• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Girighet och dubbelmoral på KS..

Tillägg till mitt tidigare inlägg: Min erfarenhet är dessutom att jag ibland vill sälja snabbt för att få deg till en annan klocka som jag har lite bråttom att finansiera. Då kan jag gå under marknadspris. Om då köparen av min klocka ångrar sig och säljer den dagen efter för någon/några tusenlappar mer - ska han inte få det? Det kan ju finnas olika bevekelsegrunder från affär till affär, vilket inte behöver göra att någon är girig. Snarare kan ju säljaren vara rätt nöjd med att få sålt snabbt. Ibland gör man en "bra" affär och ibland en "dålig", utan att någon ligger sömnlös för det. Summa summarum tycker jag att hela frågan om att få sälja med vinst inom forumet är lite mer komplicerad än vad vissa vill få det till.

Absolut. Därför så många tycker olika. :)

Jag påstår inte att det finns något rätt eller fel. Jag ser bara inte problemet med att objekt pekas ut. Har man sitt på det torra så kan man alltid förklara varför man vill ha det pris man vill ha. Kan man inte motivera det så kanske det säger sig självt?

Jag tycker också det är bra att folk frågar saker som är oklara samt att trådar där icke prisvärda objekt förs fram. Sen angående GMT:n som borde kosta 55k och inte 56k så har jag svårt att förstå mig på folk. Samma sak gäller väl om någon köper en klocka för 55k och säljer den för 56k veckan efter. Vill man ta på sig pajaskostymen för en lax så varsågod för mig. :)

Tillägg till mitt tidigare inlägg: Min erfarenhet är dessutom att jag ibland vill sälja snabbt för att få deg till en annan klocka som jag har lite bråttom att finansiera. Då kan jag gå under marknadspris. Om då köparen av min klocka ångrar sig och säljer den dagen efter för någon/några tusenlappar mer - ska han inte få det? Det kan ju finnas olika bevekelsegrunder från affär till affär, vilket inte behöver göra att någon är girig. Snarare kan ju säljaren vara rätt nöjd med att få sålt snabbt. Ibland gör man en "bra" affär och ibland en "dålig", utan att någon ligger sömnlös för det. Summa summarum tycker jag att hela frågan om att få sälja med vinst inom forumet är lite mer komplicerad än vad vissa vill få det till.
Är väl relativt få som gnäller över att saker säljs för billigt? Sedan kan jag väl tycka det är tråkigt om något säljs billigt för att sedan dagen därpå komma ut till ett saltat överpris. Då hade det känts roligare om köparen varit någon som faktiskt velat ha klockan och inte bara velat göra sig någon liten tusenlapp. Dyker klockan upp dagen därpå till ett normalt marknadspris så är det väl bara att gratulera säljaren som gör sig en snabb liten peng även om han i vissas ögon ser ut som det han är. En opportunist. :)

Gnället handlar väl dock oftast om att vissa säljare har helt världsfrånvända priser.

Ärligt talat så är det upp till var och en hur de vill sälja/köpa. Finns ju Google för priskoll. Bara väldigt udda klockor som är svåra.
Alla gör precis som de vill. Vissa gör sin research och andra sätter galna priser. Sedan finns det de som uppmärksammar tokiga annonser medan andra klagar på de som tar tusen kronors prutmån. Det finns som bekant folk till allt. :)

Jag är väl sällan "prispolis"? :)
Jag vet inte riktigt vem som är det men du är ju typ överallt så därför antog jag att du även sysslade med sånt. :)

Vilka är då dessa hemska prispoliser? Jag tror säkert de tål att nämnas iom de gärna gör detsamma. Bara att klämma fram det om någon nu känner sig så kränkt av dessa.

Tror du överdramatiserar det hela en aning. Det är inte säljaren som hängs ut som en hemsk kapitalistisk person. Det är annonsen som pekas ut om priset är vansinnigt. Tyvärr så är långt ifrån alla köpare informerade och då kan jag som sagt hellre tycka att man hjälper dem än att man hoppas kunna ta ut ett överpris. Vill man prompt hoppas på att hitta någon utan koll så kan man gott använda andra kanaler än entusiastforum.

