• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spaning, svarttavlade 40-talare i modell lite större $$$

Kan du ge något konkret exempel gällande det sista stycket? Vore bra om du kunde utveckla lite mer. Har faktiskt svårt att greppa vad du menar... Något exempel på vad som är "mycket pengar" för en specifik modell med välbevad blank tavla? Något exempel på något "grymt som fortfarande är för billigt"?
Well. I de fall där tavlan är blank och fin. Det är inte vanligt.

Ett exempel är den lilla Tissoten jag länkade till. Jag tror den kostade ett par tusen. Jag köpte min Titus-dykare för ca 11k och också den tror jag är värd mer än det dubbla. Det finns säkerligen massor med andra klockor som startat sitt liv med blanka och fina svarta tavlor.

På dyrare klockor så tror jag fortfarande att hög gloss har en stor uppsida. Oavsett om det är en Rolex, Patek eller Blancpain. De görs inte längre och de som har överlevt bra kommer knappast att bli billigare desto längre tid det går.
 
Nä. Jag menar att tavlans skick ska spegla priset. Om boetten är kass så ska klockan givetvis vara billigare än om den inte varit det sett till om tavlan varit densamma. Däremot så kan ju en trevlig tavla trycka upp priset till en högre peng oavsett boett. Inte som att kromboetter per automatik ska göra klockan asbillig. Är den fin så har jag verkligen inga problem med att klockan kostar 3k. Jag har mer problem med en trött gilttavla i en stålboett som kostar 20k.

Som entusiast så känns det helt okej om bra grejer kostar pengar. Det som är skadligt är när dåliga grejer säljer för för mycket. Då blir bubblan för bra grejer osunt stor. Och det bygger på okunskap hos köparna.
Självklart är det så att "bara" för att det är kromboett så behöver klockan inte gå billigt. Jag förstår också att en bra tavla är mycket av klockans värde. Min fråga var nog egentligen bara att få ett klargörande. Vet inte om jag håller med om att "bra" grejer får kosta pengar? Det måste ju medföra att dåliga grejer också blir det? Eller halvbra? Spektrumet flyttas väl hela tiden? För det får väl ändå sägas att det "trycket" som är på priserna (främst av proffesionella handlare) inte är rimliga?
 
Självklart är det så att "bara" för att det är kromboett så behöver klockan inte gå billigt. Jag förstår också att en bra tavla är mycket av klockans värde. Min fråga var nog egentligen bara att få ett klargörande. Vet inte om jag håller med om att "bra" grejer får kosta pengar? Det måste ju medföra att dåliga grejer också blir det? Eller halvbra? Spektrumet flyttas väl hela tiden? För det får väl ändå sägas att det "trycket" som är på priserna (främst av proffesionella handlare) inte är rimliga?
Spektrumet borde öka. Inte flytta. Om 1% är grymma så betyder det att 99% inte är det. Om alla vill ha den sista procenten som är grym så betyder det inte att priset på de övriga 99% också borde öka. Det är det jag syftar på när jag säger att många köpare är dumma. De förstår sig inte på kvalitet och varför riktigt, riktigt bra grejer kostar mycket pengar. Dagen priserna justeras så är det inte den sista procenten som kommer att lida. De som prompt vill ha det bästa kommer fortfarande att vara villig att betala för sig. Övriga 99%? Probably not.

Att halvdanna grejer blir dyrt saknar substans. Det tror jag mer hänger ihop med spekulation snarare än kvalitet.
 
