• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Girighet och dubbelmoral på KS..

Har aldrig förstått problemet med detta. Det är ju marknaden som styr? Som exempel @Guskleto s daytona ligger ju runt 150k världen runt pga efterfrågan. Klart som korvspad att han också ska ta 150 för den då?

Och där sätter du fingret på påståendet att visa medlemmar genom kontakter tar ut nya modeller och säljer med god förtjänst på KS.
De som läser annonsen har ju faktiskt ingen aning om vad säljaren betalat för klockan.

Jag trodde att du köpte den ny hos AD för ca 110 men det visade sig då vara fel.

Jag såg Guilberts svarta på Insta och fick kåtslag. Fem timmar senare var pengarna på väg. Betalade jag överpris? Haha! Det är upp till var och en att bedöma men jag anser det. :)

Jag gissar på att trådskaparen har retat sig på kommentarer i tråden minst köpvärd, t.ex skrev Guskleto så här "Kan enbart tycka synd om er som är så lågavlönade att ni måste tjäna pengar på absolut alla drag ni gör här på KS." och sedan "Förstå mig rätt nu. Det handlar inte om att ha låg lön. Det handlar om att det är osmakligt att tjäna pengar på precis allt man gör."

Om sedan samma person vill ha marknadspris och tjänar duktigt på egna klockor så kanske det kan ge en sur eftersmak, men som jag brukar säga: "Alla är sin egen ficka närmast", man tänker annorlunda när man själv tar den en fördel som man nyss gnällt om.

Om fler slutar gnälla i den (minst köpvärd) tråden på folk så kanske stämningen blir bättre, för ibland är det mycket onödigt gnäll....om att folk tjänar pengar.

Senast ändrad:
Som många andra är inne på finns det ingen mer avgörnade faktor än utbud och efterfrågan.

Är priset för högt? Uppenbarligen inte om någon tillslut köper din klocka!

Men om man å andra sidan skulle ha överpris, ja då kommer förmodligen inte heller någon köpa din klocka vilket resulterar att säljaren tillslut antingen kommer ta bort annonsen eller också sänka priset för att matcha efterfrågan?

Förstår inte varför folk retar sig upp på det här, det är väldigt basic marknadsekonomi....

Jag säger det igen: Det har aldrig handlat om klockor köpta utanför forumet, där är det ok att tjäna hur mycket man vill!!

Senast ändrad:
Det ær sællan jag lægger mig i såna hær diskussioner, men tænkte skriva lite hur jag ser på det.. kort.

Vad man køper och sæljer før - what to do. Finns det någon som vill betala, betala. Finns det inte, then so be it.

DÆREMOT..... beskrivningar av skick.. jag tycker det ær dær det ligger. Alla eventualiteter, vad en ding ær, vad en dent ær, vad en repa ær, vad en hairline ær, "vad jag vet/førra ægaren/kanske/kan vara så att/får en vag kænsla av". Det ær mycket frånskrivningar osv osv.. Sånt stør jag mig mer på, æn pris. Jag betalar gærna før något som ær så korrekt beskrivet som det bara går - sen ja - det ær upp till en sjælv att bedøma sådant. Men man gør det verkligen inte lættare, i många fall.

Förstår inte heller varför @Guskleto s Daytona nämns. Det är ju marknadspriset på den för tillfället, extremt begränsad tillgång och hög efterfrågan.

Däremot är det värre att göra som i länken nedan:
https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för.26910/page-34#post-830257
Köpa en Grand Seiko SBGM029 för 28k på forumet för att dagen efter lägga ut den på köp & sälj för 35k.
Här finns inte statistiskt underlag nog för att hävda att marknadspriset är 35k eller att det är väldigt hög efterfrågan.

Att @closetplayer startar denna tråd känns väldigt konstigt....

Som många andra är inne på finns det ingen mer avgörnade faktor än utbud och efterfrågan.

Men om man å andra sidan skulle ha överpris, ja då kommer förmodligen inte heller någon köpa din klocka vilket resulterar att säljaren tillslut antingen kommer ta bort annonsen eller också sänka priset för att matcha efterfrågan?