Pris är självklart upp till var och en att sätta men sätter man ett pris som skiljer sig från det normala så kan man också glatt försvara det om någon har synpunkter. Det är relativt lätt att visa att skicket är bättre än referenspunkter eller att köparen står sig fri att ta ut kontanter och flyga till Moskva för att köpa klockan 10% billigare. Har man dock ingen vettig förklaring till sitt pris så kanske det säger sig själv att det är högt?

I min värld så är det rätt dyngigt att låta köpare skylla sig själv om de gör en dålig affär. På ett entusiastforum så ska man ändå kunna känna sig rätt så trygg att inte bli blåst och därför är det bra att det finns en tråd där annonser diskuteras.

Men annonsen är väl skriven av en person och i och med detta blir väl säljare som är en person uthängd, kanske tolkat det fel.
Nu finns iof. det flesta priserna bara ett knapptryck bort på "Google" visst skall man hjälpa och kunna få information (har själv fått det) om det behövs, det är det som gör detta forum fantastiskt. Men steget därifrån till att gå ut och hänga ut folk som kapitalister för att de prissatt en vara som de anser är rätt samt kalla eventuella köpare för idioter etc. hjälper ingen. Om prisbilden avspeglas i tillgången så måste det ändå vara köparen som avgör om priset är rätt eller fel, det skall rimligtviss inte vi andra avgöra. Förstår tankegången att det är "dynigt" att låta köparen skylla sig själv, men jag vill tro att de flesta individer som hänger på detta forum är rätt pålästa och är dom inte de så skall de självklart fråga men jag förstår inte hur man blir hjälpt av att någon skriver att ett pris är åt helvete. Därav min kommentar att det bästa är att kontakta säljare och diskutera priset över PM. I övrigt håller med dig till 100% att här skall man kunna känna sig någorlunda trygg och att risken att bli blåst är minimal. Diskution om priserna kan kanske vara intressant men lösa kommentarer som att "priset är för högt kolla C24 etc." blir bara kontraproduktivt.

Men annonsen är väl skriven av en person och i och med detta blir väl säljare som är en person uthängd, kanske tolkat det fel.
Nu finns iof. det flesta priserna bara ett knapptryck bort på "Google" visst skall man hjälpa och kunna få information (har själv fått det) om det behövs, det är det som gör detta forum fantastiskt. Men steget därifrån till att gå ut och hänga ut folk som kapitalister för att de prissatt en vara som de anser är rätt samt kalla eventuella köpare för idioter etc. hjälper ingen. Om prisbilden avspeglas i tillgången så måste det ändå vara köparen som avgör om priset är rätt eller fel, det skall rimligtviss inte vi andra avgöra. Förstår tankegången att det är "dynigt" att låta köparen skylla sig själv, men jag vill tro att de flesta individer som hänger på detta forum är rätt pålästa och är dom inte de så skall de självklart fråga men jag förstår inte hur man blir hjälpt av att någon skriver att ett pris är åt helvete. Därav min kommentar att det bästa är att kontakta säljare och diskutera priset över PM. I övrigt håller med dig till 100% att här skall man kunna känna sig någorlunda trygg och att risken att bli blåst är minimal. Diskution om priserna kan kanske vara intressant men lösa kommentarer som att "priset är för högt kolla C24 etc." blir bara kontraproduktivt.
I de allra flesta fall där annonser pekas ut så brukar säljaren snabbt tacka för information och korrigera priset. Om det nu är hyfsat saklig kritik. I de fallen så kan jag inte påstå att säljaren i sig utmålas som ett kapitalistiskt svin men det kanske bara är jag? De som känner sig kränkta och utpekade är väl allt som oftast de som faktiskt tagit i så de nästan spricker när de funderat på vad de ska sätta för pris på sin klocka. De kan då också sällan motivera priset när någon faktiskt highlightar det.

Kunskapsnivån på forumet skiljer sig enormt. Rätt naturligt med 15k+ medlemmar.