Lite ot...
Nyss var det tropical som var det hetaste. Har svart och helst blanksvart gått om...? Tycker ni tex att mina (inte helt perfekt blanka) svarta ovan betingar större värde än dessa bruna? För ngt år sedan hade de bruna lätt varit dyrare...?
IMG_20190908_094652.jpg
IMG_20190211_092231_143.jpg
 
Spektrumet borde öka. Inte flytta. Om 1% är grymma så betyder det att 99% inte är det. Om alla vill ha den sista procenten som är grym så betyder det inte att priset på de övriga 99% också borde öka. Det är det jag syftar på när jag säger att många köpare är dumma. De förstår sig inte på kvalitet och varför riktigt, riktigt bra grejer kostar mycket pengar. Dagen priserna justeras så är det inte den sista procenten som kommer att lida. De som prompt vill ha det bästa kommer fortfarande att vara villig att betala för sig. Övriga 99%? Probably not.

Att halvdanna grejer blir dyrt saknar substans. Det tror jag mer hänger ihop med spekulation snarare än kvalitet.
Förstår din poäng och håller med. Tror bara att när det finns tydliga vinst intressen ökar inte spektrumet utan flyttas...
Men håller med om vad du säger!
 
Lite ot...
Nyss var det tropical som var det hetaste. Har svart och helst blanksvart gått om...? Tycker ni tex att mina (inte helt perfekt blanka) svarta ovan betingar större värde än dessa bruna? För ngt år sedan hade de bruna lätt varit dyrare...?
IMG_20190908_094652.jpg
IMG_20190211_092231_143.jpg
Hoppas att svarta och blanka har gjort det! Tropical är mycket roligare!!!
 
You tell me. Jag betalar också extra för lackade tavlor om de fortfarande är fina.
Frågade googles, ingen vet vad skillnaden mellan det jag kallar galvanisk och gilt är. Verkar som gilt mer eller mindre är en galvanisk tavla. Första lagret verkar folk vara överens om, den är silver/guldbelagd med plätering/galvaninsering. Sedan går åsikterna isär lite. Vissa säger nästa svarta lager är galvaniserat medan vissa säger tryckt/målad. Antingen läggs något på tavlan som gör att galvaniseringen inte biter på text/skalor eller så lägger man ett tryck (färg) på allt förutom där text/skalor är. Sedan så lade man klarlack på vissa tavlor, tex Submariners. Andra fick klara sig utan lack. Kan vara så att nivåskillnaden hänger ihop med klarlack? Just nivåskillnaden har jag lite svårt att förstå.
 
Lite ot...
Nyss var det tropical som var det hetaste. Har svart och helst blanksvart gått om...? Tycker ni tex att mina (inte helt perfekt blanka) svarta ovan betingar större värde än dessa bruna? För ngt år sedan hade de bruna lätt varit dyrare...?
IMG_20190908_094652.jpg
IMG_20190211_092231_143.jpg
I min värld så handlar det om kvalitet. Perfekt brunt och blankt är hetare än svart allt annat lika.

I slutändan så handlar det om vad som är mest pleasing för ögat. Något som självklart kan vara individuellt. :)
 
Lite ot...
Nyss var det tropical som var det hetaste. Har svart och helst blanksvart gått om...? Tycker ni tex att mina (inte helt perfekt blanka) svarta ovan betingar större värde än dessa bruna? För ngt år sedan hade de bruna lätt varit dyrare...?
IMG_20190908_094652.jpg
IMG_20190211_092231_143.jpg
Viktigaste är nog hur blanka och jämna det är i färgen. Den svarta tror jag lockar mig mer än de bruna du lade upp.
 
I min värld så handlar det om kvalitet. Perfekt brunt och blankt är hetare än svart allt annat lika.

I slutändan så handlar det om vad som är mest pleasing för ögat. Något som självklart kan vara individuellt. :)
Kan man även dra relationen till bra men ej perfekt skick? Tycker du mina ovan är mer värda än motsvarande skick fast svart?

Edit: @Aurum det är jag nog med på. Att en svinbra blanksvart är bättre än en bra brun känns rimligt, men om skicket är likvärdigt?
 