Förstår inte varför folk retar sig upp på det här, det är väldigt basic marknadsekonomi....

Men vad jag förstår så menar Ts att det skulle råda en dubbelmoral och inte enbart eller främst ser problem i att gå med vinst?

Tillgång och efterfrågan styr priserna så enkelt är det.
Varför skulle det vara fel att kunna tjäna lite på en klocka bara för att man kanske har bra kontakter som andra saknar?
Om @Guskleto köp klockan för 110k eller 150k är inte relevant det är hans affär om han sedan vill sälja den för 150k eller mer och dessutom får det gör inte det honom till en sämmre människa. Fri marknad råder.
Luktar det inte lite avundsjuka/bitterhet?

[QUOTE="Förstår inte varför folk retar sig upp på det här, det är väldigt basic marknadsekonomi....[/QUOTE] Det var nog inte så mycket priset i sig som trådskaparen hade synpunkter på, skriften var "Girighet och dubbelmoral på KS.." och det är väl när folk klagar på andra men själv har rätt att tjäna pengar

Frågan är väl mest om man ska hjälpa eller utnyttja den sista idioten? Att sälja för marknadspris är knappast det som det gnälls på i den andra tråden. Det som det gnälls på är när priserna är orealistiska. Därför är det inte fel att informera både köpare och säljare när saker är helt off.

Sedan så vet de allra flesta som faktiskt lever på profit att man tjänar pengar när man köper in. Det är lättare att köpa billigt än att sälja dyrt så det stora problemet när det är fantasipriser är att alla på något konstigt sätt tror sig kunna tjäna pengar på kommers. Även om man köpt till marknadspris.

Simple as that...

Frågan är väl mest om man ska hjälpa eller utnyttja den sista idioten? Att sälja för marknadspris är knappast det som det gnälls på i den andra tråden. Det som det gnälls på är när priserna är orealistiska. Därför är det inte fel att informera både köpare och säljare när saker är helt off.

Sedan så vet de allra flesta som faktiskt lever på profit att man tjänar pengar när man köper in. Det är lättare att köpa billigt än att sälja dyrt så det stora problemet när det är fantasipriser är att alla på något konstigt sätt tror sig kunna tjäna pengar på kommers. Även om man köpt till marknadspris.
Precis. Och det stora problemet att alla ska krama ur minsta lilla krona.

Om person 1 säljer en SubC för 60 idag, då kommer person 2 vilja ha 61 imorgon. Girigt.

Förstår inte heller varför @Guskleto s Daytona nämns. Det är ju marknadspriset på den för tillfället, extremt begränsad tillgång och hög efterfrågan.

Däremot är det värre att göra som i länken nedan:
https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för.26910/page-34#post-830257
Köpa en Grand Seiko SBGM029 för 28k på forumet för att dagen efter lägga ut den på köp & sälj för 35k.
Här finns inte statistiskt underlag nog för att hävda att marknadspriset är 35k eller att det är väldigt hög efterfrågan.

Att @closetplayer startar denna tråd känns väldigt konstigt....

Haha! Köpte någon hans Seiko? Hoppas TS fick typ 20' :D

Det "orimliga" priset i detta fall handlar väl om tillgång på just denna klocka, om väntetiden på denna modell är 5år+ ( om man nu får en kö plats ) innan man kan få köpa den av AD så får man kanske ta i beräkningen vad denna modell kommer att kosta om 5+ år.
Då kanske inte priset är så galet om man kalkylerar in Rolex eventuellt kommande prishöjningar, som sagts tidigare efterfrågan och tillgång är det som styr priset.
Sen vet jag inte om man kan anse någon som idiot som söker något och finner vad hen söker och är villig att betala vad som står på prislappen.

Det "orimliga" priset i detta fall handlar väl om tillgång på just denna klocka, om väntetiden på denna modell är 5år+ ( om man nu får en kö plats ) innan man kan få köpa den av AD så får man kanske ta i beräkningen vad denna modell kommer att kosta om 5+ år.
Då kanske inte priset är så galet om man kalkylerar in Rolex eventuellt kommande prishöjningar, som sagts tidigare efterfrågan och tillgång är det som styr priset.
Sen vet jag inte om man kan anse någon som idiot som söker något och finner vad hen söker och är villig att betala vad som står på prislappen.
Jag tolkar trådstartarens tråd som något annat än just Daytona-hajpen. Han tycker det är orättvist att vissa hängs ut medan andra inte gör det. Utan att riktigt specifiera vidare..