Men när är något helt åt helvete det måste väl ligga i eventuella köparens ögon att bedöma det?
Om jag är intresserad av en klocka som jag anser ha fel prisbild så kontaktar jag personligen säljare och förhandlingen börja, förstår inte varför vederbörande skall hängas ut som en "kapitalist " som vill tjäna pengar. Att andra tycker att en prissättningen är åt helvete är av sekundär betydelse, och det flesta som uttalar sig har aldrig tänk köpa ändå. Planekonomi på ett forum som dett kommer aldrig fungera.
Nu väljer man ju att annonsera gratis på en plattform där alla aspekter av klockintresset diskuteras frisk, då får man väl vara stor nog att leva med att de priser man sätter också diskuteras öppet? Förstår inte varför detta hela tiden så ängsligt refereras till som att "hängas ut"? Som Per säger, man har ju möjlighet att argumentera för sitt pris och få stöd av andra i tråden om man känner att man har torrt på fötterna.
Och sen, skulle någon ändå köpa klockan till annonserat pris (eller det man förhandlar fram) som ju säkert sker i flesta fall så är det ju helt ok, då är väl sannolikt båda parter nöjda med affären och köparen har fattat sitt beslut med extra konsumentupplysning tillgänglig. Om man inte är ok med sådan belysning så tycker jag man kan sluta gnälla och ta sina klockaffärer till Blocket eller Tradera där man garanterat slipper (denna typen av) tjafs.

Jag vet inte riktigt vem som är det men du är ju typ överallt så därför antog jag att du även sysslade med sånt. :)

Vilka är då dessa hemska prispoliser? Jag tror säkert de tål att nämnas iom de gärna gör detsamma. Bara att klämma fram det om någon nu känner sig så kränkt av dessa.
Hehe, nej du, jag skäller sällan om för höga priser.

Om det exempelvis läggs ut en Tudor Sub för typ 70' och det anses vara helt galet så är det andra som ställer sig upp och påpekar det, exempelvis @vaniljglass som inte räds att ta lite skit. Det är ju dock bra för forumet, subben är väl snart nere på 40' och fortfarande inte såld...

(Tog glassen som exempel, glassar och subbar har ingen koppling till det aktuella inlägget)

Ni som gnäller om att folk tjänar lite pengar på klockor de råkar köpa smart eller äga vid rätt tillfälle, gnäller ni på samma sätt när ni sitter och gör miljonvinster på era bostadsrätter? När folk sitter och tjänar flera hundratals tusen kronor, miljoner, på att bara ha köpt vid rätt läge och marknaden har styrt upp priset.

Att komma och påstå att skillnaden är att detta är ett entusiastforum är bara skrattretande gnäll. Vad säger att en person som köper en bostad, renoverar, lägger svett, pengar och tid är mindre entusiast i just det ämnet än någon som sitter och köper ett armbandsur?

Vi lägger ner tiotusentals, hundratusenstals kronor på förlegad gammal teknologi och redan där blåser klocktillverkarna oss på pengar när vi får betala uppemot 150.000 kr på en vanlig stålklocka.

Det är en dyr hobby vi har. Har jag möjligheten (läs: marknaden styr, dvs någon vill faktiskt köpa min klocka för mitt utsatta pris) så kommer jag alltid att försöka sälja den så dyrt jag kan.
Det hade varit en annan femma om det var en sluten gemenskap om ett par tio personer som möts i en mörk klubblokal en gång i månaden och byter klockor med varandra. Men så är det verkligen inte på Klocksnack, oavsett vad folk lever i för illusion om att detta är ett renodlat entusiastforum.

Även entusiaster inom andra branscher får betala pengar för att hålla "entusiasmen" levande. Bilar, hus, resor...

KS anda vid köp/sälj handlar, för mig, om att klockan är korrekt beskriven och om något visar sig inte stämma, så finns det en stor vilja från säljare och köpare att lösa problemen - ta retur - återbetala etc. Om något krånglar med frakten, vem tar ansvar för det,

Om priset är rätt går att kolla hyfsat lätt innan köp, men vid distansköp kan man inte kolla skicket förrän efter betalning. Det är då man behöver KS-anda att luta sig mot.