Frågade googles, ingen vet vad skillnaden mellan det jag kallar galvanisk och gilt är. Verkar som gilt mer eller mindre är en galvanisk tavla. Första lagret verkar folk vara överens om, den är silver/guldbelagd med plätering/galvaninsering. Sedan går åsikterna isär lite. Vissa säger nästa svarta lager är galvaniserat medan vissa säger tryckt/målad. Antingen läggs något på tavlan som gör att galvaniseringen inte biter på text/skalor eller så lägger man ett tryck (färg) på allt förutom där text/skalor är. Sedan så lade man klarlack på vissa tavlor, tex Submariners. Andra fick klara sig utan lack. Kan vara så att nivåskillnaden hänger ihop med klarlack? Just nivåskillnaden har jag lite svårt att förstå.
Detta är för mig en helt annan diskussion. Jag försökte bara motivera att rätt kvalitet bör kosta pengar. :)
 
Kan man även dra relationen till bra men ej perfekt skick? Tycker du mina ovan är mer värda än motsvarande skick fast svart?

Edit: @Aurum det är jag nog med på. Att en svinbra blanksvart är bättre än en bra brun känns rimligt, men om skicket är likvärdigt?
Jag hade hellre haft perfekta svarta. Och än hellre perfekta bruna om det var mer attraktivt än svarta. :)
 
Detta är för mig en helt annan diskussion. Jag försökte bara motivera att rätt kvalitet bör kosta pengar. :)
Fast skick och pris kom upp och där är det stooor skillnad på vad det är för tryck. Både teknik och kvalitet. Lite relevant var nog trots allt då du tex inte kände till någon skillnad. Det gör stooor skillnad om tavlan bara är galvaniskt belagd eller om man använder den teknik Rolex använde på sina giltsportklockor.

Tråden handlar om vad som kostar pengar.
 
Fast skick och pris kom upp och där är det stooor skillnad på vad det är för tryck. Både teknik och kvalitet. Lite relevant var nog trots allt då du tex inte kände till någon skillnad. Det gör stooor skillnad om tavlan bara är galvaniskt belagd eller om man använder den teknik Rolex använde på sina giltsportklockor.

Tråden handlar om vad som kostar pengar.
Den du postade och som jag råkade kalla gilt är inte gilt i min värld. Och nej, den borde definitivt kosta mer om den är gilt enligt den definition som jag tror vi är överens om.
 
Den du postade och som jag råkade kalla gilt är inte gilt i min värld. Och nej, den borde definitivt kosta mer om den är gilt enligt den definition som jag tror vi är överens om.
Haha, väldigt svårt att få något ur dig idag. Så en tavla som endast är galvaniskt belag och där bottentrycket lyser igenom är inte gilt. Då går många tavlor bort. Jag hittar inte något djup i min 6202 heller. Hittar inte i Omegan. Hittar inget i Titus. Hittar inget i Eternan. Kan dock finnas under kass klarlack på Eterna och 6202. Troligtvis kommer du inte kalla Omega 33.3 gilt heller vid närmare inspektion. Undra vad det var som gjorde nivåskillnaden. Detta ser inte heller ut som gilt:
IMG_0251.jpg
 
Haha, väldigt svårt att få något ur dig idag. Så en tavla som endast är galvaniskt belag och där bottentrycket lyser igenom är inte gilt. Då går många tavlor bort. Jag hittar inte något djup i min 6202 heller. Hittar inte i Omegan. Hittar inget i Titus. Hittar inget i Eternan. Kan dock finnas under kass klarlack på Eterna och 6202. Troligtvis kommer du inte kalla Omega 33.3 gilt heller vid närmare inspektion. Undra vad det var som gjorde nivåskillnaden. Detta ser inte heller ut som gilt:
IMG_0251.jpg
Är det bottenplattan som lyser igenom här?

Inte direkt lätt att se på din bild isåfall.