Marknadspriset för nya Daytonan var vid detta tillfället typ 150 så jag ser inget orimligt i just det priset. Sedan kan man väl tycka att det är synd att inte de som vill ha klockan kan få köpa den för listpris men det är som det är.

Känns som att majoriteten i denna tråd egentligen håller med varandra.. Kan man tjäna en slant på sin klocka kommer man med största sannolikhet ta chansen.

Sen är det bra med en tråd som informerar nybörjare om att en viss klocka är överprissatt. Har man satt priset på sin klocka långt över marknadspris får man vara beredd på att ta skit från andra KS:are. Kan ju även vara så att många förväntar sig att köparen kommer försöka pruta och därför medvetet sätter ett för högt pris.

Jag tolkar trådstartarens tråd som något annat än just Daytona-hajpen. Han tycker det är orättvist att vissa hängs ut medan andra inte gör det. Utan att riktigt specifiera vidare..

Marknadspriset för nya Daytonan var vid detta tillfället typ 150 så jag ser inget orimligt i just det priset. Sedan kan man väl tycka att det är synd att inte de som vill ha klockan kan få köpa den för listpris men det är som det är.

Tycker man kan sluta hänga ut varandra, skicka ett PM om man anser att något är generall fel. Hänga ut någon för att vederbörande tycker att en klockan är fel prissatt med någon tusenlapp är bara osmakligt . Sen håller jag helt med dig att det är synd att inte tillgången för t.ex Daytona är större så att de som vill ha en kan köpa en utan vänta 5+ år det är helt befängt, större tillgång skulle självklart dämpa begagnat/gråhandelspriserna.

Tycker man kan sluta hänga ut varandra, skicka ett PM om man anser att något är generall fel. Hänga ut någon för att vederbörande tycker att en klockan är fel prissatt med någon tusenlapp är bara osmakligt . Sen håller jag helt med dig att det är synd att inte tillgången för t.ex Daytona är större så att de som vill ha en kan köpa en utan vänta 5+ år det är helt befängt, större tillgång skulle självklart dämpa begagnat/gråhandelspriserna.
Ser personligen inga problem i att highlighta sånt som är felaktigt prissatt. Det bör ju dock vara mer än någon tusenlapp hit eller dit för att det ska kännas relevant såvida inte tusenlappen utgör en större del av priset på klockan. Tråden är väl framförallt till för att påvisa saker som är helt åt helvete. Citerar trådstartaren av den tråden:

Ibland händer det att man förvånas över den fantasifulla prissättningen i vissa klockannonser på forumet. I den tråden tänkte jag att man kan posta exempel på annonser som man tycker har ett förvånande högt pris. Tänker inte denna tråd för att hjälpa folk att snål och fulpruta utan för att undvika så att ingen går på en mina. Man får givetvis sätta vilket pris man vill och det är inget fel med att vilja tjäna någon krona men på entusiastforum tycker åtminstone jag att man ska försöka undvika de värsta krämarfasonerna.

Låt Sverkers ande genomsyra denna tråd!

Ser personligen inga problem i att highlighta sånt som är felaktigt prissatt. Det bör ju dock vara mer än någon tusenlapp hit eller dit för att det ska kännas relevant såvida inte tusenlappen utgör en större del av priset på klockan. Tråden är väl framförallt till för att påvisa saker som är helt åt helvete. Citerar trådstartaren av den tråden:

Men när är något helt åt helvete det måste väl ligga i eventuella köparens ögon att bedöma det?
Om jag är intresserad av en klocka som jag anser ha fel prisbild så kontaktar jag personligen säljare och förhandlingen börja, förstår inte varför vederbörande skall hängas ut som en "kapitalist " som vill tjäna pengar. Att andra tycker att en prissättningen är åt helvete är av sekundär betydelse, och det flesta som uttalar sig har aldrig tänk köpa ändå. Planekonomi på ett forum som dett kommer aldrig fungera.