Priset - tjäna så mycket pengar ni vill/tror är möjligt. Marknaden avgör alltid vad som är "rätt" pris. Köpa på KS ena dagen och sälja på KS nästa dag för ett betydligt högre pris. Vill man göra så, så blir man ju i alla fall känd för något - vad får var och en avgöra själv. Inget som jag vill sätta mig till doms över oavsett.

Nu väljer man ju att annonsera gratis på en plattform där alla aspekter av klockintresset diskuteras frisk, då får man väl vara stor nog att leva med att de priser man sätter också diskuteras öppet? Förstår inte varför detta hela tiden så ängsligt refereras till som att "hängas ut"? Som Per säger, man har ju möjlighet att argumentera för sitt pris och få stöd av andra i tråden om man känner att man har torrt på fötterna.
Och sen, skulle någon ändå köpa klockan till annonserat pris (eller det man förhandlar fram) som ju säkert sker i flesta fall så är det ju helt ok, då är väl sannolikt båda parter nöjda med affären och köparen har fattat sitt beslut med extra konsumentupplysning tillgänglig. Om man inte är ok med sådan belysning så tycker jag man kan sluta gnälla och ta sina klockaffärer till Blocket eller Tradera där man garanterat slipper (denna typen av) tjafs.

Oavsett om det är gratis att annonsera eller inte, hör inte hit. Att priser diskuteras är väl bra men lösa kommentarer typ "finns billigare på C24" har ingen substans och är ingen diskution. Där konstruktiv diskution mellan köpare och säljare finns där bra argumment kommer fram är jättebra, öppen eller via PM spelar mig ingen roll bara alla blir nöjda.

Ni som gnäller om att folk tjänar lite pengar på klockor de råkar köpa smart eller äga vid rätt tillfälle, gnäller ni på samma sätt när ni sitter och gör miljonvinster på era bostadsrätter? När folk sitter och tjänar flera hundratals tusen kronor, miljoner, på att bara ha köpt vid rätt läge och marknaden har styrt upp priset.

Att komma och påstå att skillnaden är att detta är ett entusiastforum är bara skrattretande gnäll. Vad säger att en person som köper en bostad, renoverar, lägger svett, pengar och tid är mindre entusiast i just det ämnet än någon som sitter och köper ett armbandsur?

Vi lägger ner tiotusentals, hundratusenstals kronor på förlegad gammal teknologi och redan där blåser klocktillverkarna oss på pengar när vi får betala uppemot 150.000 kr på en vanlig stålklocka.

Det är en dyr hobby vi har. Har jag möjligheten (läs: marknaden styr, dvs någon vill faktiskt köpa min klocka för mitt utsatta pris) så kommer jag alltid att försöka sälja den så dyrt jag kan.
Det hade varit en annan femma om det var en sluten gemenskap om ett par tio personer som möts i en mörk klubblokal en gång i månaden och byter klockor med varandra. Men så är det verkligen inte på Klocksnack, oavsett vad folk lever i för illusion om att detta är ett renodlad entusiastforum.

Även entusiaster inom andra branscher får betala pengar för att hålla "entusiasmen" levande. Bilar, hus, resor...
Är inte att folk gör profit som är det som det gnälls på. Personligen så har jag säkert gjort mig en betydligt bättre resa på klockor än på mitt boende och likförbannat så är det ingen som klagat de gånger jag sålt dyrt på detta forum. Det som det gnälls på är rent felaktiga priser. Att sedan opportunister ser dåliga ut när de ena dagen prutar ner något lågt för att nästa dag försöka ta ut mycket mer. Det är väl inte jättekonstigt?

Oavsett om det är gratis att annonsera eller inte, hör inte hit. Att priser diskuteras är väl bra men lösa kommentarer typ "finns billigare på C24" har ingen substans och är ingen diskution. Där konstruktiv diskution mellan köpare och säljare finns där bra argumment kommer fram är jättebra, öppen eller via PM spelar mig ingen roll bara alla blir nöjda.
Precis. Nu upplever jag sällan att C24-kritiken är vidare lyckosam och får mycket uppmärksamhet. Den är ju också allt som oftast väldigt enkel att bemöta.

