och vilka abonnemang måste man ha för att saker och ting skall funka på klockan? Och jag antar att det finns vissa begränsningar i vilka tjänster/produkter som funkar med klockan, hur inlåst blir man?
Har försökt googla lite om detta, men inte hittat någon bra övergripande information. Såg dock att jag måste köpa till sjökort för över två papp, vilket är extremt dyrt för aktuellt sjökort jämfört med andra tjänster. Hur är det med golfbanor, skidanläggningar och övrig funktionalitet i klockan?

Funderar på en Marq Captain.
Vilka extra kostnader tillkommer i form av inköp av olika tillägg, som kartor, sjökort, etc, och vilka abonnemang måste man ha för att saker och ting skall funka på klockan? Och jag antar att det finns vissa begränsningar i vilka tjänster/produkter som funkar med klockan, hur inlåst blir man?
Har försökt googla lite om detta, men inte hittat någon bra övergripande information. Såg dock att jag måste köpa till sjökort för över två papp, vilket är extremt dyrt för aktuellt sjökort jämfört med andra tjänster. Hur är det med golfbanor, skidanläggningar och övrig funktionalitet i klockan?
Golf-, och skidkartor ingår. Men eftersom jag själv inte spelar golf, kan jag vare sig kommentera kvalitet eller hur många banor som ingår. Faktum är att jag har plockat bort golfkartorna från min klocka.

Skidanläggningar däremot verkar ingå bra (men skärmen är så liten, att den inte är särskilt användbar för att överblicka systemet - har provat på flera orter).

Sjökort använder jag mig inte av, så det kan jag inte kommentera. (Jag skulle nog inte använda en klocka för att navigera på sjön…) Däremot så har jag laddat ner andra kartor än Garmins. Somliga gratis, somliga mot en engångskostnad. Exempel är frikart.no samt talkytoaster.co.uk. Den sista kostar lite, men inte mycket. Frikart tar gärna en gåva, men är fri att ladda ner.

Garmins topo-kartor för vår region är sämre än de OSM-baserade som jag nämnt. Lite beroende på användning. Framför allt utanför städer. Men i städer är Garmins egna kartor helt ok.

Så vitt jag vet finns inga abonnemangskostnader avseende kartor, med undantag för ”birdsview”, vilket är satellitbilder. Men jag har läst någonstans att den tjänsten är på väg bort. Jag har annars ett ”livstidsabonnemang” som del i min GPSMap 66sr (som är en handhållen enhet).

Klockan själv kostar i inköp och tillhörande appar är gratis. Marq-modellerna har samma programvara som Fenix 6 och eftersom det nu även finns en Fenix 7 kan man anta att Marq kanske är på väg att ersättas. De säljs inte längre i Garmins webb-tjänst. Jag har haft en i drygt tre år nu. Det är en väldigt dyr Garmin, men jag är nöjd så här långt och jag använder rejält många funktioner. Bortsett golf och segling…

Du kanske vill kolla upp Quatix-serien?

Edit: Väl värt att kolla upp Marq 2 Captain som släpptes igår 11/10.

Senast ändrad:
Igår släpptes Marq generation 2. I stort en Epix 2 i mer exklusiv boett.
0EDC0B76-09B4-4DD5-A03C-E57E50DEA80B.jpeg

Och idag cirklar den här på några webbsidor; Garmin Instinct Crossover. En Instinct 2 med analoga visare.

40938974-C885-4559-A729-8236E6C5A534.jpeg

Den första rejält kostsam med start vid ca 20 tkr (flera modeller). Den andra har jag inte sett pris för, men bara upplägget indikerar väl att Instinct är ett rejält intressant alternativ till Casio G-Shock. Dessutom med påtagligt bättre funktioner.

Och idag cirklar den här på några webbsidor; Garmin Instinct Crossover. En Instinct 2 med analoga visare.

Den första rejält kostsam med start vid ca 20 tkr (flera modeller). Den andra har jag inte sett pris för, men bara upplägget indikerar väl att Instinct är ett rejält intressant alternativ till Casio G-Shock. Dessutom med påtagligt bättre funktioner.
Jättefina båda två, visst. Men 20k för Marq... 😵‍💫
Skulle vilja ha en Epix 51mm och den släpps förmodligen men då kommer Fenix samtidigt fasas ut. Så det lär dröja ett par år.

Som trådstartare ska jag våga mig på att svära i kyrkan... Amazfit T-Rex 2 har släppts och där får man Amoled och 24 dagars batteri för ca 2400kr.
Och den verkar även stå sig hyfsat i test mot Garmin.
Menar att Garmin kanske får bromsa upp lite med sin prissättning.

Här är ett test mellan förra modellerna, T-Rex Pro och Fenix 6.

Senast ändrad:

Välkomnar så mycket Ana-Digi Instinct! Fler än jag som är taggad? Anar man stål där i boetten eller bara grå plast tro?

Senast ändrad:
Jag sprang på en garmin fenix 2 på på återvinningen. Ingen som har en laddkabel
20221018_081126.jpg
i gömmorna? Vet inte ens om den funkar, men eftersom jag normalt inte använder träningsklockor vore det kul att testa.

Hej folket!

Är sugen på en Fenix 6a sapphire.
Lite osäker på storleken men känns som 47mm borde räcka. 17.5-18cm handled.
Har ni något ont att säga om dessa eller är det bara att klippa en vid första chansen man får?

Hej folket!

Är sugen på en Fenix 6a sapphire.
Lite osäker på storleken men känns som 47mm borde räcka. 17.5-18cm handled.
Har ni något ont att säga om dessa eller är det bara att klippa en vid första chansen man får?
Väldigt bra klocka som passar till det mesta, bara bra o säga om den.

Med 18cm handled kan du ju dock rocka en 6x utan problem, den har ju lite större skärm och ganska mycket bättre batteritid :)

Garmin Instinct Crossover ute nu:

Ganska mkt dyrare än jag hoppats på…

Tillbaka
Topp