Men när är något helt åt helvete det måste väl ligga i eventuella köparens ögon att bedöma det?
Om jag är intresserad av en klocka som jag anser ha fel prisbild så kontaktar jag personligen säljare och förhandlingen börja, förstår inte varför vederbörande skall hängas ut som en "kapitalist " som vill tjäna pengar. Att andra tycker att en prissättningen är åt helvete är av sekundär betydelse, och det flesta som uttalar sig har aldrig tänk köpa ändå. Planekonomi på ett forum som dett kommer aldrig fungera.
Tror du överdramatiserar det hela en aning. Det är inte säljaren som hängs ut som en hemsk kapitalistisk person. Det är annonsen som pekas ut om priset är vansinnigt. Tyvärr så är långt ifrån alla köpare informerade och då kan jag som sagt hellre tycka att man hjälper dem än att man hoppas kunna ta ut ett överpris. Vill man prompt hoppas på att hitta någon utan koll så kan man gott använda andra kanaler än entusiastforum.

Pris är självklart upp till var och en att sätta men sätter man ett pris som skiljer sig från det normala så kan man också glatt försvara det om någon har synpunkter. Det är relativt lätt att visa att skicket är bättre än referenspunkter eller att köparen står sig fri att ta ut kontanter och flyga till Moskva för att köpa klockan 10% billigare. Har man dock ingen vettig förklaring till sitt pris så kanske det säger sig själv att det är högt?

I min värld så är det rätt dyngigt att låta köpare skylla sig själv om de gör en dålig affär. På ett entusiastforum så ska man ändå kunna känna sig rätt så trygg att inte bli blåst och därför är det bra att det finns en tråd där annonser diskuteras.

Tror du överdramatiserar det hela en aning. Det är inte säljaren som hängs ut som en hemsk kapitalistisk person. Det är annonsen som pekas ut om priset är vansinnigt. Tyvärr så är långt ifrån alla köpare informerade och då kan jag som sagt hellre tycka att man hjälper dem än att man hoppas kunna ta ut ett överpris. Vill man prompt hoppas på att hitta någon utan koll så kan man gott använda andra kanaler än entusiastforum.

Pris är självklart upp till var och en att sätta men sätter man ett pris som skiljer sig från det normala så kan man också glatt försvara det om någon har synpunkter. Det är relativt lätt att visa att skicket är bättre än referenspunkter eller att köparen står sig fri att ta ut kontanter och flyga till Moskva för att köpa klockan 10% billigare. Har man dock ingen vettig förklaring till sitt pris så kanske det säger sig själv att det är högt?

I min värld så är det rätt dyngigt att låta köpare skylla sig själv om de gör en dålig affär. På ett entusiastforum så ska man ändå kunna känna sig rätt så trygg att inte bli blåst och därför är det bra att det finns en tråd där annonser diskuteras.

Jag tycker begreppen entusiastforum och KS-andan används alldeles för ofta. Det finns entusiaster här men långt ifrån alla är det. Forumet utgörs ju som bekant av dess medlemmar. Sen finns det självklar en KS-anda men den gäller inte generellt och tillämpas inte av alla. Det är lätt att få en snedvriden bild av saker och ting när begreppen inte blir applicerbara på allt och alla.

Jag tycker begreppen entusiastforum och KS-andan används alldeles för ofta. Det finns entusiaster här men långt ifrån alla är det. Forumet utgörs ju som bekant av dess medlemmar. Sen finns det självklar en KS-anda men den gäller inte generellt och tillämpas inte av alla. Det är lätt att få en snedvriden bild av saker och ting när begreppen inte blir applicerbara på allt och alla.
Absolut. Därför så många tycker olika. :)

Jag påstår inte att det finns något rätt eller fel. Jag ser bara inte problemet med att objekt pekas ut. Har man sitt på det torra så kan man alltid förklara varför man vill ha det pris man vill ha. Kan man inte motivera det så kanske det säger sig självt?

Tillbaka
Topp