78A2DB62-6976-424D-A765-8017BD7C29F0.jpeg


Gilt i min värld är nedsänkt och sedan målad och klarlackad. En metod fler än Rolex använde. Sedan hur du beskriver skillnaden vet jag inte men jag förväntar mig att se nivåskillnas med en lupp. Kan vi inte ta denna diskussion i gilt-tråden? Jag ville enbart highlighta kvalitet då jag tycker det är det viktigaste om vi ska diskutera blanka tavlor som kostar pengar. Inte hur de eventuellt är gjorda.
 
Spektrumet borde öka. Inte flytta. Om 1% är grymma så betyder det att 99% inte är det. Om alla vill ha den sista procenten som är grym så betyder det inte att priset på de övriga 99% också borde öka. Det är det jag syftar på när jag säger att många köpare är dumma. De förstår sig inte på kvalitet och varför riktigt, riktigt bra grejer kostar mycket pengar. Dagen priserna justeras så är det inte den sista procenten som kommer att lida. De som prompt vill ha det bästa kommer fortfarande att vara villig att betala för sig. Övriga 99%? Probably not.

Att halvdanna grejer blir dyrt saknar substans. Det tror jag mer hänger ihop med spekulation snarare än kvalitet.
Har fortfarande väldigt svårt att hänga med på ditt resonemang. Att allt perfekt blankt svart är bäst och bör kosta mest är jag helt med på. Men "förskjutningsfenomenet" ser man väl inom väldigt många andra marknader där det är utbud och efterfrågan styr. Om efterfrågan är större än utbudet, så är det ganska självklart att det näst bästa följer med upp om efterfrågan är tillräckligt stor. Alla kan ju inte köpa top-exen, liksom. Dels av rent ekonomiska själ, men också då priset skulle bli orimligt högt orimligt fort, om alla bara skulle köpa top-exen. Typ racet om Paul Newmans Daytona. Det finns bara en, och priset är bara beroende på hur mycket någon har möjlighet och lust att lägga på ett helt unikt objekt. Alltså alla kan inte bo i slott, men väldigt många är beredda att lägga mycket pengar på ett hyfsat "fint" boende. Visst kan det bli bubblor av sånt, och spekulation spelar absolut en roll i det hela, men även "bubbliga" marknader "självregleras" ju, ibland med lite hjälp, och ibland på ett brutalt sätt. Jag förstår inte hur du menar med att spektrumet borde öka, och inte flytta? Är 99% av alla köpare inom de flesta marknader dumma? Ja, så kan det mycket väl vara, då utbudet på top-exen är så begränsat.
 
Har fortfarande väldigt svårt att hänga med på ditt resonemang. Att allt perfekt blankt svart är bäst och bör kosta mest är jag helt med på. Men "förskjutningsfenomenet" ser man väl inom väldigt många andra marknader där det är utbud och efterfrågan styr. Om efterfrågan är större än utbudet, så är det ganska självklart att det näst bästa följer med upp om efterfrågan är tillräckligt stor. Alla kan ju inte köpa top-exen, liksom. Dels av rent ekonomiska själ, men också då priset skulle bli orimligt högt orimligt fort, om alla bara skulle köpa top-exen. Typ racet om Paul Newmans Daytona. Det finns bara en, och priset är bara beroende på hur mycket någon har möjlighet och lust att lägga på ett helt unikt objekt. Alltså alla kan inte bo i slott, men väldigt många är beredda att lägga mycket pengar på ett hyfsat "fint" boende. Visst kan det bli bubblor av sånt, och spekulation spelar absolut en roll i det hela, men även "bubbliga" marknader "självregleras" ju, ibland med lite hjälp, och ibland på ett brutalt sätt. Jag förstår inte hur du menar med att spektrumet borde öka, och inte flytta? Är 99% av alla köpare inom de flesta marknader dumma? Ja, så kan det mycket väl vara, då utbudet på top-exen är så begränsat.
Well.. Hittills har spannet flyttat uppåt. Tror jag på det? Not really. Alla får dock ha en egen uppfattning i frågan. När det gäller dessa klockor vi diskuterat så tror jag inte att halvbra klockor som nu ökat enormt tack vare dealers och hobbydealers är för evigt. Jag tror att när verkligheten kommer ikapp så blir det ett race att komma ur dem till rätt pris. Vem tusan vill sitta på relativt oattraktiva klockor som varken är ovanliga eller efterfrågade till förhållandevis dyra pengar? Jag ser det inte. :)

