Håller med, att trycket är äkta gilt gör inte så stor skillnad. Det är resten som gör det.När man säger Rolex gilt så syftar man på det. Säger man gilt om annat som tex Tusor så syftar man främst på eran och att texten är i ädelmetall. Kan vara alltifrån guldtext till silver gilt mm.. Som Aurum säger så är det fullt möjligt att fler använde samma metod som Rolex använde men de är iaf de som gjort gilt till ett begrepp när det kommer till urtavlor. Den stora charmen med gilt-tavlor är egentligen inte trycket. Det är den blanka lackade tavelytan som är spegelblank när den är i bra skick.
Svårt att fota hur Rolex gilt ser ut. Denna bild visar hyfsat tydligt hur texten ligger under färgen.
Detta leder dock till nästa fråga om hur många Lackade svarta tavlor från 50-60-talet som är orörda. Var det Stahl som oljade in sina tavlor med mineralolja? Då trycket oftast är intakt och endast klarlacken som åldras är det relativt enkelt att få upp lystern i dem. Radium, ålder och fukt är inte snällt mot klarlacken.