Jag tycker någon borde starta en tråd där man hänger ut alla hycklare som vill köpa. Till och från upplever jag Blocket som ett seriösare alternativ än KS. Det som är mest skrämmande är att det inte är nybörjarna på KS som är fula fiskar utan de mer etablerade.

[...] t.ex skrev Guskleto så här "Kan enbart tycka synd om er som är så lågavlönade att ni måste tjäna pengar på absolut alla drag ni gör här på KS." och sedan "Förstå mig rätt nu. Det handlar inte om att ha låg lön. Det handlar om att det är osmakligt att tjäna pengar på precis allt man gör."
[...]

Ge @Guskleto en highfive och bjud honom på en öl, världsklass! Jag har ett annat dyrt (och ibland konsumtionsorienterat) intresse och är medlem av ett forum som inte alls genomsyras av det som KS ger upphov till.

En reflektion, jag fick känslan av att folk tycker det är fel att tjäna pengar på en klockaffär.
Att man lurar köparen bara för att man inte säljer klockan för samma peng man köpte den för.
Har han råd att köpa klockor för tio-, och ibland hundratusentals kronor så går man nog inte under om man råkade köpa en sub för 52k istället för 50k.
Det är inte utsatta barn som utnyttjas precis.

Ge @Guskleto en highfive och bjud honom på en öl, världsklass! Jag har ett annat dyrt (och ibland konsumtionsorienterat) intresse och är medlem av ett forum som inte alls genomsyras av det som KS ger upphov till.
Jag har ingen aning om varför jag skulle ge honom highfive, då jag bara konstaterade att alla är sin ficka närmast......Jag skiter i om han tjänar pengar eller ej....jag gissade vad trådskaparen hade för synpunkt, vilket inte betyder att jag bryr mig så mycket i sig, utan det är ett himla gnällande på andra, men samma saker gäller sällen en själv.......det är samma sak som blinkers i trafiken....man blir jävligt förbannad när inte andra blinkar, men när man glömmer det själv är det alltid en engångsföreteelse....;)

Senast ändrad:
Hehe, nej du, jag skäller sällan om för höga priser.

Om det exempelvis läggs ut en Tudor Sub för typ 70' och det anses vara helt galet så är det andra som ställer sig upp och påpekar det, exempelvis @vaniljglass som inte räds att ta lite skit. Det är ju dock bra för forumet, subben är väl snart nere på 40' och fortfarande inte såld...

(Tog glassen som exempel, glassar och subbar har ingen koppling till det aktuella inlägget)
balo.jpg

Tror du överdramatiserar det hela en aning. Det är inte säljaren som hängs ut som en hemsk kapitalistisk person. Det är annonsen som pekas ut om priset är vansinnigt. Tyvärr så är långt ifrån alla köpare informerade och då kan jag som sagt hellre tycka att man hjälper dem än att man hoppas kunna ta ut ett överpris. Vill man prompt hoppas på att hitta någon utan koll så kan man gott använda andra kanaler än entusiastforum.

Pris är självklart upp till var och en att sätta men sätter man ett pris som skiljer sig från det normala så kan man också glatt försvara det om någon har synpunkter. Det är relativt lätt att visa att skicket är bättre än referenspunkter eller att köparen står sig fri att ta ut kontanter och flyga till Moskva för att köpa klockan 10% billigare. Har man dock ingen vettig förklaring till sitt pris så kanske det säger sig själv att det är högt?

I min värld så är det rätt dyngigt att låta köpare skylla sig själv om de gör en dålig affär. På ett entusiastforum så ska man ändå kunna känna sig rätt så trygg att inte bli blåst och därför är det bra att det finns en tråd där annonser diskuteras.