För övrigt så följde inte alldagliga Paul Newman Daytonas upp i pris efter att mannens egna klocka sålts för 133MSEK. De har snarare backat. Inte pga av försäljningen i sig men pga att få kan motivera varför dåliga klockor ska kosta två miljoner. Idag så kostar fina exemplar fortfarande mycket medan mer average kvalitet kostar kring miljonen. Fortfarande mycket givetvis men de har tappat nära hälften sedan toppen.

Det sagt så har jag ingen kristallkula. Jag tror bara inte på att bygga luft i sånt som nödvändigtvis inte har någon större efterfrågan när marknaden vänder och klockor inte ger en garanterad profit.
 
Well.. Hittills har spannet flyttat uppåt. Tror jag på det? Not really. Alla får dock ha en egen uppfattning i frågan. När det gäller dessa klockor vi diskuterat så tror jag inte att halvbra klockor som nu ökat enormt tack vare dealers och hobbydealers är för evigt. Jag tror att när verkligheten kommer ikapp så blir det ett race att komma ur dem till rätt pris. Vem tusan vill sitta på relativt oattraktiva klockor som varken är ovanliga eller efterfrågade till förhållandevis dyra pengar? Jag ser det inte. :)

För övrigt så följde inte alldagliga Paul Newman Daytonas upp i pris efter att mannens egna klocka sålts för 133MSEK. De har snarare backat. Inte pga av försäljningen i sig men pga att få kan motivera varför dåliga klockor ska kosta två miljoner. Idag så kostar fina exemplar fortfarande mycket medan mer average kvalitet kostar kring miljonen. Fortfarande mycket givetvis men de har tappat nära hälften sedan toppen.

Det sagt så har jag ingen kristallkula. Jag tror bara inte på att bygga luft i sånt som nödvändigtvis inte har någon större efterfrågan när marknaden vänder och klockor inte ger en garanterad profit.
Ok, jag förstår ditt resonemang, men det är som det är, då väldigt många uppenbarligen inte verkar dela dina tankar :) Jag tycker också det är något sjukt över hur priser på allt möjligt junk rusar och tror också det helt klart är "bubbligt" med mycket spekulation. Jag kan också tänka att det oftast inte handlar om så stora summor på klockor, förutom på de riktigt höga segmenten, så det är lockande för många att ge sig in i leken, och chansa lite hej vilt, så länge det verkar funka...
 
Ja det skulle jag vilja påstå när det kommer till Omega. Har aldrig sett en blank Omegatavla som har samma gloss som en riktig bra blank Rolex. Tror helt enkelt att det inte blir mkt bättre om vi snackar Omega/Tissot.

Edit: Bilderna kke inte de bästa dock..

Jag har definitivt sett blanka Tissot. Även blanka Omegor även om det säkert kan skilja sig mellan modeller. :)

De med lack och radium har jag nog aldrig sett i superskick. Finns säkert men tex Suverän verkar inte tillhöra dem. Lägg gärna upp exempel, är intressant.
Nu kommer jag in från höger här. Men vill börja med att tacka för en intressant diskussion!

