• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Girighet och dubbelmoral på KS..

Givetvis finns det en KS-anda, det finns ju xxx- trådar som visar det, och ja, det är ett entusiastforum.
Dock genomsyras detta inte alltid på K&S avdelningen.
Sen som många andra även skrivit, varför sälja en klocka billigare än marknadsvärde, låter dumt i mina öron!

Ett ämne som kommer upp i alla "entusiastmarknader". I stort sätt "alla" vill göra en deal eller ett klipp istället för en bra och schysst affär i dagens samhälle. Tror det är svårt att komma ifrån det. Kostar en vara X och person Y köper den varan så är den ju "värd" det priset. Utbud/efterfrågan, eller hur? Framförallt när det kommer till samlarobjekt. Är priset för högt, lägg ett bud eller avstå från köpet. Får säljaren 20 bud som är långt under till utsatta pris så lär h*n ana att något är fel.

Personligen har jag inte gått plus på klockor, men det är en betydligt billigare gren inom prylsporten, än t ex Hifi där man får vara glad om man kan få tillbaka hälften av sina pengar om man vill flippa.

Jag är kanske dum i huvet men ska jag sälja lägger jag hellre ut klockan till bra pris och säljer snabbt än dyrare och så skvalpar klockan runt i köp och sälj i flera månader.

Om någon går vinst på en klocka de köpt av mig säger jag bara - Grattis!

Då har de gjort ett bättre jobb att sälja den än vad jag själv gjorde.

Precis. Nu upplever jag sällan att C24-kritiken är vidare lyckosam och får mycket uppmärksamhet. Den är ju också allt som oftast väldigt enkel att bemöta.
Ja, likväl är dessa kommentarer ingen diskution och då blir det bara rent gnäll. Men som sagt konstruktiv diskution mellan säljare och köpare, köper jag direkt oavsett om den "hängs" ut i någon tråd eller sköts mer privat det är deras ensak. Sen vet vi aldrig vad säljaren har betalat om den inte är köpt på KS och det är inte köparens ensak, köparens ensak är att köpa om hen anser att det är denna produkt de vi vill ha och vi är viliga att betala priset för varan.

Jag tycker någon borde starta en tråd där man hänger ut alla hycklare som vill köpa. Till och från upplever jag Blocket som ett seriösare alternativ än KS. Det som är mest skrämmande är att det inte är nybörjarna på KS som är fula fiskar utan de mer etablerade.
Ja varför inte en tråd " Värsta prutaren" där kan den som tok prutade få ge sin syn på hur hen värderade klockan. Hmmm intressant.

Ja, likväl är dessa kommentarer ingen diskution och då blir det bara rent gnäll. Men som sagt konstruktiv diskution mellan säljare och köpare, köper jag direkt oavsett om den "hängs" ut i någon tråd eller sköts mer privat det är deras ensak. Sen vet vi aldrig vad säljaren har betalat om den inte är köpt på KS och det är inte köparens ensak, köparens ensak är att köpa om hen anser att det är denna produkt de vi vill ha och vi är viliga att betala priset för varan.
Så mao får vi försöka höja vissas nivå när de kritiserar så att det blir mer konstruktivt. Det borde vara bättre än att inte ha någon kritik alls. :)

Gillar trådar där det smågnabbas, det hör till.
Girighet och dubbelmoral stör mig inte lika mycket som när en Ewok med 20 inlägg a la "grattis" och "snygg!" postar tre säljannonser direkt kopierade från sitt blocketkonto.

Hehe, nej du, jag skäller sällan om för höga priser.

Om det exempelvis läggs ut en Tudor Sub för typ 70' och det anses vara helt galet så är det andra som ställer sig upp och påpekar det, exempelvis @vaniljglass som inte räds att ta lite skit. Det är ju dock bra för forumet, subben är väl snart nere på 40' och fortfarande inte såld...

(Tog glassen som exempel, glassar och subbar har ingen koppling till det aktuella inlägget)

Den subben kommer vara iskall då den hamnat under luppen. Tyvärr. Jag tror den hade sålts för dagens pris men nu är alla rädda att göra ett felköp.

Enligt mig och många andra så är det liksom en klassisk situation om Tillgång + Efterfrågan. Är det nu en ny modell som det finns ont om, men suget mycket större så trissas priser då folk vill ha klockan iallafall (''Till vilket pris som helst''). Vissa är redo att ge 50k mer bara för att få den direkt, vissa väntar ut sin tur med tålamod.

Sen trycker jag att man kan sälja en klocka för vilket pris man vill, finns INGEN som tvingar dig att köpa en klocka för ett pris du inte alls är överens om.
Testa att pruta/lägga ett bud där du känner att din gräns går. Går det inte för sig så får man skita i den eller pynta och se glad ut.

Att enbart ställa sig i kö för att sedan sälja klockan dyrare än inköpspris är väl lite sådär då andra verkligen vill äga klockan, men det är utom t.ex en klockbutiks kontroll.

Sen finns det alltid folk som sätter totalt orimliga priser, typ 500 under nypris på en SKX som exempel (hypotetiskt).

Detta är inget nytt och det finns i alla branscher där man säljer. Alla gillar att få lite lätta stålar. :rolleyes:

PS: Jag uppmuntrar inte girigheten, men jag förstår mig på den.

Jag skiter rätt skarpt i om någon går med vinst på något de köpt av mig.

Ta exempelvis den 62MAS som @Ville_W köpte av mig nyligen. Den gick jag rätt gött + på. Vore ju konstigt annars i och med att den var ett strategiskt köp. Om Ville säljer den imorgon så kommer han troligtvis gå +5000-7000kr, ska jag då bli grinig för det? Aldrig! Köper man smart så förtjänar man att gå +.

Klockor som däremot medvetet är för högt prissatta får mig att få lite äcklig smak i munnen.

Vad är ett strategiskt köp? Kan man göra strategiska köp här? Är det i så fall OK att göra en (strategisk?)försäljning här sen?

Varför inte? Jag köpte den dock inte här. Ville köpte ju min här däremot och borde med rompen kunna räkat ut att de skulle stiga ytterligare i pris. Då blir ju hans köp också strategiskt.

Jag har inget emot att folk handlar billigt och säljer dyrt. Tyckte "strategiskt inköp" var lite kul bara.
-Tjäna pengar på KS? Aja baja!
-Nänä, det var ett strategiskt inköp som steg i pris över natten.
-Jaja, helt annan sak!

Däremot är det väl vettigt att helt snea annonser med tveksamma beskrivningar åtminstone belyses lite extra.

Tillbaka
Topp