Jag tycker begreppen entusiastforum och KS-andan används alldeles för ofta. Det finns entusiaster här men långt ifrån alla är det. Forumet utgörs ju som bekant av dess medlemmar. Sen finns det självklar en KS-anda men den gäller inte generellt och tillämpas inte av alla. Det är lätt att få en snedvriden bild av saker och ting när begreppen inte blir applicerbara på allt och alla.
+1
I många trådar rekommenderas nykomlingar att köpa på KS istf av handlare, Blocket eller Chrono24 eftersom det är så mycket tryggare (och billigare?) att handla här. Det kan göra att en del inte är lika noga när de handlar här samtidigt som alla här inte har exakt samma synsätt hur man gör affärer. Det är inte heller bara klocknördar, kända forumhandlare, storflippare och hybrider däremellan som verkar här. Utomstående handlare, internationella samlare, scammers kända bedragare dyker självklart också upp. Så att vi här på KS hjälper varandra att undvika blåsningar och tar varandra i öronen när vi försöker blåsas helt i sin ordning. Kolla referenser, fråga, gör upp om villkor och gör läxan ordentligt även här.

Att sen klockmarknaden ser ut nu gör är bara att hugga i sig och man får försöka hänga med. Att en internationellt eftertraktad stålklocka från Rolex eller Patek får ett marknadsvärde på andrahandsmarknaden långt över listpris likväl som att marknadsvärdet på en gammal Snowflake eller Speedmaster kan dra iväg med 100% på ett år är nog som det är. Hur man sen förhåller sig till detta när man själv står inför möjligheten att tjäna hacka eller hur man förhåller sig till när nån annan har möjligheten kan man gvs reflektera över ha massor av emotionellt laddade åsikter om.

Senast ändrad:
Jag har ingen aning om varför jag skulle ge honom highfive, då jag bara konstaterade att alla är sin ficka närmast......Jag skiter i om han tjänar pengar eller ej....jag gissade vad trådskaparen hade för synpunkt, vilket inte betyder att jag bryr mig så mycket i sig, utan det är ett himla gnällande på andra, men samma saker gäller sällen en själv.......det samma sak som blinkers i trafiken....man blir jävligt förbannad när inte andra blinkar, men när man glömmer det själv är det alltid en engångsföreteelse....;)

Men innan vi skjuter någon för att denne inte blinkat så kan väl personen få köra fram till korsningen. Skjuter vi personen före korsningen så får vi ju aldrig reda på om denne faktiskt hade tänkt att blinka eller inte. ;)

+1
I många trådar rekommenderas nykomlingar att köpa på KS istf av handlare, Blocket eller Chrono24 eftersom det är så mycket tryggare (och billigare?) att handla här. Det kan göra att en del inte är lika noga när de handlar här samtidigt som alla här inte har exakt samma synsätt hur man gör affärer. Det är inte heller bara klocknördar, kända forumhandlare, storflippare och hybrider däremellan som verkar här. Utomstående handlare, internationella samlare, scammers kända bedragare dyker självklart också upp. Så att vi här på KS hjälper varandra att undvika blåsningar och tar varandra i öronen när vi försöker blåsas helt i sin ordning. Kolla referenser, fråga, gör upp om villkor och gör läxan ordentligt även här.

Att sen klockmarknaden ser ut nu gör är bara att hugga i sig och man för försöka hänga med. Att en internationellt eftertraktad stålklocka från Rolex eller Patek får ett marknadsvärde på andrahandsmarknaden långt över listpris likväl som att marknadsvärdet på en gammal Snowflake eller Speedmaster kan dra iväg med 100% på ett år är nog som det är. Hur man sen förhåller sig till detta när man själv står inför möjligheten att tjäna hacka eller hur man förhåller sig till när nån annan har möjligheten kan man gvs reflektera över ha massor av emotionellt laddade åsikter om.

Angående klockor över listpris så tror jag att några människor ångar sig att de inte köpte min 5711 för 245 000 kr. Idag är jag tacksam för alla skambud vilket medförde att den fick stanna. :D

Angående klockor över listpris så tror jag att några människor ångar sig att de inte köpte min 5711 för 245 000 kr. Idag är jag tacksam för alla skambud vilket medförde att den fick stanna. :D
Med tanke på att det oftast är lyxklockor och extrema statussymboler ("skx +- 150kr diskussionen" undandtaget) vi snackar om så är det inihelvete jävla mycket snålt prissnack tycker jag! Att Patek och Rolex ska kosta onödigt jävla massa pengar är ju liksom hela grejjen!
Lyx ska va dyrt! punkt :D

Tillbaka
Topp