Jag är ingen expert utan går bara på vad jag sett. När det kommer till blanka svarta Omega kan jag inte säga att jag sett så många av de ”vanligare” modellerna så som seamaster och speciellt Suverän m.fl från just 1940-talet med blank tavla. Men däremot har jag sett Omega med blanka tavlor från 1950-talet, de finns och det är möjligt att de inte är vanliga men de är heller inte superovanliga.
Well.. Hittills har spannet flyttat uppåt. Tror jag på det? Not really. Alla får dock ha en egen uppfattning i frågan. När det gäller dessa klockor vi diskuterat så tror jag inte att halvbra klockor som nu ökat enormt tack vare dealers och hobbydealers är för evigt. Jag tror att när verkligheten kommer ikapp så blir det ett race att komma ur dem till rätt pris. Vem tusan vill sitta på relativt oattraktiva klockor som varken är ovanliga eller efterfrågade till förhållandevis dyra pengar? Jag ser det inte. :)

För övrigt så följde inte alldagliga Paul Newman Daytonas upp i pris efter att mannens egna klocka sålts för 133MSEK. De har snarare backat. Inte pga av försäljningen i sig men pga att få kan motivera varför dåliga klockor ska kosta två miljoner. Idag så kostar fina exemplar fortfarande mycket medan mer average kvalitet kostar kring miljonen. Fortfarande mycket givetvis men de har tappat nära hälften sedan toppen.

Det sagt så har jag ingen kristallkula. Jag tror bara inte på att bygga luft i sånt som nödvändigtvis inte har någon större efterfrågan när marknaden vänder och klockor inte ger en garanterad profit.
När det kommer till vissa klockor tror jag det också har att göra med tex vilket verk det sitter i dom, då det blivit allt svårare att hitta delar kan ett pris på en sån klocka drivas upp av två faktorer, dels folk som vill ha en svarttavlad, tex, Omega eller annat kändare märke men inte har möjlighet att lägga de pengar ett bra ex kostar. Men också vissa som kan vara ute efter delar så som en klocka med bra boett men dålig tavla och också rätt verk i. Finns flera exempel på detta. Tex vissa Omegor som har 30T2 RG verket men kanske en kass tavla. Verket i sig är värt en del. Nu verkar vi ju endast prata tavlor här men det kan vara en förklaring till varför vissa ”kassa ex” går för mer och den faktorn tar då inte lika stor hänsyn till bra eller dålig svart tavla. Ett annat exempel är Omega bumpers som det, mig veterligen, inte är helt enkelt att hitta delar till.
 
När det kommer till vissa klockor tror jag det också har att göra med tex vilket verk det sitter i dom, då det blivit allt svårare att hitta delar kan ett pris på en sån klocka drivas upp av två faktorer, dels folk som vill ha en svarttavlad, tex, Omega eller annat kändare märke men inte har möjlighet att lägga de pengar ett bra ex kostar. Men också vissa som kan vara ute efter delar så som en klocka med bra boett men dålig tavla och också rätt verk i. Finns flera exempel på detta. Tex vissa Omegor som har 30T2 RG verket men kanske en kass tavla. Verket i sig är värt en del. Nu verkar vi ju endast prata tavlor här men det kan vara en förklaring till varför vissa ”kassa ex” går för mer och den faktorn tar då inte lika stor hänsyn till bra eller dålig svart tavla. Ett annat exempel är Omega bumpers som det, mig veterligen, inte är helt enkelt att hitta delar till.
Då borde också andra tavelversioner med samma verk kosta huggorm. Till och med de med förstörda tavlor springa iväg. Gör de det? :)
 
Då borde också andra tavelversioner med samma verk kosta huggorm. Till och med de med förstörda tavlor springa iväg. Gör de det? :)
Huggorm vet jag inte, men Ja vissa gör det. Det är mer av en förklaring till varför vissa objekt kan dra iväg prismässigt även fast de inte är i bra skick och jag menar på att fenomenet också är en bidragande faktor. En vintage Rolex utan tavla men med verk, boett osv kvar kommer ändå betinga ett värde, och dessa klockor blir ju inte fler. Pris på service och delar går upp och då antar jag att även värdet på objektet/delarna går upp. Jag säger inte emot dig, jag funderar mer på vad de olika bidragande faktorerna för värdeökning på objekt som inte är i det bästa skicket. Jag ville belysa att priset inte bara har med skicket på tavlan att göra och att folk må vara dumma, men det finns samtidigt andra som ser värdet i andra delar.
 
Också följt tråden med intresse;
Är det inte ett vanligt marknadsfenomen att då priset stiger då sker det över hela linjen, visserligen med olika styrka på dynamiken, men när marknaden vänder så står de bästa modellerna pall men de som är mindre bra faller. I min värld drivs det av utbudet. Finns det många hyfsade men bara väldigt få (och ”marknaden” vet att se skillnaden) riktigt fina, kommer de få fina alltid att hitta sin köpare. De hyfsade kan köpare hålla sig kalla inför då det sannolikt kommer ett nytt tåg vid nästa eller nästa kvalitetsauktion. Har då inte så mycket att göra med om den hyfsade faktiskt är en fin klocka per se, utan att det är möjligt att en liknande när man har pengar och tycker priset är rätt...gäller bostäder avseende läge, gällde konst några årtionden tillbaka, gäller vintage Porschar...
 
Huggorm vet jag inte, men Ja vissa gör det. Det är mer av en förklaring till varför vissa objekt kan dra iväg prismässigt även fast de inte är i bra skick och jag menar på att fenomenet också är en bidragande faktor. En vintage Rolex utan tavla men med verk, boett osv kvar kommer ändå betinga ett värde, och dessa klockor blir ju inte fler. Pris på service och delar går upp och då antar jag att även värdet på objektet/delarna går upp. Jag säger inte emot dig, jag funderar mer på vad de olika bidragande faktorerna för värdeökning på objekt som inte är i det bästa skicket. Jag ville belysa att priset inte bara har med skicket på tavlan att göra och att folk må vara dumma, men det finns samtidigt andra som ser värdet i andra delar.
Sure. Jag syftar mer på när både bra och dåliga klockor kostar typ samma. En sak om det är 321, 33.3 eller 13ZN osv där verket trots allt är svårhittat och dyrt i rätt klocka.

Som samlare så känns det vettigt om sånt som är svårt att hitta (och trevligare att se på) kostar långt mer än sånt som bara flyter runt. Som handlare så är det givetvis enklare om det går att tjäna pengar på klockor som man kan hitta var dag.

Jag tycker att detta är ett rätt så vanligt fenomen när något blir hett. När marknaden sedan mognar så löser sig detta problem men till dess så byggs det luft när okunniga köpare köper halvkassa klockor i tron att de är mycket bättre än de är.

Det vore roligt om vi kunde dela toppex i tråden istället för tvärt om. Det hade nog varit mer utvecklande. :)
 
Sure. Jag syftar mer på när både bra och dåliga klockor kostar typ samma. En sak om det är 321, 33.3 eller 13ZN osv där verket trots allt är svårhittat och dyrt i rätt klocka.

Som samlare så känns det vettigt om sånt som är svårt att hitta (och trevligare att se på) kostar långt mer än sånt som bara flyter runt. Som handlare så är det givetvis enklare om det går att tjäna pengar på klockor som man kan hitta var dag.

Om det är samma modell med samma verk, boett och tavla så är det enligt min uppfattning mer åt spekulationshållet, sen kan kanske unika objekt som inte dyker upp till försäljning så ofta vara något missvisande i en jämförelse då, eventuellt, få prisreferenser existerar vilket gör att "man får passa på" när det dykt upp ett ex till salu.

Som samlare så känns det vettigt om sånt som är svårt att hitta (och trevligare att se på) kostar långt mer än sånt som bara flyter runt. Som handlare så är det givetvis enklare om det går att tjäna pengar på klockor som man kan hitta var dag.
Ja verkligen, håller med.
 
Tillbaka
Topp